Co to jest brief reklamowy

Czym jest brief reklamowy?

Każde istotne przedsięwzięcie wymaga przemyślanej strategii. Niezależnie od tego, czy zamierzasz przeprowadzić kampanię na własną rękę, czy chcesz skorzystać z usług agencji reklamowej, musisz zastanowić się nad swoimi celami oraz oczekiwaniami. Przedsiębiorstwa mają odmienny zakres działalności, potrzeby i pożądany wizerunek. Aby nasza kampania była skuteczna, podczas jej tworzenia musimy wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki.

Co to jest Brief reklamowy? To dokument, w którym klient agencji reklamowej zawiera swoje oczekiwania i wytyczne dotyczące powstającej kampanii marketingowej. Dzięki jego przygotowaniu komunikacja między kontrahentami staje się łatwiejsza i bardziej przejrzysta.  Dobrze napisany brief pozwala na uporządkowanie wszystkich pomysłów oraz procesu myślowego poprzedzającego sprecyzowanie strategii.

Co to jest brief reklamowy i jak go wypełnić - Agencja Marketingowa Nakatomi
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

1. Jak napisać brief,
by reklama była skuteczna?

Aby dobrze sformułować brief, należy posiadać obszerną wiedzę dotyczącą rozmaitych aspektów działania firmy. Po pierwsze należy brać pod uwagę ogólną sytuację rynkową.

Aby nasza strategia marketingowa była skuteczna, musimy uwzględnić potrzeby i zainteresowania konsumentów, stopień nasycenia rynku, a także wyróżnić ofertę na tle konkurencji i pomóc jej zdobyć przewagę. Często pomaga odwołanie się do sfery emocjonalnej. Co może zwrócić uwagę klienta, otworzyć go na nową markę? Na jakich wartościach opiera swoje decyzje?

Aby odpowiedzieć na te pytania, należy sprecyzować grupę docelową swojej oferty. Informacje demograficzne są istotne, jednak niewystarczające.

Należy zastanowić się, jakimi cechami osobowości odznaczają się nasi klienci, jakie kwestie są dla nich najważniejsze i czy kierują się podejmując wybory. Jeśli dobrze scharakteryzujemy naszych odbiorców i ich potrzeby, łatwiej będzie nam sformułować myśl przewodnią kampanii oraz określić charakter komunikacji, co przekłada się na jej skuteczność.

Odpowiednio stworzony brief reklamowy daje informacje agencji na temat oczekiwań i zapewnia jasne oczekiwania wobec kampanii.

co to jest brief reklamowy
bt_bb_section_top_section_coverage_image

2. Przygotowanie briefu

Niektóre agencje ułatwiają zadanie swoim klientom, udostępniając gotowy wzór briefu na swojej stronie internetowej. Oczywiście, stanowi on jedynie luźną inspirację i punkt wyjścia dla tych, którzy nie mieli dotychczas styczności z taką formą komunikacji. W rzeczywistości nie istnieje jeden, uniwersalny schemat, według którego można stworzyć dowolny brief. Jest jednak kilka elementów, które powinny znaleźć się w większości z nich. Pierwszym elementem briefu przygotowanego dla agencji reklamowej jest prezentacja naszej firmy. Krótki opis przedsiębiorstwa powinien zawierać informacje o zakresie jego działania, strukturze, siedzibie i oddziałach, liczbie zatrudnionych pracowników, misji, ofercie oraz dotychczasowych wynikach sprzedażowych.

Ważna jest również branża, w której działamy, charakterystyka rynku lokalnego oraz konkurencji. W tym celu warto przeprowadzić analizę, która odpowie na pytania: czym różni się oferta konkurentów od naszej? W czym jest od niej lepsza? W czym my mamy przewagę? Kolejnym krokiem jest stworzenie charakterystyki produktu, którego ma dotyczyć kampania marketingowa. Należy określić jego najważniejsze cechy, właściwości, które wyróżniają go na rynku, sposób, w jaki jest postrzegany oraz w jaki podejmowana jest decyzja o jego nabyciu. Warto zastanowić się również nad jego mocnymi i słabymi stronami – to pozwoli na sformułowanie komunikatów, które uwydatnią jego zalety, a odwrócą uwagę od wad.

3. Analiza danych

Dobrym pomysłem będzie sprecyzowanie grupy docelowej naszych produktów lub usług. Pomocne mogą okazać się obiektywne dane demograficzne zdobyte podczas badań: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie. Równie ważne są zainteresowania naszych klientów, ich poglądy, wartości itp. Dzięki takiej wiedzy będziemy w stanie dobrać treść oraz formę przekazu, który w realny sposób wpłynie na decyzje konsumenckie naszych odbiorców.

Następnie należy wyznaczyć cel, jaki będzie przyświecał organizowanej przez nas kampanii. Może to być np. zmiana wizerunku, zwiększenie sprzedaży lub rozpoznawalności firmy.

Kolejną bardzo ważną kwestią jest wybór komunikatu, który chcielibyśmy skierować do konsumentów. Niech będzie to myśl przewodnia całej kampanii – coś, co mamy zamiar obiecać lub przekazać odbiorcom reklamy. Jeśli dobrze oddamy swoje myśli i oczekiwania na ten temat, specjaliści będą mieli większe szanse na stworzenie hasła marketingowego, które idealnie odpowie na nasze potrzeby.

Przekaz reklamy to również wywołane przez nie emocje oraz styl, w jakim zamierzamy promować nasz produkt. Czy reklama ma być zabawna, odwoływać się do emocji i ważnych wartości, czy może budować ekspercki wizerunek?

Warto określić przeszkody, które będziemy zmuszeni ominąć, jeśli nasz produkt ma odnieść sukces. Może to być duża konkurencja na rynku, ograniczony budżet potencjalnych konsumentów lub wady samego towaru, który chcemy sprzedać. Analiza SWOT jest niezwykle przydatna.

Jaki wynik kampanii jesteśmy skłonni uznać za sukces? Aby być w stanie ocenić, czy kwota zainwestowana w usługi agencji reklamowej została dobrze wykorzystana, musimy zastanowić się, jakie wyniki będą dla nas zadowalające. W jaki sposób będziemy w stanie zmierzyć rezultaty podjętych przez siebie działań? Jaki wzrost obrotów będzie można uznać za sukces?

czerwone z szarym lewa gora - agencja marketingowa warszawa
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

4. Podsumowanie

W briefie warto zamieścić wiadomości dotyczące dotychczasowych działań marketingowych. Jeśli stosowaliśmy kilka różnych strategii, dobrze będzie poinformować nową agencję o ich skuteczności. W ten sposób specjaliści będą mogli ocenić, jakie elementy tych działań odpowiadają za ich sukces, jakie ograniczają ich działanie.

Będą także w stanie podjąć przemyślaną decyzję na temat tego, które elementy dotychczasowych kampanii warto kontynuować, a z których lepiej będzie zrezygnować.

Na koniec należy określić czas trwania działań marketingowych. Znając te dane, agencja będzie mogła przygotować jak najbardziej realistyczny i korzystny dla nas plan. Równie ważna jest kwestia budżetu, jakim dysponujemy.

Warto pamiętać, co to jest brief reklamowy. Prawidłowo napisany zapewni dobrze przeprowadzoną kampanię i znacznie ułatwi realizację założonego planu. Innymi słowy, pozornie skomplikowany dokument w rzeczywistości przynosi spore oszczędności pieniędzy, czasu, a także wysiłku.

białe z czerwonym lewa góra - Agencja Marketingowa Warszawa

Porozmawiajmy

Skontaktuj się z nami, aby poznać pełną ofertę naszej agencji.
Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Nakatomi® – All rights reserved

bt_bb_section_top_section_coverage_image
Agencja Marketingowa Warszawa - footer