Jak reklamować kancelarię adwokacką zgodnie z etyką prawniczą

13 października 2022
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2022/10/Nakatomi-blog-PL-1600x1100-Jak-reklamowac-kancelarie-adwokacka-zgodnie-z-etyka-prawnicza-1280x880.jpg

Adwokaci oraz radcy prawni podobnie jak lekarze należą do grup zawodowych, którzy są objęci zakazem reklamy. Ma to związek z obowiązującymi przepisami, ale nie oznacza, że nie możesz promować swoich usług. Musisz po prostu wybrać metody zgodne z etyką prawniczą, które nie łamią prawa. Przekonaj się, jak reklamować kancelarię adwokacką.

Czy można reklamować kancelarię adwokacką?

Zgodnie z § 23 Kodeksu etyki adwokackiej adwokatów obowiązuje zakaz korzystania z reklam, pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.

Jednak można bez problemu informować o usługach, jakie oferujesz – oczywiście z dbałością o zgodność z zasadami etyki prawniczej. Na podstawie obowiązujących przepisów reklama musi być:

  • „zgodna z przepisami obowiązującymi, zwłaszcza dotyczącymi ochrony konsumentów i zwalczania nieuczciwej konkurencji;
  • dokładna i niewprowadzająca w błąd;
  • przekazywana z poszanowaniem tajemnicy zawodowej;
  • nieukierunkowana na udzielenie adwokatowi konkretnego zlecenia, z wyjątkiem ofert w postępowaniu o charakterze przetargu lub konkursu oraz oferty złożonej na wyraźne życzenie potencjalnego klienta (§ 23a pkt 1 kea)”.

Możliwość informowania potencjalnych klientów o świadczonych usługach i tak zapewnia szereg możliwości np.:

  • wydawanie broszur, biuletynów i informatorów,
  • oznaczenie siedziby kancelarii,
  • umieszczanie informacji na dokumentach firmowych,
  • stosowania loga i identyfikacji wizualnej firmy,
  • przysyłanie oferty na wyraźne życzenie klientów bądź udostępnianie jej podczas brania udziału w przetargu lub konkursie,
  • umieszczanie informacji na stronie internetowej,
  • zamieszczanie informacji prasowych związanych z pomocą prawną – w tym przypadku kieruj się zasadami Naczelnej Rady Adwokackiej,
  • zamieszczenie wpisów w książkach telefonicznych lub adresowych.

Obecnie to właśnie Internet jest najchętniej wykorzystywany do promocji usług prawniczych. Przede wszystkim ze względu na możliwości, jakie zapewnia, a także sporą skuteczność i łatwość dotarcia do odbiorców.

Jakie formy reklamy są zakazane dla branży prawniczej?

Tak naprawdę całkiem spora liczba sposobów promocji jest zakazana dla kancelarii prawniczych, adwokatów czy radców prawnych. Niezgodne z prawem jest, chociażby reklamowanie swoich usług na bilbordach i plakatach, a także stosowanie języka korzyści w publikowanych treściach.

Marketing szeptany

Za niezgodny z etyką prawniczą uważany jest marketing szeptany, który budzi wątpliwości moralne, a do tego bywa utożsamiany z czynami nieuczciwej konkurencji (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Tego typu treści mają duży ładunek emocjonalny, co skutkuje wywoływaniem konkretnych odczuć, a ma to doprowadzić do zwiększenia zainteresowania produktem bądź usługą. Niekiedy jest to związane z manipulacją, negatywnym przedstawieniem konkurencji oraz powielaniem fałszywych informacji.

Choć nie ma jednoznacznych przepisów, które regulowałyby marketing szeptany, to jednak stosowanie przez kancelarię prawniczą takiej metody promocji może być niezgodne z etyką zawodową.

Czy warto pozycjonować stronę kancelarii prawniczej?

Jeśli zastanawiałeś się jak reklamować kancelarię adwokacką lub radcowską, na pewno powinieneś zdecydować się na pozycjonowanie strony prawniczej nie tylko ze względu na to, że to jeden z nielicznych dostępnych sposobów. Zwróć również uwagę na korzyści, jakie zapewnia ta metoda.

Przede wszystkim umożliwia skuteczne dotarcie do odbiorców, a do tego pozwala Ci wyróżnić się na tle konkurencji – szczególnie tej, która nie korzysta z żadnych form reklamy.

Pozycjonowanie w połączeniu z merytorycznym contentem to też doskonały sposób na budowanie pozycji eksperta. Pozwoli Ci to również zbudować relację z odbiorcami i zdobyć ich zaufanie. Oczywiście przy jednoczesnej dbałości o zasady etyki adwokackiej.

Warto zaznaczyć, że pozycjonowanie strony zapewnia większą widoczność w wynikach wyszukiwania Google, co dodatkowo zwiększa widoczność w sieci i zachęca odbiorców do skorzystania z Twoich usług.

Przemyślany i merytoryczny content – Jak reklamować kancelarię adwokacką?

Jak zatem reklamować kancelarię adwokacką? Wartościowe treści to najlepszy sposób promocji świadczonych usług prawniczych. Oczywiście content musi mieć charakter informacyjny, a nie reklamowy. Dlatego niedozwolone jest stosowanie języka korzyści, nie mogą też znaleźć się tam sformułowania, które mogłyby wartościować adwokatów, kancelarię lub radców prawnych.

Niezgodne z zasadami etyki prawniczej jest też zachęcanie do skorzystania z oferowanych usług. Poza tym powinieneś znaleźć równowagę między branżowym żargonem a językiem zrozumiałym dla wszystkich odbiorców.

W takim razie, jak powinieneś tworzyć treści, które mają informować, a ostatecznie promować Twoją firmę? Przede wszystkim postaw na wartościowy content, a  artykuły powinny mieć charakter informacyjny, edukacyjny oraz ekspercki.

Bardzo często materiały, poruszające ważne dla użytkowników tematy przyczyniają się do poprawy zaufania. Twoja kancelaria z pewnością może na tym skorzystać, a jednocześnie nie złamiesz zasad etyki zawodowej. Pamiętaj tylko o tym, żeby w treści znalazły się jedynie sprawdzone i wiarygodne informacje.

Kolejną ważną zasadą tworzenia treści na stronę kancelarii jest to, żebyś zamieścił tam dopasowane frazy kluczowe. Przede wszystkim muszą być one zgodne z Twoją branżą, dlatego dokonaj wcześniej analizy słów kluczowych oraz konkurencji.

W tym celu skorzystaj ze specjalistycznych narzędzi typu Ubersuggest, Planer Słów Kluczowych, Senuto bądź Semstorm.

Możesz wybrać różne rodzaje słów kluczowych:

  • frazy ogólne,
  • frazy lokalne,
  • frazy typu long tail – właśnie to są najlepsze hasła do tematów na artykuły blogowe.

Jak reklamować kancelarię adwokacką

Pamiętaj tylko o tym, żeby frazy były naturalnie wplecione w treść, dzięki temu będą profesjonalne, a do tego przyjazne dla wyszukiwarki Google i użytkowników.

Link building kluczowy podczas pozycjonowania stron kancelarii

Istotną częścią pozycjonowania jest linkbuilding, czyli po prostu zbieranie wysokiej jakości linków, które prowadzą do Twojej strony internetowej. Ta metoda promocji jest zgodna z etyką prawniczą, więc bez problemu możesz z tego korzystać.

Najlepiej, jeśli zaczniesz udzielać się na stronach branżowych w komentarzach, będziesz tworzyć gościnne wpisy, interpretacje przepisów bądź zaoferujesz porady online. W przypadku tej branży to najlepszy sposób na uzyskanie wartościowych linków zewnętrznych, które przy okazji pokażą Twoją wiedzę i wpłyną pozytywnie na wizerunek kancelarii.

Dobrym sposobem na zyskanie wysokiej jakości linków jest też udostępnianie wpisów na bloga w Social Mediach. W końcu tego typu serwisy mają sporą moc, a przy okazji poinformujesz obserwujących o pojawieniu się nowego artykułu.

Jak reklamować kancelarię adwokacką pozycjonowanie stron kancelarii adwokackiej

 

Pamiętaj, że link building nie ogranicza się jedynie do linków zewnętrznych. Ogromne znaczenie ma również struktura wewnętrznych linków. Dlatego zbuduj przejrzystą drogę, dzięki czemu użytkownicy jeszcze dłużej pozostaną na Twojej stronie, przejrzą większą liczbę artykułów czy podstron.

Zwróć uwagę także na to, żeby do treści z linkami dodawać dopasowane anchory – najlepiej z wykorzystaniem słów kluczowych, ponieważ wpływa to na to, że więcej osób faktycznie otworzy ten odnośnik.

Pozycjonowanie lokalne kancelarii prawniczej

Warto zwrócić uwagę na pozycjonowanie lokalne stron internetowych kancelarii adwokackich. Bardzo często osoby szukające pomocy prawnej, najpierw starają się znaleźć specjalistów w swoim mieście lub okolicy.

Dlatego koniecznie skorzystaj z lokalnych fraz kluczowych typu: radca prawny Kraków, kancelaria adwokacka Wrocław bądź prawo rodzinne Gdańsk. Takie frazy mają spory potencjał, ponieważ są rzadziej wykorzystywane, więc Twoja strona może szybciej zająć wysoką lokatę w wyszukiwarce Google. Poza tym mocno ukierunkujesz się na konkretne miasto lub dzielnicę, co ułatwi znalezienie Twojej oferty przez lokalnych mieszkańców oraz osoby zainteresowane współpracą z kancelarią z tej okolicy.

Jak reklamować kancelarię adwokacką

O czym trzeba pamiętać podczas pozycjonowania strony www kancelarii?

Strona internetowa adwokata, kancelarii lub radcy prawnego musi mieć przyjazną budowę. Dzięki temu użytkownicy nie będą długo szukać zakładek bądź treści, których potrzebują.

Pamiętaj, że skomplikowana struktura witryny może zniechęcać odbiorców do kontaktu czy skorzystania z usług lub produktów. Po prostu konieczne jest zadbanie o maksymalną wygodę potencjalnych klientów, wzbudzenie ich zainteresowania oraz zachęcenie do ponownych odwiedzin. Dlatego ważną funkcję pełni optymalizacja strony.

Optymalizacja strony www – niezbędne przygotowanie do pozycjonowania

Bardzo ważną częścią działań SEO jest optymalizacja techniczna strony internetowej kancelarii adwokackiej. Dzięki temu strona nie tylko szybciej się załaduje, ale też będzie znacznie łatwiejsza w obsłudze. Poza tym również roboty Google bez problemu znajdą niezbędne informacje i zrozumieją zawartość witryny, co przyspieszy indeksację oraz samo pozycjonowanie.

Dlatego optymalizacja obejmuje:

  • tworzenie unikalnych meta tagów, a szczególnie Meta Title i Meta Description dla każdej podstrony,
  • optymalizację adresów URL,
  • budowanie struktury linków wewnętrznych,
  • sprawdzanie linkowań wewnętrznych i zewnętrznych, a także tworzenie przekierowań,
  • pracę nad szybkością ładowania się strony internetowej – nie powinno to trwać dłużej niż 3 sekundy,
  • ewentualne wdrożenie kanonicznych wersji adresów URL,
  • tworzenie responsywnej wersji strony internetowej.

Podczas optymalizacji witryny musisz też wziąć pod uwagę obecne trendy, a jednym z nich jest SXO, czyli wzięcie pod uwagę doświadczeń użytkowników. Pozwala to na zwiększenie liczby klientów. Poza tym wiąże się to z intuicyjnym poruszaniem się po stronie, co pozwala zaoszczędzić czas, o czym wspominaliśmy już wcześniej. Poza tym w ramach SXO dodaj też wyróżniające się CTA (wezwania do działania), krótkie formularze kontaktowe, a do tego postaw na witrynę o intuicyjnej strukturze i łatwej nawigacji.

Jak reklamować kancelarię adwokacką?

Nie musisz ograniczać się jedynie do pozycjonowania, gdy chcesz wypromować kancelarię adwokacką. Do dyspozycji masz także kilka innych ciekawych metod, które są zgodne z etyką prawniczą, a do tego przynoszą oczekiwane rezultaty.

  • Przede wszystkim promuj się przy pomocy swojej wiedzy i doświadczenia. Wielu specjalistów z tej branży publikuje artykuły w poczytnych, a przy okazji prestiżowych gazetach bądź na dedykowanych stronach internetowych.
  • Jeśli zależy Ci na podkreśleniu swojej pozycji w branży, to regularnie bierz udział w konferencjach, udzielaj pomocy prawnej pro publico bono i wydawaj informatory. To niezwykle skuteczne sposoby na budowanie marki oraz pozytywnego wizerunku kancelarii.
  • Warto też wspomnieć o tradycyjnych środkach masowego przekazu, które także mogą posłużyć do promocji usług adwokackich zgodnych z etyką prawniczą. Szczególnie dotyczy to prasy, radia i telewizji, gdzie po prostu możesz się wypowiedzieć na jakiś temat, udzielić wywiadu bądź pomóc czytelnikom.
  • Dobrym rozwiązaniem są także podcasty czy własny kanał na YouTube’ie.

Poznaj też pozostałe sposoby na promocję usług adwokackich w Internecie.

Google Moja Firma dla kancelarii, adwokatów i radców prawnych

Skuteczną metodą promocji usług prawniczych jest wizytówka Google Moja Firma, to w pełni legalny sposób, dzięki któremu dostarczysz odbiorcom mnóstwo ważnych informacji. Jednocześnie zwiększysz widoczność swojej strony – szczególnie w obrębie Google Maps. Ten rodzaj reklamy jest dobry wtedy, gdy chcesz dotrzeć do lokalnych odbiorców, choć z łatwością znajdą Cię również inni użytkownicy, którzy szukają pomocy prawnej w Twoim mieście. Musisz tylko uzupełnić kilka istotnych informacji typu:

  • adres kancelarii,
  • godziny otwarcia kancelarii,
  • numer telefonu,
  • link do strony internetowej,
  • profil działalności.

Podobnie, jak w przypadku treści niezbędnych do pozycjonowania witryny, tak również opis w internetowej wizytówce powinien zawierać dopasowane frazy kluczowe.

Poza tym zachęcające mogą być zdjęcia kancelarii, co z pewnością ułatwi dotarcie do jej siedziby.

Kolejną istotną częścią profilu Google Moja Firma są opinie użytkowników na temat oferowanych przez Ciebie usług prawniczych. Zadbaj o to, żeby były pozytywne, a wtedy podkreślisz swoją renomę, zwiększysz zaufanie odbiorców i zachęcisz ich do skorzystania z Twoich usług.

Wizytówki Google mogą posłużyć nie tylko do wyświetlania podstawowych danych. Wielu adwokatów i radców prawnych wykorzystuje tę przestrzeń do odpowiadania na najczęściej zadawane pytania.

Na swoim profilu dodaj także informacje, które mogą być istotne z perspektywy potencjalnych klientów. Mogą mieć one formę wpisów. Zadbaj też o regularne aktualizowanie wizytówki.

Jak reklamować kancelarię adwokacką wizytówka kancelarii prawniczej

 

Media społecznościowe

Jednym z najchętniej wybieranych sposobów promowania usług świadczonych przez kancelarie adwokackie są serwisy społecznościowe, a szczególnie Facebook, Instagram i Twitter. Zauważ, że KEA nie zawiera żadnych konkretnych uregulowań związanych z tą strefą, dlatego adwokaci oraz radcy prawni często korzystają z tej metody. Aczkolwiek w tym przypadku również musisz zachować ostrożność, żeby nie zostać oskarżonym o nieuczciwą praktykę.

Media społecznościowe powinny służyć przede wszystkim do przekazywania informacji branżowych – skierowanych do aktualnych bądź przyszłych klientów. Możesz tam umieszczać wzory wniosków czy umów, radzić, jak wypełnić poszczególne dokumenty bądź przypominać o ważnych datach, których przekroczenie może mieć istotne konsekwencje prawne.

Dobrze sprawdzą się też obiektywne i neutralne materiały eksperckie, a także udostępnianie materiałów opublikowanych przez inne serwisy.

Oferowanie merytorycznych treści – darmowych bądź płatnych – z pewnością pomoże Ci w budowaniu pozytywnego i eksperckiego wizerunku.

Jak reklamować kancelarię adwokacką reklama kancelarii adwokackiej na facebooku

 

E-mail marketing

Kolejnym ciekawym, a przede wszystkim zgodnym z etyką adwokacką, sposobem promocji usług prawniczych jest e-mail marketing. Oczywiście w tym przypadku znów musisz zadbać o dostarczenie wartościowych treści, które nie namawiają do skorzystania z Twojej oferty.

Content powinien mieć charakter informacyjny bądź poradniczy. Wielu specjalistów korzysta z tej formy reklamy ze względu na możliwość tworzenia własnej bazy odbiorców. Dzięki temu nie jesteś uzależniony od algorytmów bądź działań zewnętrznych serwisów.

Często specjaliści oferują darmowe e-booki, dostęp do płatnych treści bądź mini kursy online w ramach podziękowań za zapisanie się do newslettera. Taki sposób może przynieść Ci wiele korzyści, ponieważ wyróżnisz się na tle konkurencji, udowodnisz swoją wiedzę i zaangażowanie. Poza tym wartościowe, bezpłatne treści stanowią zachętę do skorzystania także z płatnych materiałów – coraz więcej radców prawnych oferuje cyfrowe usługi bądź produkty, np. e-booki, kursy internetowe, platformy subskrypcyjne.

Serwisy zrzeszające specjalistów

Popularnym i chętnie wybieranym sposobem promocji usług adwokackich jest zakładanie konta w serwisach zrzeszających specjalistów z różnych branż. Wśród takich stron można wymienić GoldenLine oraz LinkedIn. Możesz tam nie tylko publikować wartościowe wpisy i artykuły, ale również aktywizować grupę obserwatorów.

Szczególnie LinkedIn jest chętnie wykorzystywany w tym celu, o czym świadczy rosnąca liczba kancelarii, która zakłada tam profil firmowy. Jednym z ciekawszych przykładów jest radca prawny Tomasz Palak – choć w jego przypadku najważniejszy jest blog, to jednak jest również bardzo aktywny na LinkedIn.

Jak reklamować kancelarię adwokacką zgodnie z etyką prawniczą

 

Z podobnych praktyk korzystają zarówno małe, jak i większe kancelarie adwokackie. Szczególnie te duże firmy chętnie organizują webinaria, a LinkedIn wykorzystują do promowania tych spotkań. Poza tym publikują posty w języku polskim i angielskim, a do tego przygotowują e-booki czy materiały PDF, o czym informują w serwisach zrzeszających specjalistów.

LinkedIn i GoldenLine nie wiążą się z tak dużą liczbą interakcji, jak w przypadku Facebooka czy Instagrama. Dlatego warto zaangażować wszystkich pracowników w promocję firmowego konta. Udostępnienie postów przez inne osoby znacznie zwiększa zasięgi, a to znowu sprawia, że post trafia do jeszcze większej liczby odbiorców.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (14 votes, average: 4,93 out of 5)
Loading...
 
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer