Reklama w telewizji kontra reklama w internecie

Co w reklamie jest najważniejsze? Jej skuteczność. Niektóe firmy jak na przyklad kancelarie adwokackie, lekarze, biura kredytowe stawiają na internet i słusznie. Z drugiej strony ciężko sprzedać globalnej marce, proszek do prania nie korzystając z reklamy telewizyjnej. 

Reklama w telewizji kontra reklama w internecie – która lepsza i dlaczego?

          Reklama telewizyjna, podobnie jak sama telewizja, zdaje się powoli stawać pieśnią przeszłości – w końcu coraz więcej młodych ludzi deklaruje zupełne odrzucenie tej formy rekreacji. Z drugiej jednak strony, starsze pokolenie wciąż nieufnie podchodzi do internetu i nie korzysta z niego, wybierając media tradycyjne. Która forma promocji firmy jest skuteczniejsza? Czy da się w ogóle porównać dwa tak odmienne środki przekazu? Zacznijmy od tego, czym właściwie różnią się reklamy wyświetlane w telewizji od tych publikowanych za pośrednictwem sieci. 

       Po pierwsze – ta telewizyjna ma statyczny charakter. Oznacza to, że odbiorca nie ma żadnego wpływu na jej treść. Z drugiej jednak strony, kiedy oglądamy telewizję, emitowany w danym momencie film reklamowy znajduje się na całym ekranie, przynajmniej w założeniu absorbując naszą pełną uwagę. Z uwagi na ograniczoną formę, odwołuje się przede wszystkim do emocji odbiorcy. W krótkim czasie musi przyciągnąć jego zainteresowanie i przekonać go do zakupu. Nie ma czasu na wyczerpujące udzielanie informacji lub bliższego zapoznawania potencjalnego nabywcy z cechami produktu czy usługi. Niestety, reklama telewizyjna jest stosunkowo kosztowna, wobec czego duże kampanie realizowane przy jej użyciu są dostępne jedynie dla większych firm. 

         Reklama internetowa jest zdecydowanie bardziej interaktywna – jeśli jest umiejętnie wykorzystana, odbiorca może przejść za jej pośrednictwem na stronę, na której bliżej zapozna się z ofertą, wziąć udział w różnego rodzaju akcjach i konkursach, zadać pytanie lub skomentować usługę czy produkt. Z drugiej jednak strony, jej rozmiary są ograniczone – zazwyczaj pojawia się w polu widzenia, gdy internauta czyta jakiś tekst, ogląda film lub korzysta z portalu. Charakteryzuje się różnorodnymi środkami przekazu – może wykorzystywać dźwięk, obraz oraz tekst (np. być umieszczona pod koniec wpisu sponsorowanego na blogu lub stronie rozrywkowej). Jej ogromną zaletą jest również cena. Dostępnych jest wiele form reklamy internetowej (np. prowadzenie konta na portalu społecznościowym lub bloga firmowego), które są bardzo niedrogie, a nawet darmowe. Który rodzaj reklamy jest lepszy? Zależy, do czego dążymy i jaka jest nasza grupa docelowa. Z pewnością reklama telewizyjna niejednokrotnie wygrywa tym, że odwołuje się do emocji widza. 

          Często wystarczy kilka zdań i obrazów, by przekonać odbiorcę do zakupu produktu, bez zagłębiania się w szczegóły. Należy zaznaczyć, że możliwość dotarcia z reklamą internetową do osób w starszym wieku jest stosunkowo niewielka. Większość z nich woli korzystać z tradycyjnych mediów, przez co w ich przypadku kampania prowadzona za pośrednictwem sieci nie ma większego sensu. Ponadto są to osoby, które nie uodporniły się jeszcze na przekazy marketingowe, ponieważ nie wzrastały w poczuciu braku zaufania do tego typu oddziaływań. Nie bez znaczenia jest również wiedza o tym, że w internecie publikować może każdy, przez co programy telewizyjne wydają się bardziej wyselekcjonowane i wiarygodne. Bardzo wielu widzów wierzy, że to, co zdecydowano się pokazać w telewizji, musi być prawdą. 

Reklama w telewizji kontra reklama w internecie

...Z kolei reklama internetowa z pewnością lepiej nadaje się do wpływania na postawy konsumenckie młodszej grupy wiekowej.
            Z kolei reklama internetowa z pewnością lepiej nadaje się do wpływania na postawy konsumenckie młodszej grupy wiekowej. Obecność firmy w sieci pomaga w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa nowoczesnego i otwartego. Warto zaznaczyć, że ogromna liczba klientów w pierwszej kolejności poszukuje informacji właśnie przy użyciu wyszukiwarek internetowych. Dla najmłodszych odbiorców jest to wręcz jedyna droga – a to oznacza, że dla nich „jeśli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz”. Oprócz tego warto podkreślić, że reklama internetowa bywa znacznie przystępniejsza cenowo od tej tradycyjnej, a to sprawiło, że duże kampanie nie są już dostępne jedynie dla wielkich korporacji, ale z powodzeniem mogą z nich korzystać także mniejsi przedsiębiorcy. 

           Nie ma się co oszukiwać – z czasem reklama internetowa będzie coraz powszechniejsza, powoli wypierając tradycyjne formy marketingu, takie jak bilbordy, reklama w prasie czy telewizji. Na razie jednak najlepszym pomysłem jest korzystanie z obu metod, dobierając je pod kątem założonych celów oraz grupy odbiorców, do której chcemy trafić. Nietrudno zauważyć, że najwięksi giganci na rynku chętnie wykorzystują dobrodziejstwa wszystkich dostępnych strategii. McDonald’s, Coca-Cola, Huawei i inni reklamują się zarówno w telewizji, jak i w sieci. Netflix, czyli platforma streamingowa, z której możemy korzystać za pośrednictwem internetu, wynajmuje wielkie, miejskie bilbordy, by dotrzeć również do odbiorców, którzy są mniej zainteresowani wirtualnym życiem. Obiecująca wydaje się również nowa forma promocji, opierająca się na dwóch wyżej opisanych, czyli reklama synchroniczna. Jest to reklama internetowa, która podąża za tym, co oglądamy w telewizji. 

            Polega ona na tym, że kiedy w telewizorze odbiorcy widnieje określony spot, a on w tym czasie zaczyna korzystać z innego urządzenia (np. smartfona lub tabletu), na jego ekranie również wyświetla się reklama nawiązująca do tej telewizyjnej.  
Copyright (c)2014-2018, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Liczba odwiedzin: 17835089
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem