Jak skutecznie wypromować restaurację?

Każdy lokal gastronomiczny jest inny i ma swoją własną tożsamość. Na rynku można znaleźć dziesiątki restauracji serwujących dania z różnych kuchni świata, odznaczających się innym wystrojem, grupą docelową oraz klimatem. Warto mieć pomysł na siebie i konsekwentnie się go trzymać, jednak istnieje kilka zasad, które sprawdzają się w przypadku wszystkich firm. 
Zadbaj o jakość 

          Być może to banał, ale wiele osób o nim zapomina – zanim zaczniemy wydawać pieniądze na reklamowanie jakiegokolwiek produktu, należy upewnić się, że problem nie tkwi w jego jakości. Być może goście nas nie odwiedzają, bo nasz lokal ma nienajlepszą opinię: używamy kiepskich składników, nasz szef kuchni nie wykazuje się talentem kulinarnym, wystrój jest mało zachęcający, a obsługa nieuprzejma. Małe zainteresowanie może mieć również związek ze zbyt wygórowanymi cenami – podczas ich ustalania należy wziąć pod uwagę rodzaj serwowanych dań, lokalizację, a także ewentualną konkurencję. 

         Zupełnie inne standardy cenowe obowiązują w przypadku eleganckiego lokalu w środku dużego miasta, a inne w odniesieniu do baru z domowymi obiadami w małej miejscowości. Ważna jest również spójność wszystkiego, co ma związek z restauracją. Rynek gastronomiczny jest nasycony, a goście udający się na posiłek wybierają z dziesiątek dostępnych lokali. Aby zwrócić na siebie ich uwagę, musimy prezentować w miarę oryginalny wizerunek i tożsamość. Jeśli serwujemy dania kuchni arabskiej, to zadbajmy o to, by wystrój lokalu, wygląd karty dań, a nawet stroje obsługi nawiązywały do tej tematyki. „Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” – zdecydowanie lepiej sprawdzają się restauracje z krótką kartą, niż te, które proponują po trochu wszystkiego. 

        Jeśli w menu pizza sąsiaduje z kebabem i kotletem schabowym – prawdopodobnie lokal nie specjalizuje się w konkretnym rodzaju kuchni, a żadne z tych dań nie jest naprawdę dopracowane. Pamiętajmy także o tym, że wszystkie działania marketingowe powinny nawiązywać do ustalonego wizerunku naszej firmy. Jeśli kreujemy się na lokal przyjazny dzieciom, nie powinniśmy reklamować swoich usług alkoholem czy wizerunkami z podtekstem seksualnym (które zresztą na ogół wywołują niesmak, czyli efekt odwrotny do zamierzonego). Szata graficzna strony internetowej czy ulotek powinna nawiązywać do stylu restauracji, by potencjalni klienci od razu wiedzieli, z jakim rodzajem lokalu mają do czynienia. Ostatnim elementem, który musi korespondować z naszym pomysłem na restaurację, jest nazwa. Powinna być w miarę krótka, łatwa do zapamiętania, chwytliwa i – co równie ważne – pasująca do reszty wizerunku tworzonego przez nas miejsca. 

Zaistniej w sieci.

Większość konsumentów chcących skorzystać z usług firmy należącej do określonej branży, szuka jej w internecie. Jeśli jakieś przedsiębiorstwo nie posiada własnej strony internetowej, traci w ten sposób szansę na zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. 
Zaistniej w sieci 

          Większość konsumentów chcących skorzystać z usług firmy należącej do określonej branży, szuka jej w internecie. Jeśli jakieś przedsiębiorstwo nie posiada własnej strony internetowej, traci w ten sposób szansę na zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. Nie warto zaniedbywać tego kanału – profesjonalnie zaprojektowana i prowadzona witryna sugeruje, że usługi firmy stoją na równie wysokim poziomie. Nie zapominajmy o zamieszczeniu na niej podstawowych informacji: danych adresowych i numerze kontaktowym, godzin otwarcia, rodzaju kuchni, menu oraz dodatkowych udogodnieniach (np. kąciku dla dzieci, przewijaku, przystosowaniu lokalu dla niepełnosprawnych, kwalifikacjach szefa kuchni itp.). Równie istotne jest założenie profili w social media (których zaletą jest fakt, iż są darmowe!).

         Aby spełniły swoje zadanie, należy prowadzić je regularnie. Najpierw warto określić swoją grupę docelową: jakie cechy mają osoby, które mogą zainteresować się naszą restauracją? Czy są to ludzie młodzi, czy np. rodziny z małymi dziećmi? Jakie role społeczne pełnią, jaki jest ich status ekonomiczny, co lubią i czym się interesują? Czy cenią sobie sprawdzone rozwiązania i tradycję, czy może reagują entuzjastycznie na wszelkiego rodzaju nowinki i nietuzinkowe pomysły? Kiedy już określimy, do kogo zamierzamy kierować nasz fanpage, łatwiej nam będzie formułować treści, które trafią do odbiorców. Ważna jest forma, język, a także treść. Oczywiście, nie warto zasypywać tablic naszych fanów mało przemyślanymi, zbyt częstymi wiadomościami, jednak nie możemy również pozwolić na to, by na naszym profilu panowała zupełna pustka. Warto co jakiś czas przypomnieć o sobie i zachęcić do odwiedzenia lokalu. Publikowane treści muszą być związane z profilem naszej działalności, ale jednocześnie urozmaicone. Niech jednego dnia będzie to zdjęcie apetycznego dania przyrządzonego w naszym lokalu, a innego ankieta, link do ciekawego artykułu o jedzeniu, konkurs lub krótki filmik. 

         Portale społecznościowe to wyjątkowy kanał, który pozwala na unikalną relację między twórcą reklamy a jej adresatem – w przeciwieństwie do wielu innych rodzajów oddziaływań marketingowych, w tym przypadku komunikacja jest obustronna. A to oznacza, że możemy pytać swoich konsumentów o opinie oraz sugestie, a także na bieżąco reagować na wszelkie przejawy niezadowolenia. Jedną z najgorszych rzeczy, jakie możemy wówczas zrobić, jest usunięcie niepochlebnego komentarza lub odpowiedzenie na niego w sposób nieuprzejmy. Słuchajmy swoich gości i wychodźmy naprzeciw ich potrzebom – to najlepszy sposób na zdobycie ich sympatii i zaufania. Pamiętajmy również o tym, że portale społecznościowe to przede wszystkim media wizualne. Oznacza to, że w ich przypadku najlepiej sprawdza się jak najczęstsze publikowanie filmów czy obrazów. 

        Ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do restauracji: dobrze dobrane treści wizualne zachęcają do odwiedzenia lokalu, wzbudzają sympatię do obsługi oraz pobudzają apetyt na serwowane dania. Choć na Facebooku można również pisać własne teksty lub zamieszczać linki do zewnętrznych artykułów, znakomitą większość publikacji powinny stanowić zdjęcia wnętrza i elementów dekoracji (zwłaszcza sezonowych), potraw oraz uśmiechniętych pracowników, a także fotorelacje z organizowanych wydarzeń. 

Organizuj wydarzenia i promocje.

Jeśli chcemy, by naszą restaurację odwiedzało wiele osób, musimy je czymś przyciągnąć. Wiele z najpopularniejszych lokali to te, w których ciągle coś się dzieje – to mogą być cykliczne imprezy (np. koncerty lokalnych zespołów lub wieczorki taneczne), specjalne dekoracje z okazji rozmaitych świąt.
Organizuj wydarzenia i promocje 

          Jeśli chcemy, by naszą restaurację odwiedzało wiele osób, musimy je czymś przyciągnąć. Wiele z najpopularniejszych lokali to te, w których ciągle coś się dzieje – to mogą być cykliczne imprezy (np. koncerty lokalnych zespołów lub wieczorki taneczne), specjalne dekoracje z okazji rozmaitych świąt (nie tylko tych najważniejszych, takich jak Wielkanoc czy Boże Narodzenie, ale również np. Walentynek, Halloween, Dnia Kobiet czy Dnia Chłopaka, a także świąt związanych z gastronomią: Dnia Piwa, Międzynarodowego Dnia Pizzy, Dnia Czekolady czy Światowego Dnia Wegan), sezonowe zmiany menu itp. Oprócz tego wiele osób odwiedza nowe lokale pod wpływem promocji. Szczególnie dobrze działają te limitowane, np. przeznaczone wyłącznie dla osób posiadających ulotkę lub fanów na Facebooku. Można także przyznawać dodatkowe rabaty dla osób, które dodadzą pozytywną recenzję w sieci, udostępnią post na portalu społecznościowym, opublikują zdjęcie z restauracji na Instagramie lub w inny sposób przyczynią się do promocji lokalu. Wiele restauracji i kawiarni oferuje specjalne karty stałego klienta, na których można zbierać pieczątki za kolejne wizyty, a określona ich liczba (np. 10) uprawnia do darmowej kawy czy ciastka lub innej, atrakcyjnej oferty specjalnej. 

      Ostatnio popularne stały się oferty lunchowe, w ramach których codziennie w określonych godzinach (np. między 12:00 a 17:00) można zjeść danie ze specjalnego menu w atrakcyjnej cenie. Natomiast jednym ze sposobów na urozmaicenie treści publikowanych na Facebooku jest organizowanie konkursów. Zadania mogą być różne, np. wymyślenie dania do nowego, sezonowego menu, zamieszczenie zdjęcia wykonanego podczas jedzenia ulubionej potrawy w lokalu, kreatywna odpowiedź na pytanie (np. „Za co lubisz naszą restaurację?”). Tutaj również najlepiej sprawdzą się wszelkie działania, które zwiększą nasz zasięg w social media i zaangażują gości w popularyzowanie naszego biznesu. 

Nie zapominaj o pozycjonowaniu 

          Jak wiemy, większość potencjalnych klientów poszukuje restauracji za pośrednictwem sieci. Ale w jaki sposób to robią? Jeśli nie są jeszcze pewni, jaki lokal planują odwiedzić, najczęściej wpisują w wyszukiwarkę interesujące ich hasło, np. „restauracja meksykańska Warszawa”, „bar mleczny Łódź” lub „restauracja Gdańsk Oliwa”. Po chwili otrzymują całą listę stron pasujących do wpisanych słów kluczowych. To, jak wysoko w tych wynikach znajdzie się nasza witryna, zależy między innymi od pozycjonowania. Słowa kluczowe powinny zostać naturalnie wplecione w treści opublikowane na stronie. Należy używać jak największej liczby popularnych haseł związanych z naszą działalnością i w miarę możliwości nie powtarzać ich na kolejnych podstronach (w ten sposób będą one „rywalizowały” w wyszukiwaniach ze sobą nawzajem). Im bardziej szczegółowy opis, tym dłuższa fraza. Słowa kluczowe dzielą się na dwa rodzaje: money keywords, czyli krótkie hasła o dużym stopniu ogólności (np. „restauracja Sopot”, „bar Wrocław”) oraz long tails, czyli dłuższe, znacznie bardziej szczegółowe zlepki wyrazów (takie jak „restauracja chińska Warszawa Bemowo” lub „tania restauracja całodobowa Gdańsk Wrzeszcz”).  
Copyright (c)2014-2019, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Liczba odwiedzin: 178117936
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem