Jak reklamować klinikę stomalogiczną

Praca stomatologa na co dzień polega przede wszystkim na pomaganiu pacjentom – jest to główna misja i zadanie kliniki dentystycznej i nic dziwnego, że wielu przedstawicielom tego fachy zdarza się zapominać o innych aspektach prowadzenia biznesu, np. inwestowaniu w reklamę

Jak reklamować klinikę stomatologiczną? 6 zasad marketingu dla stomatologii

              Praca stomatologa na co dzień polega przede wszystkim na pomaganiu pacjentom – jest to główna misja i zadanie kliniki dentystycznej i nic dziwnego, że wielu przedstawicielom tego fachy zdarza się zapominać o innych aspektach prowadzenia biznesu, np. inwestowaniu w reklamę. Tymczasem działania marketingowe są niezbędne dla rozwoju gabinetu i osiągania zadowalających dochodów. Jak należy reklamować klinikę stomatologiczną? 

              To oczywiste, że usługi lekarzy, w tym stomatologów, znacząco różnią się od działalności firm o innym profilu. W zawody medyczne wpisana jest swego rodzaju misja – osoby je wykonujące w mniejszym stopniu skupiają się na osiąganiu zysków, ponieważ zależy im na niesieniu pomocy innym ludziom. Oczywiście, nie oznacza to, że nie chcą zarabiać pieniędzy. Chyba każdy z nas chciałby otrzymywać godziwe wynagrodzenie za swoją pracę i żyć na dobrym poziomie. W przypadku prowadzenia własnej firmy zależy to przede wszystkim od liczby klientów lub pacjentów korzystających z naszych usług, a tych nie będzie przybywało, jeżeli nie wdrożymy odpowiednich działań promocyjnych. Nawet gdy będziemy świetni w swoim fachu, nie będzie się to przekładało na zyski, jeżeli nikt nie będzie o nas wiedział. Oczywiście, w dzisiejszych czasach dużą pomocą są komentarze zostawiane przez zadowolonych (lub niezadowolonych) pacjentów w sieci. Jednak marketing szeptany to nie wszystko – warto wspomóc jego efekty innymi działaniami, zwłaszcza, że nie mamy wpływu na treść owych opinii. Jak skutecznie reklamować klinikę stomatologiczną? Jakich zasad się trzymać, by nasza promocja odnosiła oczekiwane efekty? 

               1. Stwórz dobre logo 

     Budowę wizerunku każdego przedsiębiorstwa warto rozpocząć od stworzenia rozpoznawalnego, zwracającego uwagę logo. Choć może się wydawać, że ten aspekt promocji jest niewielki i mało ważny, w rzeczywistości odgrywa on ogromną rolę w oddziaływaniu na odbiorców. Aby uświadomić sobie siłę tego niepozornego „szczegółu”, wystarczy pomyśleć o sile skojarzeń nasuwających się po zobaczeniu charakterystycznej, żółtej litery M, która stanowi logo sieci McDonald’s lub minimalistycznego, nadgryzionego jabłuszka symbolizującego markę Apple. Tego typu udane, znane na cały świat znaki łączy kilka wspólnych cech: przede wszystkim prostota i jasne nawiązanie do nazwy lub profilu działalności firmy. Tworząc logo swojej kliniki, musimy pamiętać o tym, że musi ono być łatwe do zauważenia i zapamiętania. Nie należy używać zbyt dużej liczby kolorów, które stworzyłyby niepotrzebny bałagan. Należy również dołożyć szczególnych starań, by zastosowane symbole były proste i zrozumiałe – tak, by nikt nie miał wątpliwości, co przedstawiają. Aby sprawdzić, czy nasze logo spełnia te kryteria, warto zastosować pewnego rodzaju test i wyobrazić sobie, że opisujemy je komuś, kto go nigdy nie widział, przez telefon. Czy jesteśmy w stanie zrobić to tak, by nasz rozmówca rozpoznał je, gdy już je zobaczy? Jeśli nie, być może nasze logo jest zbyt skomplikowane lub niezrozumiałe. 

              2. Załóż stronę internetową

       Obecność w sieci to w dzisiejszych czasach podstawa i niemal konieczność. Ogromna część potencjalnych klientów właśnie tam szuka informacji o dostępnych placówkach. Nasza witryna musi zawierać przede wszystkim podstawowe wiadomości na temat naszej kliniki: jej nazwę, adres, numer kontaktowy (oraz inne sposoby na skontaktowanie się i umówienie na wizytę), profil działania, zakres oferowanych usług oraz zatrudnionych stomatologów, ich wykształcenie i osiągnięcia. Wszystkie te informacje stanowią niezwykle istotną rolę podczas podejmowania decyzji o skorzystaniu z usług danego gabinetu. Ważne, by strona prezentowała się profesjonalnie, była estetyczna i przejrzysta, dzięki czemu korzystanie z niej będzie wygodne i bezproblemowe. Warto zadbać o to, by całość była spójna ze stylem gabinetu (m.in. była utrzymana w kolorystyce pasującej do wizerunku firmy) i zawierała dobrze widoczne logo. W tym celu można skorzystać z darmowych szablonów, jednak najwygodniejszą i najbezpieczniejszą opcją będzie zwrócenie się do firmy, która profesjonalnie zajmuje się tworzeniem stron internetowych dla innych przedsiębiorstw. 

              3. Załóż bloga 

      Kolejnym sposobem na efektywną komunikację z odbiorcami jest prowadzenie bloga firmowego. Przede wszystkim warto zaznaczyć, że jest to jedna z najtańszych form reklamy: wystarczy opłacić domenę i wybrać gotowy szablon lub kupić personalizowany, zaś samo prowadzenie bloga jest darmowe. Oczywiście, wszystko zależy od naszych umiejętności związanych z pisaniem – najlepiej, byśmy robili to samodzielnie, by mieć pewność, że informacje zawarte w artkułach są rzetelne i zgodne z aktualnym stanem wiedzy. Jeżeli boimy się, że nasze wpisy nie będą idealne pod względem językowym, zawsze możemy skorzystać z usług redaktora lub korektora, który poprawi ewentualne błędy i zadba o poprawny styl wypowiedzi. Zalety prowadzenia bloga firmowego są nieocenione: pomaga w pozycjonowaniu kliniki, a przede wszystkim buduje nasz zewnętrzny wizerunek. Pisząc fachowe, specjalistyczne treści, budujemy wizerunek eksperta. Nasi potencjalni pacjenci mogą przekonać się o tym, jak rozległa jest nasza wiedza oraz zobaczyć, że wciąż poszerzamy swój zakres wiadomości, interesując się nowinkami ze swojej branży. Dzięki temu są bardziej skłonni obdarzyć nas zaufaniem i powierzyć swoje zdrowie w nasze ręce. 

               4. Prowadź profil w mediach społecznościowych 

      Kto nigdy nie słyszał stwierdzenia: „jeśli nie ma cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz”? Choć jest ono żartobliwe, zawiera w sobie odrobinę prawdy i sprawdza się przede wszystkim w przypadku różnego rodzaju firm. W dzisiejszych czasach bardzo duży odsetek klientów podejmuje swoje decyzje konsumenckie w oparciu o wiadomości z sieci i to właśnie w internecie szuka informacji o przedsiębiorstwach z dziedziny, która ich interesuje. Obecnie większość firm ma swoje profile na Facebooku (a wiele również na innych portalach społecznościowych, np. na Instagramie). Prowadzenie takiego fanpage’a stanowi świetną metodę budowania trwałej relacji z pacjentami. Oczywiście, należy robić to umiejętnie: samo umieszczanie kolejnych reklam może być dla naszych fanów zwyczajnie nudne. Musimy przyciągać ich uwagę na inne sposoby: np. publikując zabawne treści powiązane z naszą branżą. Media społecznościowe to kanały oparte przede wszystkim na formach wizualnych – świetnie sprawdzają się więc wszelkie obrazy oraz krótkie filmiki. Warto pamiętać, że na tego typu kanałach sfera prywatna w pewien sposób przenika się z zawodową – posty obserwowanych firm wyświetlają się użytkownikom pomiędzy treściami dodawanymi przez znajomych. W dodatku jest to najbardziej interaktywne medium: nasi odbiorcy mogą wyrażać swoje zdanie o naszych postach, klikając „lubię to!” lub udostępniając je przyjaciołom, a także na bieżąco je komentować, co daje ogromne możliwości w zakresie prowadzenia dialogu z klientami, poznawania ich oczekiwań oraz informacji zwrotnych na temat naszego wizerunku oraz jakości usług. Na Facebooku możemy także organizować ankiety, które pozwolą nam jeszcze lepiej poznać swoich fanów oraz konkursy, które zachęcą ich do aktywności i pozwolą wygrać atrakcyjne nagrody (np. zniżkę na określoną usługę) w zamian za udział w promocji kliniki. Dzięki komunikacji za pośrednictwem mediów społecznościowych nasi pacjenci angażują się w życie przedsiębiorstwa oraz coraz bardziej do niej przywiązują. Należy również zaznaczyć, że o ile nie skorzystamy z usług zewnętrznej firmy, prowadzenie fanpage’a jest całkowicie darmowe. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza, że wyniki osiągane w ten sposób [potrafią być naprawdę imponujące. 


4. Prowadź profil Social Media

Kto nigdy nie słyszał stwierdzenia: „jeśli nie ma cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz”? Choć jest ono żartobliwe, zawiera w sobie odrobinę prawdy i sprawdza się przede wszystkim w przypadku różnego rodzaju firm. 
              5. Udzielaj zniżek i organizuj promocje cenowe 

      Nie da się ukryć, że nasi rodacy przepadają za różnego rodzaju okazjami oraz obniżkami. Już od dłuższego czasu ogromną popularnością cieszą się serwisy takie jak Groupon.pl, za pośrednictwem których można zakupić produkty oraz usługi w okazjonalnych cenach. Oczywiście, nie musimy korzystać z ich oferty, ale możemy wykorzystać tę modę do promowania swoich usług w sposób, który będzie dla nas najwygodniejszy oraz najbardziej korzystny. Przykładem może być dostarczanie do skrzynek pocztowych zaproszeń na darmowe konsultacje lub zniżek na pierwszy zabieg. Możemy także nagradzać stałych pacjentów za lojalność, co jakiś czas obdarowując ich kuponem na tańszą usługę, oferując zniżki osobom, którym nasi pacjenci polecą naszą klinikę lub dając im karty „stałego klienta”, wiążące się z określonymi przywilejami. Podobne zniżki można oferować np. za polubienie naszego profilu na Facebooku lub wystawienie opinii na określonej stronie przeznaczonej do oceniania lekarzy. 

                6. Bierz udział w targach branżowych

      Udział w różnego rodzaju imprezach i targach związanych z naszą branżą to bardzo skuteczna metoda na zapoznanie potencjalnych pacjentów z naszą kliniką, poszerzenie swojej wiedzy na temat nowinek w świecie stomatologicznym oraz pozyskanie partnerów biznesowych. Dzięki takim wydarzeniom możemy także pozostawać na bieżąco z trendami w swojej dziedzinie i ofertą konkurencji. Przygotowania do targów należy rozpocząć od opracowania szczegółowego planu swojego udziału w imprezie. Muszą się w nim znaleźć: budżet, który chcemy przeznaczyć na ten cel, wybór oraz przeszkolenie osób mających reprezentować naszą klinikę, ich transport i zakwaterowanie, wybór usług i szczegółów ofert, które chcemy zaprezentować odbiorcom, a także materiały promocyjne. Należy pamiętać, że według badań 60% potencjalnych kontrahentów odchodzi od stoiska, jeśli jego obsługa nie nawiąże z nimi kontaktu w ciągu minuty. Osoby wybrane do reprezentowania gabinetu na targach muszą być więc komunikatywne i otwarte. Oprócz tego warto, by byli to ludzie decyzyjni w firmie oraz dobrze znające branżę stomatologiczną. Nie należy wykluczać także innych form zaznaczenia swojej obecności na targach, np. udziału w panelu dyskusyjnym, konkursu dla osób odwiedzających stanowisko (może to być np. loteria dla tych, którzy zdecydują się na zapisanie do naszego newslettera) lub przeprowadzenia prezentacji.  
Copyright (c)2014-2018, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem