Facebook Marketplace — jak działa?

7 lutego 2023
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2023/02/facebook-1280x880.jpg


Jeszcze niedawno Facebook służył jako miejsce spotkań, informacji i publikowania zdjęć z wakacji. Dziś to platforma, która pozwala osiągać cele biznesowe, pomaga w promocji firmy, ale od niedawna jest też świetną metodą, pozwalającą na zwiększenie sprzedaży w sieci.

Jedną z dostępnych możliwości jest Facebook Marketplace, który wykorzystywany jest przez firmy i osoby prywatne do sprzedaży internetowej. Chcesz zacząć zarabiać na używanych i nowych produktach? W takim razie przeczytaj nasz poradnik, z którego dowiesz się więcej.

Spis treści:

  1. Czym jest Facebook Marketplace?
  2. Kto może sprzedawać na Facebook Marketplace?
  3. Jak reklamować się w Marketplace Facebooka?
  4. Jak sprzedawać na Facebook Marketplace?
  5. Jakie są zalety i wady Facebook Marketplace?

Czym jest Facebook Marketplace?

Platformy typu marketplace to jeden z rosnących trendów w e-commerce. Znaczenie tych serwisów cały czas rośnie, co dostrzeżesz nie tylko na globalnym, ale też polskim rynku. Takie witryny można porównać do wirtualnych targowisk, gdzie wielu sprzedawców oferuje swoje produkty, a Ty możesz wybierać spośród towarów, które są dla Ciebie najbardziej atrakcyjne. Dobrym przykładem takiego serwisu popularnego w Polsce jest Facebook Marketplace. Choć ciągle nie może doścignąć Allegro czy Amazon, to jednak bardzo szybko się rozwija.

Zasady działania FB Marketplace są bardzo podobne do OLX oraz Vinted. Jednak platforma umożliwia wystawianie przedmiotów bezpośrednio ze strony internetowej lub aplikacji Facebook. Dzięki temu nie musisz zakładać osobnego konta bądź czekać na jego weryfikację. Tym samym usługa jest naprawdę łatwo dostępna.

Zwróć uwagę na to, że ogłoszenia dodawane na Marketplace dostrzegą nie tylko Twoi znajomi, bo są widoczne dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników. Tym samym oferowane przez Ciebie produkty mogą mieć naprawdę niezłe zasięgi.

Czy Facebook Marketplace jest darmowy?

Marketplace od Facebooka z założenia jest skierowany do prywatnych użytkowników, dlatego jest w pełni darmowy. Dodawanie ofert i sprzedaż produktów nie wiąże się z żadnymi opłatami. Dotyczy to także użytkowników biznesowych, którzy również nie muszą obawiać się prowizji.

Brak opłat ze strony sprzedawcy i kupującego to niewątpliwy atut Marketplace FB. Jedyne koszty możesz ponieść wtedy, gdy zdecydujesz się na skorzystanie z płatnej reklamy – zazwyczaj ceny wahają się od 200 do 1000 zł. Choć zależy to od wielu czynników np. kategorii i rodzaju produktu.

Jak jest różnica między Marketplace FB a sklepem na Facebooku?

Czasem FB Marketplace jest mylony ze sklepem na Facebooku. Jednak są to dwie odrębne funkcjonalności. Marketplace jest dostępny na osobnej podstronie – jest oznaczony ikoną targowiska. Poza tym sprzedaż odbywa się przede wszystkim wewnątrz portalu, a do tego każdy może dodać swoją ofertę i kupować produkty wystawione przez innych kupujących.

Sklep na Facebooku jest skierowany jedynie do biznesowych użytkowników. Opcja ta jest podpięta pod firmowy Fanpage. Możesz tam dodawać katalogi produktów z linkami, które przekierują odbiorcę do kontaktu na Messengerze lub bezpośrednio do sklepu internetowego. Pamiętaj, że sprzedaż w sklepie FB działa według zasad ustalonych przez dany e-commerce, a nie Facebooka. Kluczowe znaczenie ma także to, że z tej funkcjonalności mogą skorzystać jedynie zweryfikowane strony firmowe. Otrzymasz też dostęp do portalu meta business, gdzie możesz analizować skuteczność reklam, kontrolować ich dodawanie i badać zachowania użytkowników.

Kto może sprzedawać na Facebook marketplace?

Z Facebook marketplace może skorzystać każdy użytkownik, który ma własne konto w tym serwisie. Przede wszystkim dlatego, że założenia marketplace na FB służy do sprzedaży detalicznej, czyli C2C. Choć coraz więcej firm również decyduje się na wykorzystanie tego kanału dystrybucji. Sprawdź, kto może sprzedawać na Facebook marketplace.

  • Prywatni użytkownicy – Facebook marketplace można porównać do OLX, Gumtree, Allegro lokalnie oraz Gratki. Możesz tam za darmo dodać ogłoszenie i zdecydować się na płatne promowanie. Opcja ta jest dostępna dla każdego użytkownika z naciskiem na sprzedaż lokalną. Możesz tam bez problemów zaoferować używane produkty np. ubrania, książki, podręczniki oraz gry. Dzięki temu pozbędziesz się zbędnych przedmiotów.
  • Użytkownicy biznesowi – przedsiębiorcy także mogą skorzystać z Facebook marketplace, choć nie mogą sprzedawać produktów z poziomu firmowego profilu. Opcja ta jest popularna wśród firm, oferujących wysyłkę produktów jedynie na terenie Polski. Poza tym umożliwia szybki kontakt z kupującymi, stanowi też dobrą alternatywą lub dodatek do sklepu internetowego. Jednocześnie nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów związanych z opublikowaniem ogłoszenia oraz sprzedażą towarów. Biznesowi użytkownicy najchętniej prowadzą na marketplace Facebook sprzedaż nieruchomości i samochodów.

Co można sprzedawać na Facebook marketplace?

Marketplace Facebook świetnie nadaje się do sprzedaży detalicznej między użytkownikami. W takim przypadku największych zainteresowaniem cieszą się:

  • używane przedmioty np. książki, gry i ubrania;
  • wyposażenie domu np. tekstylia, dekoracje, urządzenia AGD i meble;
  • rzeczy dla dziecka np. akcesoria do pielęgnacji, zabawki, ubranka i wózki;
  • rośliny doniczkowe, szczepki i sadzonki;
  • samochody;
  • rowery, hulajnogi, motocykle, a nawet specjalistyczne pojazdy;
  • mieszkania, lokale usługowe, garaże, działki i inne nieruchomości;
  • komputery, konsole, monitory, dyski, części i urządzenia RTV.

Co można sprzedawać na Facebook marketplace?

Sprzedaż na FB marketplace jest też chętnie wykorzystywana przez przedsiębiorców. Wtedy zyskasz dodatkowy kanał dystrybucji, który zrzesza sporą liczbę użytkowników. Możesz również potraktować tę platformę, jako komplementarny kanał umożliwiający:

  • przekierowanie do zakupów w sklepie lub bezpośredniego kontaktu w sprawie danej oferty;
  • sprzedaż końcówek kolekcji i wyprzedanych produktów;
  • sprzedaż uszkodzonych wyrobów, pozbawionych opakowań, należących do II kategorii jakościowej, poleasingowych lub powystawowych;
  • wyświetlanie dopasowanych reklam, które następnie mają przekierować do sklepu internetowego;
  • oferowanie standardowych, pozbawionych wad produktów;
  • sezonową sprzedaż warzyw i owoców.

Jak reklamować się w Marketplace Facebooka?

Chcesz reklamować Facebook Marketplace? W takim razie masz do dyspozycji kilka interesujących możliwości, które powinny zwrócić Twoją uwagę.

Na początku kluczowe będzie przede wszystkim ustalenie celu, jaki chcesz osiągnąć, włączając reklamę.

Jak reklamować się w Marketplace Facebooka?

Pragniesz zwiększyć rozpoznawalność marki, jej zasięg, ruch w sklepie online czy pozyskać nowych klientów? A może wolisz zwiększyć konwersję lub sprawić, że poprawi się ruch w Twoim stacjonarnym sklepie?

Facebook Marketplace pozwala ustalić wielu różnych celów, więc z łatwością możesz dopasować je do konkretnych działań reklamowych.

Na pewno dobrą informacją jest to, że Facebook Marketplace umożliwia obsługę wszystkich formatów reklam, jakie zapewnia Facebook. Takie jak:

  • karuzela,
  • pojedynczy obraz,
  • polubienia strony,
  • pojedynczy film,
  • pokaz slajdów,

Włączając reklamę swojego Facebook Marketplace możesz ustalić indywidualnie swój całościowy i dzienny budżet.

Ważnym aspektem będzie też określenie, gdzie ma zostać umiejscowiona Twoja reklama – na Facebooku, Instagramie, w Messengerze lub w Audience Network.

Reklamy w Marketplace oznaczone są etykietą „Sponsorowane”.

Na razie nie ma jeszcze możliwości publikowania reklam jedynie w Marketplace.

Jak sprzedawać na Facebook Marketplace?

Jak sprzedawać na Facebook Marketplace?

Sprzedaż na Facebook Marketplace jest bardzo prosta. Zaloguj się na swoje konto na Facebooku, a następnie przejdź do zakładki „Marketplace”. Później kliknij „Utwórz nowe ogłoszenie”. W następnym kroku zostaniesz poproszony o dodanie zdjęć produkt. Pozytywne wrażenia budzą wysokiej jakości zdjęcia, które pokazują atuty i ewentualne wady produktu. Pamiętaj, że to bardzo ważny aspekt, mający wpływ na odbiór towarów. Kupujący na Facebook Marketplace chętnie wybierają produkty, które posiadają autentyczne i realistyczne zdjęcia, zamiast fotografii na białym tle.

Później wypełnij kilka bardzo ważnych pól, takich jak:

  • nazwa produktu,
  • cena – pamiętaj, że użytkownicy Facebook Marketplace chętnie szukają okazji, dlatego niska cena może szybciej wyróżnić Twoją ofertę,
  • kategoria,
  • stan,
  • przedział wiekowy,
  • opis produktu,
  • znaczniki produktu.

Niezbędne jest też prawidłowe wyznaczenie lokalizacji. Pamiętaj, że Twoje ogłoszenie wyświetli się przede wszystkim osobom, które znajdują się w tej samej lub zbliżonej lokalizacji. Do wyboru masz możliwość wysyłki towaru pod wskazany adres bądź odbiór osobisty. Jeśli oferujesz drugą opcję, to koniecznie ustal prawidłową i ściśle powiązaną lokalizację. Natomiast w przypadku wysyłki popularnym trikiem jest zaznaczanie lokalizacji, która przynosi najwięcej korzyści, takich jak Kraków, Warszawa, Wrocław itd.

Alternatywną formą odbioru zamówienia jest spotkanie w miejscu publicznym.

Pamiętaj, aby przed opublikowaniem ogłoszenia, skontrolować, jak Twoje ogłoszenie będzie wyglądało na urządzeniach mobilnych.

Jakie są zalety i wady Facebook Marketplace?

Jakie są zalety i wady Facebook Marketplace?

Targowisko stworzone przez Facebooka ma sporo atutów, ale z pewnością dostrzeżesz też wady. Zapoznaj się z nimi, a wtedy przekonasz się, czy warto skorzystać z tego dodatkowego kanału dystrybucji.

Jakie zalety ma FB Marketplace?

  • Łatwa obsługa Marketplace z poziomu komputera i urządzenia mobilnego.
  • Bezpośredni kontakt z klientem.
  • Prosta i szybka edycja ogłoszeń.
  • Duży widoczność ogłoszeń.
  • Możliwość bezpłatnej sprzedaży – ewentualnie poniesiesz niewielkie koszty.
  • Dotarcie do odbiorców faktycznie zainteresowanych Twoimi produktami.
  • Możliwość wykorzystania platformy jako formy reklamy.
  • Brak konieczności zakładania dodatkowego konta lub przechodzenia procesu weryfikacji.

Najważniejsze wady Facebook Marketplace

  • Ograniczone możliwości zaprezentowania produktów.
  • Ograniczone opcje płatności i wysyłki.
  • Brak możliwości skorzystania z platformy z poziomu firmowego konta.
  • Brak dostępu do szczegółowych statystyk i zasięgów ogłoszeń – możesz sprawdzać jedynie liczbę wyświetleń.
  • Brak możliwości importowania produktów ze swojego sklepu online.
  • Ryzyko nierzetelnych lub fałszywych kupujących i sprzedających.
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
 
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer