Popularność narzędzi do automatyzacji marketingu wzrasta z roku na rok. Mikro, małe i duże firmy coraz częściej inwestują w rozwiązania, które zwiększają wydajność działań marketingowych.
Wykorzystywanie oprogramowań do automatyzacji marketingu sprawia, że firma może zyskać wiele istotnych korzyści, a w konsekwencji również tę najważniejszą – wzrost zysków. Zazwyczaj problemem jest przede wszystkim duży wybór narzędzi do automatyzacji marketingu. Już teraz sprawdź, jakie oprogramowanie warto wybrać do swojej firmy.
W artykule dowiesz się:
- Dlaczego warto używać narzędzia do automatyzacji marketingu?
- Jak wybrać najlepsze narzędzie do automatyzacji marketingu?
- 7 narzędzi do automatyzacji marketingu
Dlaczego warto używać narzędzia do automatyzacji marketingu?
Marketing Automation opiera się na wykorzystaniu specjalistycznych oprogramowań i narzędzi, których zadaniem jest podnoszenie efektywności działań marketingowych. Dzięki temu specjaliści zajmujący się marketingiem oraz sprzedażą, nie muszą wykonywać niektórych zadań ręcznie.
Narzędzia do automatyzacji marketingu gwarantują liczne korzyści dla Twojej firmy, takie jak:
- personalizacja komunikatorów, które docierają do klientów,
- precyzyjne działania retargetingowe,
- wzrost przychodów,
- większa skuteczność podczas stosowania takich technik sprzedaży, jak cross-selling i up-selling,
- zmniejszenie liczby porzuconych koszyków,
- zwiększenie wskaźnika konwersji,
- skuteczność kampanii lead nurturingowych,
- oszczędność czasu, a także pieniędzy na kampanię, gdyż możesz ją optymalizować, a także reagować na pojawiające się błędy.
Jak wybrać najlepsze narzędzie do automatyzacji marketingu?
Liczba narzędzi, które warto wykorzystywać do zwiększenia produktywności działań marketingowych, stale rośnie. Przez to mamy coraz większy problem z tym, aby wybrać oprogramowanie, które będzie z jednej strony funkcjonalne, dostępne w korzystnej cenie i intuicyjne w obsłudze.
Zawsze najważniejsze staje się określenie, do czego tak naprawdę będziesz wykorzystywać narzędzie. Warto zatem dokonywać wyboru razem ze specjalistami ds. marketingu lub nawet całkowicie powierzyć im to zadanie. Przecież to oni będą korzystać z narzędzia podczas pracy.
Duże znaczenie ma oczywiście funkcjonalność narzędzia, dlatego też koniecznie zwróć uwagę na to, żeby wybrane przez Ciebie oprogramowanie do marketing automation gwarantowało:
- monitoring osób, które odwiedzają sklep lub stronę internetową,
- możliwość segmentacji użytkowników z podziałem na dane demograficzne i inne istotne w danej kampanii cechy,
- tworzenie indywidualnie dopasowanych ofert,
- możliwość analizowania i monitorowania efektów e-mail marketingu – mowa tutaj przede wszystkim o możliwości sprawdzania współczynnika otwarć e-maili oraz liczby odrzuceń, a także współczynnika klikalności w linki w wiadomości,
- tworzenie i wysyłanie newsletterów,
- możliwość obsługi posprzedażowej,
- synchronizację narzędzia do automatyzacji marketingu z CRM-em,
- tworzenie landing page,
- automatyzację podczas obsługi klienta.
Dopiero później przejdź do przeanalizowania pozostałych bardzo ważnych kryteriów, które mają znaczenie podczas wybierania narzędzia do automatyzacji marketingu.
Porównaj też stosunek funkcjonalności do ceny. Zazwyczaj większość narzędzi zapewnia możliwość dokonywania opłat w systemie abonamentowym. Sprawdź, czy dostępny jest okres próbny i koniecznie przetestuj, czy program spełnia Twoje oczekiwania.
Dla wielu użytkowników istotna jest również integracja narzędzia z innymi oprogramowaniami, np. z CRM-em i wykorzystywanym CMS-em.
7 narzędzi do automatyzacji marketingu
Przygotowaliśmy listę 7 wartościowych i popularnych narzędzi, które warto wykorzystać do tego, aby tworzenie kampanii w Twojej firmie były szybsze, skuteczniejsze i łatwiejsze.
Oto 7 narzędzi do automatyzacji marketingu w małych i dużych firmach:
SALESmanago
HubSpot
ActiveCampaign
GetResponse
User.com
Drip
Ontraport
SALESmanago
Pierwszą naszą propozycją jest narzędzie SALESmanago. Wykorzystywane do zwiększania wyników sprzedażowych w sklepach internetowych i na stronach www. Pozwala na monitorowanie zachowań użytkowników, którzy odwiedzają witrynę. Zgromadzone informacje można wykorzystać do stworzenia bazy klientów i profili behawioralnych.
Po stworzeniu segmentacji obecnych i potencjalnych klientów możliwe staje się realizowanie przyjętej strategii marketingowej. Automatyzacja dotyczy w tym przypadku przede wszystkim sprzedaży bezpośredniej, działań na urządzeniach mobilnych, w sieci reklam, wykorzystując e-mail marketing, a także dynamiczne treści występujące na stronie internetowej. Wszystko ma pomóc zrealizować ten naczelny cel – osiągnąć oczekiwane wyniki sprzedaży.
Zalety SALESmanago:
- personalizacja strony w czasie rzeczywistym, dzięki możliwości dostosowania treści na stronie i w różnych kanałach do indywidualnych potrzeb użytkowników,
- częste aktualizacje, które są podyktowane nowościami technologicznymi i ciągle zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników,
- możliwość pozyskiwania leadów i zmieniania ich w klientów,
- tworzenie masowych kampanii,
- automatyzacja komunikacji z klientem
- szeroki wybór funkcji, które szczególnie przydadzą się w branży e-commerce,
- polska wersja językowa to kolejny ważny atut,
- możliwość skorzystania z okresu testowego i wypróbowania wersji demo.
Wady SALESmanago:
- Narzędzie jest na tyle zaawansowane, że wymaga poświęcenia czasu na skonfigurowanie go i dostosowanie do pracy i swoich oczekiwań.
- Niektóre funkcje przeznaczone dla zaawansowanych i doświadczonych użytkowników. Osoby początkujące mogą mieć problem z samodzielnym wdrożeniem wszystkich funkcjonalności. W takiej sytuacji należy skorzystać z pomocy technicznej.
Dla kogo?
Rozwiązanie wspierające działania sprzedażowe i marketingowe w branży e-commerce, ale też sprawdzi się po prostu dla małych i średnich firm.
HubSpot
HubSpot jest platformą, która została zaprojektowana po to, aby zwiększyć efektywność podczas procesu pozyskiwania klientów poprzez wykorzystanie inbound marketingu. Od lat HubSpot słynie przede wszystkim ze swojego CRM-u, który jest dostępny również w wersji darmowej.
Co jeszcze może zapewnić to narzędzie? Otóż posiada liczne funkcje, które wykorzystywane są w takich dziedzinach marketingu internetowego, jak E-mail marketing, Social Media Marketing oraz SEO. Możesz zatem skutecznie monitorować swoje reklamy w mediach społecznościowych, automatyzować kampanie e-mailowe oraz optymalizować content na stronie internetowej. Oprócz tego będziesz też w stanie stworzyć landing pages czy formularze, aby zmaksymalizować skuteczność procesu pozyskiwania leadów. Do tego też masz możliwość stworzenia raportów, które pozwolą na optymalizację i zwiększanie skuteczności działań marketingowych i sprzedażowych.
Na pewno z HubSpot warto skorzystać również na etapie tworzenia profilu i bazy klientów. W ten sposób jeszcze skuteczniej poznasz grupę docelową i lepiej dostosujesz do nich reklamę, a także zadbasz o obsługę posprzedażową.
Wszystkie te funkcje Ty i Twój zespół możecie wykorzystywać przy pomocy jednego CRM-u.
Zalety:
- CRM pozwala na lepszą organizację pracy, bo zamiast korzystać z kilku narzędzi, możesz postawić na jedno oprogramowanie, które świetnie sprawdza się podczas tworzenia, administrowania i zarządzania strategiami marketingowymi.
- Przejrzysty interfejs znacznie ułatwia obsługę i pierwszy kontakt z narzędziem.
- Pomocne biuro obsługi klienta szybko reaguje na niespodziewane problemy w trakcie użytkowania narzędzia.
- Narzędzie pomaga w pielęgnowaniu relacji i kontaktu z klientami.
- Możliwość skorzystania z wersji demo, aby przetestować bez zobowiązań, jak działa HubSpot w praktyce.
- Dostęp także do darmowej wersji narzędzia, które dla wielu mikro i małych firm będzie doskonałym wyborem na start.
Wady:
- Wysoka cena za pakiety „Professional” i „Enterprise”. To szczególnie problem dla nowych i małych firm, które już na początku potrzebują bardziej zaawansowanych funkcji.
Dla kogo?
To rozwiązanie, z którego na pewno będą zadowolone małe i średnie firmy – chodzi tutaj o cenę i dostępne funkcje. Większe firmy również mogą zdecydować się na to narzędzie, jednak będzie wiązało się to już ze sporym wydatkiem finansowym.
ActiveCampaign
ActiveCampaign jest platformą wykorzystywaną do tworzenia spójnej strategii marketingowej. Narzędzie łączy procesy marketingowe ze sprzedażą. Ciekawą funkcją jest możliwość ustalania celu, takiego jak szybkie reagowanie na działania i interakcje ze strony klienta. Możesz wspomagać się wtedy takimi metodami, jak SMS-y, czat oraz e-maile.
Aby zaoszczędzić czas podczas obsługi ActiveCampaign, niezbędne staje się poświęcenie czasy na zintegrowanie systemu CRM według swoich potrzeb. Zdecydowanie to jedno z najbardziej elastycznych narzędzi wykorzystywanych do automatyzacji marketingu internetowego. Dysponuje m.in. takimi funkcjami jak tworzenie landing page, monitorowanie reklam w Social Mediach, SMS Marketing, E-mail Marketing, kampanie w urządzeniach mobilnych itd.
Zalety:
- Intuicyjny interfejs i menu, które pomaga w odnalezieniu dokładnie tej funkcji, której właśnie potrzebujesz.
- Niewątpliwą zaletą narzędzia jest nie tylko automatyzacja działań marketingowych, ale też możliwość połączenia różnych zadań marketingowych przy pomocy jednego narzędzia.
- Naprawdę szybka konfiguracja sekwencji, które mają zostać zautomatyzowane.
- Znakomite wsparcie podczas procesu sprzedażowego. Pozwala całkowicie zautomatyzować E-mail marketing tak, aby możliwe było stworzenie sekwencji wiadomości e-mailowych dla potencjalnych lub obecnych klientów, którzy odwiedzili Twój sklep bądź stronę www. Możesz ustawić przypomnienie e-mailowe, aby po ok. godzinie użytkownik otrzymał wiadomość e-mailową, która może przyczynić się do zamknięcia sprzedaży i powrotu na stronę.
- Korzystne pakiety cenowe od 29$ za miesiąc.
- Do tego sporym atutem jest na pewno też pomoc biura obsługi, która działa aż przez cały tydzień.
Wady:
- Ograniczona liczba funkcji w podstawowym pakiecie.
- Dla niektórych osób wadą Activecampaign może być brak polskiej wersji językowej. Dlatego w razie korzystania z pomocy niezbędna jest znajomość języka angielskiego.
- Jeśli chodzi o zaletę związaną z działaniem biura obsługi, to warto podkreślić jeden aspekt. Otóż na pomoc możesz liczyć w dość nietypowych dla naszej strefy czasowej godzinach – od godziny 15:00 do 23:00 czasu polskiego, co dla niektórych osób może być wadą.
Dla kogo?
Narzędzie niewątpliwie sprawdzi się do zarządzania działami marketingu i sprzedaży. Na pewno wiele korzyści zyskają małe i średnie firmy. Polecane również dla osób początkujących, które szukają mniej technicznej opcji.
GetResponse
GetResponse to popularna platforma do zarządzania E-mail Marketingiem. Wspólnie z tym narzędziem stworzysz stronę lub landing page, newsletter i całą kampanię e-mail marketingową, a następnie będziesz mógł ją monitorować.
GetResponse oferuje również możliwość zbudowania lejka sprzedażowego, dzięki któremu możesz osiągnąć liczne korzyści, takie jak wzrost ruchu na stronie czy w sklepie oraz maksymalizacja sprzedaży poprzez dotarcie do nowych klientów.
Warto zwrócić uwagę również na to, że GetResponse jest oficjalnym partnerem Facebooka. Dlatego też możesz przy pomocy tego narzędzia tworzyć reklamy na Facebooku oraz Instagramie i ulepszać je, aby maksymalnie je zoptymalizować oraz zwiększyć ich skuteczność.
Dziś bardzo wartościowa jest też funkcja, umożliwiająca przeprowadzanie webinarów, które uchodzą za ważny element lejka sprzedażowego.
Zalety:
- Możesz skorzystać z darmowego miesiąca próbnego w każdym z 3 pakietów, pomiędzy którymi możesz wybierać.
- GetResponse pozwala na integrację z wieloma platformami i serwisami, takimi jak Amazon, WordPress, Magento, Etsy, Google Analytics, PrestaShop, WooCommerce itd.
- Użytkownicy mogą skorzystać z profesjonalnego CRM-u.
- Łatwa obsługa, którą bardzo szybko jest w stanie opanować nawet początkujący.
- Najtańszy pakiet dostępny jest od ok. 16$ i pozwala uzyskać sporo przydatnych funkcji, takich jak nielimitowany newsletter, autorespondery, podstawowa segmentacja, integracje z wieloma serwisami, landing pages, popup itd. Podczas tworzenia pełnej profesjonalnej kampanii należy sięgnąć już po kolejny pakiet „Pro”, który dostępny jest za ok. 50$ miesięcznie.
- Spory wybór gotowych szablonów e-maili, pomiędzy którymi możemy dowolnie wybierać.
Wady:
- Pomoc telefoniczna jest oferowana jedynie po wybraniu wyższych pakietów.
- Szablony nie są zbyt często aktualizowane.
Dla kogo?
Z GetResponse korzystają zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa. Najważniejsze jest to, aby wybrać pakiet, który spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Zdecydowanie każdy znajdzie coś dla siebie, gdy tylko chce stworzyć kampanie e-mail marketingową i lejek sprzedażowy.
User.com
To narzędzie, które szczególnie opłaca Ci się wybrać, gdy chcesz zyskać szczegółowe informacje na temat ruchu w obrębie Twojej witryny i poza nią. User.com sprawia, że możliwe staje się śledzenie tego, co użytkownik robi po przejściu na stronę. Jednocześnie bez naruszenia jego prywatności.
Zebrane informacje można wykorzystać do segmentacji danych i tworzenia profilu klienta. Ta niezwykle potężna dawka wiedzy pozwala na jeszcze skuteczniejsze spersonalizowanie lejka sprzedażowego. Dzięki temu trafnie dopasujesz komunikaty do użytkowników na różnych etapach lejka. Warto podkreślić, że User.com jest w stanie samodzielnie określić, na jakim etapie lejka znajduje się obecnie dany osoba, odwiedzająca Twoją stronę internetową.
Zalety:
- Łatwa obsługa i intuicyjna nawigacja.
- Możliwość dynamicznego dostosowania strony. Dzięki temu użytkownik zobaczy produkty wybrane na podstawie klikalnych reklam i odwiedzanych wcześniej kategorii.
- To narzędzie do automatyzacji marketingu zapewnia wiele korzyści i jest chętnie wykorzystywane przez specjalistów ds. marketingu, sprzedaży, ale też obsługi klienta.
- W każdej chwili możesz skontaktować się z ekspertami ds. marketing automation, aby uzyskać przydatne wskazówki na temat pracy z narzędziem.
- com na pewno sprawdzi się, gdy zamierzasz tworzyć kampanię mailową, zbierać i segmentować dane na temat użytkowników oraz zautomatyzować proces pozyskiwania klientów.
- Zyskujesz możliwość stworzenia programu lojalnościowego.
- Będziesz w stanie jeszcze skuteczniej personalizować e-maile, wykorzystywać chatbota na stronie, a także dodać na stronę pop-upy i notyfikację push.
- Polska i angielska wersja językowa.
Wady:
- Długi proces weryfikacji, aby uzyskać dostęp do wersji Demo, który pozwala przetestować narzędzie jeszcze przed wykupieniem wybranego pakietu.
- Niekiedy są widoczne problemy z działaniem aplikacji mobilnej.
- Należy uzbroić się w cierpliwość podczas konfiguracji narzędzia.
Dla kogo?
Narzędzie spokojnie sprawdzi się również w średnich i dużych firmach. Pozwala na zwiększenie produktywności działów marketingowych bez konieczności angażowania do tego działu IT. Potrzebne jest jednak zapoznanie się z funkcjonalnościami, jakimi dysponuje narzędzie, aby późniejsza praca z User.com była naprawdę owocna.
Drip
Masz sklep lub sieć sklepów internetowych? W takim razie zapewne prędzej lub później będziesz potrzebować narzędzia tego typu, co Drip. Oprogramowanie pozwala na stworzenie silnej marki w branży e-commerce.
Z jednej strony skutecznie pomaga w procesie pozyskiwania klientów, a także we wzmacnianiu relacji na linii klient-sklep. Jak wiadomo dziś lojalność i relacje z klientami to najskuteczniejsza droga do tego, aby zbudować silną markę.
Drip sprawdza się również do tego, aby skutecznie zamieniać subskrybentów w klientów.
Zalety:
- Możliwe jest skorzystanie z 14-dniowego okresu próbnego. Jeśli chodzi o cenę dostępnych pakietów, to jest ona ściśle połączona z liczbą kontaktów – im więcej ich zgromadzisz, tym cena będzie wyższa. Obecnie tj. w 2022 roku cena za najtańszy pakiet wynosi 39$ i wiąże się z liczbą kontaktami, wynoszącą maksymalnie 2500 oraz z nielimitowaną liczbą e-maili, jakie możesz wysłać.
- Narzędzie jest czytelne i z łatwością można znaleźć to, czego akurat potrzebujesz.
- Możesz skorzystać z pomocy technicznej, ale w tańszych pakietach jest to wsparcie e-mailowe, które wymaga dłuższego okresu oczekiwania na odpowiedź. Powyżej 5500 kontaktów możesz też skorzystać z pomocy technicznej e-mailowej i na chacie.
- Drip posiada liczne funkcje, m.in. możliwość tworzenia multi kampanii, monitoring kampanii e-mailowych i nie tylko, możliwość dostosowania e-maili do urządzeń mobilnych, drip marketing, segmentacja, pozyskiwanie leadów, raportowanie, API, tworzenie dynamicznych treści, CRM, śledzenie wskaźnika ROI, zarządzanie subskrybentami czy choćby wysyłanie powitalnych wiadomości do klientów, którzy odwiedzą Twój sklep.
- Dopasowanie e-maili do wybranej grupy odbiorców.
Wady:
- Jeśli szukamy już jakiś wad, to dla niektórych osób może nią być brak polskiej wersji językowej.
- Niewątpliwie wadą może być też rosnąca cena, gdy zwiększa się liczba subskrybentów
Dla kogo?
Zdecydowanie to rozwiązanie, które wspiera branżę e-commerce. Zazwyczaj wykorzystywane przez właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Poza tym warto zwrócić też uwagę na to, że Drip nie wymaga żadnej wiedzy technicznej na temat kodowania, dlatego świetnie sprawdzi się dla osób początkujących. Narzędzie wykorzystywane często przez handlowców elektronicznych.
Ontraport
Chcesz stworzyć sklep internetowy? A może planujesz stworzyć kampanie reklamowe, korzystając z odpowiednio zaprojektowanego lejka sprzedażowego? W każdym z tych przypadków doskonale sprawdzi się Ontraport. To narzędzie zostało zaprojektowane głównie po to, aby zoptymalizować działania marketingowe i sprzedażowe. Dzięki niemu skutecznie zaplanujesz wszystkie procesy sprzedaży i promocji produktów fizycznych i elektronicznych, a także usług oraz kursów internetowych.
Jeśli myślisz, że Ontraport to kolejne narzędzie do E-mail Marketingu, to bardzo się mylisz. W tym przypadku możemy skorzystać również z wielu dodatkowych funkcjonalności, co bardziej przypomina platformę CRM do automatyzacji szeroko pojętego marketingu. Jego zadaniem jest budowanie i dbanie o relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami.
Zalety:
- Ontraport pozwala na śledzenie zachowań użytkowników.
- Sprawdza się do budowania i automatyzacji kampanii e-mailowych, projektowania stron docelowych czy też formularzy zgody.
- Kolejną przydatną funkcją jest również możliwość tworzenia programu lojalnościowego.
- Na pewno zaletą jest również współpraca na linii Ontraport-Facebook. Dzięki temu możesz skorzystać z informacji, jakie gromadzi pixel Facebooka i zyskać wiele przydatnych danych na temat odbiorców, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą.
- Dla wielu osób atutem będzie też przejrzysta platforma, która ułatwia codzienne funkcjonowanie z narzędziem.
- Dodatkowo możesz z łatwością zintegrować to narzędzie np. z WordPressem.
- Wiele funkcji, np. tworzenie treści e-mailowych możliwe jest przy wykorzystaniu systemu blokowego, którego obsługuje się na zasadzie „przeciągnij” i „upuść”. To znaczne ułatwienie dla osób, które nie znają się na kodowaniu.
Wady:
- Najtańszy pakiet „Basic” jest dostępny w cenie ok. 25$, jednak już kolejne opcje to spory wzrost cenowy – do 83-124$, na który nie każda firma będzie chciała się zdecydować.
- Dla wielu osób najtańszy pakiet cenowy może być zbyt ograniczony w dostępnych funkcjonalnościach.
- Ogrom funkcji może być odrobinę przytłaczający dla osób początkujący i małych firm.
Dla kogo?
Zdecydowanie częściej na Ontraport decydują się przedstawiciele średnich i dużych firm. To dobre wsparcie dla działów marketingu i sprzedaży, którzy mogą wspólnie korzystać z danych, zwiększając swoją skuteczność.