Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne
– Francja

Francja to bezsprzecznie jedna z największych potęg gospodarczych Europy i świata. Dzięki olbrzymiej sile nabywczej jej mieszkańców to doskonały rynek zbytu dla wszelkich towarów i usług. Polskie firmy od lat inwestują tutaj i rozwijają swoje biznesy. Rynek jest jednak na tyle duży, że z powodzeniem można planować ekspansję marki. Warto jednak wiedzieć, że Francuzi słyną ze swoich przyzwyczajeń i oczekują, że marki się do nich dostosują. Bardzo dbają o swoją kulturę i język. Sprawdź co jeszcze powinieneś wiedzieć o Francji, jeśli rozważasz wprowadzenie tutaj swojej marki.

Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Francja
tło

Charakterystyka
francuskiego rynku

Francja jest piątą potęgą gospodarczą świata i drugą w Unii Europejskiej. Jest także jednym z najbardziej uprzemysłowionych państw na świecie. Aż 15% ogółu zatrudnionych pracuje tutaj w przemyśle. To ogromny rynek zbytu, mieszka tu ponad 67 mln ludzi. Według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego za rok 2022, Francja pozostanie 7. państwem na świecie pod względem PKB w ujęciu nominalnym oraz 8. pod względem parytetu siły nabywczej. PKB Francji stanowi 3,3% światowej gospodarki. Ponadto według danych Banku Światowego za 2020 rok Francja była 6. największym eksporterem i 5. importerem.

Jednocześnie Polska jest liczącym się partnerem handlowym Francji. Według danych Ministerstwa Gospodarki, Finansów i Odbudowy Republiki Francuskiej w 2020 r. eksport do Polski stanowił 2,2% ogólnego francuskiego eksportu, co sytuuje nasz kraj na 10. pozycji wśród głównych odbiorców francuskich towarów. Na 10. miejscu polska gospodarka plasuje się także na liście głównych dostawców towarów do Francji (2,2% udziału). Wśród najczęściej eksportowanych do Francji towarów znajdują się wyroby przemysłu elektromaszynowego, AGD, samochodowego, a także chemicznego, drzewnego i papierniczego. Coraz większym uznaniem cieszą sią także produkty pochodzące właśnie z Polski. Francuzi bardzo doceniają polskie artykuły rolno – spożywcze, postrzegane jako ekologiczne i naturalne.

Według wstępnych danych GUS za okres od stycznia do czerwca 2022 r. Francja pozostała 3. największym partnerem handlowym Polski pod względem polskiego eksportu. Wartość eksportu wyniosła ponad 9,5 mld euro. Tym samym eksport do Francji wzrósł o ponad 15% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. Z kolei import z Francji wyniósł w I półroczu 2022 roku około 5,3 mld euro, co stanowiło wzrost o ponad 10%. Łącznie polsko-francuskie obroty towarowe wyniosły ponad 14,8 mld euro (wzrost o ponad 13%). Saldo pozostało wciąż korzystne dla Polski. Nadwyżka handlowa wyniosła ok. 4,3 mld euro. Łącznie obroty towarowe Polski z Francją w 2021 r. osiągnęły rekordowy poziom – około 26 mld euro (wzrost o 21%).

Perspektywy dla przedsiębiorców

Wśród branż, które maja największe perspektywy rozwoju we Francji, w 2022 roku wymienia się:
  • Branżę medyczną – zarówno wyposażenie gabinetów i szpitali, jak i telemedycyna oraz wszystkie usługi związane z opieką nad osobami starszymi (Silver Economy),
  • Produkty chemiczne,
  • Usługi i urządzenia związane z rozwojem upraw, rolnictwem,
  • E-sport,
  • Recycling,
  • Sektor nowych technologii.

Nie można także zapomnieć o całym rynku e-commerce. Francuzi już teraz bardzo chętnie korzystają z zakupów przez internet. Robi to około połowa wszystkich tamtejszych internautów, choć największy odsetek kupujących w sieci jest wśród Francuzów w wieku od 35 do 44 lat. Co więcej, przewiduje się, że liczba ta będzie co roku rosła o około 1 mln użytkowników. W 2024 roku w internecie ma kupować już około 50 milionów Francuzów, a średnia kwota, którą będą tam wydawać także będzie systematycznie rosnąć.

Mieszkańcy Francji najchętniej kupują w sieci produkty z kategorii:
  • moda i uroda,
  • zabawki, DIY i hobby,
  • elektronika i media.

Francuzi bardzo cenią wygodę zakupów i brak konieczności jeżdżenia po sklepach. Nic dziwnego więc, że najchętniej wybieraną tutaj formą dostawy jest dostawa do domu, z której korzysta aż 85% kupujących przez internet lub wysyłka do punktu odbioru. Co ciekawe, przy finalizacji zakupów kluczowe jest czy mogą samodzielnie wybrać termin dostarczenia przesyłki oraz szybkość wysyłki. Istotny jest dla nich także duży wybór towarów i lepsze ceny lub promocje, na jakie mogą trafić. Decydując się na sprzedaż on-line we Francji warto wziąć pod uwagę wszystkie te elementy, które wpłyną na pozytywny odbiór Twojej marki.

Czerwone z białym lewa góra - Agencja Marketingowa Warszawa
kampanie marketingowe w Polsce - tło 2

Francuscy klienci

Niezależnie od tego czy działasz w branży B2B czy B2C, jeśli planujesz wejście na rynek francuski, musisz dobrze poznać swoich potencjalnych klientów. Pamiętaj, że Francuzi mają inne przyzwyczajenia, potrzeby czy styl życia a nawet prowadzenia biznesu niż Polacy. Jest on na tyle specyficzny, że warto poznać go dogłębnie. Drobne błędy, czy niezrozumienie sytuacji mogą działać na Twoją niekorzyść.

Francuzi pracują standardowo od poniedziałku do piątku. W soboty i niedziele wszystkie biura są zamknięte. Warto jednak wiedzieć, że nawet w dni powszednie większość sklepów i wiele biur jest zamykanych na co najmniej jedną godzinę między 12.00 a 13.00, a wiele pozostaje zamkniętych nawet do godziny 14.00. Z drugiej strony, w dużych miastach takich jak Paryż czy Lyon ten zwyczaj jest jednak coraz rzadszy. Niezależnie od tego w jakim miejscu planujesz prowadzić swoją działalność, musisz uwzględnić ten plan dnia w swojej pracy. Pamiętaj o nim również podczas umawiania spotkań biznesowych. Dobrze widziane jest prowadzenie ich w godzinach przedpołudniowych. Natomiast na lunchu lepiej nie podejmować tematów związanych z pracą. Dla Francuzów to czas na relaks, a rozmowy służbowe uznawane są wręcz za niekulturalne.

Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Francja
Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Francja

Francuzi bardzo cenią sobie bezpośredni kontakt w biznesie. Spotkania na żywo, kiedy można lepiej poznać są dla nich naprawdę istotne. Koniecznie pamiętaj o wydrukowaniu wizytówek, wciąż są tu ogromnie popularne i dobrze widziane. Najlepiej jeśli będą przetłumaczone na język francuski. Jednocześnie jest to kultura silnie sformalizowana. Wszelkie ustalenia najlepiej jest potwierdzać na piśmie. I ponownie pamiętaj o używaniu miejscowego języka i jego poprawności. Niepoprawnie sformułowany dokument, czy nawet mail może zostać zignorowany. Dotyczy to nawet zwrotów pożegnalnych w listach i e-mailach, które powinny być co najmniej równoważne ze zwrotem „Z poważaniem”.

Język francuski to podstawa, jeśli rozważasz ekspansję na ten rynek. Choć dziś wielu Francuzów posługuje się doskonale angielskim, zdecydowanie wolą używać języka ojczystego i przywiązują dużą wagę do jego poprawności. Dlatego zwracaj uwagę na pisownię, interpunkcję, formaty cen i dat, miary, terminologię itp. Francuzi są bardzo wyczuleni na jakość języka. Jeśli będzie ona nieodpowiednia, Twoja usługa lub produkt będą postrzegane jako mało wiarygodne.

Mieszkańcy Francji znani są ze swojego stylu i zamiłowania do mody. Choć może to być zaskakujące, ale przenoszą to także na pole biznesowe. Zdecydowanie zwracają uwagę na aparycję, adekwatny strój i sposób zachowania. Także jako klienci biorą to pod uwagę w sklepach stacjonarnych czy podczas korzystania z usług. Ciekawostką jest fakt, że jeśli podczas spotkania biznesowego Francuz zdecyduje się używać języka obcego, możesz to interpretować jako jego duże zainteresowanie tematem.

Francuzi są znani ze swojej formalistycznej i powściągliwej natury. Próby swobodnego podejścia do prowadzonych negocjacji mogą ich zrazić. Choć największe kampanie marketingowe we Francji używają swobodnego i nieformalnego języka. Nie oznacza to jednak, że Ty także możesz się w ten sposób zwracać do francuskich klientów w komunikacji indywidualnej. Bezpieczniej będzie użyć tonu formalnego. Jeśli natomiast oferujesz produkt finansowy lub usługę prawną Twój styl i ton powinny być jeszcze bardziej oficjalne.

Mieszkańcy kraju nad Sekwaną bardzo doceniają polecenia – zatem warto, abyś zadbał o rozpoznawalność Twojej marki i dobre opnie. Liczą się także koneksje i wszelkie bezpośrednie znajomości. Dzięki nim możesz dotrzeć tam, gdzie potencjalnie były to problem.

Wchodząc ze swoją marką na rynek francuski pamiętaj zatem koniecznie, o różnicach kulturowych. Dzięki temu nie urazisz ani nie wprowadzisz w błąd francuskich odbiorców. Nie używaj w treści reklam nazw typowych dla Polski i nie zakładaj, że będą one zrozumiałe dla francuskiego odbiorcy. Dbaj o poprawność językową i korzystaj z usług sprawdzonych tłumaczy. Unikaj automatycznych tłumaczeń, szczególnie jeśli nie potrafisz ich zweryfikować. Pamiętaj, żeby zadbać o wygodę Twoich klientów oraz nie ignoruj ich zwyczajów i przyzwyczajeń. Francuzi szybko się zniechęcają, kiedy jakiś proces jest zbyt skomplikowany lub niejasny. Dotyczy to także procesów zakupowych. Jeśli Twoja oferta ma ekologicznych charakter, podkreśl to. Francuzi coraz większą wagę przywiązują do rozwiązań dbających o środowisko naturalne.

Ekspansja na rynek francuski – od czego zacząć?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej we Francji
Jeśli planujesz rozpocząć działalność gospodarczą we Francji, przede wszystkim musisz podjąć decyzję w jakiej formie będziesz ją prowadzić. Oczywiście możliwe jest pozostawienie firmy w Polsce i eksport Twoich produktów do Francji, jednak jeśli zależy Ci na podniesieniu wiarygodności i szybkim rozwoju, warto jednak rozważyć otwracie działalności nad Sekwanę.
Spółki handlowe
Do spółek handlowych zaliczane są: spółka jawna, spółka komandytowa zwykła, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna uproszczona oraz spółka akcyjna. Przez ostatnie lata francuski rząd stara się uprościć wszelkie procedury zakładania i funkcjonowania spółek handlowych. Nie bez powodu, podobnie jak w Polsce, także we Francji najczęściej wybieraną formą prowadzenia działalności są właśnie one. Największą popularnością cieszy się SAS – zarówno w 2018 r., jak i w 2019 r. stanowiła ona około 63 % nowo zakładanych spółek. Jednocześnie zauważalny jest spadek popularności SARL – w 2015 r. stanowiły one ok. 49% nowo zakładanych spółek, w 2019 r. liczba ograniczyła się do 34 %. Forma spółki akcyjnej, pomimo że do jej założenia wystarczy dwóch akcjonariuszy, którymi mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne jest rzadko wybierana.

• Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czyli société à responsabilité limitée (SARL)
To najbardziej rozpowszechniona forma prowadzenia działalności we Francji. Aby ją założyć musisz mieć przynajmniej jednego wspólnika, choć możliwe jest jej założenie także jako spółki jednoosobowej czyli „entreprise unipersonnelle à responsabilité limitée”. W takim przypadku jedynym wspólnikiem jest osoba fizyczna lub prawna. Wysokość kapitału zakładowego określa statut spółki, a ustawa nie narzuca minimum wartości.

• Spółka akcyjna czyli société anonyme (SA)
To jedyna forma spółki, która może być notowana na giełdzie. Do jej założenia wymagane jest minimum 7 akcjonariuszy, którzy mogą także być obcokrajowcami. Tylko spółki faktycznie notowane na giełdzie mogą wydawać akcje na okaziciela. Kapitał zakładowy SA wynosi minimalnie 37.000€, a SA notowanej na giełdzie 225.000€, przy czym co najmniej połowa kapitału zakładowego musi być pokryta w momencie rejestracji, a reszta w ciągu 5 lat. Wejście na giełdę wymaga zezwolenia tzw. Władzy Rynków Finansowych, AMF - Autorité des Marchés Finaciers

• Spółka komandytowa akcyjna czyli société en commandite par actions (SCA)
W tym przypadku kapitał zakładowy podzielony jest na akcje. Spółkę tego typu tworzy co najmniej jeden komplementariusz, który wobec wierzycieli za zobowiązania spółki odpowiada bez ograniczeń, a także komandytariusze, którzy są akcjonariuszami.

• Spółka akcyjna uproszczona czyli société par actions simplifiée (SAS)
To forma spółki utworzona w 1999 roku z inicjatywy dużych przedsiębiorstw. Jest odpowiedzią na poszukiwania bardziej elastycznych możliwości prawnych, aby rozszerzyć współpracę zarówno między sobą, jak również z partnerami zagranicznymi spółki. Jej akcjonariuszem może być osoba fizyczna lub osoba prawna, a liczba wspólników nie jest ograniczona. Może przybrać również formę jednoosobową.

Formy działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności we Francji może przybierać różne formy, w zależności od przyjętej strategii oraz rodzaju działalności. Inwestor zagraniczny może działać jako osoba fizyczna bądź osoba prawna, a także dokonywać zmian w ramach wybranej przez niego formy prowadzenia działalności, które są dość zbliżone do tych w Polsce.
Zagraniczna firma, która pragnie wejść na rynek francuski może wybrać jedną z trzech opcji, uzależnionych od stopnia niezależności, jaką ma mieć podmiot we Francji: przedstawicielstwo/biuro łączności, oddział lub filia.
Jak w pozostałych państwach należących do Unii Europejskiej, także we Francji jest wiele opcji prowadzenia działalności gospodarczej. Należą do nich:
• Działalność prowadzona indywidualnie (handlowiec)
• Wolne zawody
• Spółki prawa francuskiego:
• Spółki cywilne
• Spółki handlowe
• Spółki nie posiadające osobowości prawnej
• Inne formy działalności gospodarczej
Francuski system prawny nie wyodrębnia ustawy dla spółek z kapitałem zagranicznym. Podstawą prawną, regulującą prowadzenie spółek z kapitałem zagranicznym jest Kodeks handlowy. Natomiast niektóre branże i rodzaje działalności, jak np.: prowadzenie biura turystycznego, sprzedaż alkoholu i wyrobów tytoniowych, działalność ubezpieczeniowa, transport towarów i osób, wynajem pojazdów czy prowadzenie apteki wymagają uzyskania pozwolenia na ich prowadzenie oraz złożenia stosownych gwarancji finansowych.
Spółki cywilne
Forma spółki cywilnej jest wykorzystana głównie do prowadzenia działalności w zakresie
zarządzania nieruchomościami (Société Civile Immobiliere - SCI), produkcji rolnej lub jest
zakładana przez osoby wykonujące wolne zawody.
Spółka cywilna we Francji powstaje na mocy umowy, co najmniej dwóch osób i ma na celu
osiągnięcie zysku przez wspólników albo też zmniejszenie ponoszonych kosztów. W odróżnieniu od uregulowań polskich, francuska spółka cywilna posiada osobowość prawną od momentu rejestracji w Rejestrze Handlowym i Spółek. Co ważne, w tym przypadku wspólnicy odpowiadają całym swoim majątkiem osobistym za zobowiązania spółki. Jednocześnie rozdział tej odpowiedzialności pomiędzy poszczególnych wspólników odbywa się proporcjonalnie do wniesionych wkładów.

Jeśli ta opcja wyda Ci się interesująca zwróć uwagę, że rozpoczęcie działalności handlowej przez spółkę cywilną prowadzi do „przekształcenia” jej charakteru prawnego w spółkę handlową lub do powstania tzw. faktycznej spółki handlowej istniejącej obok spółki cywilnej. Specjaliści zalecają także dużą ostrożność przy dokonywaniu kwalifikacji wykonywanej działalności jako cywilnej ze względu na istnienie licznych wyjątków

Francja to jedno z najatrakcyjniejszych państw pod względem inwestycji. Choć aktualna sytuacja na świecie uderzyła w całą gospodarkę, to jednak we Francji wciąż można mówić o wzroście gospodarczym. Wśród czynników, które mają na to pozytywny wpływ wskazuje się m.in. niedawne reformy rynku pracy, zmniejszanie podatku od zysków kapitałowych czy stopniowe obniżanie stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

Francuski rząd, myśląc o przyszłości oraz o odbudowie pokryzysowej gospodarki wskazuje, że jednym z kluczowych elementów wzrostu gospodarczego będą właśnie nowo utworzone firmy z obcym kapitałem. Planuje także wspierać zagraniczne inwestycje. Warto zatem rozważyć rozwój biznesu właśnie w tym kierunku.

Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Francja
Spółki nie posiadające osobowości prawnej
Spółka cicha czyli société en participation
Spółka cicha bywa zakładana zazwyczaj przez grupy profesjonalistów. Nie posiada osobowości prawnej i działa na podstawie umowy wspólników, nieznanej osobom trzecim. Także w tym przypadku wspólnicy ponoszą odpowiedzialność całym swoim majątkiem za długi spółki.
Ważne jest, że nie wymaga ona skomplikowanych formalności, posiada prostą i mało kosztowną strukturę. Z tego względu często stosowna jest do prowadzenia działalności krótkookresowej, o określonym czasie trwania lub do realizowania określonych zadań na rzecz wspólników.
Podatki
System podatkowy we Francji jest niestety dość skomplikowany i niezbyt korzystny dla podatników. Daniny są w wielu wypadkach wyższe niż w Polsce. Jednocześnie rząd francuski systematycznie stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom podatników i upraszcza niektóre procedury.
Co ciekawe, w przeciwieństwie do innych państwa Unii Europejskiej, podatkowi od osób prawnych we Francji, zarówno w przypadku francuskich rezydentów jak i nie-rezydentów podatkowych, podlegają jedynie dochody osiągane przez te podmioty ze źródeł położonych na terytorium Francji, bez względu skąd pochodzą. Mówiąc prościej, oznacza to, że dochody spółki francuskiej zrealizowane poza Francją nie będą podlegać opodatkowaniu we Francji, natomiast dochody zagranicznej spółki zrealizowane na terenie Francji będą podlegać opodatkowaniu we Francji.

Stawki oraz rodzaje podatków płaconych przez firmy działające na terenie Francji mogą się oczywiście różnić w zależności od prowadzonej działalności. Standardowa stawka podatku od osób prawnych, od 2022 roku wynosi tutaj 25%, niezależnie od zysku. Jednak dla małych firm obniżono ją do 15% dla pierwszych 38.120 euro zysku. Dodatkowo małe rodzinne przedsiębiorstwa, posiadające status SARL (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością we współwłasności czyli podobna forma do polskiej działalności gospodarczej) mogą wybrać opodatkowanie dla osób fizycznych przez pierwsze 5 lat funkcjonowania działalności.

Przy okazji warto wiedzieć, że w 2019 roku wprowadzono tu rewolucyjną zmianę dotyczącą podatków od osób fizycznych. Zobowiązano pracodawców do pobierania zaliczek na podatek dochodowy podczas wypłacania comiesięcznych wynagrodzeń. To system doskonale nam znany w Polsce, jednak do 2019 roku obywatele Francji opłacali podatek dochodowy samodzielnie, po zakończeniu roku podatkowego.
Stawki podatku dochodowego od osób fizycznych dla francuskich rezydentów w 2022 roku prezentują się następująco:

- Dochód do 10.225 EUR rocznie Kwota wolna od podatku
- Dochód od 10.226 EUR – 26.070 EUR Podatek 11%
- Dochód od 26.071 EUR – 74.545 EUR Podatek 30%
- Dochód od 74.546 EUR – 160.366 EUR Podatek 41%
- Dochód powyżej 160.367 EUR Podatek 45%
Dodajmy, że powyżej przedstawione progi praktycznie co roku są zmieniane.

Istnieje również szereg różnych odliczeń, takich jak darowizny na cele charytatywne czy te związane z wydatkami na badania i rozwój.
Formalności
Kiedy już zdecydujesz jaki rodzaj działalności jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni, musisz zadbać o następujące kwestie:
• Siedziba działalności/spółki. Możesz zarejestrować działalność i wykonywać pracę pod swoim adresem zamieszkania.
• Umowa spółki, która musi zawierać następujące informacje: formę prawną, czas, na jaki została założona, nazwę siedziby, przedmiot działalności, wielkość kapitału zakładowego oraz liczbę każdego rodzaju akcji.
• Nazwa spółki. Sprawdź w Krajowym Instytucie Własności Przemysłowej, czy taka nazwa nie jest już zarejestrowana jako marka i nie występuje już w obrocie.
• Rachunek bankowy w banku działającym na terenie Francji.
• W celu zarejestrowania spółki w Rejestrze Handlowym i Spółek należy przygotować
• dokumentację, w skład, której wchodzą m.in.:
• • statut i regulamin wewnętrzny spółki,
• • świadectwa o niekaralności osób zarządzających spółką - we Francji jest to tzw.
• „bulletin n°3”,
• • umowa najmu lub kupna lokalu,
• • zaświadczenie o pokryciu kapitału zakładowego spółki (więcej informacji dotyczących
• zasad pokrywania kapitału znajduje się w pkt 4.3.2 przy poszczególnych typach
• spółek),
• • informacje dotyczące Zarządcy lub Prezesa.
• Księgi i rejestry (np. księga inwentaryzacyjna). Pamiętaj, że wszystkie wnioski o rejestrację muszą być sporządzone w języku francuskim. Składa się je w Centrum Formalności Przedsiębiorstw (CFE). Czas oczekiwania na rejestracje wynosi kilka dni. Musisz także liczyć się z określonymi kosztami, na które składają się między innymi: wpis do Rejestru Handlu i Spółek, czy koszty publikacji w Dzienniku Ogłoszeń Prawnych.
VAT
Jako przedsiębiorca jesteś zapewne najbardziej zainteresowany podatkiem VAT. Jego standardowa stawka we Francji wynosi 20%. Są jednak branże objęte niższą daniną, między innymi transport (10%) czy sprzedaż leków, książek i produktów żywnościowych (5,5%). 0% VAT dotyczy sprzedaży poza kraje Unii Europejskiej. Aktualny na 2022 rok próg rejestracji w TVA (VAT) wynosi 34.400 EUR w przypadku firm serwisowych i 85.800 EUR w przypadku działalności komercyjnej, barów, restauracji i zakwaterowania.

Marketing

We Francji zawsze warto podkreślać możliwość personalizacji towarów i usług oraz ich wysoką jakość. Francuzi cenią styl i dobry design we wszystkich aspektach życia. Stawiają także coraz mocniej na ekologię i wszelkie wspierające ją rozwiązania.
Przygotowując strategię marketingową pamiętaj jednak, że dopiero poznanie i zrozumienie zachowań typowych dla danej kultury umożliwi Ci stworzenie planu działania dostosowanego do oczekiwań i preferencji Twoich nowych odbiorców. Im lepiej poznasz swoich potencjalnych klientów, tym większe prawdopodobieństwo, że trafisz do nich ze swoimi przekazami i zainteresujesz ofertą.
Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Francja

Strona www i pozycjonowanie

Planując ekspansję marki na rynek francuski, postaw na internet. Ponad połowa społeczeństwa robi tutaj zakupy w sieci. Co więcej, jak wynika z badań prowadzonych przez Hootsuite, aż 42,5 proc. Francuzów w wieku od 16 do 64 lat, jako źródło odkrycia nowej marki wskazuje właśnie wyszukiwarkę internetową.

Tworząc stronę internetową musisz zadbać o poprawność językową, ponieważ jest ona bardzo istotna dla tutejszych kupujących. Kluczowe jest, aby witryna była w całości w języku francuskim. Nie mniej ważny jest dobry UX, ponieważ Francuzi lubią proste i wygodne rozwiązania. Zadbaj także o sekcję FAQ, aby w razie potrzeby, ułatwić klientom znalezienie odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

Konieczne będzie także pozycjonowanie pod rynek francuski. Najpopularniejszą przeglądarką we Francji jest, podobnie jak w Polsce, Google. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy przetłumaczyć frazy kluczowe z języka polskiego. Dobrze jest uwzględnić także regionalizmy, czy język potoczny. We Francji olbrzymią rolę odgrywa także linkowanie, o które musisz zadać, jeśli chcesz, aby Twoja strona była widoczna w sieci.

Media społecznościowe

Podobnie jest w przypadku social mediów. Francuscy klienci chętnie korzystają z mediów społecznościowych i śledzą ulubione marki. Co więcej, mają konta nawet na kilku platformach i czynnie ze wszystkich korzystają. Treści, które im tam dostarczysz, muszą być zróżnicowane i napisane w języku ojczystym odbiorców. Najlepiej jeśli skorzystasz z pomocy native speakera. Tu liczy się nie tylko poprawność językowa, ale także znajomość slangu czy kontekstu kulturowego.

Ekologia i prawo

We Francji ekologia staje się coraz ważniejsza, co wyraźnie odzwierciedlają kolejne przepisy, wprowadzane w ostatnim czasie. Był to pierwszy kraj, który zakazał stosowania plastikowych kubków, talerzyków, sztućców i styropianowych pudełek do dań na wynos, a w swojej ekopolityce konsekwentnie posuwa się naprzód.

Zgodnie z dyrektywą dotyczącą mobilności z grudnia 2019 roku, od 1 marca 2022 roku, wszystkie reklamy samochodów we Francji, muszą zawierać następujące informacje: „Na krótkich odległościach, wybierz spacer lub jazdę na rowerze”, „Rozważ carpooling” lub „Codziennie wybieraj transport publiczny” oraz hasztag #MovePolluteLess, który oznacza „ruszaj się, mniej zanieczyszczaj”.

Od początku 2022 obowiązuje tu także zakaz pakowania warzyw i owoców w plastik. Co więcej, do 2026 roku wszystkie warzywa i owoce we Francji mają być sprzedawane bez opakowań lub w opakowaniach przyjaznych dla środowiska.

Wprowadzono także nowe przepisy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Producenci i dystrybutorzy zobowiązani są do powtórnego wykorzystania swoich produktów. Meble, kosmetyki, obuwie czy odzież, które nie znalazły nabywców, mogą trafić jako darowizny do różnych stowarzyszeń i fundacji, lub zostać poddane recyklingowi. Utylizacji można poddawać jedynie te towary, które nie nadają się do recyklingu. Dzięki temu niszczenie niesprzedanych towarów, przestanie być praktykowane.

Zatem, jeśli planujesz rozwój swojej firmy na rynku francuskim koniecznie zapoznaj się z aktualnymi przepisami dotyczącymi branży, w której działasz. Im bardziej przyjazna dla środowiska jest Twoja oferta, tym większe będziesz miał możliwości zaistnienia na francuskim rynku.

Porozmawiajmy

zespół

    nakatomi

    Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

    Nakatomi® – We create your future.

    Accredited Agency
    clutch
    Good Firms
    Top PPC Company
    Accredited Agency
    clutch
    Good Firms
    Top PPC Company

    Nakatomi® – All rights reserved

    footer
    Agencja Marketingowa Warszawa - footer