Jak znaleźć Influencera do projektu, jak sprawdzić skuteczność?

5 kwietnia 2023
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2023/04/influ-1280x880.jpg

Influencer marketing ma ogromną moc i może sprawić, że popyt na Twoje produkty i usługi wystrzeli w górę. Co jest sekretem tego rodzaju promocji? Odpowiedzią jest dogłębna analiza Influencerów, z pomocą których przeprowadzona zostanie kampania reklamowa. Jak znaleźć Influencera do projektu? Poznaj nasze metody w dalszej części tego poradnika.

Z artykułu dowiesz się:

Kim jest Influencer?

Influencerem określamy osobę, która tworzy swoją markę osobistą lub markę swojej firmy w Social Mediach. Ta działalność pozwala na gromadzenie wokół swojej twórczości grupy osób o podobnych poglądach, zainteresowaniach, problemach i stylu życia.

Influencer może być dla swoich obserwujących, followersów czy subskrybentów źródłem inspiracji, motywacji oraz oczywiście wiedzy na różne tematy.

Kto najczęściej jest Influencerem? Blogerzy, znani użytkownicy z mediów społecznościowych, eksperci z różnych branż, wpływowe osoby oraz celebryci.

Na co zwrócić uwagę, wybierając Influencera?

Influencerzy gromadzą wierną społeczność, wśród której mogą znajdować się przedstawiciele grupy docelowej Twojej marki. Dlatego współpraca z Influencerami to świetny sposób na szybkie efekty w postaci wzrostu sprzedaży i zwiększenia rozpoznawalności marki.

Chcesz przekonać się, ile korzyści zapewnia współpraca z Influencerem? Wykonaj analizę, dzięki której dowiesz się, jak znaleźć Influencera, z którym opłaca się współpracować. Podczas przygotowywania raportu zwróć uwagę na omawiane przez nas wskaźniki.

Statystyki konta

Statystyki konta to czynniki, na jakie trzeba zwrócić uwagę, wybierając Influencera do współpracy. Znając liczbę obserwujących, liczbę osób komentujących, dodających posty do ulubionych/ lajkujących, czytających lub oglądających posty, dowiesz się, jakie są potencjalne zasięgi Influencera. Większość szczegółowych statystyk uzyskasz bezpośrednio od Influencera, choć coraz więcej narzędzi, o których napisaliśmy w dalszej części tego artykułu, także zapewnia sporo danych na temat statystyk konta w SM.

UWAGA! Gdy zdecydujesz się napisać do Influencera z prośbą o udostępnienie statystyk swojego konta lub kont w Social Mediach, poproś również o dane demograficzne odbiorców. To pozwoli Ci uzyskać informacje o tym, gdzie mieszkają, jakiej są płci oraz ile lat mają odbiorcy Influencera. Dzięki temu dowiesz się, czy na pewno pokrywają się oni z profilem idealnego klienta Twojej marki.

Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Podczas sprawdzania Influencera zwróć też uwagę na engagement rate, czyli wskaźnik zaangażowania Influencera. Dane te wskazują na zaangażowanie obserwujących poprzez stosunek liczby komentarzy, udostępnień, polubień do liczby obserwujących. Najlepiej, jeśli engagement rate wynosi powyżej 6% – wtedy warto rozpocząć współpracę z wybranym Influencerem.

Wskaźnik zaangażowania możesz obliczyć samodzielnie z wykorzystaniem poniższego wzoru:

[(polubienia + komentarze) ÷ obserwujący] x 100 = engagement rate

Możesz też skorzystać z anglojęzycznych kalkulatorów, dzięki którym jeszcze szybciej sprawdzić poziom zaangażowania wybranych twórców w mediach społecznościowych. Szczególnie polecamy Ci:

  • Phlanx – do wyliczenia wskaźnika wystarczy, że podasz nazwę konta na Instagramie, które chcesz sprawdzić;
  • inBeat – pozwala obliczyć średnią liczbę polubień i komentarzy w ostatnich 12. postach, dodatkowo możesz skorzystać z wykresów, które w czytelny sposób obrazują te dane w wybranym okresie czasowym oraz wskazują zaangażowanie względem konkretnych postów;
  • HypeAuditor – zapewnia najbardziej rozbudowane statystyki, dotyczy to nie tylko kont biznesowych na Instagramie.

Zastanawiasz się, jak czytać wskaźnik zaangażowania? Możesz kierować się następującą skalą engagement rate na Instagramie:

  • poniżej 3% – engagement rate jest określany jako „z potencjałem do poprawy”;
  • 3-6% – średni engagement rate;
  • powyżej 6% – engagement rate na bardzo dobrym poziomie.

Jednak istnieje kilka wyjątków, które warto wziąć pod uwagę m.in.:

  • Duże i starsze konta znanych osób np. Leo Messiego – choć ma duże zasięgi na Instagramie, to według obliczeń wychodzi na to, że ma dość niski engagement rate. Może to być związane z sezonowym zainteresowaniem daną osobą, zmianą gustu na przestrzeni lat bądź dużą liczbą obserwujących z nieaktywnymi kontami.
  • Małe lub nowe konta np. microinfluencerzy – zazwyczaj mają większy wskaźnik engagement rate, co potwierdza, że microinfluencerzy mają niewielką, ale bardziej zaangażowaną społeczność. Mimo nie tak dużych zasięgów.

Ocena agencji

Jeśli Influencer marketing pozostawisz agencji, wykona ona dla Twojej marki, analizę, której wynikiem będzie nie tylko raport, ale również oparta na doświadczeniu ocena agencji. Specjaliści wezmą pod uwagę takie aspekty jak m.in. cennik, zasięg, dopasowanie Influencera do branży, w jakiej działasz, łatwość komunikacji z Influencerem oraz jego lub jej wizerunek. Na podstawie analizy wielu czynników, wystawiona zostaje ocena, zazwyczaj w skali 0-5. Do tego może być również dodany krótki komentarz, który ułatwi podjęcie decyzji o wyborze Influencera do kampanii.

Ocena Social Blade

Jak znaleźć Influencera, który ułatwi przeprowadzenie efektywnej kampanii reklamowej? Z pewnością pomoże Ci w tym Social Blade. Narzędzie służy do przeprowadzania prostych audytów kont w wielu mediach społecznościowych takich jak YouTube, Twitch, Twitter, Instagram, Facebook, TikTok itp.

Social Blade jest darmowe i proste w obsłudze – nie wymaga nawet rejestracji, więc bardzo szybko będziesz mógł przeanalizować wybranego twórcę.

Social Blade podczas analizy profilu bierze pod uwagę liczbę publikacji, liczbę obserwujących oraz zaangażowanie na profilu w skali procentowej. Dzięki temu dowiesz się, czy odbiorcy wchodzą w interakcje w obrębie profilu Influencera i w jaki sposób się to odbywa.

Narzędzie umożliwia analizę jedynie tych kont na Instagramie, które są przełączone z wersji personalnej na biznesową. Jakie jeszcze zyskasz informacje? Sprawdzisz dzienny przyrost followersów, liczbę utraconych obserwujących, obserwowane profile, opublikowane posty itp. W ten sposób nie tylko dowiesz się, który Influencer ma największy potencjał sprzedażowy, ale również poznasz najbardziej znanych twórców z danej branży.

Dopasowanie do branży

Kampanie reklamowe we współpracy z twórcami internetowymi są najefektywniejsze wtedy, gdy Influencer jest powiązany z marką. Dlatego content tworzony przez Influencera powinien być spójny z branżą, sposobem działania oraz strategią komunikacji z odbiorcami. Warto o tym pamiętać nie tylko podczas długoterminowych współprac, ale też w trakcie jednorazowych przedsięwzięć. Zwiększysz wtedy autentyczność przekazu, a do tego trafisz do społeczności, która może być faktycznie zainteresowana reklamowaną marką.

Nie musisz ograniczać się jedynie do Influencerów powiązanych w bezpośredni sposób z branżą czy marką. Dobrym przykładem jest marka ze sportową odzieżą, która może rozpocząć współpracę nie tylko z Influencerem modowym, ale też ze sportowcem lub trenerem personalnym.

Jak sprawdzić skuteczność Influencera?

Fake Influencerzy to poważny problem dla Influencer Marketingu, dlatego ważne jest sprawdzenie osoby, z którą chcesz rozpocząć współpracę – nie tylko pod względem skuteczności, ale też wiarygodności. Najlepszym sposobem na ograniczenie negatywnych zaskoczeń jest dobry research oraz dokładna analiza Influencerów. Dzięki temu uzyskasz więcej danych typu zasięgi, notowane wzrosty i spadki w liczbie obserwujących, a także poziom zaangażowania odbiorców.

Sprawdź też, jaki wizerunek tworzy wybrany Influencer, przeglądnij poprzednie współprace tej osoby oraz reakcje odbiorców. W ten sposób dowiesz się, jak Influencer prowadził kampanie reklamowe, a nawet czy stosował się do zaleceń UOKiK i oznaczał reklamy, prezenty itp.

Przed rozpoczęciem współpracy z Influencerem przeanalizuj liczbę obserwujących względem liczby postów. Jeśli twórca ma np. 30 tys. followersów i ok. 30 postów, to oznacza, że albo usuwa niektóre treści, albo jest nieuczciwy i kupił obserwujących. Na pewno nie chcesz rozpocząć współpracy z takim Influencerem, bo po prostu nie zapewni to oczekiwanych korzyści.

Przeanalizuj również treści, jakie twórca udostępnia w mediach społecznościowych. Poświęć na to trochę czasu, a dowiesz się, jakie posty tworzy Influencer i jak reagują na nie odbiorcy. Koniecznie zweryfikuj wtedy autentyczność komentujących osób. W końcu opinie mogą być dodawane przez boty, co nie ma żadnego przełożenia na wartość marketingową.

Statystyki konta to kolejny aspekt, który musisz sprawdzić, zanim rozpoczniesz współpracę z Influencerem. Z pomocą tych informacji dowiesz się m.in. jaki jest zasięg relacji i postów na Instagramie.

Gdzie szukać Influencerów do swojej marki?

Przeanalizowaliśmy także najskuteczniejsze miejsca, gdzie szukać Influencerów do projektu. Nasze wskazówki na pewno będą nieocenioną pomocą dla reklamodawców, którymi mogą być zarówno agencje, marki, jak i domy mediowe.

Platformy do współpracy z Influencerami

Zastanawiasz się, jak znaleźć Influencera? Pomocne mogą okazać się platformy współpracy z twórcami. To za ich pośrednictwem współpraca pomiędzy Influencerami a reklamodawcami staje się znacznie łatwiejsza. Dlaczego? Bo zarówno jedna, jak i druga strona oszczędza sporo czasu. Influencer dodaje informacje na temat swojej aktywności w Social Mediach (np. liczby obserwujących, cennika za publikację oraz udostępnia linki do swoich profili), a tym samym wyraża chęć do podjęcia współpracy reklamowej. Natomiast reklamodawca może odszukać według kategorii, cen czy popularności Influencerów, którzy będą pasowali do projektu.

Ostrzegamy, że opieranie się jedynie na platformach do współpracy z Influencerami i zaniechanie przygotowywania raportu z analizą, to nadal spore ryzyko, że ROI z inwestycji nie spełni naszych oczekiwań.

Z jakich platform warto korzystać? Oto lista tych najpopularniejszych:

W Polsce najpopularniejsze są przede wszystkim dwie platformy do współpracy z Influencerami – Reachablogger i Whitepress.

Narzędzia do Influencer Marketingu

Nie wiesz, jak znaleźć Influencera do współpracy? Dobrym wyborem będą dedykowane narzędzia. Niektóre działają indywidualnie, inne należy zainstalować w Social Mediach czy do przeglądarki. Zadaniem takich narzędzi jest ułatwienie procesu poszukiwania Influencerów, ale też szybsze pozyskanie wielu przydatnych informacji na ich temat. Dzięki Iconosquare, Crowdfire, InfluTool, Klout, Socialblade czy Socialbakers otrzymasz dane na temat:

  • jakości followersów oraz ich zaangażowania;
  • popularności Influencera;
  • branży czy kategorii, do której zaliczana jest twórczość Influencera;
  • podstawowych danych do analizy, np. liczby followersów.

Grupy na Facebooku

Chcesz wiedzieć nie tylko, jak znaleźć Influencera, ale również, gdzie należy ich szukać? Ciekawym rozwiązaniem są grupy na Facebooku, gdzie zrzeszają się twórcy oraz firmy, zatrudniające Influencerów do współpracy. Wystarczy, że dołączysz do takiej grupy i dodasz tam ogłoszenie w formie briefu. Influencerzy sami będą zgłaszali się do Ciebie w odpowiedzi na zamieszczony post. Taka opcja ma kilka zalet, np. jest darmowa i możesz opierać się na rekomendacjach innych członków grupy. Zwróć też uwagę na istotne wady, czyli m.in. czasochłonne sprawdzanie zgłoszeń i dość długi czas oczekiwania. Nie masz też pewności co do wiarygodności czy zaangażowania Influencerów. Dlatego musisz jeszcze znaleźć czas na żmudny proces analizy internetowych twórców.

Instagram

Jeśli chcesz, żeby marka była promowana przy pomocy dużej liczby zdjęć i relacji na żywo, to powinieneś zacząć szukać na Instagramie Influencerów do współpracy. Takie rozwiązanie sprawdzi się w wielu przypadkach np. dla marek modowych, związanych z żywieniem, kosmetykami, książkami czy sportem.

Do dyspozycji masz kilka sposobów, które ułatwią Ci znalezienie Influencera na Instagramie.

Jeśli chcesz stworzyć listę twórców, to możesz ręcznie wyszukiwać twórców z pomocą dopasowanych hashtagów. Wystarczy, że przefiltrujesz je pod kątem popularności, a szybko pokażą Ci się hashtagi z największą liczbą polubień. Taki sposób wyszukiwania Influencerów jest bardzo czasochłonny, ponieważ musisz przejrzeć wiele profili, zanim wytypujesz odpowiednie konta. Przygotuj się też na to, że nie każdy twórca odpisze na Twoją wiadomość, a niektórzy mogą po prostu odmówić współpracy.

Zależy Ci na rozpoczęciu współpracy z microinfluencerami? W takim razie włącz popularne konto np. z branży dietetycznej i sprawdź, kto obserwuje tego twórcę. W ten sposób możesz trafić na konta o podobnej tematyce, które są znacznie mniejsze i lepiej dopasowane pod względem budżetu, odbiorców bądź engagement rate.

W przypadku, gdy prowadzisz konto na Instagramie, to możesz wprost napisać na swoim koncie lub dodać kafelek w relacjach, że poszukujesz kilku osób, które chciałyby przetestować produkt lub podzielić się opinią ze swoimi followersami. Z pewnością szybko otrzymasz wiele zgłoszeń.

Monitorowanie Social Mediów

Dowiedz się, jak znaleźć Influencerów w jeszcze jeden skuteczny sposób. Z tym zadaniem świetnie poradzi sobie monitorowanie Social Mediów, które ułatwia sprawdzenie opublikowanych treści, śledzenie wzmianek na temat marki i konkretnego tematu. Umożliwią Ci to poniższe narzędzia:

  • Unomo Social Media,
  • Brand24,
  • SentiOne,

Niektóre z tych narzędzi ułatwiają też śledzenie użytkowników, a nawet monitorowanie konkretnych kont w mediach społecznościowych oraz stron na Facebooku. Z pomocą monitorowania mediów społecznościowych dowiesz się, jakie zasięgi ma dany twórca, a do tego ocenisz liczbę interakcji, jakie wywołują wpisy, posty czy relacje.

Narzędzia do monitorowania Social Mediów umożliwiają analizę nie tylko profili, ale też słów kluczowych, dają Ci również dostęp do szczegółowych statystyk i danych na temat konta, które standardowo są dostępne jedynie dla właściciela konta.

influencer marketing

Czy warto korzystać z rankingów blogerów?

Niektóre firmy nie chcą przeznaczać czasu i pieniędzy na indywidualne dopasowywanie Influencerów do swojej marki. W takiej sytuacji najwygodniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowego rankingu blogerów bądź Influencerów. Jednak, czy warto kierować się jedynie popularnością twórców?

Zazwyczaj to dobry kierunkowskaz, który może sugerować Ci, jakich Influencerów należy wziąć pod uwagę, ale nie powinno to być jedyny aspekt. Pamiętaj, że takie rankingi zazwyczaj nie są zbyt obiektywne – opierają się jedynie na głosowaniu społeczności bądź są tworzone tylko przez jedną osobę. Często nie stoi za tym szczegółowa analiza z wykorzystaniem wskaźników poszczególnych kont i twórców, a jedynie personalne sympatię. Dlatego warto sugerować się jedynie bardziej obiektywnymi rankingami.

Zwróć też uwagę na inne wady szukania Influencerów jedynie na podstawie gotowych rankingów:

  • Wysokie ceny – twórcy, znajdujący się na szczycie list popularności zazwyczaj zawyżają stawki za post, relację itp. W niektórych przypadkach ceny mogą być kilkukrotnie wyższe w porównaniu do innych Influencerów.
  • Zmienne trendy – rankingi popularności Influencerów przede wszystkim są tworzone na początku nowego roku i stanowią podsumowanie trendów, obowiązujących w poprzednim roku. Opierając wybór twórców jedynie na takim spisie, sporo ryzykujesz. Po prostu twórca mógł być modny w 2022 roku, ale niekoniecznie powtórzy się to w 2023 roku. Przyczyny takich zachowań mogą być różne np. wybuch skandalu, powielanie tych samych tematów postów oraz zmiana dotychczasowych trendów.
  • Brak szczegółowej analizy – niekiedy łatwa opcja wcale nie musi być dobra, bo opiera się na jednym kryterium np. liczbie obserwujących. Takie podejście może spowodować przepalanie budżetu przeznaczonego na marketing, a do tego nie przyniesie realnych korzyści sprzedażowych. Sprawia też, że twórca internetowy może nie być odpowiednio dopasowany do strategii komunikacji marki, a nawet nie trafiać do tej samej grupy odbiorców, co firma.

Podsumowanie

Influencer marketing ma ogromną moc marketingową – światowa wartość przekracza już 16 mld dolarów, dlatego popularność internetowych twórców jest chętnie wykorzystywana przez marki. Gromadzone przez celebrytów, ekspertów oraz znanych i lubianych użytkowników Social Mediów społeczności to potencjalni klienci czy usługobiorcy. Zaufanie, jakim darzą followersi Influencerów, sprawia, że zapraszanie ich do współpracy może przynieść sporo korzyści dla marki. Wzrost świadomości i zaufania względem marki oraz zwiększona sprzedaż to kluczowe zalety, które zachęcają do inwestowania w Influencer marketing.

Jak znaleźć Influencera, który zapewni realne korzyści? Niezbędna jest analiza różnych twórców, zaangażowanie, czyli engagement rate, a także obiektywna ocena agencji marketingowej. Nie opieraj się na gotowych rankingach, bo ograniczają się jedynie do popularności Influencerów. Zamiast tego indywidualnie dopasuj go to sposobu komunikacji i branży. Sprawdź też twórcę, aby zyskać pewność, że warto rozpocząć jednorazową lub długoterminową współpracę z Influencerem. Wtedy dostrzeżesz korzyści, jakie zapewnia zaangażowana społeczność internetowych twórców.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
 
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer