Jak korzystać z Google Trends?

3 czerwca 2022
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2022/06/Google-Trends-Glowny-Nakatomi-Agencja-Marketingowa-Warszawa-Blog-1-1280x880.jpg

 

Google znane jest z tworzenia świetnych i bardzo przydatnych narzędzi, które w dodatku dostarczane są użytkownikom bez opłat. W znakomitej większości mają one za zadanie wspomóc prowadzenie biznesu i reklamowanie wszelkiego rodzaju produktów, usług i marek. Jednym z ciekawszych jest Google Trends. To niepozorne narzędzie kryje w sobie zaskakująco dużo interesujących danych. Google udostępnia w nim informacje dotyczące haseł wpisywanych do wyszukiwarki. Co, gdzie i kiedy było wyszukiwane przez internautów. Analiza tych danych może zostać wykorzystana na wiele sposobów. Od dobierania słów kluczowych, po tworzenie strategii marketingowych. Sprawdź jak działa Google Trends i do czego możesz je wykorzystać w swoich działaniach.

 

Co to jest Google Trends?

Google Trends to serwis, który pozwala sprawdzać i analizować słowa oraz frazy, których poszukują internauci. To narzędzie, które umożliwia monitoring trendów wyszukiwań. Pokazuje popularność wybranych haseł w wybranym okresie i obszarze. Można zatem sprawdzić co, gdzie i kiedy było najbardziej interesujące dla internautów. Co więcej – dane można porównywać między sobą, a także sortować według języka i państwa, z którego zapytania pochodzą.

Określenie „Trends” użyte w nazwie narzędzia funkcjonuje nie bez powodu. Google pokazuje bowiem właśnie pewne trendy, a nie twarde dane. Przedstawiane wyniki nie są bowiem jednoznaczne. Wynika to z normalizacji, jaka jest zastosowana w narzędziu. Dane są prezentowane w zakresie od 0 do 100.

Polega to na tym, że znajdowany jest dzień, w którym internauci w danym regionie i w danym czasie najczęściej pytali o wybrane hasło w Google (w porównaniu ze wszystkimi wyszukiwaniami w danym obszarze i czasie) i ten wynik jest oznaczany jako 100. Kolejne dni mają przypisywane liczby od 0 do 100, proporcjonalnie do tego najwyższego wyniku. Zatem wartość 50 oznacza, że fraza jest o połowę mniej od niego popularna. Natomiast wartość 0 informuje, że dla danego hasła nie ma wystarczających danych. Co ważne – nie oznacza to, że użytkownicy wyszukiwarki nie wyszukują tej frazy, ale robili to na tyle rzadko, że nie zostało to odnotowane przez Google Trends.

Ten nietypowy sposób przedstawienia danych odróżnia Google Trends od Google Keyword Planner, który prezentuje twarde dane ilościowe. Druga, być może fundamentalną różnicą, pomiędzy tymi dwoma narzędziami oferowanymi przez Google jest sposób odnoszenia się do danych. Jak wspomnieliśmy wwczesniej, Google Trends skupia się na pokazaniu panujących trendów w określonym czasie i miejscu. Natomiast Google Keywords Panner pokazuje popularność określonych słów kluczowych w danym momencie.

Wracając jednak do Google Trends  – dane mogą tu być filtrowane na kilka sposobów. Po pierwsze pod kątem geograficznym. Mamy możliwość sprawdzania popularności w ujęciu całego świata, z podziałem na kraje, a także regiony i nawet miasta. Następnie możemy podzielić informacje uwzględniając czas. Tutaj mamy do dyspozycji przedziały mające na względzie ostatnią godzinę, 4 godziny, dzień, 7 dni, 30 dni, 90 dni, 6 lat, a nawet od 2004 roku do dzisiejszego dnia. Wyszukiwane frazy czy słowa mogą być filtrowane również po kategoriach oraz źródle, czyli wyszukiwarce Google, grafice, zakupach i YouTube. W sumie daje to naprawdę pokaźną liczbę możliwych kombinacji, które pozwalają wygenerować bardzo precyzyjne wyniki, mogące posłużyć do przeprowadzenia ciekawych i inspirujących analiz.

 

Dla kogo jest Google Trends?

Google Trends to narzędzie o bardzo wszechstronnym zastosowaniu. Może być przydatne w najróżniejszych branżach i przy bardzo wielu projektach i działaniach. Doskonale sprawdzi się jako uzupełnienie danych w marketingu czy SEO, ale jest też bardzo pomocne dla osób związanych z branżą medialną. Google Trends to nieocenione wsparcie dla każdego, kto zajmuje się szeroko pojętą promocją w internecie.

Google Trends to narzędzie dla:

  • właścicieli sklepów internetowych,
  • menadżerów odpowiedzialnych za wyniki sprzedaży,
  • twórców stron lub aplikacji internetowych,
  • przedsiębiorców, którzy wchodzą na rynek z nową ofertą,
  • specjalistów SEO lub SEM,
  • blogerów i specjalistów od mediów społecznościowych,
  • osób, zajmujących się analizą rynku i konkurencji,
  • dziennikarzy, szukających inspiracji,
  • wszystkich ciekawych aktualnych trendów i statystyk.

 

Jak wykorzystać Google Trends w biznesie?

Dane, do których dostęp daje nam Google Trends, mogą być wykorzystane na nieskończoną liczbę sposobów. Możemy wyszukiwać informacje w zależności od aktualnych potrzeb, analizować je, a wyniki brać pod uwagę na bardzo różnych etapach prowadzenia biznesu.

Planowanie w biznesie
Korzystanie z Google Trends jest bardzo przydatne już na etapie planowania różnych działań. Szczególnie jeśli dopiero zaczynamy naszą działalność i brak nam jeszcze doświadczenia. Narzędzie Google pozwala skorzystać z danych, dzięki którym łatwiej będzie nam określić potencjalne zainteresowanie naszą ofertą w danym okresie. Dzięki temu możemy uniknąć błędów złego oszacowania ilości zamawianego towaru czy wystartowania w niewłaściwym momencie. Google Trends pomoże także zweryfikować pomysły sprzedażowe, a dzięki temu zapobiec ewentualnym wpadkom i niepowodzeniom.

Wsparcie kampanii marketingowych, obsługi zamówień i SEO
Jeśli już prowadzimy biznes, także możemy skorzystać z danych z Google Trends. Widząc, kiedy możemy się spodziewać największego zainteresowania naszą ofertą, możemy lepiej zaplanować kampanie marketingowe, dokładniej przygotować się do obsługi zamówień czy dopracować strategię SEO.

Tworzenie atrakcyjnego contentu
Google Trends jest niezwykle pomocny przy tworzeniu wartościowego contentu. Analizując trendy wyszukiwania, możemy lepiej określić czego dokładnie poszukują nasi klienci i jakie tematy zyskują aktualnie największą popularność w sieci. Wiedząc to, możemy dać internautom gotową odpowiedź, w postaci interesującej treści wpisu blogowego, a jednocześnie prowadzać ich także do naszej oferty. Podobnie wygląda sytuacja w kontekście postów na social media. Znając najbardziej intrygujące w danej chwili tematy, możemy stworzyć posty, które zainteresują naszych fanów na Facebooku czy Instagramie. Google Trends to źródło niewyczerpanej inspiracji zawsze wtedy, kiedy brakuje nam chwytliwych tematów do wszelkiego rodzaju postów.

Inne korzyści z używania Google Trends:

  • badanie potencjału poszczególnych haseł i zapytań,
  • porównywanie siły określonych fraz,
  • ewaluacja pomysłów biznesowych na podstawie analizy popularności produktów,
  • ocena częstotliwości zapytań w ujęciu czasowym i geograficznym,
  • zdobycie wiedzy o sezonowości poszczególnych towarów i usług,
  • propozycje tematów artykułów blogowych,
  • wsparcie działań SEO, SEM oraz content marketingu,
  • darmowe korzystanie z aplikacji.

 

Google Trends w praktyce

Jak wszystkie narzędzie Google, także Google Trends jest stosunkowo proste i przyjazne w obsłudze. Na dobry początek wchodzimy na stronę www.trends.google.pl. Wystarczy, że wpiszemy wyszukiwane słowo, temat lub frazę, a narzędzie wyświetli wiele interesujących informacji i statystyk.

Google Trends 1 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Dla przykładu sprawdźmy, co się wydarzy po wpisaniu frazy „wakacje 2022”. W górnej sekcji możliwy jest wybór regionu i okresu, który nas interesuje. Tu wybraliśmy Polskę, w ciągu ostatniego roku. Co ważne, można także doprecyzować kiedy i gdzie ta fraza była poszukiwana przez internautów – wystarczy wybrać konkretny czas co do godziny lub region czy miasto. Można także zdecydować, które miejsce wyszukiwania jest dla nas istotne – wyszukiwarka Google, wyszukiwarka grafiki, wiadomości, zakupy Google czy YouTube.

Google Trends 2 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Przesuwając stronę trafiamy na mapę pokazującą zainteresowanie tematem według regionu. Możemy też uściślić poszukiwania, wybierając dane województwo i sprawdzając, jak w nim konkretnie wyglądają trendy dotyczące tego wyszukiwania.

Google Trends 3 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Na końcu strony Google Trends ma dla nas kolejne ciekawostki. To sekcje Podobne tematy i Podobne zapytania. Dzięki nim można sprawdzić, jakie podobne tematy i zapytania, do wskazanego przez nas, były wyszukiwane przez użytkowników. Można je sortować według 2 kryteriów:

Najpopularniejsze – najpopularniejsze zapytania. Wyniki określane są na skali względnej, gdzie 100 oznacza najczęściej wyszukiwane hasło, 50 to hasło wyszukiwane dwukrotnie rzadziej itd.

 

Zyskujące popularność – hasła, których częstotliwość wyszukiwania wzrosła najbardziej od ostatniego okresu. Wyniki oznaczone jako „Przebicie” wykazały ogromny wzrost prawdopodobnie dlatego, że hasła są nowe i wcześniej wyszukiwano je bardzo rzadko (o ile w ogóle).

Google Trends 4 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Wróćmy do pierwszego widoku. Google Trends umożliwia nie tylko śledzenie trendów w wyszukiwaniach, ale także porównywanie ich. W prawym rogu możliwe jest dodanie hasła, które chcemy porównać do pierwotnie wpisanego. Sprawdźmy zatem, jak fraza „wakacje 2022” ma się do „lato 2022”.

Google Trends 5 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

Analizując otrzymany wykres można stwierdzić, że oba wyszukania zyskują wyraźnie na popularności, jednak „lato 2022” jest zdecydowanie mniej powszechne, niż „wakacje 2022”. Szczególnie wyraźny jest wiosenny pik, dotyczący drugiej wymienionej frazy. Jak głęboką analizę wyników przeprowadzimy i do czego ją wykorzystamy, to oczywiście odrębny temat. Możliwości jest tyle, ile potrzeb użytkowników.

Google Trends 6 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Także w przypadku porównania popularności fraz można sprawdzić, jak wygląda sytuacja w poszczególnych regionach.

 

Google Trends oferuje szereg innych możliwości dostępnych z poziomu menu w lewym górnym rogu. Bardzo intersujące są Najpopularniejsze wyszukiwania i Rok w wyszukiwarce.

 

Najpopularniejsze wyszukiwania to opcja pozwalająca sprawdzić dzienne trendy wyszukiwania oraz trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można zobaczyć, jakie tematy były najciekawsze dla internautów konkretnego dnia oraz w ostatniej dobie. Sprawdźmy, jak różnią się te wyniki dla 27.05.2022 oraz ostatniej doby, czyli w naszym przypadku zakresu czasu z przełomu 26/27.05.2022. Różnica w wynikach jest zasadnicza.

 

Google Trends 8 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

Google Trends 9 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Kolejną bardzo ciekawą funkcją Google Trends jest Rok w wyszukiwarce. W pierwszym momencie w oczy rzuca się możliwość obejrzenia video podsumowującego dany rok. To jednak dopiero początek.

Google Trends 10 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

Poniżej filmu zamieszczono informacje o najpopularniejszych w danym roku tematach. Co ważne – w prawym górnym rogu jest możliwość wybrania interesującego nas roku. Można cofnąć się w czasie aż do 2008 roku, przy czym nie w każdym przypadku dostępny jest materiał video. Oczywiście jest też opcja wyboru Państwa, którego mają dotyczyć dane.

Google Trends 11 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Wyniki wyszukiwania z danego roku zostały podzielone na sekcje tematyczne, które różnią się nieznacznie w poszczególnych latach. W przypadku 2021 roku są one następujące:

– najszybciej zyskujące na popularności

– tematy, o których się mówiło

– pandemia

– ludzie

– filmy

– seriale

– jak?

– ile kosztuje?

– kto to?

Google Trends 12 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

Poniżej wyników pojawia się jeszcze jedna ciekawa opcja, pozwalająca prześledzić światowe trendy w wyszukiwaniach z danego roku. Po kliknięciu w link, Google przenosi nas na świetnie rozwiązaną graficznie stronę, która umożliwia śledzenie trendów miesiąc po miesiącu. Każde wyróżnione zdarzenie jest umieszczona na osi czasu, opatrzone grafiką i komentarzem. Poszczególne wyniki podzielone są na sekcje widoczne na górze ekranu. Wśród nich znajdziemy wyszukiwania związane z kulturą, ekonomią, rozrywką, środowiskiem, zdrowiem, wiadomościami i wydarzeniami, filantropią, reprezentacją mniejszości i sportem.

Google Trends 13 - Nakatomi Agencja Marketingowa Warszawa - Blog

 

Co można sprawdzić w Google Trends?

Jak widać, Google Trends to narzędzie bardzo przejrzyste i proste w obsłudze. Wystarczy wpisać interesujące nas hasło, żeby uzyskać całą masę wyników i danych do analizy. I to właśnie ona jest kluczem do dobrego wykorzystania tego wszechstronnego narzędzia. Bez niej otrzymujemy tylko suche dane. Dlatego warto dobrze się zastanowić, jakich informacji dokładnie potrzebujemy i w jaki sposób chcemy je wykorzystać. Dzięki temu będziemy w stanie dobrze przemyśleć otrzymane wyniki i wyciągnąć z nich wnioski, przydatne w naszych działaniach.

Co można zweryfikować na podstawie danych z Google Trends?

Sezonowość
Dzięki Google Trends możemy określić, kiedy najlepiej rozpocząć działania sezonowe, czy to realizację planu marketingowego, czy też sprzedaż. Pozwala to uniknąć falstartu lub przeoczenia najlepszego momentu na rozpoczęcie realizacji planu. Choć wydawać by się mogło, że jesteśmy w stanie przewidzieć sezonowość zapytań, to realia mogą nas zaskoczyć. Ludzie często wyszukują sezonowych treści z zaskakującym wyprzedzeniem.

Lokalna popularność
To, że popularność danych słów kluczowych różni się zasadniczo w zależności od kraju, jest dość oczywista. Warto jednak mieć świadomość, że zróżnicowanie może dotyczyć także regionów, a nawet miast. Z Google Trends możemy dowolnie zawęzić te dane i przygotować bardzo precyzyjne kampanie lokalne.

 

Porównanie popularności słów kluczowych
Dobranie odpowiednich słów kluczowych to naprawdę trudna sztuka. Liczy się tu nie tylko znajomość trendów wyszukiwania, ale także pewnego rodzaju precyzja. To, jak dokładnie napiszemy dane słowa, jak je zestawimy i odmienimy może mieć zasadnicze znaczenie dla zwiększenia ruchu na naszej stronie. Dzięki Google Trends możliwe jest porównani popularności kilku bardzo podobnych słów kluczowych i wybór tego, które najlepiej określa nasz biznes, a jednocześnie jest najchętniej wpisywane w wyszukiwarce.

Ta funkcja pozwala także porównać popularność marek czy produktów. Możemy dzięki temu sprawdzić, jaką pozycję zajmuje nasza firma względem swojej konkurencji lub określić, kto jest naszym największym rywalem na rynku.

 

Dobór słów kluczowych
Dane z Google Trend to świetne wskazówki, jakie słowa kluczowe warto wykorzystywać. Dzięki temu możemy rozważyć stworzenie nowych kategorii w sklepie lub na blogu, a to z koeli z pewnością docenią użytkownicy naszych serwisów.

Wyniki wyszukiwania można sortować według dwóch kryteriów, co sprawia, że są jeszcze bardziej przejrzyste:

– Najpopularniejsze – czyli najpopularniejsze hasła wyszukiwane przez użytkowników.

– Zyskujące popularność – czyli hasła, których popularność znacząco wzrosła w porównaniu do poprzedniego okresu.

 

Tematy zyskujące na popularności
Jeśli interesuje nas RTM czyli real time marketing, to oprócz śledzenia na bieżąco wydarzeń na świcie możemy skorzystać z możliwości, jakie daje właśnie Google Trends. Sprawdzamy tam, jakie tematy były najpopularniejsze konkretnego dnia (dzienne trendy wyszukiwania) albo w ostatnich 24 godzinach (trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym). Dobra analiza pozwoli nam przygotować się zawczasu na różne scenariusze i przewidzieć możliwy rozwój niektórych wydarzeń. Dzięki temu możemy wyprzedzić w działaniu konkurencję.

 

Evergreeny
Evergreen content to przeciwieństwo newsów. Podczas, gdy te drugie przyciągają intensywny ruch tylko przez krótką chwilę, evergreeny są może mniej chwytliwe, ale ich popularność utrzymuje się długo na stałym poziomie. To tematy zawsze na czasie. Warto wiedzieć o czym można pisać, niezależnie od sezonu, czy innych okoliczności, i dzięki temu utrzymać stały ruch na stronie. Także tutaj dane z Google Trends są bardzo przydatne.

 

Spadek ruchu
Spadek ruchu na stronie zwykle zrzuca się na karb słabego SEO lub nietrafionego contentu. Może się jednak okazać, że jedno i drugie działa doskonale, a mimo tego obserwujemy mniej użytkowników serwisu. Google Trends może pomóc znaleźć odpowiedź. Jedna z możliwości to ogólny spadek zainteresowania danym tematem.

 

Trendy nie tylko w Google
Jak już wspominaliśmy, Google Trends można wykorzystać do analizy regularnych wyników wyszukiwania, ale także popularności w wyszukiwarce grafik wiadomości, sekcji zakupy Google a także YouTube. Warto mieć świadomość, że te wyniki mogą od siebie znacząco odbiegać i zająć się analizą kanału, który jest dla nas najbardziej interesujący.

 

Google Trends w pigułce

Jak widać Google Trends to stosunkowo proste narzędzie o bardzo szerokim wachlarzu zastosowań. Po wpisaniu interesującej nas frazy, otrzymujemy sporą dawkę ciekawych danych. To, ile z nich wyciągniemy dla siebie, zależy od dobrej analizy i tego, jakie wyciągniemy z nich wnioski. Jeśli się tego nauczymy, zyskamy świetne narzędzie, które na pewno niejednokrotnie pomoże nam wybrać właściwy kierunek i czas działań, niezależnie od tego czy prowadzimy bloga czy sklep internetowy. Jego dodatkową, niewątpliwą zaletą jest darmowość. Przygotowanie strategii marketingowej, analiza fraz kluczowych, wprowadzenie nowych produktów do sprzedaży, plan contentu na blogu czy aktualizacja stanów magazynowych – Google Trends może nas wesprzeć w tych i wielu innych działaniach.

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (10 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
 
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer