Jak wykorzystać Twitter w budowaniu swojej marki?

Jak wykorzystać Twitter w budowaniu swojej marki?

 

Twitter jest narzędziem, które w Polsce dopiero zyskuje na popularności. I choć u nas nadal znajduje się w cieniu portali takich jak Facebook czy Instagram, posiada duży potencjał. Szczególnie jeśli interesuje nas rynek zagraniczny. Obecnie posiada ponad 330 milionów aktywnych użytkowników. Jak wykorzystać Twitter w budowaniu swojej marki?

Czym charakteryzują się posty na Twitterze?

Tym co zdecydowanie wyróżnia wpisy na Twitterze to ich długość. Mogą one zawierać maksymalnie 140 znaków. Dzięki temu autorzy muszą krótko i zwięźle przekazywać swoje informacje. W czasach gdzie życie płynie szybko, długie treści są często pomijane przez czytelników – takie rozwiązanie pozwala dotrzeć do większej liczby odbiorców. Dodatkowo można do nich dodać znane z Instagrama hasztagi (#) oraz oznaczenia (@). Na duży plus zasługuje również fakt, iż aby wyszukać tam informacje, nie jest konieczne zakładanie konta. Można zatem w prosty i łatwy sposób podzielić się z innymi naszymi przemyśleniami, wspomnieniami, aktywnościami oraz tym co firmy interesuje najbardziej – usługami.

Tworzenie profilu

Choć na pozór zakładanie konta mogłoby się wydawać proste, należy pamiętać o dwóch czynnikach, które będą miały istotny wpływ na nasz odbiór. Na kluczowe elementy składają się :

  1. Łatwy do odnalezienia znacznik profilu – jeśli nasza firma ma charakterystyczną nazwę to nie mamy o co się martwić. Po wpisaniu jej w wyszukiwarkę, większość osób łatwo ją odnajdzie. Jeśli jednak wybraliśmy popularne słowa to należy je odpowiednio skrócić i dopasować do naszej działalności. W przeciwnym razie mogą być one wręcz niemożliwe do wyszukania, wśród tak wielu innych kont o podobnej tematyce.
  2. Zdjęcie w tle – jest bardzo istotne. Logo jest częścią, której w zasadzie nie możemy zmienić. Warto zatem większą uwagę przywiązać do obrazu, jaki znajduje się w głębi profilu. Zdecydowanie niewskazane jest umieszczanie tam danych teleadresowych. Może to zostać odebrane jako bardzo nietaktowna reklama, a cały profil jako maszyna napędzająca sprzedaż. I chociaż tak – na tym nam najbardziej zależy tworząc taki profil – nie sprawiajmy takiego pierwszego wrażenia. Jeśli ktoś jest zainteresowany naszymi usługami to znajdzie potrzebne dane chociażby w przypiętym poście lub biogramie. Musimy jednak zbudować relację oraz zaufanie wśród osób, które początkowo nie są zainteresowani tym co mamy do zaoferowania.

Zdobywanie początkowych zasięgów

Sprawa w tym przypadku jest na starcie nieco trudniejsza. W początkowym etapie praca nad zdobyciem grupy obserwujących będzie powolna i nie należy się zniechęcać. Samo dodawanie nawet ciekawych treści będzie niewystarczające. Warto przeglądać popularne hasztagi (najaktywniejsze są wyświetlane w formie listy po prawej stronie portalu) i próbować dopasować je do naszych postów. Jeśli nasza firma jest restauracją, dobrym rozwiązaniem może być wypowiadanie się pod powiązanymi z naszą działalnością twittami innych osób, które piszą o danej kuchni czy ciekawych miejscach do odwiedzenia w naszym mieście. Kreatywny komentarz może zachęcić innych odbiorców to przejrzenia naszego profilu. Dodatkowo stosowanie ich, może zwiększyć zasięg nawet dwukrotnie.

Magia retweetów

Twitter tak samo jak Instagram daje poczucie anonimowości, ponieważ w przeciwieństwie do Facebook’a, nie ma konieczności podawania prawdziwych danych. Dzięki temu użytkownicy częściej udostępniają oraz lajkują ciekawe dla nich posty. Należy wziąć to pod uwagę planując treści. Nawet mając zaledwie 100 osób followujących i publikując, a przy tym nawiązując do aktualnych trendów, możemy spodziewać się znacznego wzrostu zasięgu i aktywności. Zakładając, że chociaż 5 osób „poleci” post dalej, dotrze on do każdej osoby, która jest związana z ich profilem. Jeśli dany tweet znacząco zyska na popularności, możesz to wykorzystać i samemu go retweetować (maksymalne można to wykonać tylko raz na post).

Sprawdzaj statystyki

Narzędzie „Twitter analytics” pozwala na bieżąco śledzić aktywność oraz zainteresowanie Twoimi postami wśród użytkowników. Możesz sprawdzić dane z każdego miesiąca jak i z poszczególnych treści. Analizując comiesięczne wyniki możesz uzyskać informację, jaki kontent działa najbardziej angażująco na fanów. Stwórz i zaplanuj strategię, która pozwoli Ci zmaksymalizować zasięgi. Warto zwrócić uwagę na dzień tygodnia oraz godziny, kiedy najwięcej osób dociera do postów. Znając wszystkie organiczne dane, możesz tworzyć harmonogramy publikowania – również reklam.

Wykreuj swój wizerunek

Nie jest sekretem, że zdobędziemy większe zainteresowanie, będąc na bieżąco ze wszystkimi twitterowymi trendami. Należy jednak w tym wszystkim zachować coś indywidualnego, co będzie nas wyróżniać. Musimy sprawiać, że czytelnicy będą widzieć nas nie tylko jako twór marketingowy, ale również jako coś autentycznego. Rozmawiaj z komentującymi, zadawaj pytania, nawiązuj do ciekawych wydarzeń. Może zorganizuj ciekawą akcję z własnym hasztagiem? W taki sposób w 2014 roku jedna z firm kosmetycznych uzyskała dzięki temu ponad 450.000 odwiedzin na ich stronie, 370.000 oznaczeń, a zasięg przekroczył 250 milionów. Obserwuj, działaj i planuj.

Twitter ads

W Polsce aktywność użytkowników w porównaniu do innych popularnych platform mediów społecznościowych jest niska. Jeśli jednak chciałbyś dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, która używa Twittera (dziennikarze, esportowcy, influencerzy) lub chcesz wejść na rynek zagraniczny, możesz spróbować wykorzystać płatne reklamy. Dzięki temu posty mogą zobaczyć osoby, które nie mają żadnych powiązań z Twoimi hasztagami lub profilem. Ustawienia reklam wyglądają bardzo podobnie do tych z Facebook Ads. Tak samo istnieje tam opcja wybrania budżetu – dziennego i całkowitego, czasu trwania jak i targetu. Najlepiej w tym celu sprawdzają się gify i filmy video.

Co się sprawdza na Twitterze?

O ile nie jesteś w stanie zapewnić najnowszych informacji w tematach, które są na topie, a zależy Ci na szybkim przyroście fanów –  postaw na zabawny i angażujący kontent. Użytkownicy Twittera chwalą sobie to, że wszystkie podawane tam informacje są krótkie – nie wymagają więc dużego wysiłku do zapoznania się z nimi. Zadawaj pytania, twórz ankiety, dodawaj obrazy nawiązujące do popularnych tematów lub takie, do których może odnieść się jak najszersze grono osób. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że przeglądający swoją tablicę zwróci uwagę na kreatywny obrazek, niż na kolejną reklamę sklepu czy restauracji. Pamiętaj o podtrzymywaniu kontaktu! Jeśli zostałeś oznaczony lub ktoś skomentował post – odpowiedz i to najlepiej w jak najkrótszym czasie. Pokaż, że nie jesteś tylko biernym użytkownikiem. Twórz, pisz i udostępniaj na swoim profilu jak najczęściej (minimum raz dziennie).

Jak sterować algorytmem Twittera

Na przestrzeni wielu lat, algorytm ten się zmieniał. W początkowej fazie powstania portalu w 2007 roku, tablica zawierała chronologicznie uszeregowane posty od osób, które obserwujesz. Wraz z rosnącą popularnością dokonano zmian. Wpływ na algorytm twittera – a co za tym idzie większą i lepszą widoczność Twoich postów mają takie aspekty jak:

  • częstotliwość i czas postowania,
  • zawartość wpisu (częściej wyświetlane są obrazy, gify),
  • zaangażowanie obserwujących – im więcej komentarzy, polubień, retweetów posiadasz, tym wyżej i częściej Twój post będzie się pojawiał na tablicach innych osób,
  • ilość obserwujących,
  • aktywność profilu.

Co jeszcze warto wykorzystać

Twitter oferuje cały szereg dodatkowych opcji, jakie warto wykorzystać. Zwróć uwagę na:

  • piny – w zależności od swojej działalności, przypnij na samej górze post, który najlepiej będzie opisywał to czym się zajmujesz lub był wyjątkowo angażujący. Będzie to pierwsze co zobaczą użytkownicy, odwiedzając Twój profil,
  • bio – podobnie jak w przypadku Instagrama. Możesz zawrzeć tu krótkie niezbędne informacje o sobie lub swojej firmie,
  • Twitter moments – sprawdzaj zbliżające się wydarzenia i twórz związane z nimi treści, używając ich hasztagów i je promuj. Dzięki temu zwiększasz swoje szanse na pojawienie się na tej tablicy, co umożliwi Ci dotarcie do jeszcze większej liczby osób,
  • Twitter video – możesz tworzyć i publikować filmy. Wśród Twitter moments zyskują one większą popularność od zwykłych postów, zawierających wyłącznie obrazek i treść,
  • Twitter cards – jeśli prowadzisz wiele kanałów social media lub stron, sprawdź czy masz możliwość dodania do nich karty Twittera. Dzięki temu narzędziu, użytkownicy będą mogli śledzić Twoje najnowsze wpisy nie tylko w ich źródle,
  • Twitter search operators – zaawansowane wyszukiwanie pozwoli Ci odnaleźć treści, które bardziej nawiązują do tego co sam prezentujesz na swoim profilu. Dzięki temu łatwiej możesz dotrzeć do swojej grupy targetowej.
  • zweryfikowany status – mały znaczek w profilu zwiększy zaufanie odbiorców,
  • aplikacje i programy, które mogą pomóc Ci przy pracy na Twitterze.

Twitter jest ogromnym i często niedocenianym narzędziem do budowania swojej marki. Znając i wykorzystując wszystkie jego możliwości, jesteśmy w stanie zwiększyć swoją sprzedaż niewielkim kosztem finansowym. Planując zatem swoją strategię na kolejne miesiące, warto poświęcić uwagę tej platformie i obserwować efekty.

Comments