Strategia marketingowa, strategia komunikacji – Najważniejsze dla Twojej firmy

1 lipca 2022
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2022/06/Nakatomi-Agencja-Marketingowa-Warszawa-blog-startegia-marketingowa-strategia-komunikacji-1280x880.jpg

Dla marketingu najważniejsze są cele firmy oraz klienci. To na nich skupiają się wszystkie działania firmy. Jeśli jasno określisz cele i dobrze poznasz swoich klientów, będziesz miał większe szanse na osiągnięcie sukcesu. Aby jednak faktycznie tak się stało nie wystarczy założyć, że chcesz sprzedawać z zyskiem każdemu zainteresowanemu Twoim produktem. Dopiero stworzenie dobrej strategii marketingowej oraz strategii komunikacji daje duże szanse na realizację planu. Sprawdź, dlaczego są one najważniejsze dla Twojej firmy oraz jakie działania podjąć, aby je stworzyć i realizować.

 

Dlaczego strategia marketingowa i strategia komunikacji są ważne?

Masz świetny produkt lub usługę, które planujesz sprzedać. Wiesz, że mają potencjał, a rynek ich potrzebuje. Być może robiłeś nawet research w tym kierunku. Uważasz, że znasz swoich klientów i ich potrzeby. Jednak bez dobrej strategii to tylko przypuszczenia, i mówiąc wprost – praca po omacku. Być może przyniesie nawet jakieś efekty, jednak aby były one szybkie, wymierne i długofalowe konieczne jest przygotowanie dobrej strategii marketingowej i komunikacji.

 

Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - blog startegia marketingowa, strategia komunikacji - infografika 3

Dlaczego warto stworzyć strategię działania?

  • Po pierwsze, dzięki niej przygotujesz ofertę, będącą odpowiedzią na realne potrzeby rynku. Przeprowadzisz analizy, które pozwolą Ci tworzyć produkty najbardziej dopasowane do oczekiwań klientów, uwzględniające propozycje i działania konkurencji, a także możliwości, jakimi dysponuje Twoja firma.
  • Po drugie, dlatego, że to doskonały sposób, aby określić co wyróżnia Twoją markę na rynku. Dzięki temu będziesz wiedzieć, na jakie jej cechy szczególnie zwrócić uwagę potencjalnych klientów.
  • Po trzecie, przygotowując strategię marketingową, poznasz dogłębnie swoich potencjalnych klientów, ich faktyczne zainteresowania i potrzeby. Przestaniesz się domyślać, a będziesz wiedzieć na pewno, jakich produktów czy usług poszukują i jak dopasować do nich dwoją ofertę.
  • Dzięki dopracowanej strategii marketingowej będziesz mógł przygotować strategię komunikacji. To właśnie ona powoli Ci trafić do Twoich potencjalnych klientów. To, jakim językiem do nich mówisz, jaką masz strategię wizualną oraz jakie narzędzia i kanały komunikacji stosujesz ma zasadniczy wpływ na to, kogo przyciągniesz do swojej firmy.
  • Przy okazji, to też świetny moment na przygotowanie spójnej komunikacji wewnętrznej. Szczególnie w mniejszych firmach często pomija się ten element. A niesłusznie – to jak pracownicy porozumiewają się na co dzień i jakie komunikaty otrzymują od firmy, realnie wpływa na jakość ich pracy.
  • Stworzysz spójny wizerunek firmy, produktu, usługi, z którym klienci będą chcieli się identyfikować.
  • Wszystkie te działania pozwolą Ci osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe i pozyskać nowe grupy klientów.
  • Możesz także liczyć na większą satysfakcję obecnych klientów, co również przekłada się na większą sprzedaż. Budowanie lojalności i zaangażowania to dziś słowa klucze w marketingu.

 

Skoro już wiesz dlaczego strategia marketingowa i strategia komunikacji to absolutne podstawy działania Twojej firmy sprawdź, czym dokładnie są, jak je przygotować i realizować skutecznie.

 

Czym jest strategia marketingowa?

Zgodnie z definicją strategia marketingowa oznacza zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku. Jej formułowanie to proces decyzyjny, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań.

Mówiąc prościej, to określone działania, mające przybliżyć Twoją firmę do celu, jaki jej wyznaczyłeś. Najczęściej jest to faktycznie maksymalizacja zysków, ale prowadzą do niej mniejsze, pośrednie szczeble. Dzięki stopniowemu wspinaniu się po nich, zgodnie z założeniami określonymi w strategii marketingowej, możesz osiągnąć główne założenie. W przeciwieństwie do biznesplanu, który opisuje właściwie wszystkie elementy funkcjonowania firmy, strategia marketingowa skupia się przede wszystkim na zdobywaniu i utrzymywaniu klientów. To plan działania, mówiący o tym, co, komu, kiedy i jak będziesz oferował.

 

Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - blog startegia marketingowa, strategia komunikacji - infografika 1

 

Jak przygotować strategię marki?

Przygotowanie strategii marketingowej dzieli się na szereg etapów. Na samym początku warto zastanowić się w jakim punkcie znajduje się firma oraz gdzie ma się znajdować po określonym czasie. Konieczne jest zatem wyznaczenie jasnego celu. Naturalną konsekwencją będzie także określenie czasu, w którym ów cel powinien zostać osiągnięty. Kolejne etapy mają za zadanie pomóc Ci w jego realizacji.

1. Analiza aktualnej sytuacji

Pierwszym etapem pracy nad każdą strategią jest dokładne określenie, w jakim punkcie aktualnie znajduje się Twoja firma. Dobrze jest się zastanowić nad jej słabymi i mocnymi stronami, z podziałem na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Zastanów się zatem, czym się wyróżniasz na rynku, co daje Ci przewagę nad konkurencją, ale także jakie wady swojej oferty widzisz i co warto zmienić czy dopracować.

Pomyśl o swojej aktualnej konkurencji, zrób research i spróbuj przeanalizować jej działania. Pamiętaj, że musisz spojrzeć na swoje produkty lub usługi z punktu widzenia klientów i ich potrzeb. Możesz się tu posiłkować monitoringiem social mediów. Sprawdź, co piszą Twoi klienci, jak Cię widzą i oceniają.

 

2. Wyznaczenie celów

Wyznaczanie celu to chyba najważniejszy etap przygotowywania strategii marketingowej. Nie wiedząc dokąd zmierzasz, nie możesz wybrać odpowiedniej drogi. Dlatego przemyśl, do jakiego punktu chcesz dotrzeć. Może to być:

  • podniesienie efektywności działań firmy,
  • rozwój produktu i marki,
  • rozwój na nowych rynkach,
  • rozwój marki,
  • podniesienie konkurencyjności,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • wzrost rozpoznawalności.

 

Oczywiście możesz chcieć osiągną osiągnąć wszystkie te cele. Pamiętaj tylko, że nie da się tego zrobić na raz. Ustal hierarchię. Zastanów się, które punkty będziesz realizować szybciej, a które wymagają więcej czasu. Cele, ze względu na termin realizacji, dzielą się na:

  • cele strategiczne, które określają wizję Twoich działań, a także to, w jaki sposób ma wyglądać organizacja, produkty oraz przyszłość Twojego marki;
  • cele długoterminowe, które najczęściej obejmują okres od 2 do 5 lat. Są to cele nadrzędne dla Twojej firmy;
  • cele średnioterminowe obejmują mniej więcej jeden rok;
  • cele krótkoterminowe określane są najczęściej jako kwartalne;
  • cele bieżące są realizowane zwykle w okresie kilku dni lub tygodni.

 

3. Ustalenie budżetu

Strategia bez określonego budżetu jest trudna, o ile nie niemożliwa do zrealizowania. Jeśli przygotujesz doskonały, rozbudowany plan działania, który jednak będzie ponad możliwości finansowe Twojej firmy, po prostu nie będziesz mógł go wypełnić. Dlatego kwestie finansowe należy przeanalizować już na samym początku. Zastanów się, ile realnie jesteś w stanie zainwestować w działania zbliżające Cię do osiągnięcia wyznaczonego celu. Czy stać Cię na zatrudnienie specjalistów, czy musisz poradzić sobie sam. To determinuje nie tylko finanse ale i czas, w jakim zadanie będą realizowane. Na kolejnych etapach będziesz miał okazję przeanalizować, jaką część całego budżetu przeznaczysz na określone działania.

 

4. Grupa docelowa

Podstawowa zasada jest taka, że im dokładniej określisz grupę docelową firmy, produktu lub usługi tym większa szansa, że faktycznie do niej trafisz. Nie ulegaj pokusie stwierdzenia, że Twoja oferta jest dla każdego. Jest bardzo wiele prawdy w powiedzeniu, że „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Precyzyjne określenie grupy docelowej pomoże Ci szczególnie podczas tworzenia strategii komunikacji. Możesz opisać ich ze względu na takie czynniki jak wiek, płeć, zarobki, miejsce zamieszkania czy nawet styl życia i hobby. Będziesz wówczas wiedzieć, z jakich kanałów komunikacji korzystają Twoi klienci, czyli łatwiej będzie Ci określić gdzie się reklamować. Znając ich dobrze, lepiej dobierzesz także formę i styl treści, jakie będziesz do nich kierować.

Co ważne, jeśli kierujesz ofertę do klientów biznesowych, konieczne będzie stworzenie profili samych przedsiębiorstw, ich wielkości, przychodów, struktury czy potrzeb. Pamiętaj jednak, że ostateczną decyzję o zakupie zawsze podejmuje konkretny człowiek. Zastanów się także kim on jest i jak do niego dotrzeć.

5. Konkurencja

Żadna firma nie istnieje w próżni. Nawet jeśli Twoja oferta jest niszowa i wydaje Cię się, że tylko Ty taką dysponujesz – sprawdź to. Jeśli nie masz rywali w kraju, być może są za granicą. Jeśli faktycznie Twoja oferta jest totalnie innowacyjna, musisz liczyć się z tym, że prędzej czy później konkurencja się pojawi.

Pamiętaj, że analiza rynku ma dwojakie znaczenie. Po pierwsze musisz wiedzieć, z kim się mierzysz. Przeanalizuj konkurencyjną ofertę, ale także strategię marketingową i komunikacyjną. Po drugie – ucz się od najlepszych. Pamiętaj jednak, że nie chodzi tu o kopiowanie działań. To zwykle będzie działać na Twoją niekorzyść. Zasady marketingu są takie, że zyskują Ci, który się wyróżniają, a nie powielają schematy. Zwróć natomiast uwagę na to, w jakich kanałach komunikacji pojawiają się Twoi rynkowi rywale, jakie prowadzą działania i zastanów się co Ty możesz zrobić, aby być bardziej atrakcyjnym dla klientów.

6. Kanały komunikacji

Gdy już zrealizujesz wszystkie poprzednie kroki, zastanów się, jakimi drogami dotrzesz do swoich potencjalnych klientów. Choć najwięcej mówi się teraz o reklamie internetowej, nie zapominaj o analogowych możliwościach. Ulotki, prasa, telewizja wciąż mają znaczenie w marketingu.

Kanały komunikacji można podzielić na dwa rodzaje:

• Kanały własne – to wszelkie kanały, nad którymi firma ma kontrole, czyli np.: stron internetowa, blog, newsletter.

• Kanały obce – to kanały, na które firma nie całkowitego wpływu. Największą chyba wadą tych kanałów jest brak możliwości wpływu na zasięg publikowanych treści, tak jak w przypadku telewizji, gdzie grupę docelową można określić bardzo ogólnie. Z drugiej jednak strony zasięg będzie prawdopodobnie znacznie większy niż w przypadku bloga.

Decydując się na określone kanały komunikacji warto pamiętać, że różnią się między sobą zarówno zasięgami i niezbędnym budżetem, jak i czasem, w którym realizowane w nich kampanie przyniosą efekt.

7. Harmonogram

Podczas realizacji strategii marketingowej czas jest bardzo cenny. Uruchamianie odpowiednich kanałów czy kampanii we właściwym momencie jest kluczowe dla ich powodzenia. Najlepsze pomysły zrealizowane zbyt wcześnie lub późno, mogą stać się spektakularną porażką. Dlatego też, gdy już jasno sprecyzujesz swoje cele i to, jak zamierzasz je zrealizować, ustal dla wszystkich działań realistyczne terminy. Zawsze pamiętaj, że po drodze mogą wystąpić nieprzewidziane sytuacje.
Stworzenie harmonogramu to także doskonała okazja, aby uporządkować wszystkie plany i dobrze się jeszcze raz zastanowić, w jakiej kolejności je realizować.

 

Co to jest strategia komunikacji?

Kiedy już przygotujesz strategię marketingową, znasz już dobrze swoją markę i klientów, jasno określisz cele i działania, jakie mają Cię do nich doprowadzić, pora na przygotowanie strategii komunikacji. Choć w pierwszym momencie może się wydawać, że chodzi tylko o kontakt z klientami, to są to działania znacznie szersze. Dzięki nim Twoja firma może stać się rozpoznawalna na rynku. Sprawdź, na czym polega strategia komunikacji i co możesz dzięki niej zyskać.

Dzięki strategii komunikacji określisz, w jaki sposób komunikować się ze swoimi klientami. Chodzi tu zarówno o język, jakim będziesz się z nimi porozumiewać, jak i kanały komunikacji oraz całą warstwę wizualną. Najlepiej jest stworzyć swoisty manual dotyczący tego, jak Twoja firma będzie mówić i pokazywać się na zewnątrz.

 

Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - blog startegia marketingowa, strategia komunikacji - infografika 1

Jak przygotować strategię komunikacji?

Przygotowanie strategii komunikacji firmy można podzielić na cztery główne etapy:

1. Audyt dotychczasowych działań

Jak już wspominaliśmy, każde działania strategiczne warto rozpocząć od określenia, w jakim miejscu znajduje się aktualnie Twoja firma. Nie inaczej jest przypadku pracy nad strategią komunikacji. Sprawdź, jak wyglądała ona dotychczas. Z jakich kanałów korzystałeś, jakie treści przekazywałeś swoim klientom i, przede wszystkim, przeanalizuj jakie to dawało efekty. Być może część działań warto kontynuować w identycznej, lub niewiele zmienionej formie.

2. Analiza komunikacji konkurencji.

Podobnie jest z analizą konkurencji. Zawsze warto sprawdzić, jak z komunikacją radzą sobie inni na rynku i uczyć się od najlepszych. To szczególnie przydatne w przypadku firm, które dopiero zaczynają działania i nie mają jeszcze własnego punktu odniesienia.

3. Tworzenie person i ich ścieżek.

To bardzo ciekawy i niezwykle przydatny etap, dzięki któremu strategia komunikacji ma szansę zostać przygotowana naprawdę dobrze. Polega on w uproszczeniu na bardzo dogłębnym poznaniu aktualnych klientów oraz próbie stworzenia tak zwanej persony. To klient idealny, archetyp, wyobrażenie konkretnej osoby, wraz z jej motywacjami, celami, bolączkami i wszelkimi innymi cechami, które determinują jej decyzje zakupowe. Wiele osób niesłusznie upraszcza lub w ogóle pomija to działanie. A szkoda, bo wiedząc dokładnie do kogo mówisz, znacznie łatwiej będzie Ci określić gdzie i jak to zrobić.

Po stworzeniu persony lub kilku person przychodzi czas na prześledzenie ich ścieżek zakupowych i stworzenie tej idealnej. Taki modelowy proces zakupów określa, gdzie potencjalni nabywcy mogą trafić na Twoją markę lub jej szukać, jakich narzędzi do tego używają i jak to możesz wykorzystać.

4. Tworzenie wytycznych do komunikacji.

Na tym etapie najlepiej jest stworzyć dokument, który zawiera wszystkie wytyczne dotyczące komunikacji marki. Im bardziej będzie szczegółowy i dokładny, tym większa szansa, że w przyszłości nie będziesz musiał się zastanawiać co zrobić w mniej typowych sytuacjach.

 

Do głównych wytycznych strategii komunikacji należy ustalenie:
  • celów komunikacyjnych;
  • charakteru marki, tego jakie emocje ma wzbudzać, jak się prezentować;
  • wątków i kontekstów narracyjnych w jakich ma się pojawiać;
  • tonu i języka komunikacji językowej marki;
  • szczegółów komunikacji wizualnej, w tym logo, kolorystyka, dobór fontów, papierów, opakować, grafik, czy styl fotografii itp.;
  • kanałów komunikacji;
  • harmonogramu działań.
Po co firmie storytelling?

Bez względu na to, jak będzie wyglądać Twoja strategia marketingowa i strategia komunikacji, powinny one zostać spięte w całość. Bardzo przydatna jest stworzenie w tym celu spójnej historii. Każdy punkt strategii stanie się dzięki temu elementem opowieści o Twojej firmie i jej ofercie. Musisz zadbać o to, żeby była ciekawa i wartościowa dla Twoich klientów. Najlepiej jest, jeśli będą mogli się z nią utożsamiać. Dzięki storytellingowi masz szansę naprawdę wyróżnić się na rynku i zostać zapamiętanym przez większą liczbę konsumentów.

Tworząc historię stojącą za marką zadaj sobie następujące pytania:

  • Jakie wartości reprezentuje Twoja firma?
  • Jaka jest historia powstania samej firmy?
  • Dlaczego oferujesz właśnie takie produkty lub usługi?
  • Co mogą zyskać Twoi klienci, korzystając z Twojej oferty?

 

Co dalej, kiedy strategia jest gotowa?

Pamiętaj, że jednorazowe przygotowanie strategii, zarówno marketingowej, jak i komunikacji, nie wystarczy. Aby Twoja firma miała większe szanse na sukces, powinieneś stale monitorować swoje działania i ich efekty. Uaktualniaj analizy konkurencji i kontroluj, czy Twoja grupa docelowa się nie zmieniła. Sprawdzaj reakcje klientów na Twoje komunikaty i aktualizuj wiedzę dotyczącą najnowszych trendów w komunikacji i reklamie. Testuj nowe rozwiązania i nigdy nie zapominaj, że rynek i Twoi klienci stale się zmieniają.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

 

Nakatomi® – All rights reserved

bt_bb_section_top_section_coverage_image
Agencja Marketingowa Warszawa - footer