Jak samemu wypozycjonować stronę internetową?  

          Pozycjonowanie strony internetowej uchodzi za niezwykle trudne, żmudne i wymagające zadanie. I rzeczywiście, wymaga ono sporego nakładu pracy, merytorycznej wiedzy oraz determinacji. Nie oznacza to jednak, że nie znajduje się to w naszym zasięgu – każdy przedsiębiorca może podjąć próbę samodzielnego wypozycjonowania swojej witryny. O czym należy pamiętać, podejmując się tego wyzwania? Jakich zasad przestrzegać? Czy istnieją sytuacje, w których wskazana jest pomoc profesjonalistów? 

           Wielu przedsiębiorców z pewnością niejednokrotnie zadawało sobie pytanie: a po co mi właściwie pozycjonowanie? Czy nie wystarczy, że moi klienci znają adres firmowej strony? Niestety, taki sposób myślenia nie przyniesie nam dużej liczby odbiorców, a co za tym idzie – nie przełoży się na dobre wyniki sprzedaży. Strona internetowa to nie tylko sposób na udzielenie informacji o przedsiębiorstwie tym osobom, które już wiedzą o jego istnieniu, ale także (a może przede wszystkim) metoda docierania do nowych konsumentów. Dzieje się tak dzięki wyszukiwarkom: wystarczy, że osoba zainteresowana danym rodzajem produktu lub usługi wpisze stosowne hasło (np. „naturalny krem do twarzy” lub „dentysta Warszawa”), a witryna zaprezentuje jej całą listę stron o tematyce, której poszukiwała. Niestety, wnioski z badań są jednoznaczne: większość z nas przegląda maksymalnie dwie strony uzyskanych wyników, nawet nie zaglądając na kolejne. Należy więc zrobić wszystko, by nasza firma znalazła się w tym zestawieniu jak najwyżej. I właśnie dlatego pozycjonujemy swoje witryny – by łatwo było je znaleźć. Nawet najpiękniejsza graficznie, najciekawsza i najlepiej zaprojektowana strona nie przełoży się na wyższe zarobki, jeśli odbiorcy nie będą mieli szansy jej zobaczyć.

          Jakie są zalety rzetelnego pozycjonowania strony? Praktyka pokazuje, że takie działanie przynosi liczne korzyści: zwiększenie rozpoznawalności marki, większą liczbę klientów i związane z tym wyższe zarobki, wiarygodność w oczach konsumentów, nieprzerwaną promocję, budowanie stałej relacji z odbiorcami oraz zwiększenie liczby źródeł dochodu (o ile nasza witryna połączona jest ze sklepem internetowym, który „pracuje” dla nas nawet w czasie, gdy stacjonarne punkty są zamknięte). 

        Chcąc dobrze wypozycjonować stronę, musimy przyjąć punkt widzenia potencjalnego odbiorcy. Jakie słowa wpisalibyśmy w wyszukiwarkę, chcąc znaleźć firmę o takim profilu jak nasza? Warto wziąć pod uwagę naszą grupę docelową oraz język, jakiego używa, a także skupić się na różnych poziomach szczegółowości. Hasło „kosmetyki naturalne” może być popularne, jednak warto dopisać do niego również mniej ogólne słowa-klucze, takie jak „woda różana”, „krem organiczny z olejkiem arganowym”, „naturalny tonik do skóry trądzikowej” itp. Ważna może okazać się także lokalizacja naszej firmy. O ile w przypadku sklepów internetowych czy usług wykonywanych na odległość (do których należą np. copywriting czy porady prawne online) nie ma to znaczenia, to już dla biznesów o charakterze lokalnym (np. sklepów stacjonarnych, gabinetów kosmetycznych, warsztatów samochodowych, szkół językowych, kursów tańca czy serwisów komputerowych) dopisanie nazwy miasta lub województwa może się okazać kluczowe. Dobrym pomysłem jest także zwrócenie uwagi na rzadko wyszukiwane frazy – w ich przypadku znacznie łatwiej nam będzie zająć jedno z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania. 
Pozycjonowanie stron w Stanach Zjednoczonych

     Pozycjonowanie stron w Stanach Zjednoczonych nie różni się zbytnio od pozycjonowania w Polsce, poza jednym, ale jakże ważny elementem, konkurencją. To rynek amerykański jest najbardziej chłonnym rynkiem na sprzedaż internetową, to właśnie na rynku w Stanach Zjednoczonych istnieje najwięcej aktywnych stron internetowych. 

    Rynek amerykański jak każdy doskonale wie, to ogromny potencjał, niezależnie od dziedziny, rodzaju usług, nie ma drugiego tak chłonnego rynku. Może dorównują mu Chiny, ale jest to inny rodzaj wzrostu gospodarczego i w końcu bańka pęknie jak w każdym inny państwie. Rynek amerykański to stabilność, ogromny kraj i największy na świecie rynek w sprzedaży produktów przez internet. Niezależnie od tego, jaką prowadzicie firmę, czym się zajmujecie oraz jakie czynności wykonujecie, musicie się reklamować. Form reklamy mamy setki, w zależności od branży, rodzaju sprzedawanej usługi w niektórych przypadkach do klienta docieramy poprzez Social Media w innym przypadku marketing szeptany, czy mailing. 

     Pozycjonowanie natomiast jest kluczowym elementem zawsze. To dzięki pozycjonowaniu wasza strona będzie często odwiedzana przez odbiorców, to pozycjonowanie pozwoli Wam zaistnieć na rynku amerykańskim w TOP 10. To właśnie pozycjonowanie stron internetowych, jeśli jest robione dobrze, jest najtańszą formą reklamy, która dociera do milionów zainteresowanych odbiorców. 

        Należy podkreślić, że jedno słowo kluczowe to stanowczo za mało. Przyjmuje się, że powinno ich być kilka na podstronę oraz kilkanaście na cały serwis. Każda podstrona powinna zostać zoptymalizowana pod inne słowa kluczowe – należy unikać ich powtarzania (przez nie nasze podstrony „rywalizują” ze sobą w wyszukiwarkach). Znacznie lepiej będzie wykorzystać jak najwięcej słów kluczowych odwołujących się do tych samych tematów. Oczywiście, nie wystarczy po prostu umieścić ich na witrynie – trzeba wpleść je w tekst znajdujący się na stronie. Cała sztuka polega na wkomponowaniu wybranych fraz do całej wypowiedzi w taki sposób, by całość brzmiała interesująco i naturalnie. 

        Ciekawa treść oraz przystępny język to zresztą zalety, które pozwolą nam nie tylko przyciągnąć czytelników na stronę, ale również ich na niej zatrzymać na dłużej. Każdy, kto chce się podjąć trudnego zadania wypozycjonowania własnej strony, musi poznać kilka zasad rządzących tym zagadnieniem. Słowa kluczowe są dobierane na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest money keywords, czyli dobieranie wyrazów o dużym stopniu ogólności, wyszukiwanych najczęściej przez osoby o niesprecyzowanych wymaganiach, dopiero dokonujących rozeznania na rynku. Mogą to być słowa kluczowe takie jak: „fotografia ślubna”, „meble drewniane”, „zdrowa żywność” czy „odzież męska”. Sposób ten polecany jest przede wszystkim początkującym przedsiębiorstwo, którzy pragną zbudować rozpoznawalność swojej marki. Kolejnym kluczem, według którego możemy dobierać pozycjonowane frazy, jest tzw. long tail. Określenie to odnosi się do długich zlepków słów kluczowych, wyszukiwanych przez osoby poszukujące określonych usług lub produktów, np. „sesje ślubne nad morzem Sopot”, „szafka łazienkowa dąb”, „komosa ryżowa 500 g” lub „czarna męska bluza z kapturem rozmiar M”. Ta metoda przydaje się osobom, których celem nie jest zwiększenie ruchu na stronie, ale konkretne wyniki sprzedażowe. Najczęściej są to blogi, serwisy branżowe oraz sklepy internetowe o bardzo szerokim asortymencie. 

         Wspomniane wyżej „długie ogony” możemy konstruować, wykorzystując do tego celu bardzo przydatnego narzędzia, jakim jest Keywordtool.io. Jego obsługa jest bardzo prosta: wystarczy wybrać wyszukiwarkę, dla której chcemy sprawdzić wyniki (najczęściej używaną jest google.com), a następnie wpisać pierwsze, najbardziej ogólne słowo lub słowa kluczowe (np. „zdrowe jedzenie”, „odzież”, „meble”, „fotograf”). Wówczas narzędzie dostarczy nam całą listę najczęstszych wyszukiwani zawierających daną frazę (np. „zdrowe jedzenie kasza jaglana sklep Warszawa”, „odzież męska sportowa bluza M”, „rzemieślnicze meble drewniane Łódź”, „fotograf ślubny sesje nad morzem Gdańsk”).

           Innym pomocnym rozwiązaniem jest Planer słów kluczowych Google Ads, dostępne dla każdego zarejestrowanego użytkownika Google. Aby z niego skorzystać, należy się zalogować, wybrać funkcję „szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam” i wyszukać interesujące nas słowo. Narzędzie podpowie nam wówczas pokrewne hasła, które zwiększą naszą szansę na sukces. Dodatkowo program prognozuje liczbę odwiedzin w naszym serwisie.

           Jeszcze prostszym trikiem jest wejście na stronę wyszukiwarki google.com i wpisanie hasła, które nas interesuje. Serwis automatycznie podpowie nam najczęstsze zbitki wyrazów z tym słowem (np. podpowiedzi do: „Gdzie kupić sól” mogą brzmieć: „Gdzie kupić sól jodowaną w Warszawie”, „Gdzie kupić sól himalajską”, „Gdzie kupić sól do kąpieli online” itp.). 
Pozycjonowanie stron w USA - domena

    Zapewne kojarzą Wam się Stany Zjednoczone z domeną com. Można byłoby powiedzieć, no oczywiście, ale wcale to tak oczywiste nie jest. Domena krajowa w Stanach Zjednoczonych to.us, zatem wybór odpowiedniej domeny to pierwszy krok w kierunku właściwego pozycjonowania. Kiedy natomiast wybrać domeną.com? To domena globalna zatem wybieramy ją, jak chcemy pozycjonować się „na ogólnie” bez wyboru języka, na przykład zależy nam na sprzedaży na całym świecie naszych świeczek. Wówczas wybieramy domeny globalne, czyli.com. 

    W przypadku wejścia ba rynek amerykański wybór jest oczywisty i wybieramy domenę krajową.us, nie należy słuchać pseudo programistów, bo globalne domeny trudniej pozycjonować niż domeny krajowe. Domyślamy się, że nie po to wchodzicie na rynek amerykański, żeby być na nim rok, zatem kupujemy domenę u dostawcy, który daje nam najniższą cenę na przykład w stosunku 10-letnim. Tak jak i w Polsce, tak w Stanach zjednoczonych mamy dziesiątki dostawców domen i hostingów. Przed zakupem porównajcie oferty, z reguły te z pierwszym rokiem gratis lub za złotówkę wychodzą najdrożej. Tak samo ma się sprawa z hostingiem, wybierajcie hosting u dostawcy najtańszego w rozliczeniu 10-letnim. To dość ważne, bo przy domenie i hostingu różnice to nawet z 500 PLN. 

         Kolejnym (darmowym!) narzędziem, które może się przydać do samodzielnego pozycjonowania strony, jest Siteliner, który pozwala na analizę witryny w poszukiwaniu zduplikowanych treści (duplicate content), błędów 404 (broken backlinks) i linków (wewnętrznych oraz zewnętrznych). Po przeskanowaniu strony generowany jest zaawansowany raport, dzięki któremu przekonamy się, ile unikalnych treści zawiera nasz serwis i pomoże wykryć niedociągnięcia, które warto poprawić. Innym ułatwieniem jest płatna aplikacja Majestic SEO, która służy do analizy linków prowadzących do naszej strony. Ta zaś może być bardzo przydatna podczas diagnozowania ewentualnych kar nałożonych na stronę przez Google; monitorowania jakości oraz liczby linków zwrotnych, sprawdzania, czy konkurencja nie podejmuje kroków w kierunku depozycjonowania naszej witryny, analizy działań konkurencji oraz metod pozyskiwania linków zwrotnych, poszukiwania kolejnych źródeł linków zwrotnych oraz porównywania naszej strony ze stronami konkurencyjnych firm. Zaletą narzędzia jest fakt, iż jest ono bardzo łatwe i intuicyjne w obsłudze, dzięki czemu poradzi sobie z nim nawet całkowity laik. 

       Jeśli zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie strony, warto zainteresować się także Answer the Public, czyli kolejnym darmowym narzędziem SEO dostępnym online, które służy do wyszukiwania zapytań „long tail” dla różnych języków świata. Dzięki temu ułatwieniu możemy uzyskać sugestie związane z wybraną frazą kluczową, co z kolei może nam pomóc w tworzeniu listy planowanych tematów poruszanych na blogu firmowym, zaleźć nowe, pochodne frazy na stronę, zbadać powiązania między interesującymi nas frazami, a także rozwinąć określone treści na stronie. Google Chrome udostępnia także bardzo przydatną wtyczkę o nazwie Lighthouse, która pozwala na zbadanie witryny pod kątem określonych wskaźników, m.in. jej wydajności (czyli szybkości ładowania poszczególnych skryptów i optymalizacji kodu), zgodności strony z wymogami PWA, użyteczności i dostępności serwisu (istotne są tutaj kolorystyka, struktura strony, tytuły sekcji oraz rozmieszczenie treści), a także SEO. Jak widać, samodzielne pozycjonowanie strony internetowej nie jest niemożliwe – wystarczy odrobina dobrych chęci i zapał do nauki, a także kilka przydatnych narzędzi. 

        Niestety, prowadzenie firmy to bardzo czasochłonne zajęcie, które nie zawsze pozostawia miejsce na pełne zaangażowanie w tworzenie jej strony internetowej. Dotyczy to zwłaszcza korzystanie z bardziej skomplikowanych fraz SEO. Warto również zaznaczyć, że ich umiejętne wkomponowanie w tekst, a także tworzenie treści interesujących z punktu widzenia czytelnika, wymagają lekkiego pióra, którym nie każdy może się pochwalić. Jeśli nie czujemy się na siłach, by to robić lub wiemy, że nie dysponujemy wystarczająco dużą ilością czasu, aby pisać regularnie, najlepiej będzie powierzyć swoją witrynę w ręce profesjonalnego copywritera specjalizującego się w optymalizacji stron pod kątem SEO. Strona oraz blog firmowy to zbyt ważne elementy kampanii marketingowej marki, by je zaniedbać. Wydatki poniesione na skorzystanie z usług fachowców z pewnością przełożą się nie tylko na zwiększony ruch na stronie, ale także na realny wzrost zarobków.   
Pozycjonowanie stron w USA - optymalizacja

     Odnośnie do optymalizacji strony internetowych, dokładnie na każdym rynku napisano już prawie wszystko. Jak optymalizujemy stronę internetową pod wyszukiwanie w Stanach Zjednoczonych? Tutaj nie ma wielkich różnic, standardowo ustawiamy SEO, tytuł strony, meta, description, niczym się nie różni to od działań w większości krajów. Sekret tkwi zawsze w szczegółach i gdzie byśmy strony nie optymalizowali, to wszystko musi być zrobione idealnie. Największym błędem, jaki robią klienci, którzy na własną rękę starają się stronę pozycjonować to skopiowanie tekstów z innych stron internetowych. To już szczał w kolano, bo Google szybko wyłapuję duplikat treści i pomimo zdjęcia duplikatu w algorytmach już zawsze są zapisane informację o tym, że treści były kopiowane. Mieliśmy już przypadki klientów, gdzie reagując szybko i tak nie udało nam, po zdjęciu duplikatu doprowadzić strony do powrotu na kluczowe pozycje. Z optymalizacją jak z dzieckiem, jeśli zrobicie ją dobrze, to stronę będzie łatwo pozycjonować. Jeśli natomiast zawalicie sprawę lub ją pokpicie, to nie ma siły, żeby frazy weszły na wysokie pozycje

Copyright (c)2014-2019, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem