Jak wykorzystać swoje podcasty do promocji marketingowej swojej marki?

Podcasty to coraz popularniejsze źródło informacji oraz rozrywki. W Polsce w pierwszym półroczu roku 2020 wysłuchano ponad 300% więcej godzin podcastów niż w pierwszej połowie roku 2019. Według badania przeprowadzonego przez Publicis Groupe, już 27% polskich internautów słucha podcastów, z czego większość robi to regularnie – przynajmniej raz w miesiącu.

Nic dziwnego – podcasty są ogromnie wygodną formą rozrywki. Towarzyszą nam w samochodach, środkach transportu, podczas sprzątania czy zmywania naczyń. Stanowią miłe i edukacyjne tło dla prozaicznych czynności życia. Możemy także przebierać dowolnie w kwestii wyboru interesującej nas kategorii czy tematyki. W Polsce wyśmienitą słuchalność mają podcasty kryminalne, komediowe, lajfstajlowe (niekwestionowanym zwycięzcą w tej kategorii jest podcast “Ja i moje przyjaciółki idiotki”, omawiający relacje damsko-męskie) czy podróżnicze.

Podcasty można owocnie wykorzystywać także jako element marketingu. Ich nieustająca popularność i uniwersalność sprawia, że umiejętnie poprowadzone, mogą pomóc nam w dotarciu do dużej grupy odbiorców. Aby jednak osiągnąć upragniony rezultat, powinniśmy trzymać się kilku zasad.

1. Postaw na wysoką jakość dźwięku

Wysoka jakość dźwięku to absolutna konieczność w przypadku podcastu. Nikt nie będzie chciał słuchać nagrań, w których pojawiają się szumy czy problemy z dźwiękiem. Na szczęście do tworzenia podcastu wcale nie jest potrzebny zbyt rozbudowany sprzęt – wystarczy prosty mikrofon oraz program do obróbki audio. Zadbaj także o to, aby nagrywać w odpowiednio wygłuszonym, cichym pomieszczeniu.

2. Zadbaj o interesującą treść związaną z tematyką Twojej firmy

Treść, która przyciągnie odbiorców, jest kluczowa. Koniecznie uwzględnij profil Twojej marki oraz grupę docelową w wyborze tematyki podcastu. Możliwości masz naprawdę wiele. Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo związane jest z gastronomią, oczywistym wyborem jest podcast kulinarny, ale wciąż to, o czym dokładnie będzie opowiadał i jaka będzie Twoja nisza, daje Ci ogromne pole do popisu. Czy chcesz stworzyć podcast prezentujący nowinki ze świata kulinariów? A może podcast opowiadający o kuchniach świata, historii wina lub sezonowych przepisach? Może coś zupełnie innego – fikcyjną historię fabularną z kuchnią w tle? Każda branża to milion innych możliwości. Jeśli organizujesz koncerty, możesz tworzyć podcast o scenie lokalnej. Jeżeli pracujesz w branży beauty – nagrywać odpowiedzi na trapiące pytania dotyczące urody.

 

3. Pamiętaj o tym, aby Twój podcast ukazywał się regularnie

Wszystkie podcasty o dużej słuchalności ukazują się często i regularnie. Regularność jest ważna w budowaniu grona zainteresowanych Twoim podcastem odbiorców, którzy będą mogli oczekiwać na następny epizod. Każdy post dostarczy Ci także okazji do promowania go i Twojej marki w mediach społecznościowych.

4. Charyzmatyczny podcaster równa się dużej słuchalności

Zazwyczaj w nagrywaniu podcastów najlepiej sprawdzają się osoby o naturalnym talencie do snucia opowieści, z przyjemnym dla ucha głosem. Wystarczy spojrzeć na taki podcast jak wcześniej cytowane “Ja i moje przyjaciółki idiotki”, który przyciągnął grono słuchaczek anegdotami, lekkim stylem żartu i wypowiedzi oraz charyzmą prowadzącej go Joanny Okuniewskiej. Innym przykładem może być utrzymany w poważniejszym tonie “Dział Zagraniczny”, opowiadający o światowych wydarzeniach, o których w mediach słychać niewiele. Do “Działu Zagranicznego” przekonuje fantastyczny narrator i zarazem jego twórca Maciej Okraszewski, który nie tylko wyszukuje wyjątkowe historie, ale i każdą z nich potrafi opowiedzieć w taki sposób, że zamienia się ona w wyjątkową opowieść. Zaprasza również do siebie interesujących gości, co może być elementem i Twojego podcastu. Zadbaj o podcastera, który oczarowuje talentem do rozmowy, a zdobędziesz grono wiernych słuchaczy.

5. Jeśli nie chcesz tworzyć swojego podcastu – pamiętaj o tym, że możesz wejść we współpracę z istniejącym już projektem

Nawet jeżeli uważasz, że tworzenie podcastów nie jest dla Ciebie, możesz wykorzystać ich potencjał w marketingu swojej firmy. Wejście we współpracę z podcasterem, który działa w tej samej branży, co Twoje przedsiębiorstwo, będzie wówczas korzystnym rozwiązaniem. Możesz zaproponować promocję konkretnego produktu na przestrzeni jednego lub paru odcinków, albo podjąć dłuższą współpracę. Niech za przykład posłuży Ci marka Showroom, która w 2019 roku stworzyła podcast “Dziewczyny z sąsiedztwa”, który poprowadziła Joanna Okuniewska, co natychmiast przyciągnęło grono zaintrygowanych odbiorców, fanów wcześniejszych projektów podcasterki.

Przy marketingu za pomocą podcastów opcji masz naprawdę wiele – od Ciebie zależy, jaką uznasz za najbardziej korzystną.

Comments