Jak promować własną markę w Internecie?

Każdego dnia w Polsce i na całym świecie przybywa ogromna ilość nowopowstałych przedsiębiorstw. Oczywiście każdy założyciel takiej firmy chce w jak najszybszy sposób pozyskać nowych klientów i dzięki temu zacząć zarabiać. Nie jest to jednak takie proste – przez to, że zaczęło pojawiać się coraz więcej firm na rynku, zaczęła rosnąć konkurencja. Dlatego tak ważna jest promocja, która jak wiadomo, w dzisiejszych czasach jest najbardziej skuteczna w sieci – jednak i tam zaczęło się robić bardzo tłoczno. Co trzeba więc zrobić, aby wypromować swoją markę na najwyższym poziomie? Jakich narzędzi użyć i jak wyróżnić się na tle konkurencji? Marketing internetowy jest teraz bardzo atrakcyjną branżą, jednak aby odnieść w nim, sukces musicie najpierw być na bieżąco ze wszystkimi trendami i nowinkami, które pomogą wam w tym zadaniu.

Czym jest marketing internetowy?

Zacznijmy więc od początku i wyjaśnijmy sobie, czym tak naprawdę jest marketing internetowy. Otóż marketing internetowy, inaczej nazwany także e-marketingiem to działania marketingowe oraz sprzedażowe, które opierają się na narzędziach i wielu kanałach, takich jak aplikacje mobilne, media społecznościowe, wyszukiwarki, poczta email i tak dalej.

Jest to również rodzaj działań, które służą do opracowania strategii promocji marki bądź produktu wchodzących na rynek. W tej chwili jest to prawdopodobnie najważniejsza forma marketingu. Wcześniejsze, tradycyjne formy takie jak bannery, ulotki czy broszury, nie przynoszą już takich rezultatów jak dekadę wcześniej. Teraz celom promocji służą media społecznościowe, blogi czy po prostu reklama internetowa.

O czym należy pamiętać przed rozpoczęciem promocji?

Załóżmy, że w tej chwili otworzyliście nową firmę, którą chcecie zacząć promować. Wiecie już, że marketing internetowy jest najskuteczniejszą metodą, która może zapewnić wam przypływ potencjalnych klientów. Zanim jednak zaczniecie promocję, musicie pamiętać o kilku podstawowych rzeczach, które mogą przełożyć się na przyszły sukces, a ich brak – na totalną porażkę. Oto kilka z nich:

  • Ustal budżet: Przed rozpoczęciem promocji należy oszacować kwotę, którą możecie na nią przeznaczyć. Od tego zależy tak naprawdę, na jakie działania możecie sobie pozwolić, a z których należy zrezygnować
  • Grupa docelowa: Zależna również o branży, w której działacie. Jeżeli jest to na przykład sklep z odzieżą ciążową, to wiadomo, że idealną grupą docelową będą kobiety w przedziale wiekowym od na przykład 25 lat do 35. Jeżeli ustawicie swoją promocję dla złej grupy docelowej, może to się wiązać również ze stratami w budżecie. Potrzebujecie bowiem wyłącznie osób, które na pewno będą zainteresowane przedstawianą przez was ofertą.
  • Analiza SWOT: Jeżeli nie wiecie, co oznacza ten skrót, to już tłumaczę – SWOT, to inaczej Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats. Czyli jest to analiza wewnętrznych oraz zewnętrznych szans i zagrożeń dla firmy. Dotyczy to na przykład zachodzących trendów w branży czy przemian społecznych. Jeżeli chodzi o analizę wewnętrzną firmy, to służy to podsumowaniu działań, jakie dotychczas były podejmowane. Dotyczy to między innymi wcześniejszych działań promocyjnych, a także metod sprzedaży
  • Wyznaczenie celu: Kiedy wiecie już, jak wygląda sytuacja waszej firmy, warto wyznaczyć konkretne cele dla waszego przedsiębiorstwa, jakie chcecie osiągnąć. Przy wyznaczaniu takich celów bardzo dobrze sprawdza się model SMART. Czym jest model SMART? Otóż mówi on, że cel powinien być konkretny (specific), mierzalny (Measurable), osiągalny (achievable), istotny (relevant) oraz określony w czasie (time bound). Po scharakteryzowaniu takich celów łatwo będzie można zmierzyć efekty podejmowanych przez was działań, przez co będziecie mogli sprawdzić, czy przynoszą one zamierzone na samym początku rezultaty.

jak promować markę własną w interneciePodstawowe Sposoby promocji marki w Internecie

Każda szanująca się firma, która dopiero wchodzi na rynek, czy nawet ta, która już długo na nim jest, powinna korzystać z internetu, jako głównego źródła promocji. W przestrzeni internetowej istnieje jednak wiele form promocji, z których można skorzystać – ale nie każda musi przynosić tych samych rezultatów i zysków każdej firmie. Możemy jednak zauważyć, że są i takie kanały, na których promocja jest podstawą dla wszystkich przedsiębiorstw.

Formą takiej promocji must have są na pewno media społecznościowe. Jeżeli firmy chcą zdobyć wielu klientów i zaistnieć w ich świadomości, to jak najbardziej powinny korzystać z kanałów social media. Te najbardziej popularne i wartościowe, to na przykład Facebook, Instagram czy Twitter. Nie nastawiajcie się jednak, że po założeniu kont na portalach społecznościowych wzrośnie wam od razu sprzedaż. Te kanały są nastawione bardziej na zbudowaniu świadomości marki i stworzeniu komunikacji z potencjalnymi klientami.

Postaw na e-mail marketing

Email marketing to również dobry sposób na wypromowanie swojej marki. W końcu każdy nas posiada swoją osobistą skrzynkę pocztową, a do tego dojść może również ta służbowa. Jest to zazwyczaj pierwsza rzecz, którą sprawdzamy po przebudzeniu lub po wejściu do pracy. W mailu można zawrzeć tak naprawdę wszystko – tekst, zdjęcia, linki i przycisk call to action.

Jeżeli dobrze traficie z grupą docelową, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że wasze emaile wzbudzą pożądany efekt. W końcu email marketing bazuje na premission marketingu, czyli odbiorcy wyrazili wcześniej zgodę na otrzymywanie ofert na swoją skrzynkę pocztową. Więc jeżeli posiadacie na przykład sklep z odzieżą i w tytule zawrzecie słowo „Promocja”, to możecie być pewni, że osoby, które praktykują zakupy jako swoje hobby, na pewno klikną wysłaną przez was wiadomość.

jak promować własną markę w interneciePozycjonowanie strony

Nie zapominajmy oczywiście o SEO, czyli optymalizacji strony internetowej pod względem wyszukiwarek. Na pewno chcecie, aby strona akurat waszego przedsiębiorstwa pojawiała się na szczycie pierwszych stron wyszukiwania po wpisaniu fraz i słów kluczowych do niej pasujących. Także pamiętajcie, aby wasza strona była dobrze wypozycjonowana, zawrzyjcie w treści na niej publikowanych słowa kluczowe, na które będziecie prowadzić swoją kampanię. Jeżeli jest to na przykład wspomniany wcześniej sklep z odzieżą, który załóżmy znajduje się w Warszawie, to warto zawrzeć słowa takie jak „Sklep z odzieżą warszawa” lub inne słowa, które będą wyróżniać wasz biznes.

Skoro przy SEO wspomniałam o stronie internetowej, to jak już pewnie się domyślacie, powinniście ją posiadać. Strona internetowa jest bardzo ważna, ponieważ to z niej potencjalni klienci dowiadują się informacji na temat waszej marki oraz waszych idei. Strona internetowa powinna być przejrzysta, posiadać zakładki, które będą umożliwiały łatwiejsze wyszukiwanie potrzebnych informacji. Pamiętajcie, że najważniejsze informacje na stronie internetowej to wasz stacjonarny adres, numer telefonu oraz email.

Google Ads dla biznesu

Kolejnym ważnym, podstawowym sposobem promocji swojej marki w internecie, są reklamy Google Ads. Są to reklamy, które będą pojawiały się w wyszukiwarce. Proces ten jednak będzie wymagał pewnego nakładu finansowego, jeżeli chcecie, aby wasze firmy pojawiły się na samej górze. Pamiętajcie również, że Google Ads w żaden sposób nie wpływają na organiczne wyniki wyszukiwania. Oznacza to, że jeżeli przestaniecie opłacać reklamy i nie podejmujecie żadnych działań związanych z SEO, to po prostu znikniecie w wynikach wyszukiwania.

Nietypowe sposoby promocji marki w internecie

Prócz sposobów must have, występują też takie, które możemy nazwać „opcjonalnymi”. Nie są one wymagane, ale mogą zapewnić większy ruch na stronie, większe zainteresowanie waszą marką, jak i również dzięki temu, nowych, potencjalnych klientów.

Jedną z takich opcji są na przykład wpisy gościnne, które można podzielić na dwie kategorie. W jednym z przypadków to wy wypowiadacie się jako eksperci na dany temat na innych stronach, a w drugim udostępniacie wypowiedzi innych na swoim blogu (jeżeli oczywiście go posiadacie).

Dlaczego te sposoby działają? Otóż w pierwszym z nich, kiedy wypowiadacie się jako eksperci, dodajecie link do swojej strony internetowej i pokrótce możecie przedstawić swoją osobę, czyli opowiedzieć czym się zajmujecie. Dzięki temu otrzymacie bardzo wartościowy link do waszej strony, który wzmocni organiczny sposób wyszukiwania. Jednocześnie umożliwicie innym przejście na waszą witrynę i również zbudujecie sobie reputację eksperta, co zwiększy rozpoznawalność i świadomość marki.

W drugim przypadku, podczas kiedy to wy gościcie innych ekspertów, wiadomo, że ten zostanie przez nich udostępniony na wielu kanałach. Oznacza to możliwość pozyskania nowych klientów, którzy przy okazji wpisu zainteresują się waszą działalnością i produktami.

Jeżeli chcecie wypróbować pozyskiwanie klientów poprzez działalność u innych, to proponuję jeszcze jeden, mniej zajmujący sposób. Możecie bowiem komentować działalność innych, na przykład, kiedy udostępniają oni swoje wpisy z blogów. Czytelnicy, którzy przeglądają blogi, mogą zobaczyć wasz komentarz i zainteresować się treścią, którą publikujecie. Optymalna ilość komentarzy, którą dziennie powinniście dodawać, wynosi od 5 do 10. Pamiętajcie, tylko aby nie ocierały się one o spam i nie zawierały bardzo nachalnej auto promocji.

Blog o marketingu internetowym

Konkursy w mediach społecznościowych

Urządzajcie konkursy. Idealnie nadają się do tego media społecznościowe, najbardziej Facebook oraz Instagram. Jest to świetny, rozrywkowy sposób na zainteresowanie potencjalnych klientów naszą marką. Jeżeli chcecie przekonać kogoś do przyszłych zakupów to najlepiej zaoferować im coś najpierw za darmo – konkurs do tego zadania jest więc idealny, ponieważ jednocześnie może zaangażować odbiorców, co w późniejszym czasie przełoży się na przywiązanie do marki.

Zaangażujcie odbiorców w jakiś wasz projekt – chodzi o to, aby pokazać, jak wygląda przygotowanie produktu bądź usług „od kuchni”. Dobrą to tego platformą jest na przykład Instagram, gdzie możecie relacjonować na żywo wasze poczynania w firmie.

Pozwólcie swoim klientom uczestniczyć w tym procesie, przesyłać sugestie, wymyślać nazwy i zgłaszać wszelkie uwagi i wątpliwości. W ten sposób pokażecie, że liczycie się z ich zdaniem i jednocześnie, że są dla was ważni. Wy również możecie tak pokazać swoją bardziej „ludzką” twarz. Późniejszym rezultatem może być pozyskanie nowych klientów, większe przywiązanie do marki i nawet zwiększenie sprzedaży.

Znajdź swój sposób na promocję marki w Internecie

Jest wiele sposobów promocji marki w internecie – Internet marketing jest w końcu najważniejszym miejscem do promocji w obecnej dekadzie. Jedne działania są wymagane, inne już nie koniecznie. Tak naprawdę decyzja należy do was. To wy musicie pomyśleć nad tym, jakie działania będą idealne dla waszej branży, a co może okazać się zbędnym wydatkiem. By lepiej się przygotować do działań promocyjnych, zawsze warto ustalić, jakie chcecie osiągnąć cele, kto jest waszą grupą docelową i wykonać analizę wewnętrznych i zewnętrznych szans oraz zagrożeń dla waszej firmy. Dopiero wtedy promocja waszej marki będzie mogła odnieść zamierzony sukces.

Comments