Wszystkie firmy, niezależnie od branży, wielkości czy zasobów mają konkretne cele biznesowe. Realizowanie tych założeń jest możliwe tylko w jeden sposób. Należy podjąć odpowiednie działania. Tutaj z pomocą przychodzi e-marketing.
Wraz z rozwojem i rozpowszechnianiem się Internetu, marketing internetowy jest obecnie zdecydowanie najpopularniejszą formą podejmowanych czynności promocyjnych. Mimo, iż działania outdoorowe mogą szczycić się dłuższą obecnością w branży marketingowej, to owocem współczesności zdecydowanie pozostaje e-marketing.
E-marketing to dotychczas najchętniej wybierany rodzaj marketingu, nie tylko pod względem popularności, ale także efektywności. Dla wielu przedsiębiorstw jest często głównym, a nawet jedynym rodzajem prowadzonych działań. Dlatego w tym artykule skupimy się na najlepszych narzędziach marketingowych, które pomogą skutecznie kontrolować podejmowane działania. Na czym się skupić, aby nie zwariować? Sprawdźmy!
1. Strona internetowa
Strona internetowa to główny i podstawowy element, od którego powinniśmy zacząć nasze działania e-marketingowe. Jeżeli odpowiednio ją przygotujesz oraz dopilnujesz, by była kompletna, może stać się Twoim najlepszym narzędziem marketingowym. Kiedyś spostrzegana tylko jako wizytówka firmy, dziś jej funkcje są zdecydowanie bardziej rozszerzone. Odpowiednia strona www wieńczy kampanie, sprzedaje i pozwala osiągnąć wspomniane na początku artykułu cele biznesowe.
Należy pamiętać, że w zależności od oczekiwań witryna naszej firmy powinna zostać odpowiednio przygotowana i przemyślana. Aby to się powiodło potrzebujemy analitycznego umysłu i obeznania z aktualnie używanymi narzędziami do analizy statystyk (np. Google Tag Manager, Senuto czy Facebook Ads Manager). Pozwoli to maksymalnie usprawnić proces poruszania się użytkownika i przyczyni się do spełniania mierzalnych celów. Warto pamiętać, że nie tylko kampanie promocyjne i działania internetowe kierują na naszą witrynę. Potencjalni klienci mogą do nas trafić także z działań offline, takich jak katalogi, billboardy, ulotki, plakaty w komunikacji miejskiej.
2. Google Analytics
Skoro o stronie mowa to nie mogliśmy pominąć tego narzędzia. W 2005 roku Google udostępniło całkowicie bezpłatnie usługę Analytics. Od tego czasu permanentnie jest ono udoskonalane i rozwijane, dzięki czemu możesz pozyskać jeszcze więcej informacji o użytkownikach, którzy wchodzą na Twoją stronę. W3techs.com podaje, że Google Analytics jest najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu na świecie.
Według danych w3techs.com, korzysta z niego ponad połowa analizowanych stron, a jeśli uwzględnimy wyłącznie serwisy, które używają narzędzi apalicznych, to udział GA sięga 90 proc.
Nic w tym dziwnego, ponieważ to narzędzie jest skarbnicą wiedzy o zachowaniu użytkowników, co pozwala skutecznie analizować działania marketingowe z konkretnych źródeł ruchu. Czego dowiemy się korzystając z funkcjonalności Google Analytics i tworząc raporty?
Dane o odbiorcach
Możliwość analizy demograficznej. Łatwo możesz dowiedzieć się jaki jest wiek i płeć odwiedzających oraz z jakiej lokalizacji się logują. Co ciekawe, można poznać ich plany, a nawet zainteresowania. Dzięki tej wiedzy można optymalnie dostosować słowa kluczowe oraz ofertę idealnie skrojoną pod odbiorcę.
Analiza zachowań użytkowników
Dowiedz się, jaki treściami są zainteresowani, które podstrony najbardziej ich interesują, a które powodują, że kończą przeglądanie witryny.
Działanie witryny
Sprawdź, czy Twoja strona ładuje się odpowiednio szybko i ile to trwa na poszczególnych urządzeniach. Dzięki temu możesz zmienić formę strony, zastosować dodatkowe usprawnienia i zoptymalizować swoją witrynę tak, aby była maksymalnie intuicyjna, a użytkownicy wiedzieli jak się po niej poruszać.
Słowa kluczowe
Dowiesz się jaka jest efektywność słów kluczowych oraz jakie są wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce.
Linki zewnętrzne
Sprawdzisz skuteczność linków odsyłających i dowiesz się, które są najbardziej efektywne. Dzięki temu śledzeniu zobaczysz które media społecznościowe i portale branżowe przynoszą najlepsze rezultaty.
Mierzenie efektów
Dzięki odpowiednej konfiguracja celu w Google Analytics mamy możliwość rzeczywistego mierzenia współczynnika odrzuceń i konwersji. Czym zatem jest konwersja? Jest to najprościej mówiąc realizacja założonego celu.
Analiza skuteczności reklam
Po połączeniu z kontem Google Ads możesz sprawdzić wyniki swojej kampanii reklamowej.
3. Brand24
Brand24 – to ponad 20 wskaźników marketingowych, dzięki którym możesz sprawdzić skuteczność prowadzonych działań w Internecie. Brand24 monitoruje źródła w sieci np. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Twitch, hashtagi na TikToku, podcasty, fora, blogi, serwisy newsowe i inne, które w połączeniu z dostępnymi danymi daje spory ogląd w temacie wyników prowadzonej kampanii marketingowej. Narzędzie dostarcza danych i pokazuje źródła, w których pojawiają się wzmianki na temat kampanii od internautów. Jedną z funkcjonalności narzędzia jest możliwość wygenerowania raportu w PDF, a przedstawione dane są dostępne w czytelnej i klarownej formie. Automatycznie dowiedz się o:
- Zasięgu SM – szacunkowa liczba osób, które miały styczność z wypowiedziami zawierającymi monitorowane zwroty.
- Interakcjach w SM – Łączna liczba udostępnień, polubień i komentarzy.
- Wzmiankach internautów o naszej kampanii.
4. BuzzSumo
BuzzSumo – ”platforma umożliwiająca monitorowanie zaangażowania użytkowników oraz śledzenie aktualnych trendów w content marketingu”. Narzędzie pracuje na podstawie monitorowania keywordów lub tematów. Obsługa BuzzSumo nie sprawi większych problemów, nawet jeżeli pierwszy raz będziesz go używać. Sposób obsługi jest bardzo intuicyjny. I co najważniejsze – narzędzie jest niezbędne przy tworzeniu interesującego content marketingu. Pozwala monitorować zaangażowanie użytkowników oraz śledzenie aktualnych trendów w e-marketingu. Wyznacznikiem jest liczba udostępnień w mediach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Pintereście. Warto pamiętać, że narzędzie nada się także do nawiązywania współpracy z influencerami. BuzzSumo daje dostęp do osobnej sekcji, w której możemy identyfikować najbardziej wpływowych użytkowników na Twitterze i YouTube’ie oraz blogerów z interesującej nas niszy.
5. Influtool
Influtool – rewelacyjne i innowacyjne narzędzie, które sprawdza i analizuje profile influencerów. Autorski algorytm ocenia rozmiar profilu w social mediach, a także autentyczność działań i odbiorców. Dzięki Influtool możemy poznać potencjał reklamowy dla marki i sprawdzić poprzednie działania, w których występowały np. konkurencyjne firmy. Wskaźnik, na którym bazuje to narzędzie nazywa się Influencer Score, pomaga on ocenić wpływ influencera na odbiorców. Autorski algorytm klasyfikuje profile na podstawie nie tylko rozmiaru i popularności treści, ale także bierze pod uwagę zaangażowanie odbiorców, liczę wyświetleń oraz wizyt. Prześwietlić można influencerów korzystających z platform takich jak Facebook, Instagram, TikTok, YouTube oraz blogi.
Narzędzi pomocnych przy tworzeniu e-marketingu jest całe mnóstwo i nie dałoby się opisać ich wszystkich. Pozwalają nam one nie tylko łatwiej, ale przede wszystkim skuteczniej i efektywniej dobierać działania promocyjne. Rozwój e-marketingu pociągnął za sobą także rozwój wszelkiego rodzaju platform i aplikacji pomocnych przy działaniach reklamowych. Nie należy się zniechęcać, poznając przytłaczającą liczbę nowych nazw i funkcjonalności jakie proponują nam twórcy narzędzi marketingowych. Przetestuj różne narzędzia i dopasuj najlepsze do swoich potrzeb, by ociągać zamierzone cele biznesowe.