Logo firmy – wizytówka...

                                           Logo firmy jest niezwykle istotnym elementem jej wizerunku. Nie tylko                                                        pomaga w marketingu, ale również informuje o jej charakterze i decyduje                                              o publiczny m obrazie marki. Z tego powodu nie warto zaniedbywać tej                                                  kwestii – dobrze zaprojektowane logo stanie się naszym znakiem                                                              rozpoznawczym na długie lata.
 Logo firmy – wizytówka i rozpoznawalność 

          Logo firmy jest niezwykle istotnym elementem jej wizerunku. Nie tylko pomaga w marketingu, ale również informuje o jej charakterze i decyduje o publicznym obrazie marki. Z tego powodu nie warto zaniedbywać tej kwestii – dobrze zaprojektowane logo stanie się naszym znakiem rozpoznawczym na długie lata, zaś niezbyt udane szybko zacznie nam przeszkadzać, wymuszając zmianę, a tym samym niepotrzebny chaos. Przypomnij sobie wszystkie najbardziej znane i rozpoznawalne loga. Większość z nich to bardzo proste, mało skomplikowane formy z niewielką liczbą kolorów. Paradoksalnie, to właśnie stworzenie takiego znaku wydaje się być najtrudniejsze i wymaga największych umiejętności. Każdy z nas wybudzony w środku nocy powiedziałby, że żółta, zaokrąglona litera „M” to symbol McDonald’s, nadgryzione jabłko to charakterystyczny element sprzętów firmy Apple, a kolory biały, czerwony i niebieski to znak rozpoznawczy Pepsi. Prostota tych projektów sprawia, że bardzo łatwo je zapamiętać i skojarzyć z marką, a jednocześnie trudno pomylić z innymi. Niektórym mogłoby się wydawać, że tak prosty wzór może wykonać każdy, ale to tylko pozory. W rzeczywistości umiejętność wykorzystania niewielu prostych elementów i stworzenia z nich unikalnej, zwracającej uwagę i zapadającej w pamięć całości jest prawdziwą sztuką. Kolejną kwestią, o jakiej warto pamiętać podczas tworzenia znaku rozpoznawczego firmy, jest jego ponadczasowość. Choć może nas kusić podążenie za chwilową modą lub nawiązanie do jakichś niedawnych wydarzeń, warto pamiętać, że kiedy firma znajdzie dobre logo, nie może go co rusz zmieniać.   

                 Oczywiście, pewne udoskonalenia raz na jakiś czas nie są niczym złym (nawet Coca-Coli kilka razy zdarzyło się uaktualnić swoje charakterystyczne logo), jednak zbyt częste zmiany nie pozwolą odbiorcom na zapamiętanie naszego znaku firmowego i skojarzenia go z marką. Z drugiej strony, przewidzenie, co będzie wciąż aktualne za 10 czy 20 lat jest prawdziwą sztuką i z pewnością nie każdy to potrafi. Jak zaprojektować dobre logo? Przede wszystkim warto zapamiętać jedną zasadę: co za dużo, to niezdrowo. Nie używajmy zbyt wielu barw – trzy to maksymalna liczba, natomiast więcej może wywołać niepotrzebny bałagan. Podobnie jest z fontami – dwa w zupełności wystarczą. Bardzo ważną kwestią jest dopasowanie czcionki do charakteru marki oraz profilu jej działalności. Jeśli prowadzimy firmę z tradycjami, możemy pokusić się o wykorzystanie stylizowanej typografii. Takie rozwiązanie nie sprawdzi się zaś w nowoczesnym przedsiębiorstwie, którego działalność skupia się na najnowszych technologiach – w takiej sytuacji zdecydowanie lepiej będzie sięgnąć po proste, stylowe litery, które będą odpowiadały charakterowi marki. Prostota logo oznacza również, że nasz symbol musi być łatwy zarówno do zapamiętania, jak i do opisania. Wyobraźmy sobie, że ktoś próbuje opowiedzieć o naszej marce i jej symbolu przez telefon, bez możliwości wykonywania gestów, rysowania lub przesyłania znaków graficznych – czy jest to zadanie możliwe do wykonania? Czy nasze logo składa się z na tyle prostych i zrozumiałych elementów, że nikt nie będzie miał wątpliwości co do tego, co przedstawia? Z drugiej strony, wykorzystanie znanych figur również ma swoje granice. 

        Absolutnie niedopuszczalne jest kopiowanie fragmentów logotypów innych firm i układanie ich w nową całość. Nasze logo powinno być oryginalne i jednoznacznie kojarzące się z naszą marką. Oprócz tego, że kopiowanie cudzych projektów jest nielegalne, warto pamiętać o tym, że jeśli nasze logo będzie podobne do innych, zniknie w ich gąszczu i nikt nie zwróci na nie uwagi. Czasami kusi nas, by skorzystać z modnych i popularnych w danym czasie rozwiązań, jednak zwykle nie jest to opłacalna strategia. Czasami tak długo wpatrujemy się w nasz projekt w określonym rozmiarze, oglądany na konkretnym monitorze, że zapominamy, iż nasi klienci niekoniecznie będą go podziwiali w tej formie. Zanim zdecydujemy się na dany wzór, sprawdźmy, czy wygląda dobrze również po pewnych modyfikacjach, np. w znacznym pomniejszeniu (prawdopodobnie właśnie takie będzie umieszczane np. na opakowaniach naszych produktów). Logo musi dobrze się prezentować i być rozpoznawalne również w czerni i bieli (zarówno w wersji białej na czarnym tle, jak i czarnej na białym tle). Pamiętajmy, że jedni będą je oglądali z bliska, a inni z daleka. Przetestujmy więc swój projekt na wszystkie możliwe sposoby, by nic nas nie zaskoczyło. 

Logo firmy –jak przyciągnąć klienta?

Jak zaprojektować dobre logo? Przede wszystkim warto zapamiętać jedną zasadę: co za dużo, to niezdrowo. Nie używajmy zbyt wielu barw – trzy to maksymalna liczba, natomiast więcej może wywołać niepotrzebny bałagan.
        Absolutnie niedopuszczalne jest kopiowanie fragmentów logotypów innych firm i układanie ich w nową całość. Nasze logo powinno być oryginalne i jednoznacznie kojarzące się z naszą marką. Oprócz tego, że kopiowanie cudzych projektów jest nielegalne, warto pamiętać o tym, że jeśli nasze logo będzie podobne do innych, zniknie w ich gąszczu i nikt nie zwróci na nie uwagi. Czasami kusi nas, by skorzystać z modnych i popularnych w danym czasie rozwiązań, jednak zwykle nie jest to opłacalna strategia. Czasami tak długo wpatrujemy się w nasz projekt w określonym rozmiarze, oglądany na konkretnym monitorze, że zapominamy, iż nasi klienci niekoniecznie będą go podziwiali w tej formie. Zanim zdecydujemy się na dany wzór, sprawdźmy, czy wygląda dobrze również po pewnych modyfikacjach, np. w znacznym pomniejszeniu (prawdopodobnie właśnie takie będzie umieszczane np. na opakowaniach naszych produktów). Logo musi dobrze się prezentować i być rozpoznawalne również w czerni i bieli (zarówno w wersji białej na czarnym tle, jak i czarnej na białym tle). Pamiętajmy, że jedni będą je oglądali z bliska, a inni z daleka. Przetestujmy więc swój projekt na wszystkie możliwe sposoby, by nic nas nie zaskoczyło.         

       Czy jeśli już wybierzemy dobre logo, to nigdy nie będziemy mogli go zmienić? Oczywiście, że nie. Czasami zdarza się, że dany projekt po prostu się „dezaktualizuje” lub wymaga pewnych kosmetycznych poprawek, by bardziej wpisywać się w aktualną estetykę. Takie zmiany przeszły w ostatnich latach logotypy tak znanych marek jak choćby Kodak, KFC, Audi, Pepsi czy Google. Czasami zdarza się, że nasza firma znacznie zmienia się w trakcie istnienia i w pewnym momencie orientujemy się, że jej aktualny charakter mocno różni się od tego, który miała, kiedy powstawało logo. W takim wypadku musimy zmienić nasz znak rozpoznawczy, by jego stylistyka odpowiadała nowemu charakterowi marki. Może się zdarzyć również tak, że nasze logo było projektowane wtedy, gdy nie mieliśmy wystarczających środków, by odpowiednio w nie zainwestować i dzisiaj prezentuje się ubogo i zbyt skromnie. Śledźmy konkurencję (ale jej nie kopiujmy!) – jeśli wizerunki innych przedsiębiorstw z tej samej branży znacznie odbiegają poziomem od naszego, być może czas nieco go unowocześnić i dostosować do bieżących tendencji (oczywiście, z zachowaniem indywidualnego charakteru)

Copyright (c)2014-2017, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem