6 zasad marketingu dla adwokatów

Usługi adwokata znacząco różnią się np. od usług fryzjera czy hydraulika. Zawody te różnią się nie tylko okolicznościami, w jakich klienci zwracają się do ich przedstawicieli, ale również powagą i odpowiedzialnością. Prawnik musi o tym pamiętać nie tylko w pracy, ale również podczas promowania swojej oferty.

Jak reklamować praktykę adwokata? 6 zasad marketingu dla adwokatów

             Usługi adwokata znacząco różnią się np. od usług fryzjera czy hydraulika. Zawody te różnią się nie tylko okolicznościami, w jakich klienci zwracają się do ich przedstawicieli, ale również powagą i odpowiedzialnością. Prawnik musi o tym pamiętać nie tylko w pracy, ale również podczas promowania swojej oferty. Jaki marketing sprawdza się w przypadku kancelarii adwokackich? Które metody są dopuszczalne, a które należy pozostawić przedstawicielom innych profesji? 

              Poszukiwanie kancelarii adwokackiej na ogół odbywa się w niecodziennych okolicznościach. Potencjalni klienci są zestresowani i zdezorientowani, ponieważ na sali sądowej ważą się ich losy – od decyzji sędziego często zależy przyszły stan ich finansów, opieka nad dziećmi, a nawet wolność. Niektórzy radzą sobie z tym, bardzo skrupulatnie szukając informacji na temat dostępnych adwokatów i podejmując decyzję o tym, kto będzie ich reprezentował, z dużym namysłem. Inni działają emocjonalnie i chaotycznie, wybierając pierwszego prawnika, którego znajdą w sieci lub którego poleci im ktoś znajomy. Problemem bywa również brak czasu i wiedzy na temat kryteriów, jakimi należy się kierować podczas podejmowania decyzji. Wysoka jakość usług nie wystarczy, by cieszyć się zainteresowaniem klientów. Warto pamiętać, że konkurencji również zależy na popularności i dobrych zarobkach. W dzisiejszych czasach nie wystarczy stworzyć dobrego szyldu i czekać na interesantów – trzeba „wyjść do ludzi” i samemu zatroszczyć się o powodzenie swojego biznesu. Ale jak to zrobić? Czy istnieją skuteczne zasady i wskazówki, które warto zastosować podczas promocji kancelarii adwokackiej? 

             1. Po pierwsze… reklama praktyki prawniczej jest zabroniona 

      Niestety, zawód adwokata różni się od innych profesji nie tylko rodzajem realizowanych zadań. Niestety, w kwestii promocji prawnicy mają bardzo utrudnione zadanie, ponieważ nie mogą stosować standardowych form reklamy. W Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeksie Etyki Adwokackiej) mowa jest o całkowitym zakazie reklamy, zwłaszcza w środkach masowego przekazu. Oznacza to, że prawnik może publikować informacje dotyczące swojej firmy (czyli nazwę, personalia pracowników, adres, możliwe formy kontaktu), ale nie ocenę jakości świadczonych przez siebie usług (w tym informacje o wygranych sprawach). Zabronione jest więc: - zamieszczanie reklam w prasie i innych środkach masowego przekazu; - reklamowanie swojej osoby i działalności podczas wystąpień w mass-mediach; - redagowanie relacji prasowej, radiowej, telewizyjnej ze sprawy, w której adwokat udzielał pomocy prawnej; - inspirowanie przez adwokata relacji dziennikarskiej w środkach masowego przekazu oraz komentowanie w nich prowadzonej przez siebie sprawy; - pozyskiwanie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu; - korzystanie z usług pośredników; - narzucanie swoich usług; - przyciąganie klientów w sposób niezgodny z zasadami lojalności względem kolegów po fachu. 

Po pierwsze… reklama praktyki prawniczej jest zabroniona

Niestety, zawód adwokata różni się od innych profesji nie tylko rodzajem realizowanych zadań. Niestety, w kwestii promocji prawnicy mają bardzo utrudnione zadanie, ponieważ nie mogą stosować standardowych form reklamy.
               2. Bądź widoczny 

     Zakaz reklamy nie oznacza, że prawnik nie może stosować absolutnie żadnych form pozyskiwania klientów. Jednym z dopuszczalnych sposobów jest dbanie o to, by kancelaria była dobrze widoczna dla przechodniów. Innymi słowy: jeżeli chcemy, by ludzie interesowali się naszymi usługami, musimy mieć pewność, że nas dostrzegą i będą wiedzieli o naszym istnieniu. W tym celu przede wszystkim należy zadbać o spory, czytelny i rzucający się w oczy szyld. Oczywiście, nie musi on, a nawet nie powinien być krzykliwy i nadmiernie kolorowy. Zawód prawnika jest profesją poważną, szanowaną i prestiżową, a wizerunek firmy powinien być spójny z tym, jak sam adwokat chciałby być postrzegany. Dobrym pomysłem będzie zatrudnienie profesjonalną firmę, która wykona dobrej jakości szyld informujący o nazwie kancelarii oraz profilu jej działania. Całość powinna być widoczna, ale zachowana w stonowanych barwach i opisana czytelną czcionką. 

              3. Zadbaj o profesjonalną stronę internetową 

     Znacząca część ludzi poszukuje informacji za pośrednictwem sieci. Jeżeli jakaś firma nie ma swojej strony internetowej, wielu potencjalnych klientów może po prostu nie dowiedzieć się o jej istnieniu. Z tego względu własna witryna jest fantastycznym sposobem na przekazanie najważniejszych danych na temat swojej działalności. Na stronie kancelarii należy umieścić przede wszystkim jej nazwę, numer telefonu, adres, adres e-mail (ewentualnie również formularz kontaktowy, za pośrednictwem którego odbiorcy będą mogli wysłać zapytanie lub umówić się na konsultację), specjalizacje, zakres świadczonych usług, a także dane zatrudnionych w niej prawników (wraz z informacjami na temat ich wykształcenia). Należy dołożyć wszelkich starań, by nasze miejsce w sieci prezentowało się profesjonalnie i było funkcjonalne. Wybór kolorów, czcionek i innych aspektów oprawy graficznej musi być spójny z ogólnym wizerunkiem firmy. Tutaj również nie sprawdzą się krzykliwe barwy oraz zabawne obrazki – takie zabiegi mogłyby sprawiać wrażenie mało profesjonalnych. Inną kwestią jest przejrzystość i łatwość obsługi witryny. Oczywiście, jeżeli czujemy się na siłach, możemy skorzystać z jednego z gotowych szablonów i samodzielnie stworzyć stronę, jednak łatwiejszym, wygodniejszym, a także pewniejszym pomysłem będzie zatrudnienie profesjonalnej firmy, która zaprojektuje ją dla nas od zera. Dzięki temu będziemy mieli większy wpływ na ostateczny wygląd strony oraz jej funkcje, a całość będzie robiła dobre wrażenie. Warto zadbać również o takie dodatki jak odnośnik do fanpage’a na Facebooku oraz wersję mobilną, czyli specjalne przystosowanie strony do przeglądania jej na ekranie telefonu. Dobrym dodatkiem mogą być profile w mediach społecznościowych. Co prawda adwokat nie może pozwolić sobie na publikowanie banerów reklamowych lub innych tego typu materiałów promocyjnych, jednak może wykorzystać ten kanał do skupiania wokół siebie społeczności zainteresowanej tematyką prawniczą. Facebook to znakomite miejsce do informowania o kolejnych napisanych przez siebie artykułach oraz publikacjach na blogu. Warto połączyć wszystkie swoje miejsca w sieci w jedną całość. Portale społecznościowe świetnie sprawdzają się w przypadku chęci powiększenia zasięgów – jeśli nasze wpisy przypadną do gustu odbiorcom, z chęcią będą się nimi dzielili ze znajomymi. 

             4. Pisz artykuły 

     Jeśli lubisz i umiesz pisać, możesz publikować swoje artykuły np. w prasie lub na różnego typu stronach internetowych. Mogą to być nawet czasopisma branżowe – być może naszych tekstów nie będą wówczas czytały tłumy, jednak będziemy mieli pewność, że trafimy do grupy docelowej, ponieważ po tego typu magazyny sięgają wyłącznie osoby zainteresowane tematem. Zakaz reklamy nie kłóci się z występowaniem w roli eksperta i udzielaniem informacji. Tworząc treści zawierające fachową wiedzę na temat wybranych zagadnień z dziedziny prawa, pomagamy rozwiewać wątpliwości osobom, które zmagają się z problemami tej natury. Jest to jak najbardziej zgodne z etyką zawodu – skoro jest zapotrzebowanie na tego typu treści, z pewnością lepiej, by tworzyli je ludzie z wykształceniem prawniczym, a nie przypadkowe osoby, niedysponujące rozległą wiedzą na temat przepisów prawnych. „Skutkiem ubocznym” szerzenia wiedzy jest prezentowanie się jako specjalista, który interesuje się zagadnieniami związanymi z jego pracą i pozostaje na bieżąco z aktualnym stanem wiedzy. 

Czym więcej tym lepiej....

Każda publikacja na tematy związane z naszą branżą, opatrzone naszym nazwiskiem, stanowi skuteczną (a zarazem legalną) formę promocji. Możemy z tego korzystać, prowadząc własnego bloga firmowego. 
             5. Prowadź bloga eksperckiego 

     Każda publikacja na tematy związane z naszą branżą, opatrzone naszym nazwiskiem, stanowi skuteczną (a zarazem legalną) formę promocji. Możemy z tego korzystać, prowadząc własnego bloga firmowego. Zasada jest podobna jak w przypadku artykułów pisanych dla innych mediów – nie chodzi o to, by za jego pośrednictwem informować o wydarzeniach z życia kancelarii lub dzielić się kolejnymi banerami reklamowymi. Jeżeli chcemy działać w zgodzie z etyką zawodu, przede wszystkim musimy skupić się na dzieleniu się swoją wiedzą. Innymi słowy, nasz blog ma być miejscem, na które będą zaglądały osoby chcące rozwiać swoje wątpliwości natury prawnej lub potrzebujące pomocy w tym zakresie. Dzięki temu realizujemy swoją misję, jednocześnie budując wizerunek eksperta. Osoba, która uzna przekazywane przez nas informacje za rzetelne i pomocne, z pewnością chętniej skorzysta z naszych usług, np. w charakterze obrońcy. Prezentowanie się jako specjalista to świetny sposób na wzbudzenie zaufania i zwiększenie swojej rozpoznawalności. 

              6. Przekazuj swoją wiedzę na kursach i wykładach 

      Większość dopuszczalnych metod promocji kancelarii adwokackiej polega na przekazywaniu swojej wiedzy oraz dążeniu do bycia osobą rozpoznawalną. Można powiedzieć, że naszym celem jest sprawienie, by jak najwięcej osób poznało nasze nazwisko oraz profesję. Jednym ze sposobów na połączenie tych dwóch celów jest wykładanie na uczelni wyższej, prowadzenie różnego typu kursów oraz udzielanie się podczas konferencji naukowych. Oczywiście, należy dobrze przemyśleć tego typu wystąpienia – warunkiem skuteczności takiej metody promocji jest jej wysoka jakość. Osoby pojawiające się na tego typu wydarzeniach nie są przypadkowe i z łatwością zauważą naszą ewentualną niekompetencję. Akurat w tym wypadku nie można powiedzieć, że „im więcej, tym lepiej”. Udzielanie się w każdym możliwym miejscu i wypowiadanie się na tematy, które nie są naszą najmocniejszą stroną, prawdopodobnie przyniesie więcej szkody niż pożytku. Warto określić dziedziny, w których naprawdę jesteśmy specjalistami, a następnie się ich trzymać. Zrób listę swoich ulubionych tematów, a następnie skontaktuj się np. z firmą, która organizuje komercyjne szkolenia i poproś, by pamiętała o tobie, kiedy będzie organizowała kolejny kurs lub konferencję. Jeśli rozważasz karierę naukową lub zdobycie kolejnego dyplomu, być może warto spróbować poprowadzić zajęcia dla studentów. Osoba, która przekazuje wiedzę innym ludziom, uchodzi za dobrze wykształconą, obeznaną w temacie i jest traktowana jak prawdziwy ekspert. A ktoś, kto zmaga się z naprawdę poważnym problemem prawnym, z pewnością poszukuje właśnie takiego adwokata. 
Copyright (c)2014-2018, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem