Bunt przeciwko systemowi, ogromne straty największych inwestorów, ośmieszenie Wall Street i zryw indywidualnych inwestorów – czy uwierzysz, że za wszystkim tym stała rozrastająca się w szalonym tempie społeczność jednego z najpopularniejszych portali na świecie, czyli Reddit?
Poznaj najgłośniejszą w ostatnich latach akcję, która pokazuje potęgę internetowej społeczności, a przy tym potencjał Reddit Ads jako narzędzia marketingowego. Przekonaj się, dlaczego również Twoja marka powinna bliżej przyjrzeć się zasadom, wokół których funkcjonuje Reddit.
Z naszego artykułu dowiesz się:
- Czym jest Reddit?
- Jak narodził się WallStreetBets?
- Rajd akcji spółek GameStop, AMC i innych – bunt przeciwko systemowi
- Czy Reddit Ads może stać się skutecznym narzędziem marketingowym?
Czym jest Reddit?
Reddit to portal odwiedzany miesięcznie przez ponad 430 mln aktywnych użytkowników oraz 52 mln osób każdego dnia. Serwis w 2021 roku był wyceniany na 10 mld dolarów i wygenerował 350 mln dolarów – przede wszystkim z działalności Reddit Ads.
Na Reddit użytkownicy mogą tworzyć forum dyskusyjne i gromadzić społeczność zrzeszoną wokół wybranego tematu. Głównym założeniem serwisu jest dzielenie się linkami, zdjęciami, GIF-ami oraz wideo znalezionymi w Internecie.
Użytkownicy oddają głosy na treści – im więcej głosów, tym wyższa pozycja na stronie głównej platformy i większe uznanie.
Reddit stworzył dość specyficzną kulturę – zupełnie inną niż pozostałe platformy społecznościowe. Najważniejszym elementem Reddit są subreddity, czyli kategorie tematyczne – jest ich już ponad 2,2 mln, z czego 130 tys. to naprawdę aktywne społeczności. Każdy użytkownik może stworzyć własnego subreddita i tam zrzeszać osoby zainteresowane danym tematem. Użytkownicy mogą promować subreddity oraz pojedyncze treści przy pomocy Reddit Ads.
Jednym z najsłynniejszych subredditów jest WallStreetBets, który pokazał siłę społeczności Reddit oraz ich zaangażowanie, co zakończyło się sporym zamieszaniem na amerykańskiej giełdzie.
Jak narodził się WallStreetBets?
Początki WallStreetBets sięgają 2012 roku, kiedy to Jamie Rogozinski stracił pracę i postanowił zacząć inwestować, aby pomnożyć zgromadzone oszczędności. Postanowił stworzyć własnego subreddita, ponieważ uznał, że brakuje miejsca w Internecie, gdzie inwestorzy mogliby dzielić się z innymi osobami swoimi spostrzeżeniami czy poglądami na temat giełdy.
Od początku Rogozinskiemu zależało na stworzeniu przestrzeni, gdzie będzie panowała luźna atmosfera, aby inwestowanie było kojarzone z czymś ciekawym i zabawnym. Z początku zainteresowanie WallStreetBets nie było zbyt duże, jednak z czasem ten subreddit stał się miejscem, dzięki któremu szczególnie młodzi ludzi mogli realnie się wzbogacić. Już po 4 latach od założenia subreddita Rogozinski zgromadził 100 tys. subskrybentów, ale z czasem ta liczba zaczęła jeszcze bardziej rosnąć. Pod koniec 2022 roku liczba subskrybentów WallStreetBets wynosiła już 13,3 mln – wśród nich można znaleźć wiele znanych osób np. Mark Cuban, Martin Shkreli czy streamer Twitcha Pokimane.
Największe zainteresowanie WallStreetBets zyskało wśród przedstawicieli pokolenia Y i Z. Zamieszczone tam porady opierały się często na dość prostej logice – kupuj jak najtańsze akcje, niewiele powyżej 0 USD lub akcje spółek, które znajdują się w kłopotliwym położeniu.
Jednym z przykładów był GameStop. Zorganizowana akcja pokazała, że siła Reddit jest tak wielka, że może nawet sprawić problemy na amerykańskiej giełdzie. Odpowiedzialna była za to m.in. mem stock mania, która wybuchła w I półroczu 2021 roku.
Rajd akcji spółek GameStop, AMC i innych – bunt przeciwko systemowi
Po raz kolejny o potędze społeczności Reddita zrobiło się głośno, gdy jego użytkownicy zdecydowali wspólnie przeciwstawić się funduszom giełdowym z Wall Street. Ten rajd akcji przeszedł do historii, dlatego przyjrzyjmy się jej nieco bliżej.
Największym echem rozniosła się historia ogromnego wzrostu wartości akcji GameStop. Firma dotąd zajmowała się sprzedażą gier komputerowych i na konsolę, a jej 5 tys. sklepów było rozlokowanych w różnych częściach USA. Jednak pandemia i wzrost popularności cyfrowych kopii gier oraz giganta, jakim jest Amazon, sprawił, że GameStop i inne firmy z branży „stacjonarnej” straciły na popularności i wartości. Przekładało się to na niską wartość akcji GameStop, które jeszcze 12 stycznia 2021 były wyceniane na 20 USD.
Jednak wystarczyło zaledwie 13 dni, żeby wartość dokładnie tych samych papierów wartościowych wzrosła do 159 USD, a 28 stycznia wynosiła już ok. 358 USD!
Jak to możliwe? Odpowiedź jest prosta – działania zrzeszającej się społeczności na subredditcie WallStreetBets. Użytkownicy platformy zdecydowali postawić się rekinom i sytuacji rynkowej GameStop. Dzięki zgromadzonej i ciągle rozrastającej się społeczności zaczęto kupować w szalonym tempie akcje firmy. Sięgające dotąd dna akcje firmy nagle poszybowały w górę. W pewnym momencie dobiły nawet do 400 USD, a sama wartość spółki wzrosła z 2 mld aż do 24 mld USD.
Giganci tacy jak Citron Capital czy Melvin Capital wskazali, że notowania GameStop spadną. Nie mogli się bardziej pomylić.
Warto zadać sobie pytanie, co stało za sukcesem akcji zorganizowanej przez społeczność WallStreetBets na Redditcie? Złożyło się na to kilka aspektów.
Na pewno duże znaczenie odgrywał samo sedno krótkiej sprzedaży, czyli tzw. shortów. Sama idea zarabiania na spadkach akcji to duże ryzyko, ale też same zasady są dość proste. Należy pożyczyć papiery wartościowe od kogoś, a następnie je sprzedać po jak najwyższym kursie. Z kolei, gdy notowania ponownie zaczną spadać, należy je odkupić oraz oddać temu, od kogo je pożyczaliśmy. Zarabiamy tutaj na różnicy między sprzedażą a zakupem akcji. Sedno problemu polega na tym, że mamy nieograniczone możliwości starty i ograniczony zysk.
Zaangażowanie ogromnej liczby drobnych inwestorów z Reddita doprowadziło do niecodziennego buntu. Wartość GameStop urosła do ogromnych poziomów, co doprowadziło do tego, że rekiny Wall Street zaczęły notować ogromne straty. Szacuje się, że Melvin Capital Management był o krok od bankructwa i całkiem wycofał się z „szortów”, które dotąd stanowiły 70% jego przychodów. Wielu specjalistów uznaje, że pokazało to wynaturzenie rynku giełdowego w USA.
Swoją cegiełkę w buncie przeciwko systemowi dodał także Elon Musk, który poparł działania redditowych inwestorów.
Niemniej trzeba podkreślić również, że całe wydarzenie, które odbiło się czkawką u największym inwestorom, rozpoczęło się na platformie Reddit. To pokazuje siłę internetowej społeczności, która jest w stanie zamieszać nawet na Wall Street.
Podobne akcje dotyczyły też innych spółek, taki jak AMC, Nokia czy BlackBerry, które z różnych powodów notowały spadki na giełdzie.
Czy Reddit Ads może stać się skutecznym narzędziem marketingowym?
WallStreetBets pokazał nie tylko, że leszcze i płotki są w stanie choćby krótkoterminowo zapolować na rekina. Przy okazji warto zwrócić uwagę na Reddit jak na platformę, która ma spory potencjał marketingowy. Odpowiednia strategia i przemyślane działania mogą sprawić, że będziesz w stanie wypromować nie tylko akcje spółek, ale też swoją ofertę i markę.
Dlaczego naszym zdaniem powinieneś zacząć reklamować się na Redditcie?
- Trafiasz prosto do grupy docelowej – gdy skupisz się wokół odpowiednio dobranych subredditów i grup odbiorców, Twoja reklama zapewnia znacznie więcej korzyści. Reddit Ads daje Ci możliwość wycelowania swojej reklamy do osób, które będą zainteresowane ofertą. To z jednej strony zwiększa konwersję czy zwrot z inwestycji, ale też pozwala zmniejszyć koszty reklamy. Trafiasz w ten sposób do społeczności międzynarodowej z różnych części świata.
- Większe szanse na wzrost rozpoznawalności marki – Reddit Ads i sama aktywność na Reddit to szansa na to, żeby zwiększyć popularność Twojej marki. Można pokusić się nawet o założenie, że szczególnie nowe firmy mają szansę na szybszy wzrost zainteresowania ich marką na Reddit niż na Facebooku lub na TikToku. Wynika to głównie z faktu, że algorytm Reddita jest znacznie prostszy i opiera się na zasadzie – Twoje posty zostaną odebrane pozytywnie tylko wtedy, gdy przyniosą użytkownikom jakąś wartość. Algorytm wyświetla dla użytkowników treści na podstawie głosów i subredditów, które subskrybują.
Poza tym, czy wiesz, że najbardziej zagorzali i aktywni członkowie redditowej społeczności nie odwiedzają innych portali społecznościowych? Dlatego właśnie Reddit i Reddit Ads sprawią, że skutecznie dotrzesz do grupy docelowej.
- Nie potrzebujesz dużego budżetu – popraw ruch na swojej stronie, zacznij notować wyższe zyski i zwiększ świadomość na temat marki, a przy tym nie martw się wysokimi kosztami. Reddit Ads wyróżni się wśród portali społecznościowych na pewno tym, że nie wymaga dużych inwestycji. Stawki CPC są często znacznie niższe niż na Facebooku czy Instagramie. Choć zależy to od rodzaju wybranej przez Ciebie reklamy.
5 wskazówek, jak wykorzystać Reddit Ads i zaangażować społeczność, aby zyskać lojalnych klientów
Nie zagwarantujemy, że zdobędziesz tak duże zasięgi na Reddit, jak WallStreetBets, ale z powodzeniem możesz korzystać z Reddit Ads i zyskać naprawdę zaangażowaną społeczność. Jak to osiągnąć? Skorzystaj z naszych wskazówek, a z pewnością stanie się to możliwe.
Poznaj platformę
Zanim rozpoczniesz kampanię Reddit Ads, musisz dokładnie poznać specyfikę działania tej platformy. Użytkownicy Reddit tworzą zaangażowaną społeczność, a subreddity często są tworzone z pasją. Dlatego zbyt nachalna reklama nie zdobędzie ich zaufania – może nawet spowodować ich niechęć wobec Twojej marki. W związku z tym mamy dla Ciebie jedną radę na początek – żeby dobrze poznać Reddit, zacznij od słuchania i czytania, a dopiero później przejdź do pisania. Wtedy poznasz język, jakim posługują się redditorzy i dowiesz się, jak działają. Przeczytaj też Reddiquette, który stanowi nieformalny spis wartości wielu twórców Reddit.
Postaw na autentyczną komunikację
Skoro użytkownicy Reddit cenią sobie szczerość i autentyczność brandów, reklamujących się na platformie, to właśnie tym kieruj się podczas tworzenia reklam i subredditów. W przypadku tej platformy możesz pozwolić sobie na znacznie więcej luzu niż np. na LinkedIn. Nie bój się sięgania po potoczny język oraz memy, które dobrze współgrają z Twoją marką. Wtedy kampania Reddit Ads będzie odzwierciedlała charakter brandu i dopasuje się do oczekiwań użytkowników Reddit.
Bądź zaangażowany i zaoferuj konkretną wartość
Podczas tworzenia kampanii Reddit Ads zawsze kieruj się główną zasadą tego serwisu: „It’s perfectly fine to be a redditor with a website, it’s not okay to be a website with a reddit account”. Koniecznie pamiętaj o tym podczas opracowywania strategii marketingowej, ponieważ użytkownicy Reddit bardzo rzadko akceptują autopromocję. To Twoja wiedza, zaangażowanie, rady czy błyskotliwe odpowiedzi mają zachęcić inne osoby do częstszego odwiedzania Twojego subreddita oraz do pozytywnej reakcji na zamieszczone reklamy.
Ciekawym elementem kampanii reklamowej na Reddit może też być Real Time Marketing, który pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych kont.
Bądź konsekwentny
Pamiętaj, że budowanie zaangażowanej oraz lojalnej społeczności na Reddit może zająć sporo czasu. Nie zrażaj się zatem po kilku tygodniach, gdy płatne reklamy nie będą jeszcze przynosiły oczekiwanych korzyści. Zamiast tego postaw na konsekwentne działanie i angażuje się w dyskusje, a na pewno zaprocentuje to w przyszłości.
Istotnym elementem tworzenia kampanii Reddit Ads jest znalezienie podredditów, które są istotne dla Twojego biznesu. Społeczność tej platformy jest właściwie nieograniczona, więc możesz dotrzeć do wątków, które pasują do Twojej działalności czy niszy, którą chcesz rozwijać. Znajdź takie subreddity, komentuj wpisy innych osób, weź udział w dyskusjach, a do tego pisz tam własne posty. Takie zaangażowanie z czasem zostanie dostrzeżone, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w rosnącej liczbie subskrybentów Twojego subredditu.
Wykorzystaj możliwości Reddit
Reddit ma ogromne możliwości, które odkryjesz, gdy dopasujesz się do tamtejszej społeczności. Potencjał tego serwisu dotyczy również reklam, jakie masz do dyspozycji, dzięki czemu możesz zdecydować się płatne Reddit Ads lub na marketing organiczny na platformie. Najlepiej skorzystaj z obu tych możliwości, by jeszcze bardziej zwiększyć swoje zasięgi.
Jakie rodzaje Reddit Ads warto wybrać?
Już podczas tworzenia reklamy Reddit musisz znać jej cel. W zależności od tego, na którą opcję się zdecydujesz, to będziesz mieć do dyspozycji różne typy reklam oraz stawki. Wśród dostępnych celów znajdziesz:
- świadomość marki,
- ruch,
- konwersję,
- instalację aplikacji,
- wyświetlanie wideo.
Reddit Ads pozwala na precyzyjne targetowanie – pod względem lokalizacji, pory dnia korzystania z serwisu, zainteresowań czy urządzeń, z jakich korzystają użytkownicy.
Promowany post
Na Reddit masz do dyspozycji dwa rodzaje promowanych postów – reklamy linków oraz reklamy tekstowe. Wyróżniają się jasnoniebieskim tłem i tagiem „promowane”. Z pomocą tego rodzaju Reddit Ads możesz zachęcić użytkowników platformy do odwiedzenia Twojej strony internetowej lub docelowej strony produktu. Wyglądają podobnie do nagłówków, a do tego są naprawdę łatwe do stworzenia. Promowanie linków włączysz przy pomocy samoobsługowej platformy reklamowej Reddit.
Popularną metodą Reddit Ads jest też reklama tekstowa, która może zawierać dłuższą treść z opisem Twojej oferty i np. linkiem do subredditu. Może też przekierowywać do innego postu na Reddit.
Reklama displayowa
Do reklam displayowych zaliczane są tradycyjne formy promocji online np. banery. Jeśli chcesz skorzystać z takiej formy, to musisz skontaktować się z zespołem sprzedaży Reddit. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że reklama displayowa nie należy do tanich, a ceny zaczynają się od 30 tys. USD. Dlatego najczęściej są zarezerwowane dla firm z dużym budżetem reklamowym. Jednak w zamian za to umożliwiają dotarcie do wytargetowanej społeczności, zapewniają dostęp do dedykowanego menedżera kont i spersonalizowanych raportów.
Marketing organiczny
Nie musisz ograniczać się jedynie do płatnych reklam na Reddit, żeby zaistnieć na tej platformie. Możesz też uzupełnić swoje działania o marketing organiczny.
Na czym polega marketing organiczny na Reddit? Nie wystarczy założenie konta biznesowego i dodawanie postów. Musisz zaangażować się oraz tworzyć treści, które są przydatne i wartościowe z perspektywy odbiorców. Niezbędne jest też uczestnictwo w dyskusjach, odpowiadanie na pytania oraz tworzenie własnych postów na Reddit. Z czasem użytkownicy na pewno dostrzegą dobry content, będą chcieli się nim dzielić i go komentować, a wtedy Twoja społeczność zacznie rosnąć.
Jeśli chcesz zyskać większą kontrolę nad tematyką treści, to jako Brand możesz stworzyć własny subreddit. Bez względu na branżę, w jakiej działasz, to na pewno będziesz mógł znaleźć przestrzeń dla siebie. Zadbaj tylko o to, aby postępować zgodnie z najważniejszymi zasadami marketingu organicznego na Reddit:
- udostępniaj jedynie przydatne i wartościowe treści,
- uzbrój się w cierpliwość, nastaw się na długoterminowe działanie, a nie na sprint,
- angażuj się w dyskusje, pisz komentarze i odpowiadaj na pytania innych użytkowników,
- udzielaj się w innych grupach tematycznych powiązanych z Twoim brandem i branżą, w jakiej działasz.
Podsumowanie
Wydarzenia takie jak zaangażowanie użytkowników z WallStreetBets ukazały, jak dużą moc posiada społeczność internetowa. Mimo to nadal mamy wrażenie, że wielu przedsiębiorców nie docenia potencjału, jaki tkwi w Reddit. Przemyślane działania, treści o realnej wartości i dostosowanie sposobu komunikacji do grupy odbiorców sprawiają, że Reddit może stać się głównym źródłem zdobywania nowych klientów i zwiększania świadomości na temat marki. Konieczne będzie jednak zaufanie specjalistom, którzy dobrze znają wszystkie zakamarki tego medium społecznościowego i wiedzą, jak promować ofertę bez narażenia się dość specyficznej społeczności na Reddit.