Strategie marketingowe instytucji kultury i sztuki

Strategie marketingowe instytucji kultury – czy tworzenie strategii marketingowej ma tu sens?  Chociaż w powszechnej świadomości utarło się, że sztuka jest pojęciem eterycznym i jakby oderwanym od rzeczywistości, a dobre dzieło sztuki sprzeda się samo ze względu na swoją wartość i piękno – kultura jak każda inna branża, potrzebuje doskonałej promocji. Przykładem może być wypromowanie muzyka na mainstreamowym rynku – według badania przeprowadzonego przez IFPI koszt takiego przedsięwzięcia wynosi pomiędzy 500 000 dolarów a 2 000 000 dolarów, z czego największa część tego budżetu przeznaczona jest właśnie na marketing.

 

Przemyślanej strategii marketingowej potrzebują także instytucje kultury i sztuki. Teatry, muzea, galerie sztuki, kina, filharmonie i opery muszą prześcigać się w wymyślaniu kampanii, które przyciągną ludzi pomimo zabieganych czasów. Według raportu National Endowment for the Arts głównymi przeszkodami społeczeństwa w uczestnictwie w wydarzeniach artystycznych są właśnie brak czasu oraz wysokie ceny wejściówek. Instytucje sztuki muszą wiedzieć, w jaki sposób pokonać te przeszkody, jak wypromować się skutecznie i jak utrzymać się na powierzchni w trudnym gospodarczo momencie. Na szczęście istnieje wiele miejsc, które robią to skutecznie – i swoimi sposobami mogą Cię zainspirować.

 

Media społecznościowe kreatywnie

Nie tylko sama sztuka zaskakuje i prowokuje – swoją pomysłowością zadziwiają także muzea. Royal Ontario Museum w celu przyciągnięcia większej ilości zwiedzających, a w szczególności ludzi młodych, postawiło na kreatywny marketing na… Tinderze. Dinozaurom będącym ekspozytami tego muzeum założono konta na słynnej aplikacji randkowej. “Zazwyczaj jestem tym głośnym na imprezie” mówi opis Teddy’ego, dinozaura z okresu kredy.

Black Country Living Museum w Wielkiej Brytanii postawiło na TikToka. Ich konto na tej platformie pełne jest humorystycznych filmów pokazujących życie w poprzednich epokach, co również w bezpośredni sposób nawiązuje do tematyki muzeum. Media społecznościowe są kluczem w promocji w XXI wieku, a ich pomysłowe wykorzystanie zawsze zachęci obserwujących.

 

Instytucje z ludzką twarzą

W Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie w listopadzie 2020 roku doszło do nietypowej sytuacji – muzeum stało się miejscem oświadczyn. Pewien mężczyzna zadzwonił wcześniej do pracowników MOCAK-u wyjaśniając, że słynne muzeum było miejscem pierwszej randki z jego dziewczyną i właśnie tam chciałby zaproponować jej zawarcie małżeństwa. Muzeum zdecydowało się pomóc w zaaranżowaniu oświadczyn. Pracownicy zaoferowali, aby pierścionek umieścić w muzealnej gablocie. Podczas zwiedzania wystawy zakochany mężczyzna wyciągnął pierścionek – a jego dziewczyna odpowiedziała: “tak”.

Zaręczynowy post, który MOCAK umieścił na swoim profilu na facebooku, zebrał ponad osiem tysięcy lajków i 350 zachwyconych komentarzy. Instytucje oraz marki, które są bliskie swoim klientom i podchodzą do nich personalnie, odbierane są ciepło. Chociaż nie każda może stać się miejscem tak wyjątkowej sytuacji jak oświadczyny, warto pamiętać o indywidualnym i ludzkim podejściu.

 

Interaktywność w sieci

Interaktywność w sieci to nie tylko nowy trend spowodowany przez epidemię koronawirusa, ale i sposób na nowoczesną promocję. Teatry często korzystają z opcji live streamingu bądź udostępnienia wcześniej przygotowanych nagrań w sieci. W ten sposób Internauci otrzymują zwiastun doświadczenia, które czeka na nich w teatrze

Natomiast wiele muzeów oraz galerii sztuki stawia na wirtualne zwiedzanie, które umożliwia obejrzenie eksponatów przez Internet. Inne promują swoją sztukę za pomocą wideo Stories na Instagramie. Z duchem czasu idą również galerie we Włoszech, takie jak słynna Galeria Uffizi, która zdecydowała się na współpracę z TikTokerami. Włoscy celebryci TikToka zaczęli pokazywać dzieła sztuki na swoich kanałach, w celu przyciągnięcia nowych odbiorców.

 

Trudna sztuka – marketingu

Nieszablonowych sposobów na promocję czy strategie marketingowe instytucji kultury i sztuki może być tyle, co samych dzieł. Jeśli nie interaktywność czy konto na Tinderze, to może kolaboracja z jakąś marką? W 2019 roku zasłynęło z tego muzeum w Luwrze, które nawiązało współpracę z Airbnb i zaoferowało chętnym nocleg wewnątrz paryskiej szklanej piramidy.

Takie metody przykuwają uwagę mediów i zachęcają potencjalnych klientów. Media społecznościowe, bliska więź z odbiorcą i kreatywne myślenie – te rozwiązania zawsze sprawdzą się w promocji instytucji kulturalnej.

 

 

 

Comments