Rosja. Największy kraj na świecie, dziewiąty pod względem ludności i posiadający ponad 140 milionów mieszkańców. Daje to sporo perspektyw dla polskich przedsiębiorców. Czynnikami, które mogą potencjalnie hamować sytuację polskich eksporterów są przede wszystkim napięte stosunki międzynarodowe.
Aby sprawnie rozpocząć eksport towarów na rynek rosyjski i odnieść sukces warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Kampanie dla firm w Rosji zaczynamy od zbadania rynku, aby ocenić szanse i ryzyko inwestycji. Szczegółowe poznanie konkurencji, odbiorców i zapotrzebowania na dany produkt, pozwoli na łatwiejszy start.
Społeczeństwo rosyjskie jest ekstremalnie podzielone ekonomicznie. Polscy przedsiębiorcy mają największe szanse w dotarciu do klasy wyższej, która chętnie kupuje europejskie dobra luksusowe. Polska ma tutaj ogromną przewagę cenową i geograficzną, dlatego eksport produktów wysokopółkowych się opłaca.
Zgodnie z rosyjskim prawem jako przedmiot opodatkowania należnością VAT traktuje się sprzedaż towarów, robót i usług na terenie Federacji Rosyjskiej. Większość produktów i usług jest objęta podstawowym podatkiem od wartości dodanej, czyli odpowiednikiem podatku VAT, w wysokości 18%. Dodatkowo niektóre towary, m.in. produkty rolno-spożywcze, ubrania i przedmioty codziennego użytku dla dzieci, prasa, książki oraz niektóre leki i sprzęt medyczny, objęte są obniżoną stawką w wysokości 10%. Istnieje również zerowa stawka VAT, którą objęte są np. towary przeznaczone do użytku służbowego przez placówki dyplomatyczne, banknoty, towary przeznaczone do użytku służbowego przez placówki dyplomatyczne, bądź prawne środki płatnicze oraz papiery wartościowe.
W sytuacji, kiedy chcemy wykonywać w Rosji działalność gospodarczą, jaką jest import lub eksport towarów, najlepiej jest zacząć od rejestracji osoby prawnej, która sprawi że organizacja stanie się rezydentem Rosji i ma znacznie więcej praw. Z jednej strony jest to spółka zagraniczna (utworzona przez cudzoziemców), a jednocześnie będzie miała wszelkie prawa przewidziane dla rezydentów. Zgodnie z prawem rosyjskim nie-rezydenci mogą prowadzić tam biznes, poprzez założenie podmiotu komercyjnego. Dlaczego więc warto zarejestrować firmę i korzystać z praw przysługującym rezydentom? Przy założeniu np. Spółki z o.o., proces rejestracji jest znacznie bardziej skomplikowany i czasochłonny, a także wymaga złożenia dużej ilości dokumentów.
W przypadku rejestracji firmy należy przede wszystkim złożyć wniosek o zezwolenie na otwarcie przedstawicielstwa na terenie Federacji Rosyjskiej, zawierający szczegółowe dane oraz potrzebne dokumenty. Przy założeniu spółki przez rezydenta (osobę prawną) główny dokument założycielski to statut. Ponadto przy eksporcie towarów do Rosji trzeba zwrócić uwagę na liczne certyfikaty, które są wymaganie przez państwowe organy i instytucje. Bez odpowiednich certyfikatów towary nie mogą zostać dopuszczone do obrotu, a często nawet wwiezione do kraju. Dodatkowo warto pozyskać certyfikat na własne wyroby, dzięki któremu umocnimy pozycję firmy na rynku. Obowiązkowymi certyfikatami są Certyfikat GOST-R oraz Deklaracja zgodności GOST-R.