Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne
– Japonia

W Japonii żyje prawie 123 mln osób, których średni roczny dochód to ponad 40 tys. dolarów. To trzecia co do wielkości gospodarka na świecie, której PKB wynosi ponad 5 bilionów dolarów. Uproszczone możliwości eksportu towarów z Polski do Japonii sprawiły, że coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie swojej marki na japoński rynek.

Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Japonia
tło
Agencja Reklamowa Warszawa

Jak dotrzeć ze swoją ofertą na japoński rynek?
Poznaj kilka naszych porad o tym:

1.
Co trzeba wiedzieć o japońskim rynku, zanim wprowadzisz tam swoją markę?
2.
Jakie produkty eksportować do Japonii?
3.
Jakie są trudności z wejściem na japoński rynek?
4.
Jak wejść na rynek japoński? Strategia marketingowa w Japonii
5.
Jak promować markę w Internecie? Skuteczna reklama w Japonii


Przekonaj się, że dobra reklama w Japonii to za mało. Musisz zrozumieć ten rynek i wzbudzić zaufanie u potencjalnych odbiorców, aby osiągnąć sukces finansowy w Kraju Kwitnącej Wiśni. Zapoznaj się z naszymi poradami na temat tego, jak wprowadzić markę i produkt na rynek japoński.

Co trzeba wiedzieć o japońskim rynku,
zanim wprowadzisz tam swoją markę?

Przez ostatnie ponad 250 lat Japonia była krajem zamkniętym pod względem handlu, relacji i inwestycji międzynarodowych. Dopiero zakończenie II wojny światowej sprawiło, że krok po kroku japoński rynek zaczął się coraz bardziej otwierać na zagranicznych inwestorów. Mimo to największa otwartość na nowości i produkty zagraniczne jest widoczna głównie wśród młodego pokolenia. Starsza generacja jest nadal bardziej nieufna i zamknięta na nowości.

Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Japonia

Charakterystyka japońskiego rynku

Centrum japońskiego rynku stanowi sektor usług – ponad 70%. Dużą rolę odgrywa też przemysł – 25% gospodarki, a ok. 2% to rolnictwo. Znacząca część japońskiego przemysłu jest nastawiona na przemysł samochodowy oraz na elektronikę. Oznacza to, że firmy zagraniczne, które chcą wejść z produktami z tych branż, muszą liczyć się z bardzo dużą konkurencją.

Japonia należy do wielu organizacji handlowych – do WTO, OECD, a także jest państwem członkowskim G7/ G8 oraz G20. Dla europejskich producentów ważnym krokiem było podpisanie w 2017 roku umowy o partnerstwie gospodarczym z Japonią. Dzięki temu w 2019 roku weszła w życie umowa, której najważniejszym punktem było stworzenie strefy wolnego handlu między UE a Japonią.

To pozwoliło znieść wiele barier w handlu międzynarodowym i zwiększyć szanse na wprowadzenie marki na rynek japoński. Wszystko to spowodowało, że obecnie Japonia jest uznawana za trzeci co do wielkości partner krajów Unii Europejskiej.

Współpraca na linii Polska-Japonia zacieśnia się z roku na rok. Coraz więcej polskich firm decyduje się na ekspansję do Kraju Kwitnącej Wiśni i wyruszenie ze swoją ofertą do Azji. Szczególnie opłaca się to w przypadku produktów, które są obecnie trudno dostępne w Japonii.

Co jeszcze warto wiedzieć o Japonii?

Kraj ten boryka się z zadłużeniem na poziomie 200% PKB, z bezrobociem ok. 3% i ciągłym brakiem siły roboczej związanym z niskim przyrostem demograficznym. Wszystko to odbija się na jakości pracy w Japonii, a także na tym, że pracownicy muszą pracować powyżej normowanego czasu pracy, by uzyskać wyższe wynagrodzenie i sprostać oczekiwaniom pracodawców.

czerwone z szarym lewa gora - agencja marketingowa warszawa
Czerwone z białym prawy dół - Agencja Marketingowa Warszawa

Jakie produkty eksportować do Japonii?

Chcesz rozpocząć ekspansję na japoński rynek? Obecnie Polska eksportuje do Japonii towary o wartości 2 132,1 mln zł. Z roku na rok ta wartość nieco wzrasta, o czym świadczy poniższy wykres.

Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Japonia

Źródło: Główny Urząd Statystyczny (2020 r.)

W Kraju Kwitnącej Wiśni coraz chętniej importowane są zagraniczne produkty, a w tym również europejskie towary. Przekonaj się, co warto eksportować, a później reklamować do Japonii:

  • artykuły rolno-spożywcze – Japonia jest największym na świecie importerem produktów rolnych,
  • artykuły pochodzenia zwierzęcego – głównie polskie mięso cieszy się bardzo dużą popularnością w Japonii,
  • kosmetyki,
  • ceramiczne wyroby,
  • polskie rękodzieło,
  • tekstylia i skórzana galanteria,
  • meble i wyposażenie wnętrz,
  • gry komputerowe,
  • oprogramowania,
  • wyroby i urządzenia medyczne,
  • łodzie i jachty motorowe,
  • maszyny i urządzenia przemysłowe,
  • środki chemiczne – szczególnie preparaty do prania i czyszczenia.

Jakie są trudności z wejściem na japoński rynek?

Wprowadzenie marki na rynek japoński to także szereg trudności, z którymi trzeba się zmierzyć. Sprawdź już teraz, na co musisz się przygotować.
Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Japonia

Nieufność

Na pewno sporym problemem podczas wchodzenia marki na rynek japoński jest wrodzona nieufność Japonek i Japończyków względem nieznanych im firm. Pomału zmienia się to w kontekście młodego pokolenia, jednak pozostali konsumenci znacznie chętniej wybierają marki, które znają i są uznawane przez nich za zaufane.

Jak wzbudzić zaufanie w japońskich odbiorcach? Oto kilka metod:

  • dodać dużo zdjęć produktu w sklepie online,
  • napisać szczegółowy opis produktu,
  • stworzyć reklamę w formie wideo i grafik,
  • uwzględnić pełen skład lub specyfikę techniczną produktu,
  • skorzystać z usług japońskich influencerów – mają tak duży zasięg, że wiąże się to z naprawdę sporymi kosztami.

Bariera językowa i kulturowa

Reklama w Japonii i oferta powinny zostać przedstawione w języku japońskim. To ważny warunek wpływający na zaufanie względem marki. Jeśli Japończycy dostrzegą błędy w pisowni, uznają Twój produkt i markę za mniej wiarygodną, a ofertę utożsamią z niską jakością. Pamiętaj, że zaledwie 10% Japończyków zapewnia, że może swobodnie komunikować się w języku angielskim. Dlatego reklama w Japonii w tym języku znacząco ogranicza zasięgi.

Różnice między europejskim a japońskim rynkiem dotyczą także sposobu obsługi klienta i kontaktu z odbiorcami. W porównaniu do zachodniej kultury może okazać się, że komunikacja jest dość konserwatywna. Jednym z przykładów jest konieczność prowadzenia rozmów biznesowych twarzą w twarz. Bardzo często jest to jedyny sposób na utrzymanie długofalowej współpracy.

Japońscy klienci są też dość wymagający – lubią zadawać szczegółowe pytania, chcą być informowani o każdych zmianach i przykładają szczególną uwagę do terminowej realizacji zamówień.

Jeśli częścią strategii wprowadzenia marki na japoński rynek ma być otwarcie oddziału Twojej firmy, to najpierw musisz otrzymać zgodę od lokalnego rządu. Masz na to znacznie większe szanse, jeśli przyszły menedżer mieszka w Japonii. Choć nie jest to obowiązek, to po prostu administracja może nieprzychylnie patrzeć na firmy, której wysoko postawieni pracownicy nie przebywają na stałe w Japonii.

Różnice w standardach i certyfikacji

Eksportując produkty z Polski do Japonii, musisz dostosować się do wymagań importera. Szczególnie odnosi się to do jakości towarów. Kraj Kwitnącej Wiśni pod tym względem znacząco różni się od wielu europejskich państw.

Musisz przygotować się na konieczność dostosowania się do skomplikowanych wymogów dokumentacyjnych i administracyjnych. Dlatego wprowadzenie marki na japoński rynek jest dość czasochłonne i kosztowne. Szczególnie gdy chcesz oferować tam fizyczne produkty, a nie elektroniczne lub usługi.

Przede wszystkim producenci żywności muszą liczyć się z zupełnie innymi przepisami. W końcu Japonia dopuszcza do obrotu 828 substancji spożywczych. Dla porównania WHO  jedynie co trzecią z nich uznaje za w pełni bezpieczną.

Problemy z rejestracją firm i bankami

Choć Japonia jest jednym z najbardziej rozwiniętych krajów na świecie, to otwarcie konta bankowego i uzyskanie do niego karty płatniczej przez osobę, która nie jest obywatelem Japonii, jest naprawdę trudne. Przede wszystkim dlatego, że musisz spełnić wiele wymagań:

  • firma musi być zarejestrowana w Japonii pod konkretnym adresem,
  • firma musi mieć szczegółowy statut założenia – powinien być notarialnie potwierdzony,
  • wymagane jest pozwolenie od japońskiego rządu.

Wszystkie te operacje są dość kosztowne, więc już na początku przygotuj się na spore wydatki związane z wprowadzeniem marki na japoński rynek.

Jak wejść na rynek japoński? Strategia marketingowa w Japonii

Wprowadzenie marki na japoński rynek wymaga dobrego planu i poznania tamtejszej kultury oraz przyzwyczajeń odbiorców. Strategie marketingowe, które działały w Polsce czy w innych krajach europejskich lub w USA, w Japonii się nie sprawdzą. Sprawdź, jak wejść ze swoją marką na rynek japoński i osiągnąć sukces.
Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Japonia
Wykonaj badanie rynku
Tak, jak w przypadku wejścia na każdy zagraniczny rynek, pierwszym krokiem musi być badanie rynku. Dowiedz się, czy w Japonii jest popyt na produkty, które oferujesz. Sprawdź specyfikę rynku, jego cechy, trendy oraz oczekiwania odbiorców.
Nie zapomnij też o tym, aby przeanalizować konkurencję – dowiedz się, czym różnią się wasze produkty, gdzie biznesowi rywale reklamują swoją ofertę itd.
Kolejnym krokiem powinna być analiza SWOT.
Określ grupę docelową
Aby Twoja reklama w Japonii przyniosła oczekiwane zyski, musisz wiedzieć, kim są Twoi potencjalni kupujący. Z tego powodu wykonaj dokładną analizę grupy docelowej.
Zastanów się, kim są osoby, które mogą być zainteresowane Twoimi produktami.
Pomocna będzie segmentacja, pozwalająca na wyodrębnienie kluczowych grup klientów.
Znajdź fizyczną siedzibę dla swojej firmy w Japonii
Wiele osób próbuje wejść na japoński rynek, nie mając fizycznego biura w Japonii. Dużym błędem jest też brak japońskiego personelu bądź przynajmniej lokalnego przedstawiciela handlowego. Takie działanie nie jest dobre na tym rynku, ponieważ Japończycy należą do bardzo ostrożnych konsumentów. Ze szczególną nieufnością podchodzą do zagranicznych marek, dlatego jeszcze przed zakupem dokładnie je sprawdzają.
Dzięki temu, że zadbasz o obecność na lokalnym rynku, a do tego umożliwisz rozmowę w rodzimym języku odbiorców, to znacząco zwiększysz zaufanie w stosunku do nowej marki. Japończycy zyskają wtedy pewność, że faktycznie Twoja firma jest zdolna do prowadzenia działalności w Japonii.
Jeszcze zanim zadbasz o reklamę w Japonii, to upewnij się, że masz lokalny numer telefonu. Pokaże to, że potencjalni klienci mogą z łatwością skontaktować się z Twoją firmą, aby zyskać dodatkowe informacje na temat oferowanych produktów lub usług.
Stwórz plan marketingowy
Masz już przygotowaną personę klientów i sprawdzony rynek? W takim razie pora stworzyć plan marketingowy. Rozpocznij od ustalenia misji, zakresu konkurencyjności oraz wartości, jakimi ma kierować się marka. Dodatkowo plan uzupełnij o szczegółowy harmonogram i budżet, jaki chcesz przeznaczyć na reklamę marki w Japonii.
Tworząc strategię marketingową, weź też pod uwagę komunikację na japońskim rynku i lokalne trendy. Możesz również skorzystać z usług agencji takiej jak nasza, która specjalizuje się w zagranicznych rynkach.
Wybierz platformy, gdzie chcesz promować swoją markę w Japonii
Strategia marketingowa będzie kompletna, gdy określisz platformy, na których chcesz działać i trafiać do swojej grupy docelowej. Szczególnie okres pandemii mocno przyspieszył transformację cyfrową Japonii. Wpłynęło to także na zmianę trendów, dlatego w mniejszym stopniu opieraj się na tradycyjnych kanałach, a zamiast tego zdecyduj się na cyfrowe możliwości. Oczywiście zależy to też od rodzaju produktów i usług, które chcesz promować, a także od branży, w jakiej działasz.
Opieraj się też na preferencjach Japończyków, a nie na światowych trendach. Dzięki temu wykorzystasz platformy popularne na lokalnym rynku. Tym bardziej że niektóre z nich nie są dostępne w innych krajach.
Stwórz stronę internetową
Kluczowym elementem wprowadzania marki na japoński rynek jest własna strona internetowa. Witryna stanie się głównym narzędziem marketingowym i sprzedażowym. Zadbaj o to, żeby znalazły się tam treści w języku angielskim. Nawet automatyczne tłumaczenie z Google będzie niewystarczające dla tamtejszych konsumentów.
Układ strony powinien być dopasowany do przyzwyczajeń japońskich Internautów. Zaprezentuj też swoją markę, aby użytkownik mógł Cię poznać i Ci zaufać.
Jeśli swoją ofertę kierujesz do klientów biznesowych, to w Japonii najskuteczniej działa sekcja z case study, ponieważ udowadnia to, że produkty bądź usługi faktycznie zapewniają korzyści i są skuteczne.
Poza tym sektor B2B chce wiedzieć, czy Twoja oferta była już wykorzystywana przez inne japońskie firmy i czy proponowane rozwiązania sprawdziły się w Kraju Kwitnącej Wiśni.
Zatrudnij specjalistów ds. reklamy w Japonii lub japońską agencję reklamy
Wejście na japoński rynek wiąże się z wieloma trudnościami i różnicami, dlatego już na etapie przygotowywania strategii skorzystaj z promocji profesjonalnej agencji marketingowej. To wcale nie musi być japońska firma, bo My także specjalizujemy się w tym rynku. Dzięki temu nie będziesz mieć problemów komunikacyjnych, a nasi specjaliści przygotują plan dopasowany do Twojej oferty, branży i potrzeb japońskich konsumentów.
Nie zapomnij też zwrócić uwagę na detale, takie jak symbole i kolory, które mają znaczenie w japońskiej kulturze. Wykorzystując je nieumyślnie w swoich reklamach w Japonii, zamiast sukcesu możesz osiągnąć absolutną klapę. Specjalista, który zna się na japońskim rynku i kulturze, powinien zwrócić uwagę na takie detale.
Wprowadzenie marki na rynki zagraniczne – Japonia

Jak promować markę w Internecie? Skuteczna reklama w Japonii

W Japonii aż 117,4 mln osób korzysta na co dzień średnio 4,5 h z Internetu. Oznacza to, że aktywnymi użytkownikami jest blisko 94% wszystkich mieszkańców tego kraju. Gdy zdecydujesz się wyjść ze swoją ofertą na japoński rynek, musisz wykorzystać do tego marketing internetowy.

Reklama w Japonii powinna być nakierowana przede wszystkim na urządzenia mobilne, czyli smartfony i tablety, z których korzysta blisko 80% użytkowników Internetu.

Poznaj kilka najlepszych strategii marketingowych, dzięki którym dowiesz się, jak wprowadzić markę na rynek zagraniczny w Japonii.

Marketing wielokanałowy

Omnichannel to jeden z najszybciej rozwijających się sposobów promocji marki w Japonii. Przyczyniła się do tego pandemia, ponieważ sprawiła, że firmy musiały znaleźć kolejne sposoby interakcji z konsumentami. Dlatego obecnie tak ważna jest obecność zarówno w stacjonarnym sklepie, jak i w Internecie.
Prowadząc wielokanałowy marketing, weź pod uwagę:
● urbanizację Japonii – ok. 92% populacji mieszka w miastach,
● konsumenci oczekują szybkiej i bezproblemowej dostawy swojego zamówienia,
● dostosowanie reklamy do urządzeń mobilnych,
● możliwość płatności za zamówienie gotówką i kartą kredytową,
● wykorzystanie w strategii omnichannel najpopularniejszego medium społecznościowego, czyli LINE, który umożliwia tworzenie własnego sklepu online.
Marketing w Japonii

SEO i PPC w Japonii

Głównym źródłem pozyskiwania informacji na temat marki w Japonii jest wyszukiwarka internetowa. Obecnie dwoma najczęściej wybieranymi wyszukiwarkami są Google i Yahoo! Japan. Skuteczna reklama w Japonii powinna skupiać się na pozycjonowaniu strony internetowej, aby dotarcie do poszukiwanych informacji stało się łatwiejsze. Zadbaj też o optymalizację strony oraz rejestrację japońskiej domeny.
Warto zaznaczyć, że znaczna większość japońskich internautów korzysta z konwencjonalnej wyszukiwarki, a zaledwie 17,8% użytkowników wybiera wyszukiwanie głosowe lub polecenia głosowe.
Kampanie PPC to kolejna warta uwagi reklama w Japonii. To dobre rozwiązanie, ale musisz zadbać o treści w języku japońskim, aby zwiększyć prawdopodobieństwo kliknięć. Podczas tłumaczeń zwróć też uwagę na różnicę w pisowni znaków w zależności od danego regionu. Dlatego kolejnym istotnym aspektem jest dostosowanie do lokalnych odbiorców.
Marketing w Japonii

Marketing video w Japonii

Japońscy konsumenci uwielbiają filmy – bez względu na to, czy trwają kilka sekund, minut, czy godzin. Wiele marek korzysta z marketingu video (szacuje się, że 85% firm wybiera tę formę reklamy w Japonii), więc spodziewaj się większej konkurencji. Jednak możesz skutecznie połączyć to z promocją w mediach społecznościowych.
Zastanawiasz się, jakie filmy video cieszą się największą popularnością w Japonii? Postaw na filmy:
● wyjaśniające,
● prezentacyjne,
● z referencjami,
● sprzedażowe,
● reklamy video.
W przypadku japońskich konsumentów najefektywniejsze są filmy video zamieszczone na Facebooku, YouTube, Instagramie, Twitterze, TikToku i LinkedIn.
Niektóre z tych serwisów możesz również wykorzystać do prowadzenia transmisji na żywo.
Marketing w Japonii

Marketing Mangi

Manga i anime to integralna część japońskiej kultury popularnej, a ich wpływ jest mocno odczuwalny w różnych branżach. Dlatego coraz częściej krajowe i zagraniczne marki włączają tę formę reklamy w Japonii do swojej strategii marketingowej.
Warto rozważyć ten pomysł szczególnie wtedy, gdy chcesz zwiększyć świadomość swojej marki wśród młodszych odbiorców. Tym bardziej że standardowe reklamy internetowe i telewizyjne nie przyciągną uwagi tej grupy użytkowników. Jednak dodanie elementów znanych z mang stanie się dla nich bardziej atrakcyjne wizualnie.

Duża część japońskich konsumentów dorastała, czytając i przeglądając mangi. Zatem reklamy przedstawione w takiej formie będą dla nich w pełni zrozumiałe i czytelne.

Marketing w Japonii

Social Media w Japonii

Marketing w mediach społecznościowych zyskuje znaczenie w Japonii. Dla wielu marek – zagranicznych i krajowych – jest to kluczowy element strategii marketingowej. Tym bardziej że użytkownicy spędzają coraz więcej czasu w Social Mediach, dlatego to właśnie te serwisy stanowią główny kanał komunikacyjny marki z konsumentami.
Przeciętny japoński odbiorca przynajmniej 51 minut w ciągu dnia poświęca na przeglądanie mediów społecznościowych. Wśród najchętniej odwiedzanych platform jest YouTube, LINE (platforma do komunikacji, przeglądania wiadomości, robienia zakupów itp.), Twitter, Instagram oraz Facebook. Właśnie te serwisy społecznościowe warto włączyć do swojej strategii marketingowej.

W porównaniu do europejskich krajów w Japonii Facebook służy przede wszystkim do biznesowej aktywności – pod tym względem przypomina nieco LinkedIn. Możesz tam dzielić się swoją wiedzą, prowadzić rekrutację bądź prezentować swoją ofertę. Natomiast popularny LINE sprawdzi się do przesyłania spersonalizowanych wiadomości reklamowych.

Marketing w Japonii

Influencer marketing w Japonii

Przewiduje się, że wartość branży influencer marketingu w Japonii wynosi ponad 500 mln dolarów. Szczególnie polecamy tę formę promocji marki na YouTube i Instagramie. Rynek ten działa podobnie jak w innych częściach świata, gdzie rosnąca liczba obserwujących sprawiła, że influencerzy stali się celebrytami. Wpłynęło to także na wzrost ich stawek za promowanie produktów i usług.
Z pewnością reklama w Japonii przy pomocy influencer marketingu to dobre rozwiązanie. W ten sposób możesz zdobyć zaufanie i zwiększą wiarygodność wśród grupy docelowej. Poza tym autentycznie zainteresujesz użytkowników swoją ofertą poprzez współpracę z cenionym influencerem. Zapewni to realną wartość i wzrost zainteresowania Twoją marką.
Marketing w Japonii

Marketing afiliacyjny w Japonii

Marketing afiliacyjny w Japonii wykazuje wysoką wartość ROI, dlatego coraz więcej marek z Kraju Kwitnącej Wiśni traktuje ten sposób reklamy jako najważniejszy element strategii marketingowej.
Wielkość rynku afiliacyjnego w Japonii już w 2023 roku ma sięgnąć 4,7 mln dolarów, co jest związane m.in. ze zwiększeniem wydatków na reklamę online oraz ze wzrostem znaczenia rynku e-commerce.
Zainteresuj się tą formą promocji marki także ze względu na wysoki wskaźnik konwersji i łatwy dostęp do linków podczas korzystania z urządzeń mobilnych.
Newsletter w Japonii
Popularność newsletterów w Polsce dopiero stopniowo wzrasta, za to w Japonii newslettery cieszą się ogromną popularnością. Zdecydowanie większą niż w Europie i w USA. Dlatego też, gdy szukasz sposobu na skuteczną komunikację z potencjalnymi klientami, koniecznie zdecyduj się na E-mail Marketing. Taka reklama w Japonii to gwarancja wysokiego współczynnika konwersji, gdyż Japończycy z chęcią odbierają e-maile od marek i odpowiadają na wezwania do działania.
Największą trudnością staje się jednak to, aby zachęcić Japończyków do zapisu do newslettera. Często mają oni problem z zaufaniem nowej i nieznanej marce. Przeanalizuj konkurencję i wyciągnij wnioski, aby zyskać profity z newslettera.
Marketing w Japonii
-gray-curve-top

Porozmawiajmy

zespół

    nakatomi

    Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

    Nakatomi® – We create your future.

    Accredited Agency
    clutch
    Good Firms
    Top PPC Company
    Accredited Agency
    clutch
    Good Firms
    Top PPC Company

    Nakatomi® – All rights reserved

    footer
    Agencja Marketingowa Warszawa - footer