Czym jest reklama ambientowa?

18 stycznia 2023
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2023/01/ambient-1280x880.jpg

Czym jest reklama ambientowa?

Być może kojarzycie jedną z kampanii Nike, gdzie firma rozstawiła w ławkach parki… bez faktycznego siedzenia. Wybrakowane ławki miały jedynie oparcie zdobione znaczkiem Nike oraz napisem “Run”. Prosta, zabawna oraz zgodna z wartościami firmy (promocja sportu i zdrowego trybu życia) reklama jest doskonałym przykładem tzw. reklamy ambientowej, czyli marketingu, który wykracza poza konwencje i standardowe działania promocyjne.

Ambient marketing to wszelkie innowacyjne oraz kreatywne formy reklamy. Dlaczego doskonale się sprawdza w dotarciu do konsumentów? Według statystyk, przeciętny Amerykanin widzi między 4 000 a 10 000 reklam dziennie! Ile z nich faktycznie zauważy? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, lecz jeśli reklama wyróżni się czymś nietypowym – znacząco zwiększy swoje szanse w zarejestrowaniu się w świadomości odbiorcy.

Ambient marketing silnie związany jest ze sztuką, popkulturą, żartem. Czerpie m.in. ze sztuk performancu, bardzo często posiadając formę interaktywną. Zazwyczaj przykłady reklamy ambientowej zobaczymy w nieoczekiwanych miejscach. Dzięki temu, jest to jedna z najciekawszych form reklamy. Zaskakując i wywołując emocje często przynosi firmom znakomite PRowe rezultaty, jednak zazwyczaj niemierzalne – w końcu ciężko będzie nam wyliczyć dokładne ROI pochodzące z wybrakowanej ławki.

Lawka NIKE reklama ambientowa

Źródło: <https://sneakernews.com/2012/01/17/nike-running-bench/>

 

Historia reklamy ambientowej

Początków reklamy ambientowej możemy doszukiwać się w latach 80. Wtedy po raz pierwszy uknuto termin guerilla marketing, odnoszący się do tanich, ekspansywnych i zaskakujących działań reklamowych. Wobec rosnącej popularności reklam telewizyjnych, guerilla marketing, oraz jego brat bliźniak, czyli marketing ambientowy, rozwijały się w kontrze. Jay Conrad Levinson, autor wydanej w 1984 roku książki “Guerilla marketing” zasugerował, że udane kampanie powinny być szokujące, unikatowe, sprytne i generować tzw. buzz. Jego porady kierowane były przede wszystkim do firm nieposiadających znacznego budżetu, jednak już wkrótce idee podchwycili i giganci reklamy. Pod koniec lat 90 partyzantka w marketingu była coraz popularniejszym zjawiskiem, a w latach 2000, razem z rozwojem internetu i – przede wszystkim – social mediów, stała się niemal wszechobecna. Social media sprawiły, że wszelkie akcje przeprowadzane nawet na niewielką skalę, mogą nabrać globalnego rozmachu poprzez udostępnienie zdjęć czy filmów w sieci.

 

Psychologia reklamy – czemu ambient marketing działa?

Aby zrozumieć, dlaczego firmy decydują się na taką formę reklamy, trzeba wrócić do podstaw psychologii. Konsumenci zapamiętują 10% przeczytanych treści, 20% zasłyszanych treści, 30% treści obejrzanych, zaś aż 90% tego, w czym biorą udział. Siłą rzeczy reklama, która nas osobiście zaangażuje, reklama interaktywna czy ambientowa, jest na wygranej pozycji.

Reklama ambientowa czym jest

Źródło: Experiential Engagement. [online]. [2015-12-30]. <http://image.slidesharecdn.com/unlockingxm-whitenotes100526195311-phpapp01/95/unlocking-the-power-of-experiential-marketing-white-notes-17-728.jpg?cb=1274921328>.

Badania dowodzą także, że najlepiej zapamiętujemy treści emocjonalne – szczególnie te, które nas bawią, zaskakują lub wywołują w nas podekscytowanie. Takimi treściami również chętniej dzielimy się z innymi, czy to w formie słownej, czy repostując je w Internecie. Biorąc te czynniki pod uwagę, łatwo dojść do wniosku, że często znacznie bardziej opłaci nam się postawić na ambient marketing, niż zainwestować w jeden z kolejnych bilboardów przy autostradzie.

 

Ile kosztuje marketing ambientowy?

Pozostaje jednak nurtująca kwestia – czy marketing ambientowy jest tańszy niż kampanie bilboardowe? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależne jest od skali naszej reklamy, kreatywności i pomysłu. Postawienie dużej instalacji w środku miasta prawdopodobnie będzie zabiegiem dość kosztownym, ale np. postawienie intrygującego automatu (o którym przeczytacie w najciekawszych przykładach ambient marketingu) nie musi oznaczać nagłego debetu, ani też znacznie mniej spektakularnego sukcesu.

 

Ambient marketing – najciekawsze przykłady

 Oczywiście, kluczem do sukcesu w kwestii reklamy ambientowej, jest przede wszystkim pomysł. To reklama, która wymaga dużej dozy kreatywności oraz wyczucia. Jak pobudzić inspirację do jej stworzenia? Najlepiej zacząć od sprawdzenia, w jaki sposób do tematu podeszły inne marki. Przygotowaliśmy dla Ciebie listę kilku viralowych kampanii, które przyniosły firmom ogromny sukces:

 

  • UNICEF i kampania dotycząca dostępności wody

UNICEF czysta woda reklama ambientowa

Zródło: <https://inspirationalgeek.wordpress.com/2010/07/21/unicef-dirty-water-campaign/>

Agencja Casanova Pendrill została zatrudniona przez UNICEF w celu utworzenia kampanii, która wywoła dyskusję na temat problemów związanych z brakiem czystej i zdatnej wody w krajach trzeciego świata. Agencja przygotowała i rozstawiła automaty z napisem “Dirty water”, gdzie pod różnymi przyciskami kryły się rozmaite choroby takie jak malaria, cholera, salmonella czy żółtaczka. Oczywiście, nie można było kupić faktycznej zanieczyszonej wody, natomiast można było z automatu skorzystać, aby wpłacić datki na rzecz czystej wody w Afryce.

 

  • “Diabelskie niesienie” i mroczny żart

https://www.youtube.com/watch?v=PUKMUZ4tlJg

Innym doskonałym przykładem reklamy ambientowej jest akcja promocyjna filmu “Diabelskie nasienie”. W ramach promocji premiery nadchodzącego horroru zbudowano realistycznie wyglądającą instalację dziecka w kołysce, które wydawało straszliwe dźwięki i wymiotowało za każdym razem, gdy podchodził do niego zaintrygowany przechodzeń. Filmiki przedstawiające maszynę i zaskoczonych przechodniów obejrzało kilkadziesiąt milionów osób na całym świecie.

 

  • Remake “Carrie” i… telekineza

https://www.youtube.com/watch?v=VlOxlSOr3_M

Ograniczona ilość bezpośrednich odbiorców promocji “Diabelskiego nasienia” jest dowodem na to, że wcale nie musisz planować promocji na gigantyczną skalę, aby później trafić na usta milionów. Ilustruje to także reklama innego horroru – remake’u filmu “Carrie”. W jednej z amerykańskich kawiarni ustawiono zdalnie sterowane stoły i krzesła, oraz zaangażowano w scenkę sytuacyjną kaskadera oraz aktorkę. Aktorka miała odegrać rolę telekinetyczki zdenerwowanej rozlaną przez kaskadera kawą – kaskader w odpowiednim momencie został przyciągnięty niewidzialnymi linkami do ściany i zacząć się unosić. Następnie aktorka zaczęła “sterować” stołami oraz krzesłami. W kawiarni znalazło się może kilkanaście przerażonych osób, zaś filmik z wydarzenia został obejrzany na YouTubie 78 milionów razy. Nic dziwnego, reakcje kwestionujących rzeczywistość przypadkowych osób w kawiarni ogląda się z nielada rozbawieniem.

 

  • Tymbark pomaga wyznać miłość

https://www.youtube.com/watch?v=CLNef_3L4D0

Przykłady świetnej reklamy ambientowej możemy znaleźć także w Polsce. Pamiętacie kapsle z napisami od Tymbarka? W ramach walentynek Tymbark rozstawił w różnych polskich miastach romantyczne instalacje, gdzie każdy mógł wziąć sobie specjalny kapsel z wyznaniem miłosnym dla ukochanej osoby. Małe, a cieszy!

 

  • Netflix i kampania promująca “Dom z papieru”

Reklama serialu Netflixa na Rynku G?ównym w Krakowie

Źródło: https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/miasto-zmienilo-decyzje-ws-reklamy-domu-z-papieru-netflix-zaplaci-wiecej/vc5rdj2

Kolejny przykład z rodzimego podwórka pochodzi z kampani Netflixa. W 2019 roku na krakowskim rynku pojawiła się tajemnicza rzeźba maski Salvadora Dalego, zaraz obok głowy Mitoraja. Pod maską pojawił się także napis: “Kradzież to prawdziwa sztuka”.

Była to kampania promocyjna serialu “Dom z papieru” dostępnego na platformie Netflix, oraz, w naszym odczuciu, przykład reklamy doskonałej. Kampania nawiązywała do serialu na wiele zabawnych sposobów – bohaterowie “Domu z papieru” używają w trakcie napadu na mennice właśnie masek Dalego, a podpis “Kradzież to prawdziwa sztuka” w kontekście serialu o napadzie oraz obok faktycznego dzieła sztuki to istna wisienka na torcie i kwintesencja zaskakującej zabawy słowem.

 

Inne formy alternatywnych reklam

 

Marketing ambientowy to niejedyna forma reklamy, która wychodzi poza schematy. Do innych alternatywnych sposobów promocji zaliczyć możemy m.in. wcześniej wspomniany guerilla marketing (marketing partyzancki) czy też marketing angażujący. Angażujący, czyli taki, gdzie odbiorca przestaje być biernym, a otrzymuje czynną rolę w kreowaniu marki np. poprzez udział w tworzonym przez nią wydarzeniu.

Kolejną interesującą formą reklamy jest ambush marketing, zwany także marketingiem podstępnym lub pasożytniczym. O takiej reklamie możemy mówić, gdy marka “podczepia się” pod znane wydarzenie i reklamuje się w jego ramach bez żadnej umowy sponsorskiej. O ambush marketingu możemy mówić także, gdy firma promuje się nawiązując np. do konkurenta rynkowego.To często akcje balansujące na granicy prawa, jednakże pełne humoru i przynoszące znaczny rozgłos, gdy zrobione z odpowiednim smakiem. Przykład? Liczne akcje Pepsi oraz Coca-Coli, którzy uwielbiają za pomocą sloganów czy bilboardów “dogryźć” swojemu konkurentowi. A my bawimy się świetnie oglądając to starcie tytanów!

Pepsi vs Cola reklama ambientowa

Źródło:Buldogdigitalmedia.co.uk

 

Dlaczego powinieneś skorzystać z reklamy ambientowej?

Czemu i Ty skorzystasz na reklamie ambientowej? Jest to doskonały sposób na wyróżnienie swojej firmy oraz ocieplenie jej wizerunku – wszyscy kochamy zaskakujące czy zabawne treści. Ponadto reklama ambientowa wcale nie musi być droga – tym, co liczy się przede wszystkim, jest kreatywny i unikatowy pomysł. Potem wystarczy, że dotrzesz do niewielkiego grona odbiorców, które zechce się podzielić treścią w sieci i voila!

Jeśli potrzebujesz pomocy osób doświadczonych – nie wahaj się skorzystać z usług agencji marketingowej. W Nakatomi zatrudniamy tylko osoby nieszablonowe, pomysłowe oraz profesjonalne. Z przyjemnością stworzymy dla Ciebie reklamę, która zaskoczy, rozbawi i zapadnie w pamięć na długo.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Kasia
Katarzyna Wardzyńska  Senior Project Manager
Specjalizuje się w digital marketingu. W swojej pracy najbardziej lubi swój zespół i to, że może działać kreatywnie oraz z każdego miejsca na świecie. Ukończyła Uniwersytet w Liverpoolu na kierunku Music Industry Studies MA. W wolnym czasie czyta, podróżuje i gra w zespole muzycznym, a poza pracą najprawdopodobniej znajdziecie ją w tłumie na koncercie lub festiwalu.
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer