Francja to bezsprzecznie jedna z największych potęg gospodarczych Europy i świata. Dzięki olbrzymiej sile nabywczej jej mieszkańców to doskonały rynek zbytu dla wszelkich towarów i usług. Polskie firmy od lat inwestują tutaj i rozwijają swoje biznesy. Rynek jest jednak na tyle duży, że z powodzeniem można planować ekspansję marki. Warto jednak wiedzieć, że Francuzi słyną ze swoich przyzwyczajeń i oczekują, że marki się do nich dostosują. Bardzo dbają o swoją kulturę i język. Sprawdź co jeszcze powinieneś wiedzieć o Francji, jeśli rozważasz wprowadzenie tutaj swojej marki.
Francja jest piątą potęgą gospodarczą świata i drugą w Unii Europejskiej. Jest także jednym z najbardziej uprzemysłowionych państw na świecie. Aż 15% ogółu zatrudnionych pracuje tutaj w przemyśle. To ogromny rynek zbytu, mieszka tu ponad 67 mln ludzi. Według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego za rok 2022, Francja pozostanie 7. państwem na świecie pod względem PKB w ujęciu nominalnym oraz 8. pod względem parytetu siły nabywczej. PKB Francji stanowi 3,3% światowej gospodarki. Ponadto według danych Banku Światowego za 2020 rok Francja była 6. największym eksporterem i 5. importerem.
Jednocześnie Polska jest liczącym się partnerem handlowym Francji. Według danych Ministerstwa Gospodarki, Finansów i Odbudowy Republiki Francuskiej w 2020 r. eksport do Polski stanowił 2,2% ogólnego francuskiego eksportu, co sytuuje nasz kraj na 10. pozycji wśród głównych odbiorców francuskich towarów. Na 10. miejscu polska gospodarka plasuje się także na liście głównych dostawców towarów do Francji (2,2% udziału). Wśród najczęściej eksportowanych do Francji towarów znajdują się wyroby przemysłu elektromaszynowego, AGD, samochodowego, a także chemicznego, drzewnego i papierniczego. Coraz większym uznaniem cieszą sią także produkty pochodzące właśnie z Polski. Francuzi bardzo doceniają polskie artykuły rolno – spożywcze, postrzegane jako ekologiczne i naturalne.
Według wstępnych danych GUS za okres od stycznia do czerwca 2022 r. Francja pozostała 3. największym partnerem handlowym Polski pod względem polskiego eksportu. Wartość eksportu wyniosła ponad 9,5 mld euro. Tym samym eksport do Francji wzrósł o ponad 15% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. Z kolei import z Francji wyniósł w I półroczu 2022 roku około 5,3 mld euro, co stanowiło wzrost o ponad 10%. Łącznie polsko-francuskie obroty towarowe wyniosły ponad 14,8 mld euro (wzrost o ponad 13%). Saldo pozostało wciąż korzystne dla Polski. Nadwyżka handlowa wyniosła ok. 4,3 mld euro. Łącznie obroty towarowe Polski z Francją w 2021 r. osiągnęły rekordowy poziom – około 26 mld euro (wzrost o 21%).
Nie można także zapomnieć o całym rynku e-commerce. Francuzi już teraz bardzo chętnie korzystają z zakupów przez internet. Robi to około połowa wszystkich tamtejszych internautów, choć największy odsetek kupujących w sieci jest wśród Francuzów w wieku od 35 do 44 lat. Co więcej, przewiduje się, że liczba ta będzie co roku rosła o około 1 mln użytkowników. W 2024 roku w internecie ma kupować już około 50 milionów Francuzów, a średnia kwota, którą będą tam wydawać także będzie systematycznie rosnąć.
Francuzi bardzo cenią wygodę zakupów i brak konieczności jeżdżenia po sklepach. Nic dziwnego więc, że najchętniej wybieraną tutaj formą dostawy jest dostawa do domu, z której korzysta aż 85% kupujących przez internet lub wysyłka do punktu odbioru. Co ciekawe, przy finalizacji zakupów kluczowe jest czy mogą samodzielnie wybrać termin dostarczenia przesyłki oraz szybkość wysyłki. Istotny jest dla nich także duży wybór towarów i lepsze ceny lub promocje, na jakie mogą trafić. Decydując się na sprzedaż on-line we Francji warto wziąć pod uwagę wszystkie te elementy, które wpłyną na pozytywny odbiór Twojej marki.
Niezależnie od tego czy działasz w branży B2B czy B2C, jeśli planujesz wejście na rynek francuski, musisz dobrze poznać swoich potencjalnych klientów. Pamiętaj, że Francuzi mają inne przyzwyczajenia, potrzeby czy styl życia a nawet prowadzenia biznesu niż Polacy. Jest on na tyle specyficzny, że warto poznać go dogłębnie. Drobne błędy, czy niezrozumienie sytuacji mogą działać na Twoją niekorzyść.
Francuzi pracują standardowo od poniedziałku do piątku. W soboty i niedziele wszystkie biura są zamknięte. Warto jednak wiedzieć, że nawet w dni powszednie większość sklepów i wiele biur jest zamykanych na co najmniej jedną godzinę między 12.00 a 13.00, a wiele pozostaje zamkniętych nawet do godziny 14.00. Z drugiej strony, w dużych miastach takich jak Paryż czy Lyon ten zwyczaj jest jednak coraz rzadszy. Niezależnie od tego w jakim miejscu planujesz prowadzić swoją działalność, musisz uwzględnić ten plan dnia w swojej pracy. Pamiętaj o nim również podczas umawiania spotkań biznesowych. Dobrze widziane jest prowadzenie ich w godzinach przedpołudniowych. Natomiast na lunchu lepiej nie podejmować tematów związanych z pracą. Dla Francuzów to czas na relaks, a rozmowy służbowe uznawane są wręcz za niekulturalne.
Francuzi bardzo cenią sobie bezpośredni kontakt w biznesie. Spotkania na żywo, kiedy można lepiej poznać są dla nich naprawdę istotne. Koniecznie pamiętaj o wydrukowaniu wizytówek, wciąż są tu ogromnie popularne i dobrze widziane. Najlepiej jeśli będą przetłumaczone na język francuski. Jednocześnie jest to kultura silnie sformalizowana. Wszelkie ustalenia najlepiej jest potwierdzać na piśmie. I ponownie pamiętaj o używaniu miejscowego języka i jego poprawności. Niepoprawnie sformułowany dokument, czy nawet mail może zostać zignorowany. Dotyczy to nawet zwrotów pożegnalnych w listach i e-mailach, które powinny być co najmniej równoważne ze zwrotem „Z poważaniem”.
Język francuski to podstawa, jeśli rozważasz ekspansję na ten rynek. Choć dziś wielu Francuzów posługuje się doskonale angielskim, zdecydowanie wolą używać języka ojczystego i przywiązują dużą wagę do jego poprawności. Dlatego zwracaj uwagę na pisownię, interpunkcję, formaty cen i dat, miary, terminologię itp. Francuzi są bardzo wyczuleni na jakość języka. Jeśli będzie ona nieodpowiednia, Twoja usługa lub produkt będą postrzegane jako mało wiarygodne.
Mieszkańcy Francji znani są ze swojego stylu i zamiłowania do mody. Choć może to być zaskakujące, ale przenoszą to także na pole biznesowe. Zdecydowanie zwracają uwagę na aparycję, adekwatny strój i sposób zachowania. Także jako klienci biorą to pod uwagę w sklepach stacjonarnych czy podczas korzystania z usług. Ciekawostką jest fakt, że jeśli podczas spotkania biznesowego Francuz zdecyduje się używać języka obcego, możesz to interpretować jako jego duże zainteresowanie tematem.
Francuzi są znani ze swojej formalistycznej i powściągliwej natury. Próby swobodnego podejścia do prowadzonych negocjacji mogą ich zrazić. Choć największe kampanie marketingowe we Francji używają swobodnego i nieformalnego języka. Nie oznacza to jednak, że Ty także możesz się w ten sposób zwracać do francuskich klientów w komunikacji indywidualnej. Bezpieczniej będzie użyć tonu formalnego. Jeśli natomiast oferujesz produkt finansowy lub usługę prawną Twój styl i ton powinny być jeszcze bardziej oficjalne.
Mieszkańcy kraju nad Sekwaną bardzo doceniają polecenia – zatem warto, abyś zadbał o rozpoznawalność Twojej marki i dobre opnie. Liczą się także koneksje i wszelkie bezpośrednie znajomości. Dzięki nim możesz dotrzeć tam, gdzie potencjalnie były to problem.
Wchodząc ze swoją marką na rynek francuski pamiętaj zatem koniecznie, o różnicach kulturowych. Dzięki temu nie urazisz ani nie wprowadzisz w błąd francuskich odbiorców. Nie używaj w treści reklam nazw typowych dla Polski i nie zakładaj, że będą one zrozumiałe dla francuskiego odbiorcy. Dbaj o poprawność językową i korzystaj z usług sprawdzonych tłumaczy. Unikaj automatycznych tłumaczeń, szczególnie jeśli nie potrafisz ich zweryfikować. Pamiętaj, żeby zadbać o wygodę Twoich klientów oraz nie ignoruj ich zwyczajów i przyzwyczajeń. Francuzi szybko się zniechęcają, kiedy jakiś proces jest zbyt skomplikowany lub niejasny. Dotyczy to także procesów zakupowych. Jeśli Twoja oferta ma ekologicznych charakter, podkreśl to. Francuzi coraz większą wagę przywiązują do rozwiązań dbających o środowisko naturalne.
Francja to jedno z najatrakcyjniejszych państw pod względem inwestycji. Choć aktualna sytuacja na świecie uderzyła w całą gospodarkę, to jednak we Francji wciąż można mówić o wzroście gospodarczym. Wśród czynników, które mają na to pozytywny wpływ wskazuje się m.in. niedawne reformy rynku pracy, zmniejszanie podatku od zysków kapitałowych czy stopniowe obniżanie stawki podatku dochodowego od osób prawnych.
Francuski rząd, myśląc o przyszłości oraz o odbudowie pokryzysowej gospodarki wskazuje, że jednym z kluczowych elementów wzrostu gospodarczego będą właśnie nowo utworzone firmy z obcym kapitałem. Planuje także wspierać zagraniczne inwestycje. Warto zatem rozważyć rozwój biznesu właśnie w tym kierunku.
Planując ekspansję marki na rynek francuski, postaw na internet. Ponad połowa społeczeństwa robi tutaj zakupy w sieci. Co więcej, jak wynika z badań prowadzonych przez Hootsuite, aż 42,5 proc. Francuzów w wieku od 16 do 64 lat, jako źródło odkrycia nowej marki wskazuje właśnie wyszukiwarkę internetową.
Tworząc stronę internetową musisz zadbać o poprawność językową, ponieważ jest ona bardzo istotna dla tutejszych kupujących. Kluczowe jest, aby witryna była w całości w języku francuskim. Nie mniej ważny jest dobry UX, ponieważ Francuzi lubią proste i wygodne rozwiązania. Zadbaj także o sekcję FAQ, aby w razie potrzeby, ułatwić klientom znalezienie odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Konieczne będzie także pozycjonowanie pod rynek francuski. Najpopularniejszą przeglądarką we Francji jest, podobnie jak w Polsce, Google. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy przetłumaczyć frazy kluczowe z języka polskiego. Dobrze jest uwzględnić także regionalizmy, czy język potoczny. We Francji olbrzymią rolę odgrywa także linkowanie, o które musisz zadać, jeśli chcesz, aby Twoja strona była widoczna w sieci.
Podobnie jest w przypadku social mediów. Francuscy klienci chętnie korzystają z mediów społecznościowych i śledzą ulubione marki. Co więcej, mają konta nawet na kilku platformach i czynnie ze wszystkich korzystają. Treści, które im tam dostarczysz, muszą być zróżnicowane i napisane w języku ojczystym odbiorców. Najlepiej jeśli skorzystasz z pomocy native speakera. Tu liczy się nie tylko poprawność językowa, ale także znajomość slangu czy kontekstu kulturowego.
We Francji ekologia staje się coraz ważniejsza, co wyraźnie odzwierciedlają kolejne przepisy, wprowadzane w ostatnim czasie. Był to pierwszy kraj, który zakazał stosowania plastikowych kubków, talerzyków, sztućców i styropianowych pudełek do dań na wynos, a w swojej ekopolityce konsekwentnie posuwa się naprzód.
Zgodnie z dyrektywą dotyczącą mobilności z grudnia 2019 roku, od 1 marca 2022 roku, wszystkie reklamy samochodów we Francji, muszą zawierać następujące informacje: „Na krótkich odległościach, wybierz spacer lub jazdę na rowerze”, „Rozważ carpooling” lub „Codziennie wybieraj transport publiczny” oraz hasztag #MovePolluteLess, który oznacza „ruszaj się, mniej zanieczyszczaj”.
Od początku 2022 obowiązuje tu także zakaz pakowania warzyw i owoców w plastik. Co więcej, do 2026 roku wszystkie warzywa i owoce we Francji mają być sprzedawane bez opakowań lub w opakowaniach przyjaznych dla środowiska.
Wprowadzono także nowe przepisy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Producenci i dystrybutorzy zobowiązani są do powtórnego wykorzystania swoich produktów. Meble, kosmetyki, obuwie czy odzież, które nie znalazły nabywców, mogą trafić jako darowizny do różnych stowarzyszeń i fundacji, lub zostać poddane recyklingowi. Utylizacji można poddawać jedynie te towary, które nie nadają się do recyklingu. Dzięki temu niszczenie niesprzedanych towarów, przestanie być praktykowane.
Zatem, jeśli planujesz rozwój swojej firmy na rynku francuskim koniecznie zapoznaj się z aktualnymi przepisami dotyczącymi branży, w której działasz. Im bardziej przyjazna dla środowiska jest Twoja oferta, tym większe będziesz miał możliwości zaistnienia na francuskim rynku.