- Czym jest psychologia reklamy?
- W jakim celu stosowana jest psychologia w reklamie?
- Skąd czerpać informacje na temat zachowania konsumentów?
- Co wykorzystuje się w psychologii reklamy?
- Psychologia w reklamie a różnice pokoleniowe
- Psychologia w reklamie – stosowane techniki
- Psychologia w reklamie – czy to manipulacja?
- Psychologia reklamy
Czym jest psychologia reklamy?
Psychologia reklamy jest zbiorem wiedzy o konsumentach, ich zachowaniach, gustach, przyzwyczajeniach. Określa również skojarzenia i tendencje. Dane dotyczące potencjalnych klientów są wykorzystywane w przekazie reklamowym zarówno w telewizji, radiu, jak i internecie. Dzięki temu możliwe jest przewidywanie trendów i zachowań odbiorców oraz wywieranie na nich wpływu.
Informacje te są gromadzone w trakcie badania rynku, odbiorców marki oraz analizy aktualnych trendów i aspektów psychologicznych. Wykorzystywane są tu również techniki manipulacyjne, których celem jest wywołanie określonych reakcji lub emocji.
W jakim celu stosowana jest psychologia w reklamie?
Głównym celem psychologii w reklamie jest wywieranie wpływu na ludziach za pomocą posiadanych informacji na ich temat. Pozwala to na zrozumienie pragnień poszczególnych klientów. Dzięki znajomości zagadnienia psychologii w reklamie osoby odpowiedzialne za marketing mogą wykorzystywać techniki psychologiczne w celu zainteresowania treścią, utrzymania uwagi i zachęcenia do podjęcia konkretnego zachowania. Zatem psychologia reklamy wykorzystuje sprawdzone techniki manipulacyjne. Dzięki temu reklamodawca sprzedaje nie tyle produkt lub usługę, co zaspokaja określone potrzeby konsumentów. Niejednokrotnie reklamy tworzą u odbiorców marki potrzeby, by móc za chwilę zaoferować swoje produkty.
Skąd czerpać informacje na temat zachowania konsumentów?
Aby wykorzystywać możliwości psychologii reklamy, należy dobrze poznać zachowania odbiorców marki:
- Przeprowadź segmentację rynku i stwórz charakterystykę grup odbiorców. Uwzględnij w niej elementy takie jak wiek, płeć, wykształcenie, lokalizację, zainteresowania. Umożliwi to dostosowanie przekazu reklamowego do potrzeb, postaw i wartości odbiorców. Im lepsze dopasowanie, tym większe szanse na sukces.
- Pogłęb research i zbierz informacje na temat swoich odbiorców. Możesz w tym celu wykorzystać ankiety, zbadać oczekiwania, nawyki i potrzeby potencjalnych klientów. Dobrą metodą jest również analiza działań w mediach społecznościowych.
- Monitoruj działania odbiorców Twojej marki. Pomoże Ci to lepiej zrozumieć obecnych oraz potencjalnych klientów. Przeglądaj komentarze, recenzje i uwagi na temat swojej firmy. Sprawdzaj i odpowiadaj na wiadomości od klientów.
- Przyglądaj się działaniom konkurencji. Przeanalizuj, jakie taktyki psychologiczne wykorzystują Twoi konkurenci, oraz w jaki sposób reagują na nie odbiorcy. Dzięki temu otrzymasz wskazówki, jakie metody są skuteczne, a jakie nie.
- Testuj skuteczność swoich działań i sprawdzaj, w jaki sposób reagują na nie Twoi odbiorcy. Możesz np. wysłać próbny newsletter, aby zobaczyć, czy jest wystarczająco angażujący.
Należy pamiętać, że nie można bazować na ogólnych założeniach. Psychologia reklamy nie jest nowym zagadnieniem, jednak należy brać pod uwagę aktualne trendy, zmieniającą się specyfikę branży i odbiorców. Każde z pokoleń w inny sposób reaguje na marketingowe perswazje i preferuje inny rodzaj komunikatów. Z uwagi na to bardzo ważne jest dokładne poznanie swoich klientów, zamiast opierania się na ogólnych informacjach.
Co wykorzystuje się w psychologii reklamy?
W celu wzbudzenia zainteresowania odbiorców marki, zachęcenia do zakupu oraz wytworzenia w ich umysłach zdania na temat marki, stosuje się różne psychologiczne metody.
- Kolory – wykorzystywane w reklamach kolory są odpowiednio dobierane. Wybór koloru opakowania produktu lub tła reklamy często jest poprzedzone badaniami odbiorców marki. Kolory mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Przykładowo kolor żółty jest kojarzony z energią, szczęściem i radością. Marki używają tego koloru w celu wywołania ciepłych uczuć. Może on również służyć do akcentowania bezpieczeństwa.
- Symbole – mają duże znaczenie w psychologii reklamy, ponieważ wywołują określone skojarzenia, np. sowa jest kojarzona z mądrością, a lew z władzą. Symbole mogą być zaczerpnięte m.in. z religii, kultury, tradycji lub historii. Przykładem jest marka Jaguar, która wykorzystuje w swoich przekazach i nazwie zwierzę kojarzone z inteligencją, zwinnością i szybkością.
- Liczby – często są wykorzystywane jako element psychologiczny, który oddziałuje na decyzje zakupowe konsumentów. Przykładem jest określenie “87% klientów poleca nasz produkt”.
Psychologia w reklamie a różnice pokoleniowe
Jednym z głównych celów marketingu jest zwrócenie uwagi i zaangażowanie odbiorcy oraz przekonanie go do zakupu produktu lub usługi. Dzięki wykorzystaniu psychologii w reklamie możliwe jest dokonanie tego. Marketing doświadczeń zakłada wyjście z marką do klienta, stałą komunikację oraz utrzymywanie istniejącej relacji. Należy jednak wziąć pod uwagę różnice pokoleniowe i dopasować komunikację do odpowiedniej grupy. Pokolenia różnią się między sobą preferencjami, a także w różnym stopniu wykorzystują nowe technologie. Należy to uwzględnić w przekazie reklamowym.
Jak komunikować się z Baby Boomers?
Baby Boomers (osoby urodzone po II wojnie światowej) jest pokoleniem przywiązanym do ulubionych marek. Należy mieć to na uwadze, ponieważ jeśli raz przekonają się do danego produktu, są już mu wierni. Osoby z tego pokolenia lubią porównywać oferty różnych marek i wybierać te najkorzystniejsze. BB znacznie mniejszym stopniu korzystają ze smartfonów i komputerów niż młodsze pokolenia. Jednak odsetek ten rośnie. Mając na uwadze przywiązanie do marek pokolenia Baby Boomers, warto wykorzystywać karty stałego klienta oraz programy lojalnościowe.
Reklama w Internecie i pokolenie X
Pokolenie X, a zatem osoby urodzone w drugiej połowie XX wieku, charakteryzuje się tym, że uwielbia technologię lub jej nienawidzi. Można do niego dotrzeć za pośrednictwem e-maili, których przedstawiciele tego pokolenia używają zarówno w celach prywatnych, jak i zawodowych. Generacja X lubi zniżki i promocje. Warto wykorzystać ten fakt w komunikacji oraz stosować różnego rodzaju rabaty i kupony. Tak jak Baby Boomers, jest to pokolenie przywiązane do marki. Ulubionym portalem społecznościowym generacji X jest Facebook. Zatem kierując komunikat reklamowy do “iksów” należy stosować angażujące treści na tym portalu, co może zwiększyć ich więź z marką.
Jak mówić do Milenialsów?
Pokolenie Y, określane również jako Milenialsi stanowią osoby urodzone w latach 80. i 90. Istotne jest dla nich, aby wizerunek marki opierał się na konkretnych wartościach. Chętnie wykorzystują social media w celu komunikacji z markami. Milenialsi chętnie angażują się w różnego rodzaju akcje. Lubią być częścią społeczności i utożsamiają się z grupą. Posiadając pokolenie Y jako klientów, warto rozważyć obsługę klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych. W celu przekonania Milenialsów do marki można wykorzystać storytelling i komunikować określoną filozofię życia. Generacja jest obecna w wielu kanałach. Korzysta ze smartfonów, tabletów i komputerów. Poszukuje informacji w filmach na YouTube, na blogach oraz w mediach społecznościowych. Pomimo tego nie jest łatwo dotrzeć do tego pokolenia. Ważne jest, aby komunikaty kierowane do Milenialsów były spersonalizowane i opierały się na wartościach. Reklamy powinny być zgodne z płcią, zainteresowaniami, a nawet porą dnia.
Na co zwrócić uwagę komunikując się z Zetkami?
Pokolenie Z stanowią osoby urodzone po 2000 roku. Korzystają głównie z kanałów takich jak Instagram, Facebook, YouTube oraz Netflix. Osoby te wyczulone są na sztuczność i nie lubią tradycyjnej formy reklamy w gazecie czy telewizji. Nie ufają celebrytom, a do zakupów bardziej zachęcają ich rówieśnicy niż rekomendacje znanych osób. Należy zwrócić uwagę, aby komunikaty kierowane do generacji Z były autentyczne. Istotne jest również indywidualne podejście oraz spersonalizowana oferta. Na uwagę zasługuje fakt, że osoby z pokolenia Z są nierozłączne ze swoimi smartfonami.Chcąc komunikować się z “Zetkami” warto postawić na spersonalizowane działania w mediach społecznościowych, na Messengerze czy też wykorzystać powiadomienia push. Komunikaty powinny być krótkie, konkretne i ukierunkowane na potrzeby odbiorców.
Psychologia w reklamie – stosowane techniki
Można wyróżnić sześć podstawowych reguł, które są wykorzystywane w celu psychologicznego oddziaływania na odbiorców reklamy.
- Reguła niedostępności – rzeczy mało dostępne, rzadkie są postrzegane jako bardziej pożądane. Wynika to z faktu, że to, co jest trudne do osiągnięcia wydaje się być bardziej atrakcyjne. Według wielu osób niedostępność wskazuje na wysoką wartość produktu lub usługi. Zastosowanie tej zasady jest widoczne w przypadku firm, które wprowadzają limitowane edycje czy też kody rabatowe z określonym terminem ważności.
- Reguła wzajemności – jest to jedna z najstarszych zasad i sposób na wywieranie wpływu na inne osoby. Wskutek poczucia zobowiązania wiele osób decyduje się na spełnianie cudzych próśb. Zasada ta przejawia się m.in. w oferowaniu przez firmy darmowych próbek lub bezpłatnego doradztwa, których otrzymanie wywiera poczucie zobowiązania do wzajemności np. w postaci zakupu przetestowanego produktu lub wystawienia pozytywnej opinii.
Źródło: https://mrcleaner.pl/
- Reguła społecznego dowodu słuszności – ludzie często podejmują określone decyzje w oparciu o opinie i zachowanie innych osób. Wynika to z faktu, że to, w jaki sposób zachowują się inne osoby, jest wskazówką dotyczącą naszego zachowania. Według badań w większym stopniu podążamy za osobami do nas podobnymi niż niepodobnymi. Fakt ten jest wykorzystywany w reklamach. Zazwyczaj występują w nich “zwyczajne” osoby, aby nabywcy produktów mogli się z nimi utożsamiać. Zgodnie z tą zasadą chętniej sięgamy po produkty, które kupiły inne osoby.
- Reguła zaangażowania i konsekwencji – według psychologów ludzie dążą do zgodności słów, postaw, przekonań i czynów. Wynika to z faktu, że lubimy być postrzegani jako osoby konsekwentne. Publiczne zobowiązanie się do podjęcia konkretnych działań sprawia, że ludzie pozostają konsekwentni w tych czynach. Przykładem zastosowania tej reguły jest wysłanie przez klienta zapytania o ofertę. Może to się odbywać m.in. za pośrednictwem formularza kontaktowego, maila lub telefonu. Podjęte działania to wzbudzenie zaangażowania i sygnał dla samego klienta, że jest zainteresowany danym produktem.
- Reguła autorytetu – badania wykazały dużą skłonność do uległości względem autorytetów. Ludzie chętnie słuchają zaleceń i wskazań osób, które postrzegają jako autorytet w danej dziedzinie i przyporządkowują się im. Tytuły naukowe i zawodowe oraz doświadczenie decyduje o tym, czyjej opinii wierzą. Psychologia reklamy wykorzystuje ten fakt. Zastosowanie tej zasady jest widoczne m.in. w reklamach firm farmaceutycznych, w których prezentowane są sylwetki lekarzy.
- Reguła lubienia – wiąże się ona z faktem, że zazwyczaj jesteśmy skłonni spełniać prośby osób, które znamy i lubimy. Istnieje kilka czynników, które mają istotny wpływ na zyskanie sympatii do danej osoby. Pierwszym z nich jest podobieństwo do nas samych, kolejno atrakcyjność fizyczna oraz komplementy od tej osoby w naszym kierunku. Istotne jest również posiadanie wspólnego celu, co prowadzi do wzrostu wzajemnej sympatii. Sympatię do danej osoby nasila również posiadanie pozytywnych skojarzeń z tą osobą. W myśl reguły lubienia, zabiegając o klienta, warto podkreślać wspólne cele, poglądy i wartości. Przykładem wykorzystania tej zasady jest reklama Banku Millenium, w której został wykorzystany fakt, że z reguły lubimy reklamy z dziećmi.
Psychologia w reklamie – czy to manipulacja?
Czy psychologia reklamy jest manipulacją? Po części tak. Jest to sposób na wywołanie określonych reakcji odbiorców za pomocą określonych technik psychologicznych i manipulacyjnych. Jednak ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy jest to coś nieetycznego. Tworzenie przekazu reklamowego dopasowanego do potrzeb użytkowników może pomóc im w podejmowaniu decyzji zakupowych. Czy zatem potrzebujemy komunikatów opartych na psychologicznych aspektach i manipulacyjnych sztuczkach? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Należy jednak mieć świadomość, że psychologia reklamy jest obecna zarówno w świecie online, jak i offline.
Psychologia reklamy
Dzięki psychologii w reklamach możliwe jest odpowiednie zaplanowanie kampanii i osiągnięcie oczekiwanych rezultatów. Dzięki elementom takim jak przemyślane kolory, muzyka czy też odpowiednio zaplanowany newsletter możesz sprawić, że klienci zainteresują się Twoją marką i zaczną kupować Twoje produkty. Odpowiednie zastosowanie psychologii w reklamie może być sposobem na sukces.