Konkursy w Social Mediach – 5 Ważnych Zasad

8 lutego 2022
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2022/02/Konkursy-w-Social-Mediach-5-Waznych-zasad-1280x880.jpg


Zacznijmy od najważniejszego pytania, które powinno nam towarzyszyć nie tylko tworząc konkursy w social mediach, ale za każdym razem kiedy chcemy podjąć jakiekolwiek działania. Pytanie brzmi: Po co mi to? W jakim celu to robię? Mając określony cel, można zaplanować działanie konkursu i nagrody. Sprawdź, jakich zasad należy się trzymać organizując konkursy w social mediach.

 

1. Cel(uj)

Otóż każdy organizator ma swój cel. Jedni chcą podbić zasięgi, inni przyciągnąć fanów a jeszcze inni bardziej ich zaangażować i budować swoją społeczność na Facebooku czy Instagramie. Marki natomiast pochylają się nad konkursami z powodu chęci zwiększenia ich świadomości lub produktów do nich przynależnych. Inną przyczyną jest również chęć zwiększenia sprzedaży. Planowanie i wdrażanie konkursu może być jednym z pomysłów, które pozwolą organizatorowi skutecznie zrealizować cel
a może nawet kilka z nich.

Otóż można by to skrócić do zdania – sprawa jest o tyle prosta, że organizator chce ożywić swój profil, a uczestnik konkursu chce za swój wkład otrzymać nagrodę. To transakcja. Ktoś chce sprzedać swój pomysł, ktoś inny chce go kupić. Rodzi się pytanie – za ile?

 

2. Pobudź

Ludzie zaczynają być pobudzeni i chętniej podejmują się zadania, gdy wymaga ono kreatywności. Warto jednak pamiętać, że w prostocie tkwi to, co najlepsze. Nie należy zatem przesadzać. Warto dopasować nagrody do branży, jaką reprezentuje organizator. Nagrody powinny być atrakcyjne dla społeczności followersów. I tak prowadząc działalność związaną z branżą kosmetyczną nie strzelaj sobie w kolano i nie planuj nagrody jaką jest np. grill. Ktoś mógłby zadać pytanie – dlaczego?
Grill – świetna sprawa. A no być może świetna, ale w ten sposób nie zbudujesz ani nie powiększysz swojej społeczności w socialach. Uczestnicy konkursu nie zostaną z Tobą na dłużej. A czy nie taki jest właśnie nadrzędny Twój cel? Dobrą praktyką może być zaproponowanie jako wygranej vouchera do Twojego sklepu o podanej wcześniej wartości. Pomysłów jest masa – a co człowiek, to inny pomysł więc jedyne co trzeba zrobić to znaleźć ten najlepszy.

 

3. Testuj

Być może to nic odkrywczego, ale jak wszystko w życiu – również konkursy w social mediach – najlepiej przetestować. To Ty decydujesz, jaki rodzaj konkursu wybierzesz. To, o czym huczy w temacie cały Internet (tak, zrobiłam małe badanie) to tzw. Próg wejścia do wartości nagrody. Co to oznacza? I w tym miejscu wracamy do naszej transakcji sprzedaży. Im droższa wartość nagrody, tym większej kreatywności, wkładu możesz oczekiwać od uczestników biorących udział w konkursie.

 

4. Inspiruj się

Inspiruj się, czerp z doświadczeń innych, wykorzystuj otaczającą Cię rzeczywistość. Tak wiele się dzieje. Nie zamykaj się przed możliwościami. Skorzystaj z kalendarza świąt nietypowych lub po prostu z kalendarza świąt. Twórz ciekawy content, szalone kreacje, baw się. Żongluj czasem konkursu. I tak. Oczywiście – jedni powiedzą, że konkurs musi mieć zasięgi, ale może czasem zorganizować konkurs dla swojej społeczności, której podziękujesz za lojalność? Może warto utworzyć konkurs jednodniowy
i sprawdzić czas reakcji followersów? Przemyśl to.

Dobrą praktyką jest zaciekawienie odbiorcy. Pobudzenie wyobraźni. Być może dobrym sposobem byłoby wymyślenie zabawy, gry czy zagadki. Takim zabiegiem pokażesz, że Twoja marka nie jest nudna. A kto wie? Może zostaniesz zasypany ciekawym contentem, który będziesz mógł wykorzystać?

Możesz też zacząć współpracę z twórcą czy influencerem, a może nawet konkurencją. Tak, wiem szalony pomysł, ale może w szaleństwie tkwi efekt i skuteczność? Może warto się wymienić koszykiem odbiorców? A może influencer sprawi, że Twoje zasięgi poszybują w kosmos? Może. Bo wszystko zależy od Ciebie – organizatorze! Pamiętaj jednak, że każda współpraca niesie ryzyko. Warto
w harmonogramie pracy nad konkursem, dać sobie czas na znalezienie odpowiedniego Partnera. Źle dobrany influencer może narobić również szkód Twojej marce. Takim przykładem jest współpraca marki Ecco z Fitlovers. Influencerzy znani z miłości do sportu zdaniem odbiorców marki Ecco nie do końca wpasowali się w charakter marki.

 

5. Pamiętaj o:

  1. Zasadach – czyli o niczym innym jak o regulaminie. Zarówno Facebook jak i Instagram umywają ręce od konkursów organizowanych przez użytkowników platformy. Dlatego warto jasno opisać zasady, bo pełną odpowiedzialność ponosisz Ty.
  2. RODO – czyli o niczym innym jak o ochronie danych osób biorących udział w konkursie.
  3. Uważaj na zwroty, których używać nie należy: polub, udostępnij, zaproś do znajomych.
  4. O niebezpieczeństwie, jakim są uczestnicy konkursu. Niektórzy z nich mogą być „łowcami konkursów”, którzy są przygotowani na każde możliwe, powszechne zadanie typu zdjęcie czy wiersz. Nie wahają się ich używać niejednokrotnie!
  5. O Twojej odpowiedzialności za Twoją wiedzę (dotyczącą samego konkursu i wpisanych w niego podatków).

 

Konkursy w Social Media – czy warto?

Zawsze warto, jeśli zaplanowałeś i dobrze wszystko przemyślałeś, nie pomijając żadnego kroku:

  1. Wyznaczenie celu/celów.
  2. Zaplanowanie i wyznaczenie deadline (jak szybko ten cel ma być zrealizowany).
  3. Ustalenie budżetu na nagrody.
  4. Stworzenie przemyślanego scenariusza konkursowego – związanego z Twoją branżą/marką.
  5. Stworzenie regulaminu.
  6. Zadbanie o RODO.
  7. Zaopatrzenie się w nagrody związane z Twoją branżą/marką; wartość nagród adekwatna do zadania.
  8. Napisanie szkicu posta, w którym zachęcasz do udziału w konkursie (namawiam, żebyś zadał sobie pytanie, co Ciebie by zachęciło do udziału).

 

Odpowiadając na pytanie czy konkursy w social mediach są warte uwagi – tak! Oczywiście jest to uwarunkowane pomysłem i planem na ich realizację. Ale nie tylko. Bo także techniczną wiedzą na sam temat organizacji konkursu w social mediach.

Nie pozostało nic innego jak napisać – odważ się, kretuj, bądź ciekawy i eksperymentuj! A Twoje konkursy – oprócz mnóstwa zabawy – przyniosą Twojej marce korzyści zarówno wizerunkowe, jak i te sprzedażowe.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
 
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer