Czym zajmuje się public relations?
Public relations, w skrócie PR, to działania budujące wizerunek firmy czyli to, jak Twoja marka jest postrzegana na rynku. Nie tylko przez obecnych i potencjalnych klientów, ale także znacznie szerzej. Dobrze poprowadzona strategia PR pomaga pozyskać kluczowych inwestorów i przyciągnąć najlepszych pracowników, wynegocjować atrakcyjne warunki współpracy oraz jest niezbędnym uzupełnieniem działań marketingowych. PR to mieszanka świadomego działania Twojej firmy ze skojarzeniami konsumentów. Im lepiej przygotujesz i poprowadzisz działania public relations, tym większe prawdopodobieństwo, że będą one tożsame. Jak zadbać o to, aby wizerunek Twojej firmy był nie tylko pozytywny, ale dokładnie taki, jakiego oczekujesz?
Wizerunek marki wewnątrz firmy
Warto pamiętać, że budowanie wizerunku firmy zaczyna się już wewnątrz organizacji. I nie chodzi tylko o sposób komunikacji z pracownikami, ale całościowe podejście do pracy, czyli kulturę organizacji. Integracja pracowników, ich zrozumienie misji i strategii organizacji, jasne kryteria oceny efektów ich pracy, unikanie konfliktów i wiele innych działań wewnętrznych ma wpływ na to, jak Twoja firma będzie postrzegana na zewnątrz. Pamiętaj, że wszyscy Twoi pracownicy prowadzą komunikację na temat Twojej firmy.
Wizerunek firmy na rynku
PR zewnętrzny to znacznie więcej niż komunikacja z klientami. To, jakiego języka marka używa jest równie istotne, co spójność tego języka z komunikacją wizualną. Do działań public relations zaliczają się także wszelkie ruchy firmy, związane tylko pośrednio z jej podstawową działalnością. Uczestnictwo w określonych wydarzeniach, oficjalne komentarze i wszelkie wystąpienia medialne wpływają na całościowy obraz marki i jej oferty. Kluczowym momentem jest oczywiście interakcja konsumenta z produktem lub usługą i jego indywidualne wrażenia i ocena, która nie zawsze jest pozytywna. Warto pamiętać, że public relations to w dużej mierze sztuka reakcji na nieprzewidziane okoliczności.
Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy?
Public relations w firmie to wiele zróżnicowanych działań prowadzących do jednego celu. Aby go osiągnąć zrób 5 kroków, dzięki którym zbudujesz pozytywny wizerunek firmy. Pamiętaj, że nie są to czynności jednorazowe. Weryfikuj i powtarzaj je tak często, jak będzie wymagała tego sytuacja.
1. Przygotuj strategię PR
Zastanów się, jaki obraz Twojej firmy chciałbyś stworzyć w oczach konsumentów? Jaki charakter mają Twoje produkty lub usługi? Chcesz aby marka była postrzegana jako ekspercka, a może wolisz by rynek widział w niej kompana do świetnej zabawy? Jeśli na początku nie zastanowisz się, jakich wyników oczekujesz, trudno będzie je w ogóle zweryfikować. Dlatego ważne jest, aby działania public relations zacząć od przygotowania dobrej strategii.
Warto wyznaczyć konkretne krótko- i długoterminowe cele, co znacznie ułatwi ustalenie jakie kroki musisz podjąć, aby je osiągnąć. Tworząc plan działania weź pod uwagę charakterystykę Twoich grup docelowych, język i kanały komunikacji, z których korzysta Twoja firma, zaplanuj harmonogram działań, określ budżet na działania PR i nie zapomnij o pomiarze wyników.
2. Postaw na jakość komunikacji
Zwróć uwagę na jakość komunikatów wysyłanych przez Twoją firmę oraz to, gdzie są publikowane. Dawniej uważano, że im częściej mówi się o danej marce, tym lepiej. Dziś już wiadomo, że niezwykle istotny jest kontekst, w jakim się ona pojawia. Zdecyduj się na współpracę z wartościowymi serwisami zamiast wysyłać liczne informacje prasowe do mediów, które publikują wszystko, co otrzymają. Wybór kanału komunikacji powinien być dopasowany do charakterystyki prowadzonego biznesu. Publikacje niskiej jakości mogą przyczynić się do zepsucia wizerunku, zamiast go poprawić. Dlatego warto inwestować w określone działania, mieszczące się w przygotowanej strategii. Zwykle jeden przemyślany ruch znaczy znacznie więcej niż wiele przypadkowych posunięć.
3. Dbaj o relacje z klientami
Kluczowym działaniem PR jest budowanie relacji. Chodzi tu o znacznie więcej, niż wysyłanie mailingu czy kontakty z mediami. Tak samo, jak w życiu prywatnym, relacje na rynku buduje się stopniowo, krok po kroku. Ważny jest język, jakim posługuje się Twoja firma, ale także wszelkie sygnały niewerbalne, które wysyła w świat. Przyjrzyj się wszystkim działaniom biznesowym, jakie prowadzisz i zastanów się co komunikujesz za ich pośrednictwem.
Sposobem na pogłębienie relacji może być np. otwarcie się na odbiorców i ich opinie. Zwróć uwagę, jak na nie reagujesz, czy Twoi klienci współtworzą treści dotyczące Twojej firmy? PR to w pewnym sensie nieustanny dialog między Twoją marką, a jej odbiorcami.
4. Mierz wyniki i weryfikuj działania
Wszelkie działania podejmowane w biznesie warto mierzyć i weryfikować. Nie inaczej jest w przypadku public relations. Dlatego pamiętaj, żeby stale monitorować rynek i jego reakcje na Twoje posunięcia i wysyłane komunikaty. Dzięki temu, w razie potrzeby, będziesz mieć możliwość podjąć odpowiednie kroki, wprowadzić zmiany, zmodyfikować strategię, która okazała się nieskuteczna. Pomiar efektów jest wyznacznikiem sukcesu.
5. Wyciągaj wnioski z krytyki
Pamiętaj, że PR to działania nie tylko na dobre czasy, ale także w sytuacjach niespodziewanych, zaskakujących i trudnych. Jedną z nich jest z pewnością krytyka, z którą każdy przedsiębiorca musi się liczyć. Niezależnie od tego z czego ona wynika, nigdy nie działaj pochopnie. W kształtowaniu wizerunku firmy bardzo ważne jest wyczucie sytuacji, cierpliwość i wykonywanie wyłącznie przemyślanych ruchów. Nawet jeśli spotkasz się z bezpodstawną i niesprawiedliwą krytyką, czy atakiem, możesz je przekuć na swoją korzyść. Dokładnie przyglądaj się negatywnym opiniom i postaraj się wyciągać z nich wnioski. A jeśli faktycznie popełniłeś błąd, przyznaj się do niego.