Marketing jest dynamiczną branżą, która wymaga nieustannej rewaluacji swojej wiedzy – badania trendów, nauki nowych algorytmów, nadążania za odbiorcą, którego potrzeby cały czas się zmieniają. Jakie trendy marketingowe będą na topie w 2022 roku?
Trendy marketingowe w 2022 – Przegląd
Wideo, stories, reelsy (rolki)
Kochamy krótkie formy wideo. Kilkusekundowe treści, które w świecie, gdzie bombardują nas tysiące bodźców każdego dnia, są na tyle krótkie, aby utrzymać naszą uwagę. Dlatego trendy marketingowe w 2022 roku opierają się głównie na korzystaniu ze stories, reelsów oraz TikToka. Już nie tylko Instagram, ale i Facebook wprowadzi swoje rolki. Warto o tym pamiętać, planując content marketingowy. To za pomocą interesującego wideo najlepiej trafimy do szerokiej grupy docelowej, szczególnie jeśli zależy nam na pozyskaniu uwagi przedstawicieli Generacji Z. Prowadzenie konta na TikToku marki nie musi być ogromnie czasochłonne, a może przynieść duży wzrost sprzedaży produktu. To także tani sposób na reklamę – algorytymy TikToka są dość “demokratyczne”, a treści niosą się szeroko nawet bez uprzedniej reklamy. Wystarczy nakręcić serię filmików, które będą interesujące dla odbiorców i będą odpowiadały na ich potrzeby, aby cieszyć się dużym ruchem organicznym.
Reklama przez edukację
Czy dalej w swoich mediach społecznościowych prezentujesz przede wszystkim reklamę swojego produktu? W 2022 takie działania nie przyniosą Ci znacznej konwersji. Aby przyciągnąć uwagę odbiorców postaw na wartościowy content. Opowiedz im historię, odpowiedz na ich problemy, edukuj i zainteresuj w wybranej dziedzinie. Doskonale robi to m.in. marka Yourkaya, sprzedająca produkty do higieny intymnej. Instagram Yourkaya nie jest wyłącznie poświęcony żelom do higieny intymnej czy podpaskom, ale przede wszystkim edukacji w zakresie poznawania własnego ciała oraz seksualności. Dzięki temu marka ma ponad 50 tys. obserwujących na Instagramie, a ich produkty wyprzedają się w znacznych ilościach. Współczesnym konsumentom zależy na tym, aby marki edukowały i zabierały głos w ważnych sprawach – wg. badań Deloitte 57% konsumentów jest bardziej przywiązanych do marek, które zajmują stanowisko w kwestii nierówności społecznych.
Zakupy w mediach społecznościowych
Rosnącym trendem w e-commercie są zakupy w mediach społecznościowych. W roku 2022 zarówno TikTok, jak i Twitter umożliwią zakupy bezpośrednio z poziomu swoich portali. Nad usprawnieniem procesu zakupowego pracuje także Facebook oraz Instagram – trwają także prace nad wprowadzeniem możliwości zakupu podczas oglądanych transmisji live. Możliwość zakupu z poziomu platform prawdopodobnie znacząco wpłynie na nasze opcje reklamowe. Warto mieć to na uwadze i śledzić postępy mediów społecznościowych we wdrażaniu nowych rozwiązań.
Wydarzenia hybrydowe
Pandemia wymusiła przeniesienie się wielu wydarzeń do świata online. Nastąpił gwałtowny wzrost w ilości produkowanych i oglądanych webinarów czy live streamów. Obecnie, gdy wraca możliwość organizacji wydarzeń, prawdopodobnie będą one coraz częściej odbywały się w formie hybrydowej. Odbiorcy polubili komfort przeżywania wydarzeń z własnej kanapy, bez konieczności podróży. Promując treści, pamiętajmy o rozwiązaniach właśnie dla osób, które z różnych względów nie biorą udziału w wydarzeniu osobiście, a chciałyby mieć do niego dostęp. Postawienie na rozmaite treści live to doskonały sposób na zwiększenie zaangażowania i satysfakcji wśród Twoich odbiorców.
Przyszłość marketingu
Jakie jeszcze trendy marketingowe warto znać w 2022 roku? Badanie Deloitte przewiduje, że marki będą musiały jeszcze bardziej zadbać o komfort konsumentów – zbieranie danych, bez naruszania ich prywatności. Wzrośnie także udział sztucznej inteligencji w obsłudze klienta. Warto mieć te przewidywania na uwadze, planując tegoroczne kampanie. Bądźmy także elastyczni w swoich działaniach – we wciąż zmieniających się, dynamicznych warunkach musimy zadbać o dopasowanie do aktualnych wymagań rynku.