Jak reklamować się w aplikacji, którą kochają nastolatkowie? TikTok podbija sieć!

Jak reklamować się w aplikacji, którą kochają nastolatkowie? TikTok podbija sieć!

 

Jak wiadomo, jedną z najważniejszych zasad branży marketingowej głosi, że powinieneś być obecny ze swoją komunikacją tam, gdzie spędza czas twoja grupa docelowa. Oczywiście, jeżeli to miejsce jest zgodne z wartościami twojej marki.

TikTok podbija serca nastolatków. Prowadząc własny biznes, nie ograniczaj się do np. Instagrama czy Facebooka. Sprawdź jakie możliwości daje, aplikacja uwielbiana przez młode pokolenie. W jaki sposób reklamować się na TikToku?

 

Początki aplikacji muzycznej.

 

Aktualna wersja TikTok (znana w Chinach pod nazwą Douyin) to połączenie aplikacji TikTok oraz przejętego przez jej właściciela Musial.ly i być może właśnie to ta druga nazwa będzie bliższa tobie. Aplikacja muzyczno-społecznościowa Musial.ly została udostępniona dla użytkowników w sierpniu 2014 roku. Początkowo miała ona założenie edukacyjne. W niedługim czasie dzięki niej użytkownicy mogli tworzyć filmy z synchronizacją ust trwające od 15 sekund do 1 minuty. Aplikacja jest bardzo prosta w użyciu. Użytkownik wybierał ścieżki dźwiękowe, które będą mu towarzyszyły, korzystać z różnych opcji prędkości (po klatkowe, szybkie, normalne, spowolnione i epickie). Kolejno dodawał filtry i efekty. Twórcom Musial.ly udało się nawiązać współpracę z wytwórnią Warner Music Group, 7 digital, a także Apple Music. Aplikacja w swojej pierwotnej wersji była dostępna w 34 językach.

Mówi się, że w czerwcu 2016 roku z aplikacji korzystało 90 milionów osób, a do kwietnia 2017 roku liczba ta wzrosła do 200 milionów użytkowników. TikTok powstał we wrześniu 2016 roku, a więc dwa lata później. Jego funkcje są tożsame z Musial.ly. W listopadzie 2017 roku Musial.ly przejęte zostało przez właściciela TikTok (ByteDance) za około miliard dolarów. W wyniku w sierpniu 2016 roku obie Musial.ly i TikTok zostały połączone w jedną. Funkcję określa się najczęściej jako połączenie Snapchata i Spotyfy. Aplikacja zdeklasowała Ubera i jest obecnie najwięcej wartym startupem na świecie.

W 2018 roku aplikacja TikTok posiadała już 500 milionów użytkowników i tym samym była dziewiątą najpopularniejszą siecią społecznościową na świecie. Z danych udostępnionych na expandedramblings.com wynika także, że aplikacja została pobrana 800 milionów razy, a użytkownicy wydali w niej już 50 milionów dolarów. W rankingu z 2018 roku TikTok wyprzedzał Sina Weibo, Twittera, Reddita oraz LinkedIna.

Obecnie miesięcznie z aplikacji korzysta 600 milionów użytkowników w 154 krajach. Spośród osób, które pobrały aplikację TikTok, ponad 28% korzysta z niej codziennie, a największą grupę wiekową (41%) tworzą osoby w wieku 16-24 lata. Co więcej, tylko w Polsce z TikToka korzysta aż 2,1 miliona użytkowników miesięcznie!

Jak działa aplikacja TikTok?

Aplikacja TikTok zdobywa coraz większą popularność wśród nastolatków (większość użytkowników ma poniżej 18 lat). Aplikacja pozwala tworzyć krótkie filmy do wybranej przez użytkownika muzyki z bazy. Sama baza zawiera setki tysięcy znanych i lubianych utworów, także tych z obecnych list przebojów. Działanie Tik Toka jest niemal identyczne z działająca Musical.ly. Aplikacja pozwala na nagranie krótkich (maksymalnie 15-sekundowych) form wideo pod dowolny utwór muzyczny. Taki klip można dowolnie modyfikować za pomocą narzędzi dostępnych w aplikacji. Dlatego też wiele osób wspomnianą platformę określa jako „połączenie Snapchata i Spotify”. W odróżnieniu jednak od Snapchata, nagrania wideo nie znikają po 24 godzinach od opublikowania.

Tym, czym wyróżnia się TikTok (poza dostępną muzyką), jest dopasowywanie ruchu ust i mimiki artysty do ścieżki dźwiękowej. Według Dominika Rupińskiego, czołowego polskiego twórcy treści na TikTok (ponad milion obserwujących użytkowników), sukces aplikacji opiera się właśnie na muzyce. „TikTok stało się popularne wśród młodzieży dlatego, że zamieszczane tam treści są silnie powiązane z muzyką. Każdy ma inne upodobania muzyczne, a na TikTok zawsze znajdzie coś dla siebie”. To właśnie połączenie popularnego podkładu muzycznego z kreatywną komediowo-taneczną interpretacją sprawia, że użytkownicy tworzą treści, które przyciągają miliony.

Jakie korzyści daje aplikacja TikTok?

Dzięki aplikacji użytkownicy mogą na kilkanaście sekund oderwać się od szarej rzeczywistości i podzielić się radością. Pokazują dystans do siebie oraz poczucie humoru, bawiąc przy tym siebie nawzajem. W dobie social media, gdzie kreujemy idealny wizerunek, oraz związanych z tym zagrożeń wydaje się to naprawdę istotne. To także świetny sposób na zwrócenie uwagi rówieśników i zdobycie ich uznania. Kluczem do sukcesu jest nie doskonałość wykonywanych ruchów czy choreografii. Pozwala to użytkownikom przynależność do społeczności, która wyraża się nie za pomocą zdjęć i postów jak dotąd, lecz za pomocą śpiewu, tańca i gry aktorskiej.
W obecnych czasach na Facebook pojawiają się rodzice, a nawet dziadkowie obecnych nastolatków. Snapchat stracił użytkowników na rzecz Instagrama. Młodzi ludzie szukają swojego miejsca w sieci i social media, w którym będą mogli się swobodnie komunikować i dzielić treściami. Tu pojawia się TikTok, użytkownicy mogą bez końca przesuwać z wideo na wideo. Aplikacja sugeruje je na podstawie historii oglądania. Podobno po dwóch godzinach zobaczymy krótką notkę zachęcającą do zrobienia przerwy.
Aplikacja jak każda posiada ciemne strony. I tu pojawiają się mroczniejsze strony TikToka takie jak seksistowskie reakcje czy dowcipy. Jednakże na chwilę obecną wydaje się, że w oczach nastolatków jest ona naprawdę ważnym kanałem komunikacji i warto zastanowić się, czy twoja marka może w jakiś sposób go wykorzystać.

Jak nagrywać filmy na TikTok i zbudować własną markę?

  1. Nagrywaj przy odpowiednim świetle.

Zadbaj o odpowiednie oświetlenie. Przydadzą się tu specjalne lampy, które dadzą odpowiednie oświetlenie. W dobrym świetle wygląda się o wiele lepiej. Możesz nagrywać również w świetle dziennym, jest ono najbardziej naturalne, a co za tym idzie, jest najlepsze do nagrywania filmików czy robienia zdjęć.

  1. Pomysł na siebie.

Z aplikacji korzysta ponad 100 milionów osób. Nie zaistniejesz w aplikacji, łapiąc się wszystkiego, co dostępne. TikTok ma swoje kategorie, takie jak taniec, comedy, vlog czy DIY. Jeżeli umiesz rysować, rysuj, jeżeli masz głos, wrzucaj covery. Warto mieć pomysł na własny format i być oryginalnym, a docenią to widzowie.

  1. Dobierz odpowiedni tekst.

Jeżeli zdecydujesz się nagrywać, przed każdorazowym nagraniem zapoznaj się bardzo dobrze z tekstem piosenki. Aplikacja słynie z ruszania ustami do tekstu utworu i jest to wpisane w DNA TikTok. Nagrywanie filmu, nie znając tekstu, traci zupełnie sens. Może ci się to wydawać banalne, ale jest kluczowe do osiągnięcia sukcesu na TikToku. Nie poddawaj się po pierwszych nagranych filmach, początki nigdy nie są proste. Najpopularniejsi dziś twórcy treści w Internecie czy Social Media niekiedy wiele lat czekali na to, aby ich format dojrzał i został odkryty przez miliony internautów.

  1. Nie przejmuj się hejtem!

Jak na każdej platformie, tak i tu istnieje zjawisko hejtu. Pojawienie się negatywnych komentarzy nie powinno jednak zniechęcić cię do prowadzenia profilu. Hejt może oznaczać fakt, że docierasz do coraz większej ilości odbiorców, także nie trać swojej energii nienegatywny odbiór twojej twórczości.

Jak promować markę na TikToku?

TikTok jest platformą, którą należy się zainteresować z punktu widzenia marketingu. Ciągły wzrost liczby użytkowników platformy sprawia, że aplikacja będzie wkrótce konkurować z takimi gigantami, jak Facebook, Instagram czy YouTube. Reklama na TikToku może pójść jedną z dwóch dróg. Trudniej będzie założyć konto dla marki, zwłaszcza jeśli dopiero pracujemy nad jej rozpoznawalnością. Dlaczego jednak nie skorzystać z już istniejących zasięgów? Mowa o influencerach, możesz nawiązać współpracę na zasadzie lokowania produktu.

Gra jest warta świeczki, bo czołowe postaci z Polski na TikToku są obserwowane przez ponad 2 miliony osób! Influencer może stworzyć dla marki dedykowany film albo ich serię. Co zyskujesz taki zabiegiem? Zasięg to tylko jedno! Skoro twoją markę poleci ktoś znany, zyskasz wizerunkowo. Ważna jest też kreacja – nie zapominaj o potencjale treści rozchodzących się viralowo. Pamiętaj o tym, że influencerzy na TikToku najczęściej posiadają swoje profile również w innych serwisach społecznościowych, gdzie także są obserwowani przez tysiące osób. Promocja z infleuncerami przy użyciu wielu kanałów może przynieść jeszcze lepsze efekty.

Druga droga jest trochę trudniejsza. Zamiast współpracować z istniejącymi twórcami, co poleca się najbardziej, możesz samemu stać się muserem i budować swój kanał na TikTok. Tutaj najważniejsze jest posiadanie stałego prowadzącego. Dobrą praktyką jest zakontraktowanie jednego lub pary prowadzących, którzy mają umiejętności taneczno-komediowe. Dobrym przykładem z YouTube, jest park trampolin – Hangar646. Powierzył on prowadzenie swojego kanału dwóm młodym i bardzo kreatywnym chłopakom. W ciągu roku kanał zdobył 100 000 subskrypcji przy minimalnym nakładzie finansowym.

Co będzie dalej z TikTokiem?

TikTok rośnie w statystykach jak na drożdżach, w porównaniu do innych wysoko uplasowanych aplikacji. Notują one średni przyrost kilka lub kilkanaście procent w skali roku. Przez 3 ostatnie miesiące 2019 roku został pobrany 220 milionów razy, co jest wynikiem o 24% wyższym w stosunku do wcześniejszych trzech miesięcy. W ciągu całego 2019 roku liczba jego użytkowników zwiększyła się o 700 milionów!

Co ciekawe, ranking najpopularniejszych sklepów Google i Apple, opublikowany w kwietniu 2019 roku pokazywał, że Facebook trzyma się mocno w roli lidera, za nim są YouTube i WhatsApp. TikTok zajmował w tamtym rankingu 9 pozycję z liczbą użytkowników „zaledwie” 500 milionów. A w ciągu roku ostatniego liczba ta zdążyła się podwoić…
Mając na uwadze powyższe statystyki, zastanawiam się, czy teledysk Cleo do piosenki „Za krokiem krok”, w której biorą udział największe gwiazdy Polskiego TikToka (Natalia Sisik, Jarosław Kostrzewa, Kinga Sawczuk (Kompleksiara), Lena Kociszewska (Lena Moonlight) miał pomóc w promowaniu TikToka, czy na odwrót?

Comments