W Japonii żyje prawie 123 mln osób, których średni roczny dochód to ponad 40 tys. dolarów. To trzecia co do wielkości gospodarka na świecie, której PKB wynosi ponad 5 bilionów dolarów. Uproszczone możliwości eksportu towarów z Polski do Japonii sprawiły, że coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie swojej marki na japoński rynek.
Przez ostatnie ponad 250 lat Japonia była krajem zamkniętym pod względem handlu, relacji i inwestycji międzynarodowych. Dopiero zakończenie II wojny światowej sprawiło, że krok po kroku japoński rynek zaczął się coraz bardziej otwierać na zagranicznych inwestorów. Mimo to największa otwartość na nowości i produkty zagraniczne jest widoczna głównie wśród młodego pokolenia. Starsza generacja jest nadal bardziej nieufna i zamknięta na nowości.
Centrum japońskiego rynku stanowi sektor usług – ponad 70%. Dużą rolę odgrywa też przemysł – 25% gospodarki, a ok. 2% to rolnictwo. Znacząca część japońskiego przemysłu jest nastawiona na przemysł samochodowy oraz na elektronikę. Oznacza to, że firmy zagraniczne, które chcą wejść z produktami z tych branż, muszą liczyć się z bardzo dużą konkurencją.
Japonia należy do wielu organizacji handlowych – do WTO, OECD, a także jest państwem członkowskim G7/ G8 oraz G20. Dla europejskich producentów ważnym krokiem było podpisanie w 2017 roku umowy o partnerstwie gospodarczym z Japonią. Dzięki temu w 2019 roku weszła w życie umowa, której najważniejszym punktem było stworzenie strefy wolnego handlu między UE a Japonią.
To pozwoliło znieść wiele barier w handlu międzynarodowym i zwiększyć szanse na wprowadzenie marki na rynek japoński. Wszystko to spowodowało, że obecnie Japonia jest uznawana za trzeci co do wielkości partner krajów Unii Europejskiej.
Współpraca na linii Polska-Japonia zacieśnia się z roku na rok. Coraz więcej polskich firm decyduje się na ekspansję do Kraju Kwitnącej Wiśni i wyruszenie ze swoją ofertą do Azji. Szczególnie opłaca się to w przypadku produktów, które są obecnie trudno dostępne w Japonii.
Co jeszcze warto wiedzieć o Japonii?
Kraj ten boryka się z zadłużeniem na poziomie 200% PKB, z bezrobociem ok. 3% i ciągłym brakiem siły roboczej związanym z niskim przyrostem demograficznym. Wszystko to odbija się na jakości pracy w Japonii, a także na tym, że pracownicy muszą pracować powyżej normowanego czasu pracy, by uzyskać wyższe wynagrodzenie i sprostać oczekiwaniom pracodawców.
Chcesz rozpocząć ekspansję na japoński rynek? Obecnie Polska eksportuje do Japonii towary o wartości 2 132,1 mln zł. Z roku na rok ta wartość nieco wzrasta, o czym świadczy poniższy wykres.
Źródło: Główny Urząd Statystyczny (2020 r.)
W Kraju Kwitnącej Wiśni coraz chętniej importowane są zagraniczne produkty, a w tym również europejskie towary. Przekonaj się, co warto eksportować, a później reklamować do Japonii:
Na pewno sporym problemem podczas wchodzenia marki na rynek japoński jest wrodzona nieufność Japonek i Japończyków względem nieznanych im firm. Pomału zmienia się to w kontekście młodego pokolenia, jednak pozostali konsumenci znacznie chętniej wybierają marki, które znają i są uznawane przez nich za zaufane.
Jak wzbudzić zaufanie w japońskich odbiorcach? Oto kilka metod:
Reklama w Japonii i oferta powinny zostać przedstawione w języku japońskim. To ważny warunek wpływający na zaufanie względem marki. Jeśli Japończycy dostrzegą błędy w pisowni, uznają Twój produkt i markę za mniej wiarygodną, a ofertę utożsamią z niską jakością. Pamiętaj, że zaledwie 10% Japończyków zapewnia, że może swobodnie komunikować się w języku angielskim. Dlatego reklama w Japonii w tym języku znacząco ogranicza zasięgi.
Różnice między europejskim a japońskim rynkiem dotyczą także sposobu obsługi klienta i kontaktu z odbiorcami. W porównaniu do zachodniej kultury może okazać się, że komunikacja jest dość konserwatywna. Jednym z przykładów jest konieczność prowadzenia rozmów biznesowych twarzą w twarz. Bardzo często jest to jedyny sposób na utrzymanie długofalowej współpracy.
Japońscy klienci są też dość wymagający – lubią zadawać szczegółowe pytania, chcą być informowani o każdych zmianach i przykładają szczególną uwagę do terminowej realizacji zamówień.
Jeśli częścią strategii wprowadzenia marki na japoński rynek ma być otwarcie oddziału Twojej firmy, to najpierw musisz otrzymać zgodę od lokalnego rządu. Masz na to znacznie większe szanse, jeśli przyszły menedżer mieszka w Japonii. Choć nie jest to obowiązek, to po prostu administracja może nieprzychylnie patrzeć na firmy, której wysoko postawieni pracownicy nie przebywają na stałe w Japonii.
Eksportując produkty z Polski do Japonii, musisz dostosować się do wymagań importera. Szczególnie odnosi się to do jakości towarów. Kraj Kwitnącej Wiśni pod tym względem znacząco różni się od wielu europejskich państw.
Musisz przygotować się na konieczność dostosowania się do skomplikowanych wymogów dokumentacyjnych i administracyjnych. Dlatego wprowadzenie marki na japoński rynek jest dość czasochłonne i kosztowne. Szczególnie gdy chcesz oferować tam fizyczne produkty, a nie elektroniczne lub usługi.
Przede wszystkim producenci żywności muszą liczyć się z zupełnie innymi przepisami. W końcu Japonia dopuszcza do obrotu 828 substancji spożywczych. Dla porównania WHO jedynie co trzecią z nich uznaje za w pełni bezpieczną.
Choć Japonia jest jednym z najbardziej rozwiniętych krajów na świecie, to otwarcie konta bankowego i uzyskanie do niego karty płatniczej przez osobę, która nie jest obywatelem Japonii, jest naprawdę trudne. Przede wszystkim dlatego, że musisz spełnić wiele wymagań:
Wszystkie te operacje są dość kosztowne, więc już na początku przygotuj się na spore wydatki związane z wprowadzeniem marki na japoński rynek.
W Japonii aż 117,4 mln osób korzysta na co dzień średnio 4,5 h z Internetu. Oznacza to, że aktywnymi użytkownikami jest blisko 94% wszystkich mieszkańców tego kraju. Gdy zdecydujesz się wyjść ze swoją ofertą na japoński rynek, musisz wykorzystać do tego marketing internetowy.
Reklama w Japonii powinna być nakierowana przede wszystkim na urządzenia mobilne, czyli smartfony i tablety, z których korzysta blisko 80% użytkowników Internetu.
Poznaj kilka najlepszych strategii marketingowych, dzięki którym dowiesz się, jak wprowadzić markę na rynek zagraniczny w Japonii.
Duża część japońskich konsumentów dorastała, czytając i przeglądając mangi. Zatem reklamy przedstawione w takiej formie będą dla nich w pełni zrozumiałe i czytelne.
W porównaniu do europejskich krajów w Japonii Facebook służy przede wszystkim do biznesowej aktywności – pod tym względem przypomina nieco LinkedIn. Możesz tam dzielić się swoją wiedzą, prowadzić rekrutację bądź prezentować swoją ofertę. Natomiast popularny LINE sprawdzi się do przesyłania spersonalizowanych wiadomości reklamowych.