Poznaj czym jest Content Marketing?

Poznaj czym jest Content Marketing

 

Content marketing inaczej nazywany marketingiem treści, aktualnie jest najważniejszym punktem marketingu internetowego. Nie bez powodu, dzięki niemu można znacząco zwiększyć sprzedaż danej usługi czy też produktu, budować świadomość marki, jak i promować konkretne przedsiębiorstwo. Poznaj za tym, czym jest content marketing, na czym polega i dlaczego warto stworzyć tę strategię w swoim biznesie.

 

Co to jest i na czym polega content marketing?

Content marketing to nic innego jak marketing treści. Strategia content marketingowa polega na dostarczaniu szerokich zawartości treści, które dla potencjalnego klienta muszą być atrakcyjne i interesujące. Marketing treści jest w stanie zbudować pozycję lidera w danej branży oraz przekonać Odbiorców do marki, która jeszcze niedawno nie istniała w świadomości odbiorców. Atrakcyjne i przydatne treści przykuwają uwagę i pozwalają na komunikację z obecnymi oraz przyszłymi Klientami. Warto wspomnieć, że content marketing to nie jednorazowy przekaz, natomiast budowanie  długich, trwałych relacji z odbiorcami, poprzez poznawanie ich potrzeb.

 

Dla kogo?

Metoda content marketingowa polecana jest przede wszystkim właścicielom przedsiębiorstw działających w dowolnych branżach, ale nie tylko. Strategię skutecznie mogą wykorzystać między innymi:  sklepy internetowe, przedstawiciele wolnych zawodów, firmy wprowadzające na rynek nową usługę lub produkt, portale i serwisy internetowe, blogerzy, youtuberzy,  firmy z branży farmaceutycznej lub medycznej, korporacje posiadające rozbudowaną bazę Klientów, firmy działające w branżach niszowych.

Content marketing jest strategią bardzo skuteczną z kilku powodów. Poznajmy zatem dlaczego.

 

Korzyści z content marketingu

Wprowadzenie content marketingu do swojego przedsiębiorstwa to dość spora rewolucja oraz o wiele więcej pracy. A więc co tak naprawdę sprawia, że warto porzucić utarte schematy, w których tak dobrze funkcjonujesz i zaczynać coś zupełnie nowego? Firmy, które wdrożyły content marketing, zauważają zmiany w trzech obszarach biznesowych:

  1. zwiększenie sprzedaży,
  2. optymalizacja kosztów,
  3. bardziej wartościowa oraz długotrwała baza klientów.

 

Od czego należy zacząć, aby stworzyć strategię content marketingową?

 

     Wyznacz cel

Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest wyznaczenie celów strategicznych, jakie chcesz osiągnąć, tworząc i rozprzestrzeniając swoją treść. Przeanalizuj swoją firmę i wszystkie kierunki rozwoju. Oceń realnie, które z Twoich celów biznesowych możesz osiągnąć poprzez marketing treści.

Zastanów się, co jest dla Ciebie priorytetem. Może to być zwiększenie sprzedaży, wyprodukowanie nowych produktów czy zbudowanie wizerunku i zwiększenie zasięgu dotarcia produktów do klienta. Ustal najlepiej sobie  maksymalnie trzy główne cele oraz kilka mniejszych i się ich trzymaj. Cele oczywiście można łączyć, ważne jest natomiast, to abyś pamiętał o założeniu tego głównego, który jest najważniejszy dla Twojego biznesu.

 

      Zrób analizę konkurencji

Poznaj swoją konkurencję, jakie treści tworzy, ich dotychczasowe aktywności w Internecie, do kogo kieruje swoje działania. Przeanalizuj dokładnie ich strategiczne działania, a łatwiej będzie Ci wywnioskować, co interesuje potencjalnych klientów na interesującym Ciebie rynku. Dzięki takim narzędziom, jak Ahrefs, Semstorm czy Senuto możesz w łatwy sposób sprawdzić działania Twojej konkurencji, jak chociażby jakie słowa kluczowe pozycjonują. Celem analizy jest przede wszystkim odpowiedź na pytanie: Co możesz zrobić inaczej, aby osiągnąć lepsze wyniki w branży niż konkurencja. Na jaką grupę docelową postawić oraz co poprawić w swojej treści.

 

      Ustal grupę docelową – Zbuduj persony

Persony pozwalają lepiej zrozumieć odbiorców działalności firmy lub marki. Stworzenie archetypu klienta ma ogromne znaczenie dla całej strategii przedsiębiorstwa. Poznanie odbiorców jest koniecznością, bez tego nie ma najmniejszego sensu rozpoczynać działań. Zidentyfikuj swoją grupę docelową w zakresie danych społeczno-demograficznych. Uwzględnij między innymi ich: wiek, płeć, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania, status społeczny, zainteresowania, oczekiwania. Później dopiero możesz zaplanować działania, dzięki którym zrealizujesz cele. Sprawdź, również jakie treści opublikowane już przez Ciebie cieszą się największą popularnością. Wykorzystaj to! Rozejrzyj się po rynku i sprawdź, czym interesują się Twoi klienci i jak możesz to przełożyć na swój zysk. Spróbuj spojrzeć na swój biznes z perspektywy swoich odbiorców.

 

 Najskuteczniejsze formy przekazu

Formy przekazu content marketingu powinny być dopasowane do naszej grupy docelowej, celu, jaki chcemy uzyskać oraz treści. Najważniejsze, aby przekazy były związane z dotychczasową strategię komunikacyjną marki. Pozwoli to na stworzenie spójnego, przejrzystego wizerunku, który jest podstawą do gromadzenia grupy lojalnych odbiorców. Marketing treści może przybrać między innymi formę tekstów, krótkich filmików czy ciekawej grafiki.

 

Najskuteczniejsze formy content marketingu to:

  • blog – najlepiej jak jest jedną z podstron firmowej czy też sklepowej witryny. Na firmowych blogach śmiało możesz umieszczać poradniki, wiadomości oraz branżowe nowinki, aktualności z życia firmy, informacje o ofercie oraz inne przydatne dla Twoich odbiorców treści. Blog doskonale wspiera nie tylko komunikację i budowanie trwałej grupy odbiorców, ale również działania SEO,
  • poradnik – porady dla kupujących, treści eksperckie związane z konkretną ofertą. Mają za zadanie edukować konsumentów, rozwiewać ich wątpliwości i dostarczać poszukiwanej wiedzy. Jednocześnie bardzo dobrze wspiera pozycjonowanie strony, ze względu na naturalny sposób zmniejszania słowa kluczowego na stronie,
  • blog – najlepiej jak jest jedną z podstron firmowej czy też sklepowej witryny bądź funkcjonować jako oddzielna domena. Na firmowych blogach mogą pojawiać się poradniki, wiadomości i branżowe nowinki, aktualności z życia firmy, informacje o ofercie oraz inne przydatne dla użytkowników treści. Blogi doskonale wspierają nie tylko komunikację i budowanie lojalnej grupy odbiorców, ale także działania SEO,
  • artykuł sponsorowany – artykuły zamieszczone na zewnętrznym portalu. Artykuły sponsorowane mają na celu, w subtelny sposób, promować firmę, konkretny produkt lub usługę. Są także doskonałym źródłem pozyskiwania wartościowych linków w kampaniach SEO,
  • wywiad – pozwala przedstawić historię czy cele firmy w postaci rozmowy z jej przedstawicielem. Wywiady najczęściej publikowane są w branżowych magazynach online, co  buduje również większe zaufanie wśród potencjalnych odbiorców.
  • recenzja – przedstawienie mocnych i słabszych stron produktów, ich zastosowania, wyróżników na tle konkurencji. Największy zasięg mają, gdy są tworzone przez znane osoby, które posiadają wielu odbiorców np. na Instagramie.
  • ranking – jest popularną i łatwą formą porównania produktów, które z łatwością możesz umieścić na firmowym blogu lub w serwisach zewnętrznych,
  • aplikacja mobilne – proste aplikacje mobilne udostępniane odbiorcom firmowej strony.
  • nagrania video – materiały video zamieszczane na firmowej stronie, video blogi, filmiki na YouTube dotyczące marki i jej produktów,
  • research reports – opracowanie i publikowanie wyników ankiet, badań,
  • treści w mediach społecznościowych – treści, grafiki oraz nagrania video zamieszczane na firmowych kontach w Social Media jak np., Instagram, pozwolą Ci na bezpośrednią komunikację z odbiorcami, doskonale sprawdzą się do promocji firmowej oferty i budowania długich i trwałych relacji,
  • newslettery – przesyłanie wartościowych (edukacyjnych, rozrywkowych) treści na adresy e-mail osób zapisujących się do bazy sklepu czy firmy. Dają okazję bezpośredniego kontaktu z klientami marki, informowania społeczności o planowanych nowościach czy promocjach,
  • webinar – prezentacja video,
  • infografiki – połączenie tekstu z grafiką, pozwalają w oryginalny sposób przekazać wiele ciekawych treści,
  • nagrania video – materiały video zamieszczane na firmowej stronie, video blogi, filmiki na YouTube dotyczące marki i jej produktów,
  • e-booki i audiobooki – książki w formie elektronicznej lub do słuchania, które mogą przekazywać cenne informacje o marce, mieć formę branżowych poradników. Doskonale sprawdzają się jako upominek dla klientów (np. za zapisanie swojego maila do bazy subskrybentów czy zakupy za określoną kwotę dokonane w sklepie online),
  • treści w mediach społecznościowych – treści, ilustracje i filmy zamieszczane na firmowych kontach w Social Media (np. na Facebooku). Pozwalają na bezpośrednią komunikację z odbiorcami, doskonale sprawdzają się do promocji firmowej oferty i budowania długotrwałych relacji,
  • magazyn elektroniczny – krótkie treści cyklicznie rozsyłane do subskrybentów,
  • white paper – specjalistyczne opracowania dotyczące konkretnego problemu lub zagadnienia. Bardzo często wykorzystywane są w branżach przemysłowych i technologicznych,
  • case study – opisy pozytywnych doświadczeń wyniesionych ze współpracy z klientami, referencje – opinie na temat współpracy i polecenia napisane przez klientów współpracujących z firmą. Najczęściej zamieszcza się je na firmowej stronie,
  • FAQ – bazy z pytaniami i odpowiedziami. Stanowią doskonałe wsparcie np. dla sklepów internetowych, ponieważ dostarczają wiedzy klientom i pozwalają uniknąć np. wielu telefonów z tym samym pytaniem),
  • infografiki – połączenie tekstu z grafiką, pozwalają w oryginalny sposób przekazać wiele ciekawych treści,
  • testy – idealne jako lżejsza forma przyciągająca uwagę odbiorców, pozwalająca im wypróbować własną wiedzę i dobrze się przy tym bawić,
  • nagrania video – materiały video zamieszczane na firmowej stronie, video blogi, filmiki na YouTube dotyczące marki i jej produktów,
  • podcasty – wywiady, poradniki i instrukcje do słuchania oraz oglądania,
  • grupy tematyczne w Social Mediach jak np. Instagram, Facebook, LinkedIn– dają ogromne możliwości dotarcia do odbiorców, nawiązania z nimi bezpośrednich i trwałych relacji opartych na wzajemnej komunikacji, promowania produktów czy materiałów,
  • własne fora internetowe – fora dyskusyjne poświęcone branży lub konkretnym produktom,
  • e-Learning – udostępnianie elektronicznych materiałów szkoleniowych, gry online – wykorzystanie gier w celach biznesowych,
  • photo-sharing – zdjęcia zamieszczane na Instagramie lub Pintereście. Idealne dla branży modowej, fryzjerskiej, kosmetycznej, architektury wnętrz,
  • social bookmarking – lekkie, zabawne treści tworzone np. pod Wykop.pl,
  • wywiady czy mini-szkolenia online, rebusy, quizy, łamigłówki,
  • research reports – opracowanie i publikowanie wyników ankiet, badań,
  • tworzenie własnych for internetowych – fora dyskusyjne poświęcone branży lub konkretnym produktom.

 

 

Comments