Serwis YouTube nadal pozostaje jednym z najchętniej odwiedzanych mediów społecznościowych. Choć jego popularność spadła w ciągu ostatnich lat – szczególnie na rzecz TikToka, to i tak stanowi doskonałe miejsce do reklamowania swoich produktów, usług bądź marki. Z pomocą dobrze skonfigurowanej i przemyślanej kampanii z pewnością trafisz do swojej grupy docelowej. Przekonaj się, jak zrobić skuteczną reklamę na YouTube, aby zwiększyć konwersję.
Jak założyć konto na YouTube?
Jeśli chcesz reklamować markę czy ofertę na YouTube, to musisz mieć swoje konto w tym serwisie. To naprawdę proste, więc nie będziesz mieć żadnych problemów z założeniem swojego profilu. Tym bardziej że możesz to zrobić zupełnie za darmo. Jedyne, czego potrzebujesz w tym celu, to konto w Google – możesz wtedy wybrać kanał firmowy lub prywatny w zależności od Twoich potrzeb i celów marketingowych.
Tworzenie prywatnego konta
- zacznij od założenia konta Google,
- zaloguj się w serwisie YouTube i włącz opcję „Twój kanał”,
- uzupełnij informacje o kanale oraz o sobie – dodaj link do strony lub profili w mediach społecznościowych, nazwę i zdjęcie profilowe,
- dodawaj materiały, filmy bądź playlisty.
Tworzenia konta dla marki
- załóż konto w Google dla swojej marki,
- zaloguj się w serwisie YouTube,
- utwórz nowy kanał lub skorzystaj z tego, który już masz,
- w przypadku istniejącego kanału zadbaj o jego dostosowanie do potrzeb marki,
- uzupełnij informacje i dostosuj kanał do identyfikacji wizualnej – wgraj logo, wypełnij dane kontaktowe, dodaj link do strony lub sklepu online,
- jeśli chcesz, żeby kilka osób korzystało z firmowego konta YouTube, to przyznaj odpowiednie uprawnienia, tworząc właściciela i menedżera kanału.
Jak prowadzić kanał na YouTube?
Sposób prowadzenia kanału na YouTube, a przede wszystkim materiały, jakie chcesz tam zamieszczać, powinny być dostosowane do tego, jaki cel ma realizować ten profil. Dlatego nie ma jednej, sztywnej reguły, która wskaże Ci sposób prowadzenia kanału, a przede wszystkim zapewni Ci sukces w tym serwisie. Zamiast tego możesz zastosować się do kilku naszych porad, jeśli je zrealizujesz, to z pewnością dużo łatwiej będzie Ci osiągnąć zamierzony cel. Przede wszystkim usystematyzujesz poszczególne informacje, wyróżnisz się na tle konkurencji i zapewnisz swoich odbiorcom dokładnie to, czego potrzebują.
Zbadaj grupę docelową
Pierwszą i najważniejszą zasadą prowadzenia kanału na YouTube jest dopasowanie do grupy odbiorczej. Po prostu musisz wiedzieć, do kogo chcesz mówić i czego oni chcą słuchać. Zauważ, że YouTube nie jest skierowany jedynie do pokolenia Y czy Z. W ostatnich latach dostrzegalny jest też wzrost zainteresowania tym serwisem przez osoby powyżej 40 lat.
Dokładnie przeanalizuj, jakie oczekiwania ma Twoja grupa docelowa, w jaki sposób się komunikuje, jaki jest przedział wiekowy tych odbiorców, a przede wszystkim, z jakiego powodu najczęściej odwiedzają YouTube. Wysuń wnioski, a następnie zapewnij im dopasowane materiały.
Zoptymalizuj kanał
W serwisie YouTube jest już naprawdę wiele ciekawych bądź mniej przydatnych filimików, dlatego musisz zmierzyć się z konkurencją, a przede wszystkim umożliwić odbiorcom znalezienie Twojego kanału. W tym celu zadbaj o jego optymalizację. Przede wszystkim wykorzystaj dopasowane i chętnie wyszukiwane tytuły, a do tego dodaj słowa kluczowe oraz hashtagi w opisie kanału. Znacznie ułatwi to pozycjonowanie filmów, zwiększy Twoje zasięgi i umożliwi dotarcie do większej liczby odbiorców.
Prowadź kanał zgodnie z regulaminem serwisu
Kanał na YouTube ma regulamin, do którego musisz się bezwzględnie zastosować. Szczególnie musisz o tym pamiętać, jeśli chcesz zarabiać na profilu w tym serwisie. Przede wszystkim zwróć uwagę na prawa autorskie – związane z cytatami czy scenami, jakie chcesz zamieścić. Zastosowanie się do tych reguł ograniczy ryzyko zawieszenia konta bądź usunięcia filmu przez YouTube.
Zadbaj o aspekty wizualne
Wygląd kanału to kolejna cecha, która przyciągnie uwagę odbiorców. Przede wszystkim zadbaj o zgodność z identyfikacją wizualną. Dzięki temu okładki, logo, grafiki, a także intro filmików będą dopasowane do Twojej marki.
Atrakcyjny wygląd kanału to też doskonały sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. Podkreśla to również profesjonalny charakter profilu.
Analizuj i mierz efektywność podjętych działań
Zawsze sprawdzaj, czy podjęte przez Ciebie działania przynoszą oczekiwane rezultaty. W końcu wzrost liczby osób wyświetlających Twoje filmiki to jasny sygnał na to, że nadal powinieneś podążać w wyznaczonym kierunku, a przede wszystkim opublikowane materiały trafiają w gusta odbiorców.
Z łatwością możesz analizować wyniki swojego kanału z poziomu strony www.studio.youtube.com. W zakładce „Statystyki” znajdziesz wszystkie niezbędne informacje.
Warto połączyć także konto YouTube z Google Analytics, aby uzyskać jeszcze dokładniejsze i bardziej zróżnicowane dane.
Regularnie publikuj ciekawe treści
Bardzo ważne jest regularne dodawanie nowych materiałów w serwisie YouTube. Najlepiej, gdy wyznaczysz konkretne dni tygodnia, gdy będą się pojawiały kolejne filmy – koniecznie poinformuj o tym odbiorców, a jeszcze skuteczniej uda Ci się stworzyć wierną społeczność. Ogromne znaczenie ma też różnorodność, komunikacja z widzami oraz poruszanie ciekawych tematów.
Jeśli masz problem z wymyśleniem treści do kolejnych materiałów, to możesz skorzystać z płatnych bądź darmowych narzędzi. Wystarczy, że wpiszesz słowa kluczowe, a wtedy zyskasz całą listę tematów, które zainteresują Twoich odbiorców. Dowiesz się też, jak często są wyszukiwane taki filmiki i kiedy najczęściej to następuje.
Jak zrobić skuteczną reklamę na YouTube?
Od początku przyciągnij uwagę odbiorców
Musisz od razu zaciekawić odbiorców, żeby na dłużej przyciągnąć ich uwagę i zainteresować swoją ofertą. Dzięki temu stworzysz skuteczną reklamę. Pamiętaj, że masz na to zaledwie 7 sekund. Istnieją różne metody, które są chętnie wybierane np.:
- wykorzystanie znanej postaci,
- zadanie trudnego lub ciekawego pytania,
- wzbudzenie emocji poprzez wykorzystanie odpowiedniego ujęcia,
- zainteresowanie ciszą bądź oryginalną muzyką – jeśli stawiasz na piosenkę, to koniecznie zapoznaj się z prawami autorskimi dla danego utworu.
Z pewnością znajdziesz dobry sposób na przyciągnięcie uwagi. Pamiętaj tylko o tym, żeby dopasować tę metodę do swojej marki oraz oczekiwań odbiorców.
Już w pierwszych sekundach wspomnij o marce
Skoro masz jedynie 7 sekund na przyciągnięcie uwagi użytkowników, to wykorzystaj ten czas na zareklamowanie swojej marki. Szczególnie jest to istotne, jeśli jednym z najważniejszych celów jest zwiększenie świadomości marki. Wtedy dodaj informacje brandingowe nawet w pierwszym ujęciu reklamy. Wówczas nawet w przypadku pominięcia reklamy, odbiorca i tak zapamięta nazwę marki. Możesz to zrobić w naprawdę subtelny sposób – dobrym przykładem jest Allegro, które zamieszcza nie tylko logo, ale również nazwę serwisu w pierwszej scenie klipu.
Zależy Ci na dotarciu do odbiorców na nieco późniejszych etapach ścieżki? Zatem wykorzystaj nazwę marki w fabule reklamy, która będzie angażująca dla odbiorców. Koniecznie postaraj się też wywołać emocje.
Wzbudź w widzach konkretne emocje
Emocje to najlepszy sposób sprzedaży, dlatego koniecznie wykorzystaj je w swoich filmach. Stworzenie takich materiałów jest trudne, a przede wszystkim wymaga doświadczenia, analizy konkurencji oraz maksymalnego dopasowania do odbiorców.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wzbudzenie emocji, jest poruszanie kontrowersyjnych tematów, które zawsze wywołują komentarze, zachęcają do przemyśleń oraz dyskusji. W tym przypadku znów doskonałym przykładem jest serwis Allegro i reklamy świąteczne, które poruszają trudne tematy typu starość, rodzicielstwo, dzieciństwo, chorobę, śmierć, miłość oraz bezinteresowność.
Zaletą takich przemyślanych oraz wzruszających materiałów jest to, że z czasem stają się symbolem danej marki. Widzowie chętnie oglądają i udostępniają te treści, a przede wszystkim nie przełączają ich tak często, jak reklam o charakterze informacyjnym. Najlepiej pokazują to statystyki wyświetleń reklam Allegro.
Określ drogę działania
Każda reklama musi realizować jakiś cel, bo tylko wtedy będziesz mógł zmierzyć jej sukces. Tak naprawdę jest to istotne także ze względu na zbudowanie ścieżki, jaką mają podążać odbiorcy. W tym celu możesz wykorzystać kilka różnych rozwiązań, ale najlepiej sprawdzają się banery i CTA (wezwania do działania). Dzięki temu zasugerujesz potencjalnym klientom, gdzie mają się udać, a przede wszystkim, co mają zrobić po obejrzeniu reklamy.
Zwróć również uwagę na to, że nawet w reklamie na YouTubie możesz wykorzystać linkowanie wewnętrzne, czyli odnośniki do innych filmików. Najlepiej, żeby nie pojawiały się na początku materiału, bo widz może zbyt szybko przejść na inną stronę, a to znowu spowoduje rezygnację z obejrzenia danego wideo do końca. Dlatego lepiej sprawdzają się odnośniki w drugiej części filmu, aby zachęcić odbiorcę do przejrzenia także innych filmów – koniecznie powiązanych tematycznie.
Stwórz reklamę, która trwają maksymalnie 60 sekund
Czas trwania reklamy na YouTubie jest bardzo ważny. Tylko nieliczne marki mogą sobie pozwolić na stworzenie materiału dłuższego niż 60 sekund – zazwyczaj wiąże się to właśnie ze swego rodzaju tradycją czy emocjami, jakie wywołują, dobrym przykładem jest np. świąteczny klip Coca-Coli.
W takim razie, ile czasu powinna trwać skuteczna reklama w serwisie YouTube? Google przeprowadził badania, które wyraźnie wskazują na to, że największym zainteresowaniem cieszą się materiały, mające ok. 30 sekund. Jednocześnie pamiętaj o tym, że długość często stanowi drugorzędny aspekt. Dużo ważniejszy jest przekaz, opowiedzenie historii oraz realizacja założonego celu.
Jakie reklamy warto dodawać na YouTube?
- Animacje – to idealny sposób na reklamę, jeśli nie masz wysokiego budżetu. Z pomocą animacji możesz opowiedzieć wielopoziomową historią, ale też w bardziej zrozumiały sposób przedstawić trudne kwestie, zaprezentować jakiś proces czy nową technologię.
- Studium przypadku – ten typ reklamy skutecznie zwiększy wiarygodność marki, ponieważ w wyraźny sposób pokazuje, że oferowany produkt lub usługa pomagają odbiorcom.
- Przedstawienie danych – kolejnym skutecznym sposobem na zwiększenie wiarygodności są dane np. procent zadowolonych klientów. Koniecznie zaprezentuj je wtedy w swojej reklamie. Ciekawym rozwiązaniem są też ogólnokrajowe statystyki, które mają jakieś odniesienie do Twojej oferty. Podanie danych matematycznych w klipie z pewnością przyciągnie uwagę, zwiększy skuteczność reklamy i wzbudzi zaufanie użytkowników.
- Skupienie się na produkcie – szczegółowe przedstawienie produktów bądź usług to kolejny dobry pomysł na reklamę. W takiej sytuacji postaw na flagowy towar, który chcesz wypromować w największym stopniu. Ciekawym rozwiązaniem są zbliżone ujęcia, przedstawienie właściwości produktu oraz wskazanie wizualnych zalet. Połącz to wszystko z zachęcającą narracją bądź wykorzystaj do tego angażującą historię, a z pewnością zachęcisz potencjalnych klientów do zakupów.
- Informacje o promocji – bez wątpienia jest to jeden z najpopularniejszych rodzajów reklamy, który skupia się na korzyściach finansowych. W takim przypadku w treści materiału powinny znaleźć się informacje na temat zniżek, wyprzedaży, rabatów czy atrakcyjnym systemie lojalnościowym dla obecnych i przyszłych klientów.
- Rozwiązywanie problemu – jeśli tylko dobrze znasz problemy i potrzeby swoich odbiorców, to koniecznie powinieneś wykorzystać ten fakt w swoich reklamach. Wystarczy, że znajdziesz na nie odpowiedzi i przedstawisz je w materiale. Problem może dotyczyć np. rozdwojonych końcówek włosów, gdzie Ty proponujesz produkt, który je wzmocni. W ten sposób możesz stworzyć naprawdę angażującą historię.
Jak stworzyć kampanię reklamową na YouTube?
Masz już przygotowaną reklamę wideo? W takim razie pora przejść do promocji tego materiału. Niezbędnym elementem jest konto w Google Ads. Gdy już to zrobisz, to przejdź do panelu „Nowa kampania”, aby rozpocząć promocję.
Kampanię reklamową Google Ads zacznij od wybrania jej celu. Do dyspozycji masz wiele opcji – możesz wybrać część z nich np.:
- sprzedaż,
- ruch w witrynie,
- promowanie aplikacji,
- wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje,
- świadomość i zasięg marki.
Już na tym etapie planowania kampanii reklamowej musisz wiedzieć, co właściwie chcesz osiągnąć, a przede wszystkim ustalić cele biznesowe. Dlatego zastanów się, co pozwoli Twojej firmie osiągnąć upragniony sukces i rozwój.
Dalsze kroki tworzenia kampanii reklamowej na YouTube są uzależnione od tego, na jakie cele się zdecydujesz. W niektórych przypadkach wyświetlą Ci się punkty określenia celów konwersacji – kontakty, przesłanie formularzy kontaktowych czy połączenia telefoniczne.
Następny etap polega na wybraniu odpowiedniego rodzaju kampanii. Jeśli chcesz stworzyć reklamę na YouTube, to do dyspozycji masz dwa typy – reklamy Wideo bądź Discover. Później pojawią Ci się różne podtypy, które znów są uzależnione od wybranych celów reklamowych. Może to być np.:
- zachęcenie do konwersji – dzięki temu nakłonisz odbiorcę do konkretnego działania;
- zwiększenie zainteresowania zakupem;
- out-stream;
- niestandardowa kampania wideo – umożliwia maksymalne dopasowanie reklamy do Twoich potrzeb;
- kampania typu „zasięg” – jak sama nazwa wskazuje, kampania umożliwia dotarcie do dużej liczby unikalnych odbiorców, w tym celu wykorzystywane są bumpery reklamowe, reklamy in-stream oraz połączenia obu tych formatów;
- sekwencja reklam – pozwala to tworzyć serię reklam, które pojawiają się w określonej kolejności;
- reklama produktowa – ułatwia promowanie produktów i zachęca do ich zakupu w sklepie online.
Jednym z ostatnich etapów tworzenia reklamy na YouTube jest określenie budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na kampanię. Ma to duży wpływ na częstotliwość pojawiania się materiałów promocyjnych, a także na to, w jakich miejscach będą się pojawiały. Podczas ustalania ceny koniecznie pamiętaj o:
- stworzeniu strategii ustalania stawek,
- wpisaniu dziennego i łącznego budżetu,
- określeniu daty rozpoczęcia i zakończenia kampanii reklamowej – jeśli zdecydowałeś się na wybór łącznego budżetu dla swojej kampanii.
Skoro masz już określone cele i budżet na kampanię, to pora ją skonfigurować. Przede wszystkim ustal, gdzie mają być pokazywane reklamy. Do dyspozycji masz następujące miejsca:
- wyniki wyszukiwania YouTube – reklama będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, a także na stronie głównej YouTube;
- sieć partnerów wideo w sieci reklamowej – reklamy będą wyświetlane przed filmami wideo w sieci reklamowej Google bądź wokół nich;
- filmy w YouTube – tego typu bloki reklamowe wyświetlają się przed bądź w trakcie filmu na YouTube.
Musisz jeszcze ustalić kilka szczegółów, aby móc rozpocząć kampanię. Przede wszystkim ustaw język oraz lokalizację grupy docelowej – może być naprawdę dokładna np. dzielnica lub nieco szersza w postaci kraju, województwa czy miasta.
Warto skorzystać też z wykluczenia treści, z którymi nie będzie powiązana Twoja kampania. Dzięki temu reklamy nie będą pojawiały się przed filmami zawierającymi wulgaryzmy, treści o charakterze seksualnym czy poruszającymi kontrowersyjne tematy. W ten sposób z jeszcze większą dokładnością możesz trafić do swojej grupy odbiorczej, a to znowu sprawi, że kampania promocyjna będzie znacznie efektywniejsza.