Najczęstszym sposobem na kupienie interesującego nas asortymentu online, jest wpisanie bezpośrednio w wyszukiwarkę interesującej nas frazy. Przykładowo – po wpisaniu “sukienka damska letnia” pojawia nam się szereg kolorowych kreacji z różnych internetowych sklepów. Aby dotrzeć do potencjalnego klienta, najskuteczniejszą formę mogą stanowić kampanie produktowe. Czym właściwie są i jak je stworzyć aby wygenerować przychód w naszym sklepie online?
Spis treści:
- Czym są i jak wyglądają kampanie produktowe Google Ads.
- Czy to się opłaca? Zalety kampanii PLA.
- Jak wyglądają reklamy produktowe?
- Gdzie wyświetlają się reklamy?
- Tworzenie reklam produktowych – krok po kroku.
- Google Merchant Center – niezbędnik w kampanii produktowej.
- Tipy – co zrobić aby kampania produktowa była bardziej efektywna.
- Jak zoptymalizować kampanie Google Shopping?
- Podsumowanie informacji.
Czym są i jak wyglądają kampanie produktowe Google Ads
Kampanie produktowe Google Ads to idealna propozycja dla branży e-commerce. Ten typ umożliwia wyświetlanie reklam produktów oraz ich zdjęć, tytułu, marki, rozmiaru czy ceny. Dostarcza to potencjalnemu klientowi informacji o sprzedawanym asortymencie, jeszcze przed kliknięciem w reklamę. Warto również wskazać, że właściciele sklepów, mogą także używać kampanii feedowej, w celu promocji lokalnego sklepu. Kampania produktowa umożliwia nie tylko wybór oferty sklepu, ale także porównanie jej z innymi, dzięki czemu możemy kupić najkorzystniejszą dla nas opcję.
Możemy precyzyjnie określić interesującą nas maksymalną cenę przedmiotu, kolor, stan (używany, nowy), wybrać opcję z bezpłatną dostawą czy nawet zaznaczyć interesującego nas sprzedawcę. Szereg udogodnień pozwala stwierdzić, iż kampania produktowa Google Ads powinna w pełni sprostać naszym oczekiwaniom. Jest to bez wątpienia jedna z efektywniejszych i skuteczniejszych form promocji.
Czy to się opłaca? Zalety kampanii PLA.
Zanim zdecydujesz się na wybór tego typu kampanii, warto poznać jej wiele zalet.
- wysoki współczynnik konwersji – osoby korzystające z uroków kampanii produktowej, cieszą się wysokim współczynnikiem konwersji, a co za tym idzie często wyższym przychodem z reklam, w porównaniu z innym typem kampanii, ponieważ docieramy do odbiorców stricte nastawionych na zakup;
- płatność za kliknięcie w reklamę – płacimy za reklamę dopiero w momencie, w którym zainteresowana osoba kliknie w nią. Sprawia to, że koszty kampanii są dużo niższe, przy zachowaniu wysokiej widoczności reklam;
- niski koszt – efekty wdrożenia kampanii produktowej i jej działania są widoczne niezwłocznie po uruchomieniu. Wyróżnia ją duży zwrot z inwestycji w reklamę, przy niskim budżecie dziennym;
- szybkie i proste tworzenie kampanii – nie musimy używać w niej słów kluczowych, ponieważ reklamy korzystają z przedstawionych przez nas w Google Merchant Center atrybutów, co niewątpliwie powoduje zaoszczędzenie czasu;
- precyzyjne dopasowanie – dzięki algorytmom, które bazują na pliku produktowym, możemy mieć pewność, że reklama odpowie dokładnie na zapytanie potencjalnego klienta. Reklamy są także automatycznie aktualizowane, dzięki czemu nie ma potrzeby wprowadzania zmian ręcznie;
- doskonała widoczność – reklamy produktowe wyświetlają się na górze strony, a także istnieje możliwość, że kilka naszych produktów pojawi się jednocześnie łącznie z reklamą tekstową, co zwiększa nie tylko zasięg, ale także możliwość dokonania dodatkowego zakupu przez potencjalnego klienta.
Jak wyglądają reklamy produktowe?
Reklamy produktowe w wyszukiwarce Google wyświetlają się nad wynikami organicznymi (na najwyższej pozycji) lub po prawej stronie. Ważny jest też fakt, że nawet jeśli poszukujemy tego samego produktu, to w przeciągu upływu nawet kilku godzin, możemy uzyskać inne wyszukiwania czy umiejscowienie danej reklamy.
Jak łatwo możemy zauważyć, reklama produktowa zawiera:
- nazwę interesującego nas produktu,
- jego zdjęcia,
- witrynę, na której możemy znaleźć produkt,
- jego dostępność,
- informacje zarówno o dostawie, jak i promocji/wyprzedaży,
- oraz ocenę produktu (w skali od 1 do 5 gwiazdek oraz całkowitą liczbę opinii).
Gdzie wyświetlają się reklamy produktowe?
Kampanie produktowe wyświetlają się w:
- karcie Zakupy;
- wyszukiwarce Google – tuż przy wynikach wyszukiwania ;
- Google Grafice;
- witrynach partnerów w sieci wyszukiwania Google (jeśli uwzględnimy ich w sieci wyszukiwania);
- Mapach (gdy promujemy lokalny asortyment produktów).
Zaś kampanie Performance Max, z zastosowaniem feedu produktowego, zwiększają ilość kanałów o reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google, sieć reklamową Google, YouTube, Gmail, karty Discover.
Automatyczne umieszczanie reklam w witrynie sprzyja wyświetlaniu się ich w odpowiedniej przestrzeni reklamowej. Stawki dopasowują się w taki sposób aby przy jak najmniejszym koszcie, wartość konwersji była maksymalna.
Reklamy w sieci reklamowej dopasowują się do indywidualnego odbiorcy na podstawie jego zaangażowania na naszej stronie internetowej; w przypadku wyszukiwarki Google to zapytania odbiorców (wyszukiwane przez nich hasła) stanowią podstawę do wyświetlania się danego przedmiotu, odpowiedniej oferty.
Tworzenie reklam produktowych krok po kroku.
Przede wszystkim rozpoczynamy od wygenerowania pliku produktowego. Jeśli posiadamy popularną platformę sklepów e-commerce, to zdołamy to zrobić w kilka chwil. Wystarczy zainstalowanie odpowiedniej wtyczki, co wygeneruje adres URL, który stanowi pożądany przez nas plik produktowy. Innym sposobem jest ręczne stworzenie pliku. Sprawdzi się on w przypadku, gdy mamy niewiele produktów w sklepie, ponieważ jest czasochłonny, a każda aktualizacja np. ceny, dostępności, wymaga samodzielnego uzupełnienia na bieżąco.
Każdy niezbędny i wymagany element, jaki powinien posiadać przedmiot w naszym sklepie, ma wymagania aby w poprawny sposób wyświetlał się w wyszukiwarce. Należy pamiętać, że aby promowana przez nas oferta odpowiadała jak najbardziej zapytaniom użytkowników, powinna być jak najbardziej szczegółowa i wyróżniać nas na tle innych sprzedawców.
Istotne elementy to m.in. identyfikator (SKU), nazwa produktu i jego opis, link zarówno do produktu, jak i jego zdjęcia, nazwa marki, GTIN, cena.
Po wygenerowaniu pliku produktowego powinniśmy przejść do odpowiedniego skonfigurowania konta Google Merchant Center, które jest niezbędne do wyświetlania reklam produktowych. Po podaniu podstawowych danych o naszej firmie, dostawie czy też wgraniu logotypu, możemy dodać nasz uprzednio wygenerowany plik produktowy. Aby dodać do GMC nowy plik produktowy, należy kliknąć przycisk plusa w zakładce Pliki danych.
Jeśli wybierzemy zaplanowane pobieranie, to możemy być pewni, że Google będzie automatycznie pobierał dane o każdych zmianach w pliku produktowym i unikniemy wprowadzania ich ręcznie. Możemy w tym momencie także ustawić godzinę, w której Google będzie dokonywał aktualizacji feedu. Po wykonaniu powyższych kroków, GMC sprawdzi poprawność wgranego pliku. Może to potrwać kilka minut do nawet kilku dni.
Po zaakceptowaniu przez Google naszego wgranego pliku, musimy połączyć konto Google Ads z kontem Google Merchant Center. Zrobimy to w panelu Google Ads, klikając w zakładkę “Połączone konta” i powiązać konto Merchant Center.
Kolejnym krokiem jest już samo stworzenie kampanii.
Nadajemy nazwę, określamy dzienny budżet i strategie ustalania stawek. Kolejno pojawia się możliwość zmiany priorytetu kampanii – warto to zrobić w przypadku wielu kampanii z tymi samymi produktami, ponieważ w innym przypadku priorytetowo będzie wyświetlać się ta o większych stawkach. Przechodzimy płynnie do wyboru lokalizacji, urządzeń, na których ma wyświetlać się kampania i sieci wyświetlania. Następnie tworzymy grupę reklam, na którą składają się produkty. Tu możemy dokonać podziału np. ze względu na kategorie produktów, płeć odbiorcy, sezonowość asortymentu, lecz możemy zrobić to później, podczas optymalizacji naszej kampanii. I to tyle! Nasza kampania jest gotowa do uruchomienia.
Pamiętajmy aby dodać do kampanii odbiorców wraz z opcją „Obserwacja”. Pozwala to na dostosowanie stawek do efektywności danej grupy docelowej, ze względu na wyszukiwania użytkowników i nie ogranicza tym samym zasięgu naszej kampanii.
Google Merchant Center – niezbędnik w kampanii produktowej.
Google Merchant Center jest niezbędnym miejscem, w którym zarządzamy kampaniami e-commerce. Nie jest możliwe tworzenie reklam produktowych w Google Ads bez skonfigurowanego GMC. Z tego narzędzia pobierane są wszystkie niezbędne dane o produktach, wykorzystywane do wyświetleń w wynikach wyszukiwania. Integracja sklepu online z GMC i powiązanie go z kontem Google Ads, pozwala na publikację produktów z oferty sklepu w Google Zakupy. Wszystkie zintegrowane przez nas Informacje o produktach do sklepu internetowego, są importowane prosto Google Merchant Center za pomocą pliku xml (feedu produktowego). Po prawidłowym połączeniu konta Google Ads z Google Merchant Center i uzupełnieniu wszystkich niezbędnych danych, można przejść do tworzenia kampanii produktowej.
Dzięki Google Merchant Center z łatwością zoptymalizujemy opisy czy nazwy produktów, które mają wpływ na efektywność kampanii. Możemy korzystać z niego także nie posiadając sklepu internetowego. W jaki sposób? Podpinając wizytówkę naszego sklepu stacjonarnego, by następnie wprowadzić produkty ręcznie. Jest to alternatywa dla osób, których budżet stanowi przeszkodę do utworzenia własnej strony internetowej.
Tipy – co zrobić aby kampania produktowa była bardziej efektywna.
Jakie działania możemy wykonać, aby reklamy produktowe Google były efektywne?
Na początku należy sprawdzić czy nasz feed produktowy jest jak najbardziej rzetelny i czy wszystkie informacje w nim zawarte, są przydatne dla potencjalnego klienta. To sprawi, że unikniemy niekonwertujących w ostateczności kliknięć w reklamę.
Opisy produktów powinny jak najściślej je określać i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Algorytm Google w samodzielny sposób decyduje gdzie i kiedy wyświetlać się na zapytania użytkowników. Zatem ma to znaczenie nie tylko dla samych reklam, ale także dla SEO.
Ważne są także zdjęcia promowanego produktu. Najlepiej sprawdzą się tzw. packshoty, czyli zdjęcia na jednolitym tle. Pozwala to na całkowitym skupieniu uwagi na asortymencie i odbiorca nie jest rozproszony tłem. W przypadku np. promowania sklepu z bielizną, trafne może być przedstawienie produktu na modelce. Zdjęcia powinny być także dobrej jakości i z zachowaniem odpowiednich rozmiarów.
Określenie celu – musimy wiedzieć, co chcemy uzyskać tworząc daną kampanię. W przypadku kampanii produktowej, powinniśmy stawiać przede wszystkim na zakup. Ustawiając cel kampanii możemy mieć pewność, że Google będzie niejako samodzielnie dążył do jak największej liczby konwersji w postaci zakupu, aniżeli do wzbudzenia świadomości marki.
Podział kampanii – Najbardziej podstawowym i optymalnym podziałem grupy produktów jest ich wydzielenie na standardowe produkty i bestsellery. Jedną kampanię dzielimy na dwie osobne, wykluczając jednocześnie produkty, tak, aby nie powtarzały się w drugiej kampanii. Jedna kampania zyskuje wysoki priorytet, a inna niższy. Dostosowujemy również budżety dzienne – na początek możemy go rozłożyć równomiernie, a następnie w zależności od efektywności kampanii. Kolejnym podziałem może być wyszczególnienie produktów np. sezonowych, gdzie ta grupa reklam dostanie większy budżet w porównaniu do innych. Jeśli posiadasz asortyment zróżnicowany ze względu na płeć, możesz zastosować tutaj podział np. na produkty dla kobiet i osobno dla mężczyzn.
Na początku działań z kampanią, powinniśmy zaczynać od niskich stawek CPC. Wysoka stawka może sprawić, że szybko ubędzie nam budżetu na niekoniecznie istotne dla nas wyszukiwania; niska daje nam zaś większą kontrolę i możliwość jej optymalizacji. Następnie skutecznym sposobem jest zmiana na automatyczne ustalanie stawek. Sprawdzi się w przypadku większych sklepów internetowych. Mamy do wyboru ulepszony koszt kliknięcia (eCPC), maksymalizację liczby kliknięć oraz docelowy ROAS, czyli zwrot z nakładów na reklamę.
Jak zoptymalizować kampanie Google Shopping?
Kampania produktowa daje nam mnóstwo możliwości optymalizacyjnych. Na początku warto jest zacząć od szczegółowego dopracowania pliku produktowego, który ma wpływ na efektywność naszej reklamy i tym samym dociera bezpośrednio do odbiorcy. Warto jest zadbać o dopasowanie do asortymentu, kategorii produktów, jakie promujemy, czy innych poruszanych wcześniej kwestii.
Przed przejściem do optymalizacji naszej kampanii, powinniśmy ją dokładnie przeanalizować. Tutaj pomocne będzie użycie Google Analytics 4. Powinniśmy zwrócić uwagę jakie produkty przynoszą najwięcej przychodu i generują ruch w naszym sklepie internetowym. Możemy zaobserowować zachowanie użytkowników i tym samym sprawdzić w jakim momencie zrezygnowali oni z zakupu, i zastanowić się dlaczego. Być może ma na to wpływ zbyt wysoka cena produktu, opis jest zbyt ubogi, nie ma podanych wymiarów czy też materiału z jakiego jest wykonany? Warto przeanalizować swój plik produktowy, zanim stwierdzimy wadliwość reklam.
Optymalizacja CPC
Wyświetlając reklamy produktowe na poszczególne frazy kluczowe, Google wybiera maksymalną stawkę CPC, czyli kwotę, którą ograniczamy dane słowo kluczowe, tak aby nie wydać zbyt wiele na frazy, które mogą okazać się niekonwertujące; ale także wskaźnik jakości. Co się na niego składa?
- współczynnik CTR – stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy,
- trafność słowa kluczowego do danej grupy reklam,
- treść na stronie i jej jakość,
- poprzednie wyniki konta Google Ads
Ważne jest aby dopasować maksymalny CPC bazując także na porównaniu z konkurencją w tej samej branży tzn. jak często klikalna jest dana fraza i jaki mniej więcej ponoszą oni za nią koszt. Tym samym będziemy mogli ustawiać tę stawkę aby wyświetlać się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce.
Na czym ma polegać optymalizacja budżetowa?
Możemy analizować konwersję poszczególnych produktów (który produkt był częściej kupowany/klikany przez użytkowników) i wykluczać te niekonwertujące, które nie przyniosły nam przychodu, a sam koszt jedynie za ich kliknięcie, był bardzo wysoki lub dzielić grupy reklam ze względu na efektywność danego produktu, aby mieć pewność, że wszystkie produkty wyświetlają się odbiorcom i budżet rozkłada się na wszystkie równomiernie;
podnosić/obniżać stawki CPC – wyższe stawki dla lepiej konwertujących produktów, a tym samym niższe dla słabiej, tym samym te produkty będą się wyświetlać jeszcze częściej, co zwiększa nie tylko ich zasięg, ale także możliwość konwersji w postaci zakupu;
tworzyć listy remarketingowe – dzięki listom remarketingowym możemy dotrzeć do odbiorców, którzy wykazali zainteresowanie naszym produktem i dotarli na naszą stronę docelową. Ci odbiorcy mogli np. jedynie dodać do koszyka nasz przedmiot i zrezygnować z zakupu. Stworzone listy remarketingowe możemy wykorzystać do uruchomienia remarketingu dynamicznego. Sprawdzi się on przede wszystkim w branży e-commerce. Wymagane jest posiadanie konta Google Merchant Center. Uprzednio odwiedzone produkty, zostają wyświetlone użytkownikowi w graficznej formie. Mamy pewność, że naszą reklamą remarketingową dotrzemy do osób zainteresowanych kupnem naszego produktu. Dzięki takiej kampanii możemy wyświetlać banery z produktami lub usługami, które użytkownik oglądał na naszej stronie, co w ostateczności może pomóc nam osiągnąć cel, jakim jest sprzedaż.
czy wykluczać zapytania o niskim priorytecie – każda kampania produktowa może być oznaczona typami ważności: niskim, średnim i wysokim. Jeśli mamy kampanie o wysokim priorytecie przy jednocześnie niskiej stawce CPC, to Google bierze ją pod uwagę najpierw, choćby istniała kampania o niższym priorytecie, tej samej grupie ale wyższej stawce. Ustawienie wysokiego priorytetu i zastosowanie niższej stawki sprawdzi się w przypadku produktów, których np. mamy nadto w magazynie, lecz nie posiadamy wielu wariantów kolorystycznych czy rozmiarowych. Nie poświęcimy na to zbyt wielu budżetu, ponieważ zachowamy niską stawkę CPC. Wykluczając produkty o niskim priorytecie możemy zwiększyć widoczność produktów o wyższym typie ważności. Sprawdzi się to w przypadku np. produktów objętych wyprzedażą.
Feed produktowy
Optymalizacja reklam produktowych powinna polegać przede wszystkim na dostosowaniu feedu produktowego pod kątem algorytmów Google, na podstawie których wyświetlane są wyniki reklamowe. Plik produktowy musi zawierać niezbędne atrybuty Google aby nie zostały odrzucone w Google Merchant Center. Korzystając z tego narzędzia, jakim jest GMC, jesteśmy w stanie zoptymalizować treści tytułów i opisów produktów, obniżając przy tym koszt. Warto jest zwrócić uwagę na tytuły i opisy produktów. Tytuł nie powinien w sobie zawierać treści reklamowych, znaków specjalnych czy nietypowych haseł. Co ciekawe, mimo faktu iż tytuł może zawierać 150 znaków, to najczęściej widoczne jest pierwsze 70. Powinniśmy mieć to na uwadze, optymalizując czy tworząc treści reklamowe.
URZĄDZENIA i harmonogram
Podczas optymalizacji powinniśmy zwrócić uwagę także na urządzenia, na jakich wyświetlają się nasze reklamy. Możemy dzięki temu sami określić, czy to użytkownicy komputerów, telefonów komórkowych a może tabletów częściej, bądź rzadziej zobaczą naszą reklamę. Ważny jest także harmonogram wyświetlania reklam. Możemy sprawdzić w jakie dni i godziny nasze reklamy częściej są klikane i wykluczyć np. godziny nocne, aby nie wykorzystywać budżetu na porę w ciągu dnia, która jest zbędna i finalnie nie doprowadza do konwersji.
Podsumowanie informacji
Kampania produktowa Google Ads może być sposobem na zwiększenie liczby zakupów oraz przychodów w naszym sklepie, czy zasięgu i świadomości marki. Jest to idealne miejsce do prowadzenia kampanii stricte sprzedażowych. Daje nam czytelną informację na temat interesującego nas produktu. Pozwala nam na zachowanie kontroli nad całym procesem zakupowym – od kliknięcia w reklamę, do finalizacji w postaci płatności. Niezbędna jest efektywna optymalizacja kampanii, dopasowana do rynku i potrzeb klientów.