Kampanie marketingowe dla partii politycznych

Otwieramy drzwi dla Twojego wybory. To nie tak, że wyborca wybiera kogo chce, tylko tak, że nie wuybiera tego kogo nie chce.












Czy kampania dla partii różni się od tej dla firmy?

Kampanie marketingowe, niezależnie od tematyki, przyjmują podobne mechanizmy. Klient posiada produkt ( w tym przypadku partię polityczną), z którym zamierza dotrzeć do konsumenta (wyborca). Pragnie również pozyskać jego zaufanie, aby utrzymać go jak najdłużej. Pewne cechy pozostają wspólne dla klientów komercyjnych oraz partii. Do odbiorców dociera się podobnymi kanałami. Baza dla każdej kampanii jest niemal identyczna. Wymaga analizy, planu oraz działania. Strategia w marketingu politycznym jest jednak trudniejsza pod względem swej celowości. Firma, przykładowo wypuszczająca na rynek jogurt, oczekuje pozyskania klientów, a więc zwiększenia sprzedaży i realnego zysku. Partia natomiast nie tylko zdobywa swojego wyborców, ale i wpływa na sposób ich myślenia. Poprzez swoje postulaty zwraca uwagę na wybrane problemy, podaje własne rozwiązania, określa poglądy. Przekonuje zatem nie tylko do siebie, ale i do swojej własnej koncepcji politycznej. 

Jak skutecznie prowadzić kampanię dla partii?

Kampanie marketingowe partii politycznych powinny rozpoczynać się już na kilka lat przed wyborami. To, jak wykorzysta się ten czas wpłynie na relacje z wyborcami, a co za tym idzie, próg, z jakiego rozpoczniemy kampanię wyborczą. Działania wizerunkowe należy sprowadzić do wzrostu popularności poprzez zwiększenie świadomości społeczeństwa Wiele osób uprawnionych do głosowania nie interesuje się polityką, a informacje o sytuacji w kraju i na świecie czerpie z serwisów informacyjnych. Media potrafią być jednak tendencyjne. Dlatego też nie warto zdawać się jedynie na materiały dziennikarskie. Formą komunikacji z wyborcą może być blog polityczny albo profile społecznościowe. Umożliwia to bezpośredni dialog, komentowanie i wyrażanie opinii na bieżąco, a więc również zapewnia źródło niezbędnych informacji o grupie odbiorców. Najbardziej pomijanym elementem jest dbałość o to, jak społeczeństwo widzi polityków. Członkowie danej partii powinni prezentować się nienagannie. 

Kampanie przed wyborami, najtrudnijszy okres. 

Dobrze prowadzona kampania musi rozróżniać marketing polityczny prowadzony na co dzień oraz marketing wyborczy. Absolutną podstawą jest w tym przypadku tematyka oraz główne hasło. Należy określić całkowity charakter działań. Partia musi wyróżnić się czymś na tle innych. Potrzebna jest zatem analiza konkurencji i potrzeb wyborców, w tym społeczności lokalnych. Dopiero po zebraniu informacji można obrać pewną taktykę. Największy nacisk na kampanię kładzie się przed wyborami i wtedy właśnie należy uruchomić wszelkie możliwe kanały promocji, począwszy od materiałów takich jak ulotki, broszury, plakaty i billboardy, przez spoty radiowe i telewizyjne, po listy do wyborców i spotkania z nimi. Istotne są również debaty na żywo oraz wywiady, które potrafią poprawić wyniki sondażowe lub zdemaskować polityków pod względem braku kompetencji. Dlatego też należy odpowiednio wcześniej pracować nad wizerunkiem lidera partii, który jest z nią utożsamiany. Jego postrzeganie jest niemal decydujące dla losów całego ugrupowania. 

Dobierz odpowiedni target

Wyborcy są niesamowicie podatni na wszelkie bodźce ze strony mediów. To, że partia kiedyś zdobyła poparcie danej grupy nie oznacza, że w przyszłych wyborach również je otrzyma. Pamiętajmy, że decydują o tym nie tylko działania partii, ale i czynniki zewnętrzne. Wszelkie zmiany w kraju i na świecie znacząco wpływają na poglądy społeczeństwa. Jedną z najważniejszych rzeczy jest więc określenie grupy, do której pragniemy dotrzeć. Opinie ludzi są na tyle zróżnicowane, że niemal każda partia jest w stanie zaprezentować się z czymś innym. Aby zdobyć popularność, warto skupić się na jednej grupie. Aby wygrać, należy zrobić wrażenie na większości. Ważna jest analiza modelu społeczeństwa. Powinniśmy postawić sobie pytania w jakim wieku jest najwięcej wyborców, w którym segmencie zamierzamy rozwinąć kraj, jakie potrzeby posiadają ludzie, co mają za złe partii rządzącej. W zależności od tego, co partia zamierza uwzględnić w programie, należy zaplanować strategię marketingową.

Słuchaj swoich odbiorców

Współczesne trendy w marketingu skupiają się wokół zacieśniania więzi na linii marka – konsument. Nie inaczej jest w przypadku polityków i ich wyborców. Bardzo ważne dla wizerunku są wspomniane już wcześniej działania w Internecie. Możliwość wejścia w interakcję poprzez komentarze, a nawet zadawanie pytań w transmisji na żywo to ogromny krok naprzód. Politycy są obserwowani przez tysiące ludzi, którzy są spragnieni wiedzy, domagają się wyjaśnień. To jednak dotyczy głównie młodszego pokolenia, które przestawiło się na cyfrowy model życia. Tradycyjnym i wciąż popularnym zabiegiem, pozwalającym na przybliżenie informacji o wyborcach, jest odwiedzanie miast, w szczególności tych mniejszych. Nie tylko ociepla to wizerunek wśród społeczności lokalnej, ale i pozwala na wysłuchanie, tak cennych przed rozpoczęciem kampanii, opinii. Wyjście do ludzi pokazuje łagodniejszą stronę polityków i daje szansę na wejście z nimi w interakcję.  

Kampanie a sondaże

Dobrze przemyślane działania marketingowe mogą w bardzo szybki sposób wpłynąć na podniesienie wyników sondażowych. Niezwykle istotna jest tutaj współpraca z mediami. Częstotliwość pojawiania się w telewizji, ilość czasu antenowego poświęconego reklamie, pora emisji, czy nawet wzmianka o partii następująca po wiadomości nacechowanej konkretnymi emocjami może wpłynąć na poparcie. W przypadku prasy może to być ilość miejsca poświęconego programowi partii, a także zdjęć, nagłówków itp. Wszystkie te zabiegi muszą zostać zaplanowane odpowiednio wcześniej. Zasada jest prosta i wyjaśnia ją psychologia. Im częściej podstawia nam się jakiś bodziec, tym bardziej zaczyna nam się on podobać. Ma to odniesienie do przeróżnych sytuacji. W reklamie ilość podjętych działań ma ogromne znaczenie. W okresie przedwyborczym jest to praca niemal całodobowa. Konkurencja nie śpi, dlatego zawsze trzeba pozostawać krok przed pozostałymi. 

Odbierz wyborców przeciwnikowi, to łatwiejsze…

     Niemal każdy okres przedwyborczy rozpoczyna spot telewizyjny ugrupowania opozycyjnego, dotyczący niezrealizowanych działań partii rządzącej. Jest to najprostsza droga do początkowego osłabienia kontrkandydata. Agresywne działania są skuteczne pod warunkiem, że trwają krótko. Nie powinno być to jednak głównym tematem kampanii. Reklama zbudowana wyłącznie na wytykaniu błędów poprzednika w późniejszej fazie może wywołać odwrotny skutek. W momencie, gdy negatywne emocje są w rzeczywistości osłoną przed ujawnieniem ubogiego planu wyborczego, działania mogą się zwrócić przeciwko partii. O wiele lepiej jest skoncentrować się na mocnych cechach programu oraz budowaniu więzi z wyborcami, ponieważ może się to przełożyć na długotrwałe poparcie ze strony społeczeństwa.
Kampanie marketingowe dla partii politycznych

        Nie od dziś wiadomo, że nieodłączną częścią polityki jest marketing. Odpowiednie zabiegi wizerunkowe i przemyślana strategia partii mogą wpłynąć nie tylko na sympatię wyborców, ale i postępowanie przedstawicieli pozostałych ugrupowań. Każde wypowiedziane słowo, gest, czy spojrzenie jest rejestrowane i interpretowane przez media. Trudno więc pozwolić sobie na swobodne, nieprzemyślane zachowania, zwłaszcza w gorączkowym okresie przedwyborczym. Od wielu lat w Polsce mamy do czynienia z profesjonalizacją. Zwiększyło się znaczenie ekspertów i doradców, a także agencji marketingowych. Wizerunek partii jest zatem rezultatem długo opracowywanej kampanii. Jej skuteczna realizacja wpływa nie tylko na jednorazowe pozyskanie wyborców, ale na utrzymanie stałego poparcia społeczeństwa. Marketing polityczny to nic innego jak dialog z wyborcami. Jego prowadzenie wymaga bardzo szerokiej wiedzy w tym zakresie.

Skontaktuj się z naszymi biurami...

Doradzimy, przeprowadzimy analizę, z nami wygrasz wybory, zarówno te regionalne, jak i ogólnokrajowe.
Copyright (c)2014-2017, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem