Jak wejść z produktem na rynek chiński?

 Każdy rynek rządzi się swoimi prawami, do których trzeba się dostosować. Poza tym należy poznać grupę docelową oraz zadbać o jakość swoich produktów, odpowiednio je rozreklamować i… zacząć sprzedawać. W przypadku rynku chińskiego to zadanie wydaje się jeszcze trudniejsze. Tylko czy na pewno? Sprawdź, jak skutecznie wejść z produktem na rynek chiński i jakich zasad musisz przestrzegać. 
Poznaj Chińczyków, a poznasz ich potrzeby

    Poznaj Chińczyków, a poznasz ich potrzeby Chińska gospodarka uznawana jest obecnie za najszybciej rozwijającą się na świecie. Z roku na rok Chińczycy coraz chętniej stawiają nie tylko na eksport, ale też na import. Udowadniają to liczby, gdyż w 2018 roku import w Chinach wzrósł o 15,8%. Sam tamtejszy rynek jest niezwykle duży, o czym świadczy liczba ludności wynosząca ok. 1,4 mld, a ponad połowa z nich korzysta z Internetu. Co oznacza, że mogą stać się potencjalnymi odbiorcami twoich produktów, w końcu zakupy online są tam również coraz bardziej dominującym kanałem sprzedaży. W dodatku Chińczycy chętnie kupują produkty od firm z Unii Europejskiej. Nic w tym dziwnego, że tak wiele przedsiębiorstw, także tych polskich, marzy o tym, aby podbić ten rynek.

 Co ciekawe wielu Chińczyków zaczęło wątpić w jakość rodzimych produktów, dlatego kupno — nawet droższego produktu zza granicy, staje się dla nich coraz bardziej kuszące. Inną kwestią jest również to, że towary, które powszechnie są uważane w Chinach za spełniające najwyższe standardy i produkowane przez rodzimy producentów, są często jeszcze droższe, przez co znacznie wykraczają poza możliwości finansowe dużej liczby konsumentów.

 Złote zasady zakupowe chińczyków: 

 - Kupują online poprzez "Kup Teraz". 
- Nabywają zazwyczaj te produkty, które posiadają opisy produktów i całe oferty napisane w języku chińskim.
 - Chętniej sięgają po towary, posiadające logo firmy napisane po chińsku — 
Chińczycy zazwyczaj nie znają angielskiego, a już na pewno nie polskiego, więc nie zapamiętają twojej marki lub nazwy produktu, jeśli nie będzie napisana w ich języku. 
- Kupują mniej, ale częściej — głównie dotyczy to artykułów spożywczych, gdyż znacznie częściej w sklepach stacjonarnych w Chinach można znaleźć przedmioty o mniejszej pojemności lub małej liczbie sztuk w opakowaniu. 

Stosując się do takich zasad, można nie tylko konkurować z chińskimi rywalami pod względem ceny, ale też po prostu pokazać, że rozumiemy i akceptujemy ich przyzwyczajenia. 
Czym jest e-commerce transgraniczne?

   Handel internetowy transgraniczny jest niezwykle atrakcyjny także w Chinach, a tobie może dać szansę na rozszerzenie sprzedaży. Każda firma musi najpierw zdecydować, czy chce rejestrować swoje towary na wewnętrznym rynku chińskim, czy też nie.

    Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że wybór wewnętrznej formy działania, będzie oznaczać konieczność załatwienia sporej ilości biurokracji, ponoszenia dodatkowych kosztów oraz niekiedy wykonania dodatkowych badań. Dlatego tak wiele, np. firm kosmetycznych nie wybiera tej opcji, ponieważ nie chce, aby ich produkty były testowane na zwierzętach. Sprzedaż internetowa staje się wtedy jedynym i tak naprawdę najskuteczniejszym rozwiązaniem. Dzięki temu skład, opakowania, a nawet jakość nie będzie musiała spełniać chińskich wymogów. 

   Dobrym rozwiązaniem może być wtedy wyselekcjonowanie pewnej niszowej grupy docelowej, do której będziesz chciał dotrzeć ze swoim produktem. Szczególną uwagę należy zwrócić na wysyłkę towarów. 

   Masz do wyboru kilka możliwości, jednak najczęściej wybór pada na dwie formy — wysyłkę z Polski do konsumenta z Chin lub z magazynu w strefie transgranicznej w Chinach. Kupującym najbardziej opłaca się wybierać drugą opcję, bo jest tańsza i szybsza, dlatego wzrasta szansa na częstsze kupowanie twoich produktów przez Chińczyków.  

Jak wygląda sprzedaż online w Chinach?

     Jeśli masz sklep internetowy i zainwestowałeś pieniądze w tłumaczenie opisów produktów na chiński, marzysz o tym, aby wypozycjonować swoją witrynę i dotrzeć do azjatyckich konsumentów, to wiedz, że i tak nic z tego nie wyjdzie. Nie, to nie jest pesymizm, tylko rzeczywistość. Wynika to głównie z faktu, że w Chinach blokowane są zagraniczne strony hostingowe (tzw. Chiński Mur Ogniowy). Co sprawia, że Chińczycy nawet jakby bardzo chcieli to w prosty, szybki i przede wszystkim legalny sposób nie dotrą do twojej oferty, jeśli sam nie przedstawisz jej na ich warunkach. 

       Chińczycy uwielbiają robić zakupy na specjalnie dostosowanych do tego portalach handlowych. Wśród nich można wyróżnić — tmall, com, yhd.com, aliexpress.com, suning.com, koala.com i wiele innych. To właśnie tam każdy chętny do zrobienia zakupów konsument może poszukać tego, czego akurat potrzebuje. Jednak przede wszystkim to miejsce, gdzie producenci rozpoczynają walkę o klientów. Co ciekawe, nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawca stawał się też klientem, bo często możesz znaleźć tam bardzo korzystne cenowo półfabrykaty, które potrzebne są do wyprodukowania twoich produktów. 

     Opłaca się zatem tam rozejrzeć, aby dać sobie szansę na zmniejszenie kosztów. Dzięki temu, że produkty można dodawać do mniejszych stoisk czy sklepów na platformach handlowych, nie musisz zakładać odrębnego sklepu internetowego i go pozycjonować. Licz się z tym, że towary, które dodasz, będą wyświetlane razem z produktami oferowanymi przez twoich konkurentów. 
      Polski sprzedawca może sobie to łatwiej wyobrazić, kiedy pozna specyfikę funkcjonowania serwisu Allegro, który również działa na podobnych zasadach. Rywalizacja z konkurencją może stać się prostsza, kiedy zwrócisz uwagę na dopasowanie ceny, designu, parametrów technicznych czy formy dostawy.     

 Rozpoczynając współpracę z wybraną platformą, należy zazwyczaj opłacić ustalony w regulaminie depozyt oraz wypełnić określone formalności. Bardzo często wymagane są następujące dokumenty: - deklaracja rocznej sprzedaży, - potwierdzenie rejestracji znaku towarowego, - dokumenty produktowe, - certyfikat na temat tego, że sprzedający ma upoważnienie do handlu daną marką na portalu. Innym warunkiem bywa uzyskanie chińskiego adresu, pod który kupujący będą mogli odesłać produkty, gdy klient będzie chciał je zwrócić. Kiedy wszystkie sprawy formalne zostaną załatwione, możesz przygotować się do rozpoczęcia sprzedaży. 

    Istotne będzie jednak też opłacenie kosztów administracyjnych, które zostały ustalone podczas "zakładania sklepu". Do tego standardową praktyką staje się także pobieranie kilkuprocentowej prowizji od samej sprzedaży. Innym rozwiązaniem jest otwarcie swojego sklepu internetowego na chińskim hostingu, ponieważ w ten sposób szybciej wykreujesz swoją markę. Szczególnie wtedy nie możesz zapomnieć o marketingu, gdyż stanowi on zawsze klucz do sukcesu. 

Sposoby na promowanie produktów w Chinach

      Promocja w sieci jest czymś naturalnym zarówno w Polsce, jak i w Chinach. W końcu właśnie tam znajdują się użytkownicy, którzy są twoimi potencjalnymi klientami. Szkopuł w tym, że w Chinach odbywa się to na zupełnie innych zasadach niż u nas. Za najważniejszą różnicę uznaje się to, że wyszukiwarka Google jest tam praktycznie nieużywana. Wszystko przez to, że zastąpił ją jej chiński odpowiednik, czyli Baidu. I to właśnie tam należy wdrażać swoją strategię związaną z pozycjonowaniem. Nie warto również inwestować w płatne kampanie w tych najbardziej znanych social mediach, czyli na Facebooku, Instagramie bądź na Twitterze. Jak już wcześniej było napisane, Chiny blokują takie strony i dostęp do nich.

       Mają za to własne media społecznościowe, które chętnie odwiedzają. Zalicza się do nich przede wszystkim Sina Weibo, Youku&Tudou czy choćby Tencent Wechat. Nawet kiedy dokształcisz się w Social Media Marketingu oraz w Baidu SEO, to i tak najważniejszą kwestią będzie myślenie w taki sam sposób, co chińscy konsumenci. Dlatego sklepy internetowe powinny być bardziej kreatywne, wyposażone w animacje, dużą liczbę zdjęć, opisów i innych dodatków, przekonujących w tak efektowny sposób do tego, że zakup twojego produktu będzie strzałem w dziesiątkę. 

Jakie produkty sprzedawać w Chinach?

     Ze względu na to, że chiński rynek ma tak olbrzymi potencjał i jest bardzo chłonny, to wytypowanie jednego produktu lub nawet grupy towarów, które opłaca się wysłać na eksport, staje się niemożliwe. Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że im są bardziej nieprzewidywalne, nowoczesne i niecodzienne, tym większa szansa na to, że staną się prawdziwym hitem w Chinach. Jednak nie jest to do końca prawda. Nie warto, szczególnie na początku, opierać się na tworzeniu trendów oraz bezpośrednim konkurowaniu z firmami, które je tworzą, gdyż oni zdecydowanie bardziej znają swoją grupę docelową. 

   Rozsądniejszą opcją może być podjęcie próby zaspokojenia istotnych dla Chińczyków potrzeb, takich jak jedzenie, dbanie o urodę, tworzenie oraz korzystanie z nowych technologii itd. Pewne grupy towarów cieszą się coraz większą popularnością i ten trend ma jeszcze bardziej wzrosnąć w najbliższym czasie. Poznaj produkty, które warto eksportować do Chin. 7 produktów, które opłaca się sprzedawać w Chinach  

7 produktów, które opłaca się sprzedawać w Chinach

Chiński rynek to żyła złota, ale tylko wtedy gdy zrozumiesz tamtejsze zasady i konsumentów. Nie zrażaj się, po prostu poświęć kilka dodatkowych chwil na nadrobienie wiedzy związanej z tą tematyką, a potem ruszaj ze swoją ofertą do azjatyckich konsumentów.

1. Metale

Pierwszymi przykładami towarów, które można z powodzeniem eksportować do Chin, są metale. Mowa tutaj głównie o miedzi, ale też o wielu innych produktach, które mogą być z niego wytworzone. To samo tyczy się niklu.

2. Kosmetyki premium

Chińskie kobiety kochają dbać o urodę, ale kiedy mają odpowiednią ilość pieniędzy, oczekują najwyższej jakości, którą nie zawsze mogą otrzymać w swoim kraju. Dlatego często wolą kupować kosmetyki zza granicy. Głównie dotyczy to produktów rozjaśniających i przeciwzmarszczkowych od znanych marek. Konsumentki często zwracają wtedy uwagę na skład produktu i to, aby był on jak najbardziej naturalny.

3. Sprzęty elektryczne - elektroniczny

Już od kilku dobrych lat polskie firmy produkujące ogólnie pojętą elektronikę doskonale radzą sobie na chińskim rynku. Eksportuj maszyny bądź inne sprzęty przydatne w życiu codziennym lub w pracy, bo to jedna z pewniejszych branż.

4. Chemikalia 

 Przemysł chemiczny to bardzo ogólne pojęcie, prawda jest taka, że firmy produkujące towary z tej branży, mają spore szanse na sukces w Chinach. Eksport wydaje się szczególnie uzasadniony, kiedy stawiasz na tworzenie chemikaliów i ich sprzedaż. 
5.Mięso

Polacy eksportują spore ilości mięsa oraz podrobów właśnie do Chin. Tamtejsi konsumenci zdążyli już pokochać wieprzowinę i nadal nie mają jej dosyć. Koniecznie sprawdź, czy inne rodzaje mięsa również mają tak dużą szansę na sukces. 

6. Produkty energooszczędne 

W Chinach coraz popularniejsze są przedmioty sprzyjające środowisku naturalnemu, dlatego koniecznie skorzystaj z tego trendu. Mowa tutaj zarówno o nowoczesnych technologiach, jak i drobnych gadżetach do domu czy ogrodu, np. lampach solarnych.

7. Artykuły spożywcze

Pomimo znacznej odległości, wiele firm z powodzeniem sprzedaje swoje produkty spożywcze w Chinach. Głównie dotyczy to mleka, alkoholu, owoców, warzyw, ale też słodyczy, nabiału i różnych napojów. Jeśli chodzi o sprzedaż artykułów spożywczych, to koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że powinny one spełniać nie tylko certyfikaty jakościowe, ale przy okazji także być dostosowane do chińskiego konsumenta.  
Oto kilka istotnych zasad, którymi warto się kierować, aby twoje towary szybciej znalazły nabywców: - dopasuj towary spożywcze pod smaki chińskich kupujących, - zwracaj uwagę na chińskie święta, gdyż konsumenci częściej kupują przedmioty w okazjonalnych edycjach, np. w motywach noworocznych lub związanych z innymi świętami, - zaprojektuj opakowanie zgodnie z trendami panującymi w Chinach. Chiński rynek to żyła złota, ale tylko wtedy gdy zrozumiesz tamtejsze zasady i konsumentów. Nie zrażaj się, po prostu poświęć kilka dodatkowych chwil na nadrobienie wiedzy związanej z tą tematyką, a potem ruszaj ze swoją ofertą do azjatyckich konsumentów. 

Szukasz agencji, która wprowadzi Was na rynek chiński?

W Nakatomi kompleksowo obsłużmy Państwa firmę na rynku chińskim. Poczawszy od wszelkich formalności celnych, dopuszczenia produktu na rynek, zdobycia certyfikatów. Poprzez pełną kampanie marketingową, aż po zbudowanie sieci dystrybucji i punktów sprzedaży. 
Nakatomi oddział Warszawa  Mokotowska 1 Zebra Tower
 Nakatomi oddział Warszawa to nasze idealne miejsce do pracy. Centrum, metro, sklepy warunki butikowe dla pracowników i klientów. Zapraszamy do Zebra Tower 
 00-640 Warszawa ul. Mokotowska 1 IX piętro 
tel. 0048/ (22) 378-25-43 
e-mail: biuro@nakatomi.pl
Nakatomi oddział Gdańsk  Alchemia Centrum Biznesowe
Gdańsk, jest naszym drugim domem w Polsce. 
 Centrum Biznesowym Alchemia  
80-309 Gdańsk piętro V ( budynek Aurum )
Aleja Grunwaldzka 411
 tel: 0048/ (58) 732-22-85, (58) 727-91-80 
e-mail: gdansk@nakatomi.pl
Copyright (c)2014-2019, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem