„Dobrze Cię znowu widzieć, Aniu” czyli o personalizacji w marketingu

O personalizacji w marketingu

Według raportu przeprowadzonego przez Infosys, aż 59% klientów, którzy spotkali się ze spersonalizowanym marketingiem, uważa że ma on duży wpływ na decyzję o zakupie produktu. 31% klientów chciałoby, aby ich obsługa była bardziej spersonalizowana niż obecnie. A tylko 22% jest zadowolonych z poziomu personalizacji, jaki teraz otrzymują. Indywidualne podejście do odbiorcy jest kluczem do jego satysfakcji, a także zwiększenia zysków przedsiębiorstwa. Jakie marki dobrze wykorzystują strategię personalizacji? Jakich narzędzi możesz użyć Ty, aby Twój klient poczuł się wyjątkowo? Więcej o personalizacji w marketingu poniżej.

 

Personalizacja od podstaw

Personalizacja zakłada zbieranie danych Twoich klientów i projektowanie reklam oraz kampanii pod indywidualne zainteresowania, pragnienia, wiek czy miejsce zamieszkania. Jej częścią jest zarówno mailowy newsletter, zaczynający się od osobistego powitania odbiorcy, jak i odpowiednie targetowanie reklam pod potencjalnie zainteresowane nią osoby.

Przykładem personalizacji wykorzystanej do maksimum są działania serwisu streamingowego Netflix. Serwis zbiera dane dotyczące obejrzanych filmów, a nawet momentów, w których przerwałeś lub zastopowałeś seans. Dzięki temu jest w stanie zaproponować Ci kolejne produkcje, które dokładnie odpowiadają Twojemu gustowi. Podobną strategię stosuje Spotify. Platforma przygotowuje spersonalizowane playlisty na podstawie Twoich upodobań. Co roku w grudniu wypuszcza także serię Spotify Wrapped, czyli zbiór statystyk pokazujących, jak wyglądał Twój gust muzyczny w danym roku – jakiego artysty i gatunku słuchałeś najczęściej, które piosenki były Twoimi ulubionymi. Użytkownicy serwisu corocznie chętnie dzielą się swoimi muzycznymi podsumowaniami w mediach społecznościowych, co nakręca spiralę promocji Spotify.

Personalizacje stosują także marki takie jak Starbucks, które podpisują imieniem klienta jego kubek do kawy. Innym przykładem jest Coca-Cola, która lata temu stworzyła swój wielki marketingowy przebój – butelki z etykietami z imionami.

Dlaczego warto?

Personalizacja w marketingu jest ważna, gdyż gwarantuje odbiorcy specjalnie wyprofilowaną pod jego upodobania obsługę oraz reklamy. Wpływa to na odbiór jego marki. Ponadto, dzięki odpowiedniemu targetowaniu zwiększa się prawdopodobieństwo dotarcia do klienta, który faktycznie zainteresowany jest usługą lub produktem i chętniej dokona zakupu, co przekłada się na Twoje zyski. Aż 75% konsumentów preferuje kupowanie produktów od marki, która zna ich historię zakupu oraz imię. Personalizacja zwiększa lojalność oraz szansę na to, że klient ponownie skorzysta z usług przedsiębiorstwa.

Jak to zrobić?

Jednym z podstawowych sposobów użycia personalizacji w promocji marki, jest wysyłanie spersonalizowanych maili. Wykorzystaj zebrane dane odnośnie klienta, takie jak jego imię, miejsce zamieszkania czy zainteresowania, aby wysłać mu ofertę lub zniżkę, którą faktycznie może być zaciekawiony. Przykładowo, jeśli Twój klient kupił w Twoim sklepie paletę do makijażu oczu, możesz mu zaoferować zniżkę na kolejny produkt z kategorii wizażu.

Możesz także na swojej stronie internetowej dodać chat z konsultantem w czasie rzeczywistym. Według danych zebranych przez Kayako, większość klientów preferuje chat w stosunku do kontaktu przez telefon, mail czy media społecznościowe. Dzięki takiej obsłudze doświadczenie internetowe staje się bardziej “ludzkie”, a klient otrzymuje natychmiastową pomoc.

Innym pomysłem jest program lojalnościowy, jak ten, który stworzył Empik. Osoby należące do klientów “Mój Empik” otrzymują najkorzystniejsze oferty i zniżki, na podstawie swoich poprzednich zakupów oraz podanych danych osobowych.

Możesz także pójść w stronę podobną do Starbucksa czy Coca-Coli, oferując klientowi personalizowany produkt. Może to być zarówno etykieta produktu, jak i jego całość – jak portal mojemuesli.pl, który umożliwił zaprojektowanie swojej własnej mieszanki płatków.

 

Wrażliwe dane

O personalizacji w marketingu można pisać wiele. Pamiętaj, że wykorzystując strategię personalizacji należy jednak pamiętać o jednej rzeczy – aby nie wykorzystywać danych wrażliwych lub takich, na których wykorzystanie klient nie wyraził zgody. Weź przykład z firmy Hebe, która oferuje użytkownikom wypełnienie krótkiej ankiety, aby móc proponować odpowiedniejsze oferty i reklamy. Stwórz quizy czy ankiety, które będą dla klienta interesujące i umożliwią zebranie wiadomości na temat stylu życia. Pamiętaj, aby nie wykorzystywać zaufania klienta i szanować jego personalia.

Wykorzystuj dane w rozsądny sposób, tak aby Twojemu odbiorcy pomóc otrzymać usługę/produkt, jaka go interesuje i aby przemówić do niego osobiście – tworzyć między wami przyjazne, ludzkie porozumienie i nadać mniej korporacyjny wizerunek Twojej firmie. Dzięki temu na pewno zyskasz nowych, lojalnych klientów.

 

 

 

 

Comments