Google AdSense – Czy warto?

27 maja 2022
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2022/05/Google-Adsense-Nakatomi-Agencja-marketingowa-Warszawa-blog-1-1280x880.jpg

 

W sieci można zarabiać na wiele sposobów. Zaczynając od sprzedaży produktów lub usług, a kończąc na wyświetlaniu reklam. Biorąc pod uwagę, że reklama w internecie to obecnie jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, nie ma chyba firmy, która by z niej nie korzystała. Rynek jest więc olbrzymi. Google AdSense to rozwiązanie Google, umożliwiające zarabianie na reklamach, ale nie reklamodawcom, a tym, którzy te reklamy wyświetlają na swoich stronach www. W jaki sposób? Jak przystąpić do Google AdSense i kto może to zrobić? Ile mogą wynieść zarobki na AdSense? Sprawdź czy warto poznać to narzędzie.

 

Co to jest AdSense?

Google AdSense to rozwiązanie Google, dzięki któremu ruch na Twojej stronie www może przynieść realne zarobki. Wystarczy, że zaczniesz wyświetlać reklamy na swojej witrynie, a Google zapłaci Ci za to oraz za każdym razem, kiedy ktoś w nie kliknie. Co ważne, nie dotyczy to wyłącznie gigantów czyli rozbudowanych serwisów internetowych. Do AdSense przystąpić może praktycznie każdy właściciel strony www, który zdecyduje się wydzielić na niej przestrzeń reklamową dla treści o charakterze tekstowym, graficznym lub video. Aby zarabianie na AdSense było jednak możliwe, konieczne jest spełnienie kilku wymogów oraz znajomość zasad obowiązujących w przypadku reklam Google. Jak to działa i od czego zacząć?

 

Jak działa AdSense?

Firmy, które korzystają z płatnych reklam Google Ads, mogą wybrać, czy wolą wyświetlać reklamy użytkownikom tylko w wyszukiwarce Google, czy również korzystać z powierzchni reklamowej na stronach, które zostały zaakceptowane przez Google Adsense. To ważne, ponieważ jeśli Twoja witryna nie odpowiada założeniom regulaminu, to reklamy w ogóle się na niej nie pojawią.

 

Kto może korzystać z Adsense?

Właściwie każdy właściciel strony internetowej może korzystać z AdSense. Aby to jednak miało sens i przynosiło dochody niezbędne jest, aby serwis generował ruch. Im bardziej popularna strona, tym więcej użytkowników zobaczy reklamę i zwiększa się szansa, że ktoś w nią kliknie. Choć w przypadku AdSense zarabiać można także już za same wyświetlenia. Jeśli zatem Twoją witrynę odwiedza kilku użytkowników w tygodniu, to nie masz szans na osiąganie dzięki temu przychodu. Lepiej zacząć od wypromowania strony, a dopiero później zająć się AdSense.

 

Jakie reklamy będą wyświetlane na stronie?

AdSense zapewnia natychmiastowy dostęp do ogromnej puli reklamodawców, z wszelkich branż. To dobra wiadomość, ponieważ dzięki temu zwiększa się konkurencja o Twoją powierzchnię reklamową oraz masz szansę na trafniejsze reklamy, pasujące do wszystkich Twoich treści internetowych.

Warto mieć świadomość, że nie masz  bezpośredniego wpływu na to, jakie reklamy pojawią się na Twojej witrynie. Choć brzmi to niepokojąco, to nie masz powodów do obaw. O jakość wyświetlanych treści Google dba bardzo starannie i automatycznie dopasowuje je do zawartości lub odbiorców. Korzysta przy tym z kilku możliwości:

  • Kierowanie kontekstowe
    Dzięki analizie wielu czynników, takich jak: analiza słów kluczowych używanych na stronie, częstotliwość ich występowania, rozmiar czcionki i ogólna struktura linków w sieci Google ustala tematykę witryny i precyzyjnie dopasowuje do niej reklamy.
  • Kierowanie na miejsca docelowe
    W tym przypadku to reklamodawcy sami wskazują, gdzie chcieliby wyświetlić swoje reklamy. Mogą wybrać określone miejsce lub podsekcje witryn. Tego typu reklamy, nie muszą być ściśle związane z zawartością strony. To reklamodawca podejmuje decyzję, że chciałby się na niej znaleźć. Można jednak założyć, że istnieje związek między reklamowanymi produktami i usługami, a zainteresowaniami użytkowników danej witryny.
  • Kierowanie spersonalizowane
    Spersonalizowane reklamy umożliwiają reklamodawcom docieranie do użytkowników na podstawie danych o ich zainteresowaniach i cechach demograficznych oraz wielu innych kryteriach.
  • Kierowanie reklam na całą sieć
    Wybierając tą opcję, reklamodawcy mogą kierować swoje reklamy do całej sieci witryn korzystających z AdSense.

 

Drugą bardzo istotną kwestią dotyczącą tego, jakie reklamy będą się pojawiać na danej stronie jest ich dochodowość. AdSense korzysta bowiem z aukcji i na jej podstawie wyświetla najlepiej płatne reklamy. Warto zatem zadbać o atrakcyjność swojej witryny dla potencjalnych reklamodawców. Im większa, tym więcej firm będzie walczyć o wyświetlenia, a co za tym idzie masz szansę na wyższe zarobki.

Jak i ile można zarobić na AdSense?

Wiemy już, że Google AdSense to rozwiązanie, dzięki któremu można zarobić na wyświetlaniu reklam. Czy ma to jednak jakikolwiek sens? O jakich kwotach dochodów jest mowa? Co na nią wpływa?

Adsense to dobre źródło dochodów w przypadku serwisów contentowych, czyli takich, które obfitują w treści natomiast same w sobie nic nie sprzedają. Wiadomo, że w cenie są rzetelne źródła informacji o tematyce lifestylowej czy gamingowej, ale oczywiście możliwości są praktycznie nieograniczone. Wartościowe treści zawsze przyciągają wielu czytelników.
Na ostateczną wysokość przychodów, płynących z wyświetlania reklam, wpływ ma wiele czynników, takich jak:

  • Popularność strony,
  • Jakość contentu na stronie,
  • Tematyka witryny,
  • Układ strony i miejsce wyświetlania reklam,
  • Dopasowanie formy reklam,
  • Stała optymalizacja.

Google wyświetla reklamy nawiązujące do treści Twojej strony. Warto zatem sprawdzać czy korespondują one z reklamami, sprawdzać jakie słowa są tam używane. Możesz także obserwować i testować, które miejsce na stronie przynosi najwięcej kliknięć, a także który format (video, grafika, treść) jest najbardziej popularny, wśród użytkowników Twojej witryny. Jeśli reklamy AdSense z jakiegoś powodu Ci nie odpowiadają, możesz je zablokować, zmienić miejsce ich wyświetlania albo wybrać inny format.

 

Jak zacząć z AdSense?

Dodanie reklamy kontekstowej jest bardzo proste. Wystarczy skonfigurować konto Google AdSense i umieścić kod reklamy w kodzie swojej witryny. Kolejny krok należy już do reklamodawców. To oni licytują oferowaną przez Ciebie powierzchnię reklamową. Wygrywa oczywiście ta reklama, która przyniesie największy dochód.

Na stronie możesz umieścić nie tylko reklamy tekstowe, graficzne lub video, ale również wyszukiwarkę Google. Teoretycznie najbardziej skuteczne są duże kreacje reklamowe, ale pamiętaj, że ich liczba jest ograniczona. Zastanów się, a najlepiej sprawdź czy korzystniej będzie zamieścić jedną dużą reklamę, czy dwie, trzy mniejsze w różnych sekcjach strony.

 

Czego nie wolno z AdSense?

Google dba nie tylko o dopasowanie reklam do witryn, ale także o zamieszczane tam treści. Warto poznać listę działań zabronionych w AdSense, ponieważ niestosowanie się do wytycznych Google może przynieść realne straty finansowe.

Do działań zabronionych w AdSense Google zalicza umieszczanie treści:

  • Brutalnych, promujących agresję także wobec zwierząt oraz tych zawierających wulgaryzmy; niezgodnych z prawem czy promujących nielegalne działania;
  • Naruszających prawa innych osób, w tym prawa autorskie lub sprzedających (albo promujących sprzedaż) podróbek produktów;
  • Wprowadzających w błąd, przedstawiających nieprawdziwe informacje, zawierających nierzetelne lub szkodliwe deklaracje oraz umożliwiających nieuczciwe postępowanie;
  • Zawierających szkodliwe lub niechciane oprogramowanie;
  • O charakterze jednoznacznie seksualnym, oferujących usługi seksualne za opłatą, zawierających pornografię, a także promujących seksualne wykorzystywanie nieletnich i naruszanie ich praw;
  • Oferujących międzynarodowe usługi matrymonialne;
  • Prezentujących tematykę tylko dla dorosłych w treściach dla całej rodziny.

 

Korzystający z AdSense nie mogą także:

  • Klikać we własne reklamy i nakłaniać do tego innych;
  • Umieszczać reklam przy elementach interaktywnych strony, przez co reklama może być klikana przypadkowo;
  • Wstawiać na stronie ukrytych linków i tekstów;
  • Umieszczać na stronie zbyt dużej liczby słów kluczowych;
  • Oferować przestrzeni reklamowej na stronach pustych, w budowie, z powielonym contentem, w aplikacjach lub na stronach internetowych działających w tle, a także wszędzie tam, gdzie treści reklamowej od Google jest więcej niż treści od wydawcy;
  • Publikować reklam Google na stronach stworzonych w jednym z nieobsługiwanych języków.

 

Dodatkowo właściciele współpracujący z Google AdSense muszą mieć wprowadzone zasady polityki prywatności oraz wyraźnie informować odbiorców o zbieranych danych. Nie wolno im także korzystać z oprogramowania do identyfikacji użytkowników niezgodnego z przepisami UE. Istotne jest również stosowanie się do wskazówek dla webmasterów co do jakości strony, na której są wyświetlane reklamy z sieci reklamowej Google.

Szczegółowe informacje na temat wszystkich zasad obowiązujących wydawców stron chcących wyświetlać reklamy z sieci reklamowej Google są dostępne na stronach pomocy AdSense. Co bardzo ważne, Google stale monitoruje współpracujące z nim witryny pod tym kontem. Złamanie zasad obowiązujących w AdSense już w trakcie obowiązywania współpracy może skutkować zerwaniem umowy.

 

Czy warto korzystać z Google AdSense?

Jak zwykle bywa w przypadku takich pytań, odpowiedź nie jest jednoznaczna. To zależy. Z całą pewnością jest to rozwiązanie interesujące, które może przynieść wymierne korzyści i konkretne dochody w przypadku popularnych witryn. Szczególnie strony contentowe mają szansę stać się źródłem dochodu dla właściciela.

Należy jednak pamiętać, że zarobek płynący z oferowania powierzchni reklamowej jest zależny od bardzo wielu czynników, zarówno po stronie właściciela witryny, jak i potencjalnych reklamodawców. Samo rozpoczęcie współpracy z Google AdSense jest jednak na tyle proste, że warto sprawdzić taką opcję. Założenie konta i przetestowanie nowej możliwości pozwoli samodzielnie podjąć decyzję.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Nakatomi® – All rights reserved

bt_bb_section_top_section_coverage_image
Agencja Marketingowa Warszawa - footer