Jak rozwinąć markę w internecie dzięki budowaniu zaangażowanej społeczności?

Zaangażowana grupa odbiorców – Twój klucz do sukcesu

Każdy z nas ma świadomość o tym, jak duży wpływ mają influencerzy na swoich odbiorców. Jest to jeden z powodów, dla których wiele firm decyduje się na tak liczne współprace. Wynika to z faktu, iż posiadają oni swoją społeczność, która obdarza danego partnera zaufaniem. Ten sam produkt reklamowany za pomocą dwóch różnych kanałów, może przynieść zupełnie inny rezultat. Powodem tego jest poczucie przywiązania do marki. Grupa ta nie tylko będzie regularnie odwiedzać nasze profile, ale również zapraszać do tego innych, proponować rozwiązania, o których sami moglibyśmy nie pomyśleć i dzielić się wrażeniami na temat naszych produktów. Jak zatem rozwinąć markę dzięki budowaniu społeczności  która pozwoli nam zwiększyć zainteresowanie naszymi produktami lub usługami? Trzeba pamiętać o kilku krokach.

Zdefiniuj grupę odbiorców

Przed przystąpieniem do planowania jakichkolwiek działań musisz wiedzieć, do kogo będą one skierowane. Jaki charakter ma Twoja działalność? Odbiorcami są głównie mężczyźni czy kobiety? W jakim są wieku? Jakie mogą mieć oczekiwania? Kiedy posiadasz już te informacje, możesz zacząć przygotowywać cały plan strategii na najbliższe dni czy tygodnie. Tutaj nie zaleca się tworzenia programu na długie okresy czasu, ponieważ sektor ten jest zbyt dynamiczny. Wyznacz sposób narracji. Jak będą wyglądać wpisy? Pełne emotikon, barwnych opisów i emocji? A może bardziej profesjonalne i skłaniające do refleksji.

Podążaj za trendami i wyznaczaj własne

Świat mediów społecznościowych cechuje się tym, że bardzo szybko się zmienia. Musisz wiedzieć co w danym czasie jest popularne wśród użytkowników. Nawiązuj do ciekawych wydarzeń i bierz w nich udział, ale również twórz własne. Obserwuj co dzieje się wokół Twojego kanału i z czego korzystają te o podobnych treściach. Jeśli jesteś w tym początkujący, sprawdź kanały i profile znanych influencerów. Jak oni się komunikują? Na co zwracają uwagę? Czym charakteryzują się ich odbiorcy? Mając przed sobą obraz kogoś, kto odniósł sukces na tym polu marketingu, lepiej zrozumiesz całą jego idee. Ułatwi Ci to planowanie własnych działań. Pamiętaj jednak, że ważna jest oryginalność i kreatywność. Nie powielaj utartych schematów. To, że dana rzecz zadziała u kogoś innego, nie znaczy, że u Ciebie będzie dokładnie tak samo. Potraktuj to tylko jako wskazówkę i inspirację

Bądź aktywny

Skoro oczekujesz aktywności, to sam musisz ją oferować. Dodawaj regularnie angażujące posty, które będą zachęcać do podjęcia dyskusji. Najlepiej, jeśli obserwujący mogą się do nich bezpośrednio odnieść lub oznaczyć kogoś bliskiego. Zwiększa to prawdopodobieństwo tego, że udostępnią dodawane przez Ciebie treści, co oczywiście zwiększa zasięgi. Nie należy jednak przesadzać, ponieważ zbyt duża ilość postów czy relacji przyniesie odwrotny skutek. Warto wstępnie zaplanować sobie harmonogram dodawanych publikacji i go modyfikować w zależności od wprowadzanych zmian czy nowości.

Buduj przywiązanie 

Nie bądź biernym czytelnikiem komentarzy swoich fanów. Odpowiadaj na ich wpisy, udostępniaj ich posty jeśli są związane z Twoją firmą. Prowadź dyskusje i pytaj o opinie. Spraw, aby poczuli się częścią Twojej społeczności. Pokaż im, że są ważni i ich zdanie ma znaczenie. Im większe będą mieć przywiązanie do Twojej firmy, tym chętniej wrócą, dokonają zamówień oraz polecą sklep innym. Marketing szeptany w erze mediów społecznościowych ma ogromną siłę, więc warto z niej skorzystać. Co jakiś czas warto przygotować relację „na żywo”. Pomoże to w uświadomieniu, że za wszystkim co znajduje się na naszej stronie, stoją prawdziwi ludzie. Dzięki temu, następnym razem kiedy ktoś zobaczy nasz komentarz, ujrzy kogoś prawdziwego, a nie jedynie logo firmy.

jak rozwinąć markę dzięki budowaniu społeczności? - Nakatomi BlogWypowiadaj się w neutralny lub pozytywny sposób

Tego punktu tak naprawdę nie powinno tutaj być, ponieważ zasady dobrego wychowania mówią, że zawsze powinniśmy zwracać się do wszystkich z szacunkiem. Niestety, ale część z firm, które nie posiadają agencji odpowiadającej za komunikację z klientami, robi poważne błędy. Pamiętajmy, że bardzo często ciężko jest zatrzeć pierwsze wrażenie. Jeśli zostaliśmy powiadomieni, że zlecenie lub nasz produkt nie spełnia oczekiwań konsumenta – zaproponujmy rozwiązanie problemu. Pokażmy, że mamy prawo do błędów, ale chętnie je naprawimy tak, aby końcowy efekt był zadowalający dla obu stron. Da to innym informację, że w przypadku gdy coś pójdzie nie do końca zgodnie z planem, otrzymają pomoc

Wybierz odpowiednie kanały Social Media

Kiedy już posiadamy oddaną społeczność, możemy wprowadzać ulepszenia do naszego początkowego planu marketingowego. Warto się zastanowić na ilu kanałach powinniśmy działać. Czy Instagram jest wystarczający? Może warto spróbować z grupą na portalu Facebook? Czy nasi klienci korzystają z Twittera? Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania, to po prostu zapytaj! Twórz ankiety i rozmawiaj ze swoimi obserwującymi. Pokaż im, że mają realny wpływ na rozwój i kierunek Twojej firmy.

 

Comments