LinkedIn jako narzędzie reklamowe

                    Reklama za pośrednictwem internetu i różnego rodzaju portali społecznościowych to dzisiaj norma i punkt obowiązkowy każdej kampanii reklamowej. Osoby, które nie śledzą na bieżąco nowinek z tej dziedziny z pewnością nie zdają sobie sprawy z tego, że Facebook i Intagram mogą być jedynie dodatkiem do innych narzędzi. Szczególnie godną uwagi siecią jest LinkedIn, czyli największy kanał społecznościowy związany z szeroko pojętym biznesem. Choć reklamy w nim są drogie, wciąż cieszą się olbrzymią popularnością. Dlaczego tak się dzieje? Co przesądza o sukcesie tej platformy? Jeszcze jakiś czas temu traktowaliśmy korzystanie z Facebooka i innych mediów społecznościowych jak dowód na nowoczesność i postępowość danej marki. Dzisiaj jest to dla nas codzienność czy wręcz obowiązkowy element każdej kampanii. W dodatku wielu użytkowników wymienionych wyżej kanałów nauczyło się ignorować komunikaty od przedsiębiorstw, które obserwują. Oznacza to, że skuteczność poszczególnych narzędzi marketingowych ulega dynamicznym zmianom, jest nietrwała, a stosowane metody błyskawicznie się dezaktualizują. 

                     Jeśli firma chce zaskoczyć odbiorcę, musi sięgać po coraz bardziej wymyślne i wymagające metody. Odpowiedzią na zmieniające się potrzeby i uwarunkowania rynku jest sieć LinkedIn. Jest to portal społecznościowy, który powstał w grudniu 2002 roku, w Mountain View w Kalifornii (USA), zaś uruchomiony został w maju 2003 roku. Strona ta skupia się na relacjach biznesowych i zawodowych. W zeszłym roku LinkedIn został przejęty przez światowego giganta, czyli firmę Microsoft. Obecnie portal istnieje również w wersji mobilnej oraz responsywnej. Każdy, komu zależy na rozwijaniu swojej pozycji zawodowej (niezależnie od branży, w której działa), bezwzględnie powinien założyć konto na tej stronie – zwłaszcza, że to nic nie kosztuje, a korzyści, które możemy osiągnąć, są naprawdę ogromne. LinkedIn stanowi największą na całym świecie bazę profesjonalistów, których w zeszłym roku było ponad 400 milionów. Zakładając konto na portalu, możemy zamieścić tam swoje CV, które dodatkowo daje możliwość potwierdzenia naszych umiejętności i kompetencji przez innych użytkowników. Warto zaznaczyć, że podczas gdy w innych mediach społecznościowych możemy pozostawać anonimowi, tutaj każdy dosłownie pracuje na swoje nazwisko. Jednak profil w LinkedIn to propozycja nie tylko dla prywatnych osób, pracowników, ale również (a może przede wszystkim) dla firm – zarówno tych dużych, jak i średnich oraz bardzo małych, a nawet jednoosobowych. Partnerzy biznesowi, mogąc zobaczyć naszą kompletną prezentację, prawdopodobnie uznają nas za bardziej wiarygodnych i godnych współpracy. Podobnie jak w przypadku profili na innych portalach społecznościowych, możemy wykorzystywać to konto do brania aktywnego udziału w różnego rodzaju dyskusjach, publikowania artykułów, interesujących linków, zdjęć, obrazków czy filmów. 

                       Dlaczego warto wybrać serwis LinkedIn do reklamowania swoich usług? Istnieje kilka powodów, dla których portal ten najlepiej nadaje się do prowadzenia kampanii marketingowych: - daje unikalną możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej oraz dotarcia ze swoimi komunikatami reklamowymi do osób i firm do niej należących, np. handlowców, pracowników działu reklamy, prezesów przedsiębiorstw itp.; - kampanie prowadzone za pośrednictwem LinkedIn sprawiają wrażenie poważniejszych i bardziej profesjonalnych, a my znajdujemy się w otoczeniu samych specjalistów i ludzi biznesu; - w innych mediach społecznościowych (np. na Facebooku czy Instagramie) reklamodawcy walczą o uwagę użytkowników z bardzo dużą ilością innej treści. W LinkedIn znajdziemy wyłącznie komunikaty związane z biznesem, więc siłą rzeczy treści jest znacznie mniej, a my mamy większą szansę na zwrócenie na siebie uwagi odbiorców. 

 Zakładamy profil… I co dalej? 

                       Zachęceni opisem możliwości LinkedIn zakładamy konto, uzupełniamy potrzebne dane… I co dalej? Na początek warto zwrócić szczególną uwagę na systematyczne rozbudowywanie profilu osobistego, a jeśli taki posiadamy – również firmowego. Nie omijajmy żadnych pól do wypełnienia i nie zapominajmy o wpisaniu słów kluczowych, które pomogą innym w odnalezieniu naszego profilu. Należy również dokładnie opisać swoją ofertę i połączyć konto na LinkedIn ze swoją stroną internetową oraz ewentualnymi profilami w innych mediach społecznościowych. Jeśli tylko możemy, warto odezwać się do byłych współpracowników i poprosić ich, by zostawili pozytywne komentarze na nasz temat. Następnie możemy zaprosić różne interesujące nas osoby do swoich kontaktów. Jeśli zaakceptują one nasze zaproszenie, będziemy mogli bez przeszkód się z nimi komunikować. Pamiętajmy, że LinkedIn to nie jest kolejny Facebook – portal ten jest przeznaczony dla specjalistów. Jeśli chcemy zrobić pozytywne wrażenie, przede wszystkim musimy formułować komunikaty w profesjonalny sposób. Zanim nawiążemy kontakt z potencjalnymi partnerami, upewnijmy się, że mamy przygotowaną kompletną ofertę. Jeśli jesteśmy w stanie, możemy dołączyć linki do poprzednich realizacji (np. jeśli pracujemy jako copywriterzy, tłumacze czy graficy). Pierwszy kontakt może być bardzo prosty i krótki – najlepiej napisać wiadomość, w której się przedstawimy i podziękujemy za przyjęcie do znajomych. Nie musimy się rozpisywać: wystarczy krótki, ale uprzejmy komunikat, w którym skupimy się na partnerze interakcji i jego potrzebach. Pamiętajmy, by zachować profesjonalny styl wypowiedzi, a także postarać się wykazać stosowną wiedzą. LinkedIn Publishing Internet bez dwóch zdań „należy” dzisiaj do blogerów. Osoby, które na swoich własnych stronach publikują artykuły na różne tematy, stały się nie tylko swego rodzaju celebrytami, ale również autorytetami w swoich dziedzinach. Czasami wystarczy, że blogerka napisze kilka postów na temat używanych przez siebie kosmetyków, by wyrosnąć na „eksperta” w tym zakresie. Wielu blogerów z czasem zakłada własne marki, ponieważ wiedzą, że ich nazwiska bez problemu przyciągną nabywców. Czytając proponowane przez nich treści, fani nabierają zaufania do nich oraz ich kompetencji, w związku z czym chętnie korzystają z ich produktów lub usług. Dzięki LinkedIn każdy przedsiębiorca może wykorzystać ten mechanizm do promowania swojej firmy. 

                      Jeszcze do niedawna opcja publikowania artykułów na tym portalu zarezerwowana była dla wąskiej grupy „liderów biznesu”, ale na szczęście to już przeszłość. Dzięki programowi LinkedIn Publishing każda firma może publikować swoje, autorskie treści. Niektórzy wieszczą, że ta platforma oznacza koniec blogów profesjonalnych – większość specjalistów będzie wolała zamieszczać swoje artykuły na tym portalu. Po co umieszczać w sieci tego typu treści? Prowadzenie bloga firmowego, a także pisanie i publikowanie artykułów branżowych ma jedną, ogromną zaletę – pomaga budować wizerunek eksperta. Jest to bardzo prosta, a zarazem skuteczna strategia marketingowa, która sprawi, że nasi odbiorcy nabiorą do nas zaufania. Jeśli przeczytają nasze artykuły i uznają je za wartościowe oraz poszerzające wiedzę, prawdopodobnie będą bardziej skłonni skorzystać z naszych usług lub nabyć produkty. Jak zabrać się do napisania artykułu? Na szczęście nie jest to trudne, ponieważ obsługa LinkedIn jest bardzo intuicyjna, a interfejs przypomina trochę ten, który znamy z Facebooka. Kiedy się zalogujemy, na środku strony pojawi się okno do tworzenia publikacji. Wystarczy kliknąć „Napisz artykuł”, a strona przekieruje nas do okna, w które możemy wpisać treść swojego tekstu.
Oprócz tego mamy możliwość dodania tytułu, zmiany czcionki, pogrubienia jej, pochylenia itp. Kiedy nasz artykuł będzie już gotowy, wystarczy kliknąć polecenie „Opublikuj”.
LinkedIn Learning 

                 Kiedyś tego typu funkcje można było znaleźć wyłącznie w serwisie Lynda.com, zaś dzisiaj możemy połączyć je z dostępem do bazy kontaktów LinkedIn. Funkcja LinkedIn Learning to platforma internetowa przeznaczona do nauki. Obecnie można na niej znaleźć tysiące kursów stworzonych przez ekspertów w danej tematyce. Z tego rodzaju kursów możemy nauczyć się rozmaitych, konkretnych umiejętności, ale także zdolności interpersonalnych oraz psychologicznych, które wbrew pozorom również przydają się w biznesie. W dodatku serwis oferuje spersonalizowane rekomendacje, dzięki którym twórcom kursów łatwiej jest dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Niestety, póki co zarówno sama strona, jak i publikowane na niej treści nie są dostępne w języku polskim – można z nich korzystać po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, japońsku i francusku. 
               Kursy podzielone są na trzy kategorie. Kiedy rozwiniemy odpowiednie menu, możemy wybrać określoną grupę treści: związaną z biznesem, technologią oraz kreatywną. Każda rozwija inne umiejętności i pozwala poszerzać kompetencje w odmienny sposób.
Slideshare

                Inną formą publikowania treści przez ekspertów oraz firmy jest Slideshare, czyli miejsce, w którym możemy zapisać różnego typu prezentacje. Slideshare stanowi osobny serwis, jednak konto na nim można połączyć z profilem na LinkedIn.  
         Jak widać, interfejs jest bardzo prosty i intuicyjny. Jeśli mamy ochotę przejrzeć dostępne prezentacje, wystarczy wybrać jeden z dwóch wariantów: „Presentation Courses” lub „PowerPint Courses”, a serwis wyświetli nam listę prezentacji z odpowiedniej kategorii.
LinkedIn Website Demographics 

               Kolejne narzędzie udostępniane przez portal umożliwia wgląd w to, kto odwiedza naszą stronę. Dzięki niemu możemy zobaczyć, w jakich branżach pracują nasi odbiorcy, w jakich firmach oraz na jakich stanowiskach są zatrudnieni itd. Taka możliwość to przede wszystkim cenne informacje dla tych, którzy chcieliby lepiej dostosować swoje treści do pożądanej grupy docelowej, a także stworzyć skuteczniejszą strategię marketingową. System przedstawia nam dane zebrane w kilka kategorii: tytuł zawodowy, branża, staż pracy, pełniona funkcja, firma, wielkość firmy, lokalizacja oraz kraj. Jeśli zdecydujemy się na filtrowanie tych informacji według daty, możemy dowiedzieć się, która kampania reklamowa zadziałała na konkretne grupy odbiorców. 

 Film: https://www.youtube.com/watch?v=uFNGMes58tg 

 LinkedIn Elevate LinkedIn Elevate 

                 To bardzo przydatne narzędzie, które pozwala na automatyczną dystrybucję informacji o firmie przez jej pracowników. Oznacza to, że każda aktualizacja profilu firmy z automatu udostępniana jest wszystkim zatrudnionym w niej osobom, co ułatwia dostęp do tych treści oraz dalsze ich rozpowszechnianie. Oprócz tego dzięki tej funkcji możemy znacznie łatwiej dotrzeć do artykułów związanych z naszą branżą lub zainteresowaniami, a także udostępnić je swoim znajomym. A co najważniejsze, usługa LinkedIn Elevate dostępna jest w formie wygodnej aplikacji na urządzenia mobilne. 
Największe marki również korzystają z LinkedIn 

               Najlepszym dowodem na to, że portal LinkedIn jest fakt, że korzystają z niego najważniejsze firmy na całym świecie i w dodatku osiągają za jego pomocą naprawdę duże sukcesy.  

1. Dell 

               Profil tego wielkiego koncernu produkującego sprzęt komputerowy to kopalnia inspiracji dla każdego ambitnego przedsiębiorcy. Konto jest bardzo często uaktualniane, a wśród publikacji pojawiają się nie tylko reklamy i informacje na temat samej firmy, ale również ciekawe nowinki ze świata IT oraz masa innych interesujących wiadomości. 
2. Volkswagen 

              Znakomitym przykładem wykorzystania możliwości LinkedIn do stworzenia skutecznej strategii marketingowej jest akcja, którą kilka lat temu przeprowadziła marka Volkswagen. W 2011 roku firma wykorzystała narzędzie LinkedIn API, które porównywało CV, kompetencje i rekomendacje użytkowników z danymi dwojga wybranych znajomych. „Wygrany” otrzymywał wirtualnego Volkswagena, co miało zwrócić uwagę klientów na nowy model samochodu wypuszczony przez markę. Przy okazji akcja marketingowa wpływała pozytywnie również na kondycję całego serwisu, ponieważ zachęcała do bieżącego uzupełniania danych oraz regularnego dbania o aktualność profilu. 
 3. Fruit of the Loom 

               Fruit of the Loom to amerykańska firma produkująca bieliznę, która postanowiła wykorzystać LinkedIn w bardzo niekonwencjonalny sposób. Jej kampania o nazwie Fresh Gigs polegała na… obdarowywaniu nowymi majtkami osób, które właśnie znalazły zatrudnienie. Motto marki wiąże się z zaczynaniem z uśmiechem – jak widać, można zacząć na wesoło nie tylko dzień, ale również nową pracę. Zasada kampanii była prosta: osoby, które ogłaszały na swoim profilu, że mają nowe stanowisko, natychmiast otrzymywały wiadomość, w której firma gratulowała im nowej pracy i oferowała prezent w postaci darmowej bielizny. Trzeba przyznać, że pomysł okazał się bardzo trafiony i odwoływał się do pewnego psychologicznego mechanizmu: marka i jej podarunek automatycznie kojarzone były ze szczęściem, które odbiorcy odczuwali tuż po otrzymaniu pracy. Kampania spodobała się na tyle, że zaczęła „żyć własnym życiem” na innych portalach, gdzie obdarowani zamieszczali zdjęcia z otrzymanymi prezentami, opatrując je hasztagiem #freshgigs. 

 Film: https://www.youtube.com/watch?v=WWVEnOiI3xE  

4. AXA Polska 

               Polska firma ubezpieczeniowo-inwestycyjna wykazała się nie lada talentem do tworzenia treści, które okażą się interesujące i przydatne dla odbiorców. Marka stworzyła specjalną aplikację Przewidywalna Kariera, która miała za zadanie prognozować dalszy przebieg kariery danej osoby. Dane, które były potrzebne do tej symulacji, można było wpisać ręcznie, jednak aplikacja mogła również pobrać je z profilu LinkedIn. Po przeprowadzeniu analizy program generował spersonalizowany film, na końcu którego znajdowało się odniesienie do usług oferowanych przez firmę AXA.
             Jak widać, obecność na portalu LinkedIn może nam przynieść różnorodne, bardzo zauważalne korzyści. Jednak aby w pełni wykorzystać jego potencjał, nie wystarczy założyć konto i uzupełnić go o dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Podobnie jak w przypadku każdego innego narzędzia, najważniejsze jest niepoprzestawanie na najbardziej podstawowych funkcjach strony oraz kreatywne podejście do prowadzenia kampanii marketingowej. Dzięki szerokiemu wachlarzowi możliwości, jakie oferuje platforma LinkedIn jesteśmy w stanie nawiązać kontakt z potencjalnymi partnerami biznesowymi, zbudować wizerunek eksperta, nawiązać trwałą relację z potencjalnymi odbiorcami oraz partnerami biznesowymi, generować ruch związany z marką również na innych kanałach, zwiększać jej rozpoznawalność, wytwarzać pozytywne skojarzenia z firmą i jej wyrobami, a także dostosowywać swoje działania reklamowe i usługi do preferencji i upodobań konkretnych grup docelowych. 

               Choć obecność na innych portalach społecznościowych z pewnością nie zaszkodzi, nie da się ukryć, że biznesowa sieć LinkedIn najlepiej odpowiada na potrzeby przedsiębiorców. W porównaniu do innych kanałów, LinkedIn odznacza się największym ukierunkowaniem. Być może nie wszystkie produkty nadają się do promowania w tym kanale, jednak w przypadku tych, które są przeznaczone dla określonych grup zawodowych LinkedIn zdecydowanie stanowi najlepszą możliwość skutecznej reklamy.
Copyright (c)2014-2018, All Rights Reserved Nakatomi LLC

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem