Google Ads – Przewodnik po rodzajach kampanii

27 lipca 2022
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2022/07/google-ads-przewodnik-po-rodzajach-kampanii-Nakatomi-Agencja-Marketingowa-Warszawa-Blog-1280x880.jpg

Czym jest i jak działa Google Ads?

Google Ads to system służący do tworzenia i emisji płatnych reklam na stronie wyszukiwarki Google oraz w wynikach wyszukiwania, czyli na stronach internetowych. Został stworzony przez Google w 2000 roku i od tamtej pory znany był jako Google AdWords. Dopiero w 2018 roku zmieniono nazwę na Google Ads. Przez cały ten czas projekt bardzo prężnie się rozwija, stale dając użytkownikom nowe możliwości reklamy usług i produktów.

Nie bez powodu Google Ads jest dziś niezwykle istotnym narzędziem marketingu internetowego. Z jednej strony nie wymaga od razu znaczących budżetów, ponieważ dobrze przygotowana kampania może być skuteczna nawet przy niewielkich nakładach finansowych. Z drugiej – jest to narzędzie niezwykle efektywne. Im lepiej przemyślana kampania, tym więcej potencjalnych klientów trafi na stronę reklamodawcy. Co więcej, wszystkie działania i ich skuteczność można stale monitorować, analizować i natychmiast reagować w razie potrzeby.

Reklamy mogą być wyświetlane w wielu różnych formatach: tekstowym, graficznym, video, a nawet dynamicznym, w postaci grafiki lub treści i obrazu. Dzięki wielu typom reklam system reklamowy Google Ads jest odpowiedni dla każdej branży, firmy czy sklepu internetowego. Dzięki nim możliwe jest budowanie rozpoznawalności marki, kreowanie wizerunku firmy, skuteczne pozycjonowanie strony, co przekłada się na konkretne wyniki finansowe. Oczywiście im lepiej reklama zostanie zaplanowana i dopasowane do odbiorców, tym lepsze przynosi efekty. Możliwość wyboru grupy docelowej jest ogromną zaletą korzystania z Google Ads. Opierając się na kilku parametrach, takich jak: płeć, wiek, lokalizacja, zainteresowania i godziny wyświetlania można to zrobić z dużą dokładnością. To natomiast zwiększa prawdopodobieństwo, że przekaz dotrze do jak największej liczby potencjalnych klientów.

Jakie są rodzaje kampanii Google Ads?

Google Ads daje bardzo wiele możliwości konfiguracji, ustawień i optymalizacji, dzięki czemu można naprawdę dokładnie przygotować każdą kampanię reklamową. To z kolei kluczowe, aby zrealizować określone wcześniej cele. Od ich wyznaczenia powinna zaczynać się  praca nad każdą kampanią reklamową. Kolejnym, nie mniej istotnym krokiem, jest podjęcie decyzji o rodzaju kampanii, jaką chcesz przeprowadzić. Typ kampanii wybierasz na podstawie swoich celów marketingowych, strategii marki i ilości czasu, jaką możesz poświęcać na prowadzenie kampanii.

Do podstawowych rodzajów kampanii Google Ads należą:

  • Search czyli reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania.
  • Display czyli kreacje graficzne wyświetlane w witrynach należących do sieci partnerów Google.
  • Youtube czyli wideo w sieci YT i partnerów Google.
  • PLA, inaczej kampanie sprzedażowe czyl reklamy produktowe w sieci wyszukiwania.
  • Lokalne, czyli kampanie promujące biznes w określonej lokalizacji.
  • Kampanie promujące aplikacje.
  • PerformanceMax, czyli nowy typ kampanii Google Ads, nastawiony na realizację określonych celów.

 

Search – Reklamy w sieci wyszukiwania

 

google ads przewodnik po rodzajach kampanii - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa Blog 1

Kampanie w sieci wyszukiwania (search) wyświetlają reklamy tekstowe właśnie w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku reklama wyświetla się w wynikach Google, kiedy użytkownik wyszukuje hasło związane z Twoją ofertą. Mają one na celu sprowadzić na Twoją witrynę ruch wysokiej jakości. Dzięki temu zyskujesz leady, a nawet sprzedaż. Są rozliczane za koszt kliknięcia (cpc).

W przypadku reklam tekstowych najważniejsze jest staranne dobranie słów kluczowych, po wyszukaniu których będą się pojawiać Twoje reklamy. To podstawa, ponieważ będą one widoczne tylko dla klientów, którzy aktywnie poszukują w wyszukiwarce określonych haseł. Im lepiej przygotowana będzie lista fraz kluczowych oraz sama treść reklamy, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient w nią kliknie.

Warto mieć świadomość, że same reklamy tekstowe składają się z nagłówków i linii opisu. Nagłówki są krótsze i widoczne na górze reklamy, linie opisu są niżej i mogą być dłuższe. W tworzeniu reklamy istotne jest zawarcie w niej najważniejszych informacji, możliwych korzyści, udogodnień czy promocji oraz CTA czyli wezwania do działania. Powinny być one także ściśle dopasowane do grupy słów kluczowych, którą reprezentują.

Zalety kampanii tekstowych:

  • zwiększają sprzedaż online i liczbę rejestracji;
  • ułatwiają zdobywanie kontaktów do potencjalnych klientów;
  • są proste w konfiguracji – wystarczy wybrać słowa kluczowe i napisać treść reklamy, nie są potrzebne żadne dodatkowe pliki;
  • trafiają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców, docierasz bowiem do użytkowników, którzy aktywnie szukających tego, co oferujesz.

 

Display – Banery wyświetlane na stronach partnerów Google

 

google ads przewodnik po rodzajach kampanii - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa Blog 2

Atrakcyjne wizualnie kampanie w sieci reklamowej to doskonały sposób na poszerzenie zasięgu i przyciągnięcie uwagi odbiorców, nie tylko w wyszukiwarce Google. Wyświetlane są one bowiem na milionach stron internetowych oraz w aplikacjach i usługach należących do Google. To świetny sposób, aby poszerzyć zasięgi i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów nie tylko w wyszukiwarce Google.

Co ciekawe, możesz też utworzyć kampanię w sieci reklamowej, skierowaną wyłącznie do osób, które wcześniej odwiedziły już Twoją witrynę lub korzystały z Twojej aplikacji. Dzięki temu masz jeszcze więcej możliwości i możesz przygotować celniejsze kampanie. Ten typ kampanii świetnie sprawdza się jeśli zależy Ci na zwiększeniu ruchu na stronie (traffic), ale również w kampaniach świadomościowych (Brand Awarness).

W zależności od postawionego celu, mogą być rozliczane za koszt kliknięcia (cpc) lub koszt tysiąca wyświetleń (cpm). Do  tego typu kampanii niezbędne są jednak atrakcyjne kreacje graficzne, przygotowane zgodnie ze specyfikacją Google. Ich formaty różnią się, w zależności od tego, czy mają być statyczne, dynamiczne czy elastyczne.

Zalety kampanii display:

  • dostarczają informacji o marce i ofercie;
  • zwiększają sprzedaż dzięki przekonującym kreacjom i CTA;
  • są wyświetlane nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także w witrynach i aplikacjach;
  • pozwalają na nawiązanie ponownego kontaktu z osobami, które już były zainteresowane Twoją ofertą.

 

 

Wideo: reklamy w serwisie YouTube

 

google ads przewodnik po rodzajach kampanii - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa Blog 3

Kampanie wideo umożliwiają wyświetlanie reklam wideo w YouTube. Użytkownicy widzą je podczas oglądania filmów na YT i w sieci partnerów Google – przed rozpoczęciem filmu lub w jego trakcie, a także jako propozycja do obejrzenia na liście proponowanej przez YT. Mogą to być reklamy pomijalne (które można przewinąć) i niepomijalne (wymuszające obejrzenie w całości).

Kampanie wideo sprawdzają się doskonale w kampaniach świadomościowych (Brand Awarness). Youtube oferuje możliwość przejścia na witrynę po kliknięciu w film, a nawet dodania na reklamę specjalnych nakładek. Są rozliczane za koszt obejrzenia (CPV) lub koszt tysiąca wyświetleń (CPM).

Oczywiście, do tego typu kampanii niezbędne jest wcześniejsze przygotowanie odpowiedniego filmu reklamowego, co samo w sobie nie należy do prostych działań i wymaga najczęściej wsparcia profesjonalistów. Z drugiej, dzisiejsze możliwość techniczne, jakie dają choćby smartphony i inne ogólnodostępne sprzęty, pozwalają stworzyć naprawdę profesjonalne kreacje. Najważniejszy wydaje się w tym kontekście trafiony pomysł i dobry scenariusz.

 

Dlaczego warto wybrać kampanie wideo:

  • prezentują użytkownikom markę oraz zachęcają do zakupu;
  • umożliwiają dotarcie do nowych odbiorców;
  • koncentrują się na działaniu;
  • docierają do osób, które nie korzystają z wyszukiwarki;
  • pozwalają dotrzeć do osób, które już widziały Twoje reklamy lub odwiedziły witrynę.

 

Do wyboru jest aż 6 typów kampanii wideo:

  • Zachęcanie do konwersji: zwiększ sprzedaż i liczbę potencjalnych klientów dzięki reklamom zachęcającym do działania.
  • Niestandardowa kampania wideo: dostosuj ustawienia, wybierając różne typy reklam.
  • Kampanie wideo typu „Zasięg”: uzyskaj jak największy zasięg w ramach budżetu, aby docierać do większej liczby unikalnych użytkowników (wykorzystując bumpery reklamowe, reklamy In-Stream możliwe do pominięcia lub opcjonalnie połączenie obu tych formatów) albo docierać do użytkowników z całym Twoim przekazem (wykorzystując reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia).
  • Out-Stream: wyświetlaj reklamy wideo przeznaczone tylko na urządzenia mobilne na stronach internetowych i w aplikacjach poza YouTube. Reklamy odtwarzają się w treści na stronie lub w aplikacji.
  • Zwiększanie zainteresowania zakupem: zachęcaj użytkowników do rozważenia zakupu Twojego produktu, wyświetlając im możliwe do pominięcia reklamy wideo In-Stream lub In-Feed.
  • Sekwencja reklam: przedstaw jakąś historię w serii reklam wyświetlanych w określonej kolejności.

Kampanie produktowe (PLA)

 

google ads przewodnik po rodzajach kampanii - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa Blog 4

Kampanie produktowe wyświetlają informacje o konkretnych produktach. Dzięki temu idealnie nadają się dla sprzedawców detalicznych, którzy chcą zwiększać popyt na swój asortyment. Kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę określoną frazę, w wynikach wyszukiwania i na karcie „Zakupy” pojawiają się konkretne reklamy produktów, dopasowane ściśle do wyszukiwania. Reklamy kampanii PLA także pojawiają się w wynikach wyszukiwania SERP. Wyróżniają się wizualnie, ponieważ zawierają kilka stałych elementów: zdjęcie produktu, jego nazwę, cenę oraz nazwę sklepu.

W przygotowaniu kampanii produktowej najważniejszy jest feed produktowy, czyli baza danych o produktach. To z niego bezpośrednio Google zaciąga informacje i to właśnie dlatego tak ważne są dobrze przygotowane nazwy i opisy oferty Twojego sklepu.

Podstawowy feed akceptowany przez Google musi zawierać takie dane, jak:

  • Tytuł produktu (title) – nazwa produktu, zgodna z nazwą na stronie.
  • Identyfikator produktu (id) – unikalny, alfanumeryczny identyfikator produkty.
  • Opis produktu (description) – dokładny opis Twojego produktu.
  • Link do zdjęcia produktu (image link) – link do zdjęcia, które wyświetli się w reklamie.
  • Cena produktu (price) – cena produktu, koniecznie zgodna z wartością podaną na stronie.
  • Link (link) – adres url, na który zostanie przekierowany użytkownik, który kliknie w reklamę (czyli adres url, pod którym znajduje się konkretny produkt).
  • Dostępność (availability) – status dostępności produktu.
  • Brand (brand) – marka Twojego produktu.
  • Gtin (gtin) – jest to globalny numer jednostki handlowej Twojego produktu.

Co ważne, to świetna opcja nie tylko dla sklepów internetowych. Także właściciele sklepów stacjonarnych mogą promować w ten sposób swoje produkty.

Dlaczego warto wybrać kampanie produktowe:

  • Promocja asortymentu sklepów on-line i stacjonarnych;
  • Zachęcenie zarówno do zakupów, jak i samej rejestracji w sklepach, dzięki czemu mogą uzyskać dodatkowe informacje o promocjach itp.;
  • Możliwość promocji sklepów znajdujących się w pobliżu użytkownika;

 

Kampanie promujące aplikacje

 

google ads przewodnik po rodzajach kampanii - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa Blog 5

Jak sama nazwa wskazuje, to rodzaj kampanii nastawiony na reklamowanie aplikacji. Co ciekawe, w odróżnieniu od większości kampanii Google Ads, w tym przypadku nie ma potrzeby samodzielnego projektowania treści poszczególnych reklam. Google wykorzystuje bowiem Twoje propozycje tekstu reklamy, obrazy, filmy i zasoby ze strony z informacjami o aplikacji w danym sklepie i tworzy z nich reklamy w różnych formatach, przeznaczone do różnych sieci.

Aby rozpocząć, wystarczy, że wpiszesz tekst, określisz stawkę początkową i budżet oraz podasz informacje o językach i lokalizacjach dla swoich reklam. Dodatkowo masz możliwość wyboru spośród trzech typów reklam promujących aplikacje, ze względu na ich cel:

  • Instalacje aplikacji – wyświetla reklamy, które zachęcą użytkowników do zainstalowania Twojej aplikacji.
  • Zaangażowanie w aplikację – zachęca do zaangażowania się użytkowników, którzy mają już Twoją aplikację, i przekieruj ich na odpowiednią stronę docelową.
  • Rejestracja wstępna (tylko w przypadku Androida) – wyświetla reklamy, które wzbudzają zainteresowanie użytkowników Twoimi grami i aplikacjami, zanim pojawią się one w Google Play.

Dlaczego warto wybrać kampanie promujące aplikacje?

  • Reklama aplikacji: zwiększa liczbę instalacji, zaangażowanie i liczbę rejestracji w Twojej aplikacji na urządzeniach mobilnych.
  • Marketing wielokanałowy: jedna kampania będzie promować Twoją aplikację w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, Google Play i YouTube.
  • Łatwa konfiguracja i proste zarządzanie: kierowanie i tworzenie reklam oraz określanie ich stawek są zautomatyzowane, co pozwala uzyskać optymalną skuteczność.

 

 

Kampanie lokalne: promowanie lokalizacji w wielu kanałach

 

google ads przewodnik po rodzajach kampanii - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa Blog 6

Google Ads oferuje także ustawienia, które pozwalają kierować reklamę na konkretne lokalizacje – miasto albo miasto i okolicę do określonej liczby kilometrów. By poprawić skuteczność lokalnej reklamy w Google, warto w słowach kluczowych uwzględnić element lokalizacji, dodać rozszerzenia do reklam w postaci lokalizacji i numeru telefonu oraz stworzyć wizytówkę GMF i uruchomić reklamę w mapach Google.

Dlaczego warto wybrać kampanie lokalne:

  • Pomagają przyciągać klientów do sklepów stacjonarnych i na wydarzenia.
  • Są automatycznie optymalizowane pod kątem sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, Map Google i YouTube.
  • Ułatwiają użytkownikom znalezienie adresu i godzin otwarcia Twojej firmy.
  • Jedna kampania będzie wyświetlać Twoje reklamy w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, Mapach Google i YouTube.

Kampanie Performance Max – Nowość

Performance Max to nowy typ kampanii Google Ads, który służy do realizacji określonych celów. Od czerwca 2022 kampanie produktowe oraz kampanie lokalne można samodzielnie przekształcać właśnie w kampanie Performance Max. W ramach jednej kampanii Google ads daje tutaj reklamodawcom dostęp do wszystkich swoich zasobów reklamowych. Dzięki optymalizacji w czasie rzeczywistym i w różnych kanałach oraz zastosowaniu inteligentnego określania stawek, kampanie Performance Max pomagają zwiększać skuteczność na podstawie wyznaczonych przez Ciebie celów konwersji.

Dlaczego warto wybrać kampanie Performance Max:

  • Prosta konfiguracja z automatyczną optymalizacją: kampanie Performance Max są zaprojektowane tak, aby można je było łatwo uruchomić. Są automatycznie optymalizowane pod kątem skuteczności.
  • Zwiększanie liczby i wartości konwersji: automatyzacja optymalizuje budżet i stawki w różnych kanałach.
  • Znajdowanie nowych klientów: reklamy docierają do nowych segmentów odbiorców dzięki analizowaniu w czasie rzeczywistym zamiarów i zachowań użytkowników oraz kontekstu.
  • Więcej statystyk: kampanie Performance Max są teraz częścią strony „Statystyki”, dzięki czemu zawsze możesz sprawdzić, jak działa automatyzacja i jak możesz ją ulepszyć.

 

Jaki rodzaj kampanii Google Ads wybrać?

 

google ads przewodnik po rodzajach kampanii - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa Blog 7

W sieci można dość często spotkać się z opinią, że przygotowanie kampanii Google Ads jest proste. Podczas gdy samo tworzenie reklam faktycznie może wydawać się łatwe, a Google jak zwykle dostarcza narzędzie dość intuicyjne w obsłudze, to jednak, aby kampania była skuteczna, niezbędna jest pokaźna dawka wiedzy marketingowej, umiejętności analityczne i refleks, pozwalający szybko reagować na ewentualne zmiany.

Na początek, do uruchomienia kampanii wymagany jest jedynie dostęp do konta reklamowego Google, czyli poczty Gmail. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań warto dobrze przemyśleć i zaplanować między innymi: słowa kluczowe, obecne trendy w reklamach oraz preferencje użytkowników, czyli potencjalnych klientów. Odpowiednio przygotowana reklama jest lepiej i wyżej oceniana przez system reklamowy, co przekłada się na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google oraz zysk.

Jeśli natomiast chodzi o wybór samego rodzaju kampanii to powinien on zależeć przede wszystkim od celu, w jakim uruchamiasz reklamy. Jeśli zależy Ci na sprzedaży produktów, wybierz kampanię produktową PLA. Jeśli chcesz zachęcić nowych użytkowników do swojej aplikacji postaw na kampanie reklamowe aplikacji. W przypadku, kiedy Twoim celem jest zwiększenie świadomości marki przydatne będą reklamy wideo lub graficzne.

Reklama tekstowa może się sprawdzić w każdym z tych przypadków, pod warunkiem, że dobrze przeanalizujesz słowa kluczowe oraz przygotujesz wartościowy, chwytliwy tekst. Bardzo interesujące jest także najnowsze rozwiązanie Google Ads, czyli kampanie Performance Max, ponieważ dzięki niemu tworzysz jedną kampanię, za pomocą której wyświetlasz reklamy we wszystkich miejscach udostępnianych przez Google Ads, czyli w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, na YouTube, w Gmailu, Google Maps czy na kartach Discover. Wybór najlepszych zasobów dla Twojej reklamy odbywa się automatycznie w czasie rzeczywistym, na podstawie danych zbieranych 24/7 przez algorytm. Kampanie Performance Max oparte są na celach marketingowych, które określasz już w pierwszych krokach kreowania reklam. Dzięki połączeniu tych wszystkich rozwiązań, Google Ads dostarcza narzędzie do tworzenia naprawdę skutecznych kampanii reklamowych.

Nie wiesz jak zrobić pierwsza kampanię Google Ads? Nie wahaj się skorzystać z pomocy specjalistów, aby udoskonalić swoje działania i zyskać więcej z Google Ads.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (9 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
 
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer