Czy dobór kolorów ma znaczenie przy projektowaniu logo/identyfikacji wizualnej?

         Jeśli chodzi o identyfikację wizualną oraz logo firmy, każdy szczegół ma znaczenie. Najważniejsza jest ich spójność, jednak warto również zastanowić się nad tym, jakie skojarzenia przywołują wybrane przez nas obrazy. Projektując wspomniane znaki, należy wziąć pod uwagę każdy ich aspekt: kształty, czcionki, a także kolory. W jaki sposób barwy mogą wpływać na wizerunek naszej marki? Identyfikacja wizualna jest jednym z głównych narzędzi, za pomocą których budujemy wizerunek swojej firmy na rynku. Dobrze zaplanowana może wyróżnić nas wśród innych, zaś brak spójności spowoduje, że potencjalni konsumenci po prostu nas nie zapamiętają. 

          Na identyfikację wizualną składa się kilka aspektów: logo lub logotyp, krój pisma, kolorystyka, wygląd produktów oraz ich opakowań, szata materiałów promocyjnych, a także wygląd budynków i wnętrz w firmie. Dlaczego wszystkie te rzeczy mają tak duże znaczenie? Każdego dnia na różne sposoby stykamy się z tysiącami marek. Nie oznacza to, oczywiście, że wszystkie przykuwają naszą uwagę na dłużej – nasze zasoby uwagi zwyczajnie na to nie pozwalają. Nie jesteśmy w stanie zapamiętać więcej niż kilku z nich. Wniosek jest więc prosty: aby trafić do świadomości potencjalnych konsumentów i przyciągnąć ich zainteresowanie, należy wyróżniać się wśród konkurencji. Trudno oczekiwać, że odbiorcy będą analizowali realne przymioty produktów i usług za każdym razem, gdy się z nimi zetkną. Właśnie dlatego na pierwszy plan często wysuwają się mniej obiektywne czynniki, takie jak charakterystyczne cechy identyfikacji firmy oraz ich wpływ na nasze emocje. 

          Dobrze zaprojektowane logo oraz inne aspekty wizerunku przedsiębiorstwa przekazują podstawowe informacje na jego temat, jego wizję, styl oraz wartości. Jednym z kluczowych aspektów udanej kampanii marketingowej jest jej charakterystyczność i rozpoznawalność. Z pewnością nie warto kopiować nikogo innego – chcemy przecież się wyróżniać. Większość osób bez najmniejszego problemu jest w stanie przypomnieć sobie logo Apple, Coca-Coli, Mercedesa czy Kinder. Wystarczy, że kątem oka dostrzeżemy trudny do pomylenia z jakimkolwiek innym, specyficzny odcień fioletu, a już mamy pewność, że obcujemy z reklamą marki Milka. 
Brief reklamowy

Każde istotne przedsięwzięcie wymaga przemyślanej strategii. Jesteś przedsiębiorcą i potrzebujesz odpowiednio przygotowanej kampanii marketingowej? Cele oraz oczekiwania to pierwszy krok do ...

        Fachowo zaprojektowane logo „zrasta” się z marką i staje się zadziwiająco skutecznym narzędziem biznesowym. Ktoś mógłby pomyśleć, że to tylko mało znaczący, prosty znak graficzny, jednak jak pokazuje praktyka, ma on kluczowe znaczenie podczas budowania wizerunku marki i realnie przekłada się na jej wyniki finansowe. Profesjonaliści zajmujący się tą sztuką muszą odznaczać się nie tylko umiejętnościami artystycznymi oraz technicznymi, ale także wiedzą z zakresu psychologii i marketingu. Efektywne logo jest proste, łatwo rozpoznawalne, wyróżniające się na tle innych oraz ponadczasowe. Śledząc historie najbardziej znanych firm na świecie, łatwo zauważyć, że dobrze zaprojektowane logo nie wymaga gruntownej zmiany co kilka lat. 

          Zdarza się, że najbardziej charakterystyczne znaki firmowe co jakiś czas są odświeżane i dostosowywane do obowiązującej estetyki, jednak zwykle są to jedynie niewielkie modyfikacje. Marki takie jak KFC, Visa, Intel, Audi czy Pepsi pozostają wierne dotychczasowym symbolom, czcionkom i barwom, nadając im tylko nieco uwspółcześniony sznyt – nie ma przecież sensu rezygnować z czegoś, co do tej pory tak dobrze się sprawdzało. Choć dobrze zaprojektowane logo jest rozpoznawalne również w czarno-białym druku, tworząc je, należy zwrócić baczną uwagę na kolory. Przyjmuje się, że nie powinno być ich zbyt dużo – znakomita większość znaków znanych firm ogranicza się do maksymalnie trzech. 

         Dzięki temu stają się one jednym z ich symboli, wykorzystywanych także w materiałach promocyjnych czy na opakowaniach produktów. Stanowią integralną część identyfikacji wizualnej, która pozwala bez wątpliwości rozpoznać działania określonego przedsiębiorstwa. Poza wspomnianą wyżej Milką charakterystycznymi przykładami przemyślanego wykorzystania koloru są np. Kinder, Orange, McDonald’s czy Lech. Nawet pobieżne spojrzenie na bilbord reklamowy tych marek wystarcza, by rozpoznać znane i lubiane produkty. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedzią na to pytanie jest tzw. szybka percepcja, czyli ta, która zachodzi automatycznie i bez wysiłku. Zdarza się, że logotypy są zbyt skomplikowane, by mogły zostać odebrane aż tak szybko i top właśnie m.in. dlatego warto mądrze wykorzystywać kolory, które świetnie uzupełniają inne elementy wizerunku biznesu. 
Jak osiągnąć sukces na rynku globalnym ?

Sed pede ullamcorper amet ullamcorper primis, nam pretium suspendisse neque, a phasellus sit pulvinar vel integer.

         Użycie barw ma znaczenie nie tylko ze względu na rozpoznawalność i możliwość szybkiej identyfikacji marki. Równie ważne są skojarzenia oraz emocje, które wywołuje w nas dana reklama czy produkt. Choć dla niektórych może to zabrzmieć abstrakcyjnie, kolory mają ogromny wpływ na nasze zachowania oraz decyzje. Tym, w jaki sposób to następuje, zajmuje się dziedzina nauki zwana psychologią koloru. Co ciekawe, barwy oddziałują nie tylko na nasz umysł, ale także na ciało, wywołując reakcje fizjologiczne. Udowodniono na przykład, że kolor czerwony sprawia, iż nasze reakcje są o 12% szybsze niż zazwyczaj, a w dodatku zwiększa nasze ciśnienie krwi. Z kolei niebieski działa uspokajająco. 

       Podobnie dzieje się w przypadku zieleni, która działa kojąco i ułatwia zapamiętywanie. Z tego powodu błękitny wydaje się być idealnym kolorem do sypialni, zielony sprawdza się w pokoju ucznia lub studenta, zaś czerwień pojawia się na ścianach bardzo rzadko, ponieważ w nadmiarze może męczyć i przytłaczać. W mniejszych „dawkach” dodaje energii i przykuwa wzrok, przez co wydaje się idealną barwą ubrania na randkę. To, jaki kolor wybierzemy do swojej identyfikacji wizualnej, powinno zależeć także od kraju, w którym prowadzimy działalność. Jeżeli planujemy eksportować swoje produkty lub nawiązywać współpracę z kontrahentami z zagranicy, powinniśmy upewnić się, że nasze materiały marketingowe nie będą budziły niepożądanych skojarzeń. Warto mieć na uwadze, że choć dla nas biel jest kolorem czystości, niewinności i spokoju, w Japonii i Chinach jest stanowi symbol żałoby. Kultura anglosaska używa słowa „blue” (czyli „niebieski”) na określenie smutku, w związku z czym lepiej nie umieszczać tego wyrazu w nazwie marki lub produktu. Zieleń, która w Europie traktowana jest jak kolor życia i nadziej, w Malezji przywodzi na myśl chorobę. Z kolei róż, który przez Europejczyków uznawany jest za mało męski, w Japonii uznawany jest za kolor neutralny płciowo i niezwykle lubiany. Wybierając barwy do swojej identyfikacji wizualnej, należy wziąć pod uwagę nie tylko własne upodobania, ale również jego znaczenia i wpływ, jaki mają na naszą psychikę. Wspomniana wyżej czerwień jest kolorem, który kojarzy się bardzo intensywnymi emocjami i z pewnością przyciąga uwagę. Wszystko w tej barwie wysuwa się na pierwszy plan i stymuluje do szybkiej reakcji. Jasna czerwień to kolor radości, pasji, miłości i seksualności. Z kolei ciemna dodaje energii i wigoru (przez co bywa stosowana na opakowaniach napojów energetycznych), ale także przywodzi na myśl skojarzenia z przywództwem, a nawet gniewem. 

         Czasami kolory te są używane do podkreślenia zagrożenia (np. na znakach drogowych, a także przy oznaczeniach wysokiego napięcia), ale również do oznaczania okazji cenowych i promocji. Czerwona szminka, sukienka, szpilki czy paznokcie u kobiety przywołują zaś odczucia natury erotycznej. Kolor różowy z pozoru jest bardzo zbliżony do czerwonego, jednak raczej wycisza, niż pobudza. W naszej kulturze kojarzony jest przede wszystkim z kobiecością. Z tego powodu pojawia się głównie na produktach przeznaczonych dla kobiet oraz małych dziewczynek. Oprócz tego barwa różowa przywodzi na myśl czułą, romantyczną miłość, a także jest symbolem radości i beztroski. Z kolei fiolet bywa łączony z duchowością, medytacją i introwersją. Niekiedy staje się także znakiem wysokiej jakości, luksusu i bogactwa. Żółty jest kolorem słońca, przez co wywołuje ciepłe, pozytywne emocje i łączony jest z radością, energią, życzliwością, optymizmem, a także intelektem. Podkreśla bezpieczeństwo, przez co znakomicie sprawdza się w produktach dla dzieci, jednak nie nadaje się do ofert o charakterze prestiżowym. Kojarzy się z przyjemnym spędzaniem czasu, przez co często pojawia się w miejscach odwiedzanych przez całą rodzinę (przykładami mogą być Ikea oraz McDonald’s). 
Reklama w TV kontra Internet

Reklama telewizyjna, podobnie jak sama telewizja, zdaje się powoli stawać pieśnią przeszłości – w końcu coraz więcej młodych ludzi deklaruje zupełne odrzucenie tej formy rekreacji. 
        Pomarańcz to połączenie żółci i czerwieni, co przekłada się na skojarzenia charakterystyczne dla obu tych barw. Jest to radosny, ciepły i energetyczny kolor. Co ciekawe, stymuluje także nasz apetyt, przez co idealnie sprawdza się w reklamach żywności. Lubią go szczególnie ludzie młodzi, w związku z czym nadaje się także dla firm chcących trafić właśnie do nich (np. Allegro, CCC czy Orange). Kolor niebieski jest spokojny i kojący, a także wspomaga koncentrację. Wielu osobom kojarzy się z umysłem, wiedzą, stabilizacją i lojalnością. Jako że niebieski to kolor nieba i morza, zwykle wykorzystuje się go w kampaniach zwracających uwagę na czystość lub związanych z wodą. Nie najlepiej sprawdza się w identyfikacji wizualnej firm związanych z żywnością, ponieważ tłumi nasz apetyt (z tego powodu osobom odchudzającym się zaleca się korzystanie z niebieskich naczyń). 

        Zieleń, czyli połączenie niebieskiego z żółtym, jest kolorem życia i natury. Jako że w sygnalizacji świetlnej zielone światło oznacza bezpieczeństwo i wolną drogę, często korzysta się z tego skojarzenia do oznaczenia nieszkodliwości. Z kolei połączenia z harmonią, wzrostem i świeżością sprawia, że zieleń to symbol produktów ekologicznych, naturalnego pochodzenia. Przywraca równowagę i relaksuje, w związku z czym osoby ubrane w tym kolorze postrzegane są jako godne zaufania. Dobrze sprawdza się we wnętrzach, dając uczucie spokoju i wspomagając koncentrację. Kolor czarny zwykle kojarzy się negatywnie: ze złem, śmiercią i smutkiem. 

        Jednocześnie jest to barwa łączona z elegancją, tajemniczością i wysokim standardem. Z tego powodu korzystają z niego droższe marki, takie jak Sony czy Puma. Nietrudno zauważyć również, że większość luksusowych samochodów sprzedawana jest w kolorze czarnym. Logo w tej barwie z pewnością będzie bardzo czytelne i eleganckie. Jednak jeśli chcemy zwracać na siebie uwagę i przyciągać wzrok, najlepiej postawić na połączenie czerni z czerwienią. 
Przegląd narzedzi do analizy fraz SEO

Dokładny przegląd narzędzi do nalizy SEO dostępny na rynku. Wybierz najlepsze oprogramowanie ułatwiające pracę. 
Copyright (c)2014-2018, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Liczba odwiedzin: 17871275
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem