Kto nie stawia na rozwój, ten się cofa i zostaje w tyle, daleko za konkurencją. Nie pozwól, aby Twoja firma znalazła się w takiej sytuacji. Zamiast tego zainwestuj w szkolenia, które podniosą kwalifikacje pracowników, zwiększą ich skuteczność oraz produktywność w trakcie pracy. Masz dość wydawania pieniędzy na szkolenia w ciemno? W takim razie wyślij dział marketingu na dedykowane szkolenia marketingowe dla firm. Sprawdź, dlaczego jedno indywidualnie dopasowane szkolenie może przynieść więcej korzyści niż wiele tradycyjnych i gotowych kursów marketingowych.
Jesteśmy pewni, że nasz artykuł pomoże Ci zdecydować, dlaczego inwestycja w dedykowane szkolenia dla firm naprawdę się opłaca. Dowiesz się z niego:
- Dlaczego warto zainwestować w dedykowane szkolenia marketingowe?
- Komu opłaca się inwestować w dedykowane szkolenia marketingowe?
- Na co warto zwrócić uwagę, wybierając dedykowane szkolenie marketingowe dla firm?
- Jak wygląda organizacja dedykowanego szkolenia marketingowego?
- Czym różnią się szkolenia „szyte na miarę” od gotowych?
Dlaczego warto zainwestować w dedykowane szkolenia marketingowe?
Poznaj 5 najczęściej przytaczanych powodów, dlaczego opłaca się inwestować w dedykowane szkolenia marketingowe.
Wygodna forma szkolenia
Jeśli nie chcesz oddelegować pracowników na szkolenie na drugim końcu Polski i pokrywać koszty transportu, a może też noclegu, to możesz wybrać formę kursu online. Jak widzisz, taka opcja gwarantuje oszczędność finansową.
Jednak czy zawsze będzie to dobre rozwiązanie? I tak i nie. Jeśli zależy Ci na integracji pomiędzy członkami działu marketingu, nawiązaniu relacji z prowadzącym, to być może warto jednak przemyśleć szkolenie stacjonarne.
Jedno jest pewno, gdy wybierzesz firmę szkoleniową, oferującą dedykowane szkolenia zazwyczaj możesz zdecydować, która z tych form – stacjonarna czy internetowa, zapewni większą skuteczność i wygodę dla uczestników kursu.
Możesz nawet zdecydować, w jakim miejscu ma odbyć się szkolenie. Jeśli w Twojej firmie brakuje odpowiedniego pomieszczenia lub sprzętu, to kurs „szyty na miarę” może być zorganizowany w siedzibie firmy szkoleniowej. To spore ułatwienie, gdy chcesz zapewnić pracownikom maksymalną wygodę lub masz do dyspozycji jedynie niewielki lokal. Oczywiście alternatywą jest również organizacja szkolenia w Twojej firmie np. sali konferencyjnej, gdzie każdy uczestnik zyska wygodne miejsca, a Ty nie będziesz mieć problemów z podłączeniem głośników, skorzystasz z rzutnika lub innego, niezbędnego sprzętu.
Indywidualnie dopasowany program szkolenia
Dedykowane szkolenia marketingowe to nie jest tanie rozwiązanie. Nie ma co tutaj zakłamywać rzeczywistości. Jednak rekompensatą wyższej ceny jest to, że zyskujesz ogromny wpływ na zakres szkolenia. Pracodawca, kierownik czy najwyżej postawiona osoba w dziale powinna zdecydować o tym, jaka wiedza pozwoli pracownikom realnie zwiększyć jakość usług i poprawić osiągane rezultaty.
Popularnym wyborem są szkolenia marketingowe z zakresu: Content Marketingu, SEO, E-mail Marketingu, płatnych reklam Google Ads lub w mediach społecznościowych, promocji w Social Mediach itp.
Poziom dostosowany do oczekiwań
Częstym problemem gotowych szkoleń jest niski poziom wiedzy, czyli zakres dopasowany jedynie do potrzeb początkujących osób. W przypadku dedykowanych szkoleń marketingowych masz pewność, że zakres, a także poziom wiedzy będą zawsze dopasowane do Twoich oczekiwań. To też gwarancja, że nie wydajesz pieniędzy na szkolenia w ciemno, bo jeszcze przed podpisaniem umowy masz dostęp do dokładnego programu zajęć.
Dostęp do dodatkowych materiałów
Podczas indywidualnie przygotowanych szkoleń marketingowych niezbędnym elementem są materiały edukacyjne. Trenerzy szkoleniowi przygotowują prezentacje, ułatwiające przyswojenie nowych informacji, a także wykresy i tabelki z najnowszymi danymi np. dotyczącymi efektywności reklam w Social Mediach.
Ważnym elementem zamkniętych szkoleń jest także case studies, przedstawiające efektywność konkretnych działań marketingowych w podobnej lub tej samej branży.
Forma przygotowanych materiałów zależy od tego, jaki rodzaj szkolenia wybierzesz – stacjonarny czy internetowy. Wtedy trener może przygotować papierowe materiały lub cyfrowe, które należy samodzielnie wydrukować.
Zastanawiasz się, dlaczego dodatkowe materiały są ważne w dedykowanych szkoleniach marketingowych? Z ich pomocą szybciej przyswoisz wiedzę i wykorzystasz ją w przyszłości – już po zakończonym kursie.
Sprawdź, jakie materiały najczęściej są oferowane podczas szkoleń dedykowanych:
- Karty pracy,
- Checklisty,
- Ogólne i bardziej szczegółowe prezentacje multimedialne,
- Quizy i łamigłówki, mające zachęcić do większej współpracy i zdrowej rywalizacji,
- Materiały do samodzielnego wydrukowania, które są wykorzystywane podczas części praktycznej szkolenia,
- Nagrania video dopasowane do tematyki kursu – często można je odtwarzać nawet po zakończeniu szkolenia,
- Testy wiedzy – pozytywny wynik sprawia, że uczestnik otrzymuje certyfikat, potwierdzający zdobytą wiedzę.
Integracja w trakcie szkoleń i kameralne szkolenia
Skutecznym sposobem zwiększania efektywności w trakcie szkoleń jest praca w grupach. Może ona przynieść więcej korzyści, niż z pozoru się wydaje. Z jednej strony sprawia, że współpracownicy integrują się w trakcie wykonywania narzuconych przez prowadzącego zadań. Przy okazji pozwala to stworzyć bardziej przyjazną atmosferę w sali szkoleniowej, a to zdecydowanie ma pozytywny wpływ na przyswajanie wiedzy. Nie można zapomnieć także o tym, że podczas pracy w grupie, uruchomiony zostaje proces zapamiętywania poprzez skojarzenia. Z pewnością ułatwi to wykorzystywanie zdobytej wiedzy już w przyszłości.
Zwróć uwagę na jeszcze jedną zaletę, która przemawia za tym, że warto inwestować w dedykowane szkolenia marketingowe dla firm – otóż szkolenia odbywają się w mniejszych grupach. Niewielka liczba kursantów sprawia, że proces zdobywania wiedzy staje się znacznie szybszy i efektywniejszy. W ten sposób tworzy się też bliższy kontakt z prowadzącym – uczestnicy zadają pytania i uzyskują odpowiedzi, które stają się często doskonałym uzupełnieniem przewidzianego zakresu kursu. Poza tym pomiędzy uczestnikami rodzą się bliższe relacje, które będą procentowały już podczas wspólnej pracy.
Komu opłaca się inwestować w dedykowane szkolenia marketingowe?
Zastanawiasz się, kto powinien zdecydować się na indywidualnie dopasowane kursy? Przekonaj się, kto najczęściej inwestuje w dedykowane szkolenia marketingowe:
- przedsiębiorcy, którzy chcą samodzielnie zająć się promowaniem swojego biznesu w sieci;
- pracownicy działu marketingu, aby poprawić swoje kompetencje i zaktualizować wiedzę;
- właściciele i administratorzy stron internetowych oraz sklepów online;
- blogerzy i copywriterzy;
- influencerzy;
- web developerzy;
- specjaliści z działu PR;
- kadry zarządzające i menedżerskie;
- wszystkie osoby, które chcą zdobywać nowych klientów przez Internet lub w tradycyjny sposób.
Na co warto zwrócić uwagę, wybierając dedykowane szkolenie marketingowe dla firm?
Nie wiesz, która firma szkoleniowa spełni Twoje oczekiwania? Zamiast zwracać uwagę jedynie na cenę, w podjęciu decyzji mogą pomóc Ci te 3 kluczowe aspekty.
Opinie i referencje od poprzednich klientów
Firma, która oferuje dedykowane szkolenia marketingowe i działa od lat, na pewno zdążyła zgromadzić opinie od wcześniejszych klientów. Podczas podejmowania decyzji koniecznie zwróć uwagę na opinie i referencje. Być może to właśnie one przechylą szalę na korzyść jednej z firm.
Pamiętaj o tym, żeby przeczytać kilka opinii i to najlepiej zarówno te najnowsze, jak i nieco starsze. Postaraj się wyciągnąć z komentarzy informacje na temat jakości szkolenia, poziomu merytorycznego, ale też samego sposobu przekazywania wiedzy i energii prowadzącego. Wśród opinii będziesz mógł lub mogła uzyskać informacje na temat tego, z jakiego sprzętu korzysta prowadzący, jak długo trwają lekcje oraz czy firma szkoleniowa dba o komfort uczestników.
Zwróć uwagę na to, że każdy kursant ma nieco inne oczekiwania i to one wpływają na ostateczną ocenę. Dla niektórych osób ważniejsze staje się to, aby prowadzący zorganizował prawdziwe show podczas szkolenia, za to inni cenią sobie praktyczne zadania i cierpliwe tłumaczenie nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień.
Dobrym pomysłem będzie też przejrzenie informacji na temat osób, które brały udział w kursie. Sprawdź, jakie stanowiska i funkcje pełnią w firmie. Niska ocena od studenta marketingu lub osoby, która dopiero zaczyna pracę w zawodzie, nie musi oznaczać, że Twoi pracownicy także nie będą w stanie czerpać korzyści ze szkolenia.
Kompetencje osoby prowadzącej szkolenie
Odpowiednio dopasowany program szkoleniowy to ważny aspekt, który wpływa na jakość kursu i jego ostateczną przydatność. Jednak musisz pamiętać o tym, że kluczem otwierającym drzwi do tajników wiedzy na dowolny temat, jest oczywiście prowadzący szkolenie, czyli trener. To od niego będzie zależało tempo zapamiętywania materiału czy zrozumienie zagadnień. Temperament i pasja prowadzącego mogą zmotywować uczestników do dalszego zgłębiania tematu, a nawet sprawią, że kursanci połkną tego przysłowiowego bakcyla.
Pozytywna energia podczas szkolenia to nadal za mało, aby mieć pewność, że wybrałeś lub wybrałaś odpowiedniego prowadzącego. Jego wiedza, autorytet i doświadczenie powinny stać się kluczowymi cechami, na podstawie których podejmiesz decyzję. Jak widzisz, bez krótkiej analizy się nie obejdzie. Przejrzyj wyszukiwarkę Google i np. LinkedIn, a wtedy zyskasz odpowiedzi na poniższe pytania na temat prowadzącego:
- Jakie jest doświadczenie szkoleniowe prowadzącego?
- Czy prowadzący na co dzień zajmuje się tematyką omawianą podczas szkolenia?
- Jakimi certyfikatami może pochwalić się trener prowadzący szkolenia?
- W jakich działach specjalizuje się prowadzący?
Czas trwania szkolenia
Dopasuj czas trwania dedykowanego szkolenia do potrzeb grupy szkoleniowej. Zwróć też uwagę na liczbę lekcji, jakie przewiduje firma organizująca kurs z zakresu marketingu. Najczęściej zamknięte szkolenia mają formę jedno- lub dwudniowych spotkań. Każdego dnia szkolenia trwają ok. 8 godzin, w trakcie których przewidziane są przerwy. Istnieje też możliwość indywidualnego dopasowania zajęć, aby były krótsze i trwały kilka dni lub miały bardziej skondensowaną formę.
Jak wygląda organizacja dedykowanego szkolenia marketingowego?
Chcesz wiedzieć, jak wygląda organizacja szkolenia marketingowego „szytego na miarę”? Niezbędna jest ścisła współpraca z firmą szkoleniową, ustalenie oczekiwań i efektów, jakie chcesz, by osiągnął zespół. Często wykorzystywany jest następujący schemat współpracy:
- Badanie potrzeb grupy szkoleniowej – porozmawiaj z firmą szkoleniową na temat potrzeb Twojej firmy. Powiedz, jaki efekt chcesz osiągnąć, w jakim celu potrzebne jest szkolenie dla pracownika. Na tej podstawie trenerzy zbadają oczekiwania pracodawcy i grupy oraz zaczną tworzyć program szkoleniowy.
- Tworzenie programu szkolenia – firma szkoleniowa stworzy „szyty na miarę” program szkolenia, ustali też z Tobą, jaką formę ma mieć kurs oraz zaplanuje szczegóły logistyczne np. miejsce organizacji szkolenia i liczbę osób. Później trener będzie mógł przystąpić do przygotowania prezentacji i dostosowania poziomu wiedzy do oczekiwań uczestników kursu. Pamiętaj, że możesz modyfikować zakres programu i zgłaszać swoje uwagi. Na tej podstawie ustalana jest w sposób indywidualny cena za dedykowane szkolenie marketingowe.
- Podpisanie umowy – skoro wszystkie szczegóły zostały już ustalone, to możesz przejść do formalności, czyli do podpisania umowy z firmą szkoleniową. Wtedy też ustalane zostają szczegóły płatności za szkolenie.
- Przygotowanie sprzętów i sali szkoleniowej – gdy decydujesz się na szkolenie internetowe, to zorganizuj miejsce, gdzie ma się odbyć szkolenie. Niezbędny będzie wtedy duży ekran lub telewizor, aby wszyscy uczestnicy mogli dostrzec wyświetlane informacje. Przyda się również dobre nagłośnienie, miejsca siedzące, ławki, a nawet przekąski. Wtedy zorganizujesz miejsce, które będzie sprzyjać zdobywaniu wiedzy. Jeśli uczestnicy mają wykonywać zadania praktyczne, to potrzebne mogą być laptopy i stabilne łącze.
- Przeprowadzenie szkolenia – ostatnim etapem współpracy jest ten najważniejszy element, czyli samo szkolenie z marketingu. W ustalonym terminie trener przyjedzie do Twojej firmy lub w inne, wyznaczone miejsce. Może też połączyć się z zespołem przy pomocy platformy Zoom czy Teams. Spotkanie musi przebiegać zgodnie z umową – np. mogą odbywać się indywidualne konsultacje, zadania w grupach, zajęcia praktyczne oraz teoretyczne itp.
Czym różnią się szkolenia „szyte na miarę” od gotowych?
Dedykowane szkolenia marketingowe są „szyte na miarę”, co oznacza, że wyróżniają się indywidualnym dopasowaniem do potrzeb Twojej firmy. Takie kursy są wyjątkowe i dostosowane pod względem formy, czasu trwania, lokalizacji oraz zakresu wiedzy. Wyróżniają się też wysoką skutecznością i wyższą ceną w porównaniu do gotowych kursów z zakresu marketingu. Jednak może wziąć w nich udział dowolna liczba pracowników. Dedykowane szkolenia mają zamkniętą formę i wymagają ścisłej współpracy z firmą szkoleniową – tylko wtedy otrzymasz kurs, na którym Ci zależy.
Czym są gotowe szkolenia marketingowe? Do wyboru jest kilka opcji. Czasem to skończony produkt, który możesz opłacić w każdej chwili. Zyskujesz wtedy natychmiastowy dostęp do platformy szkoleniowej. Takie gotowe szkolenie możesz wielokrotnie odtwarzać, bo zazwyczaj mają formę wideo – nie są prowadzone na żywo, choć jednocześnie są proste i wygodne w obsłudze. Alternatywą są kursy na żywo, które również mają charakter gotowy. Odbywają się w formie stacjonarnej lub internetowej.
Oczywiście gotowe szkolenia są też dużo tańsze od kursów marketingowych „szytych na miarę”. Nie zapewniają jednak indywidualnie dopasowanej wiedzy, musisz opierać się jedynie na tym, co postanowił przekazać szkoleniowiec, nie masz dostępu do dodatkowych materiałów. Jeśli chcesz zaoszczędzić, to ta opcja dobrze się sprawdzi, ale gdy szukasz efektywnego rozwiązania, to postaw na dedykowane szkolenia marketingowe.
Szkolenia z zakresu marketingu i z wielu innych dziedzin, których zakres jest ściśle dostosowany do Twoich oczekiwań to przyszłość w branży szkoleniowej. Natłok szkoleń gotowych sprawił, że wielu pracodawców zaczęło jeszcze ostrożniej podchodzić do wybierania kursów doszkalających pracowników. Głównie w obawie, że zakres i jakość szkolenia nie przełoży się na realne korzyści dla firmy. To tylko pokazuje, że jedyną gwarancją, że opłacone szkolenia będą efektywne, są dedykowane szkolenia marketingowe.