Kanada to bardzo nowoczesny kraj i jedna z największych gospodarek świata. Tutejszy rynek znany jest jako zamożny i dojrzały. Kanadyjczycy cenią jakość, która bardzo często jednoznacznie kojarzą z produktami europejskimi. Często cenią je znacznie wyżej niż te pochodzące ze Stanów Zjednoczonych.
38 milionów mieszkańców to pokaźna siła nabywcza, która stale rośnie. Dodatkowo warto wspomnieć o podpisanej w 2016 roku umowie CETA, która stwarza preferencyjne warunki dostępu do rynku Kanady dla europejskich, w tym polskich, towarów. To także państwo uważane za bramę do rynku USA, na którym obecnych jest ponad 300 mln konsumentów.
Wszystko to sprawia, że jest to kraj wyjątkowo atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców. Poznaj charakterystykę kanadyjskiego rynku oraz klientów i rozważ ekspansję Twojej marki w tym kierunku.
Kanada jest drugim największym państwem świata. Jej terytorium zajmuje znaczną część Ameryki Północnej. To federacja 10 prowincji i 3 terytoriów. W 2021 roku zamieszkiwało ją około 38 milionów ludzi. Warto pamiętać, że jest to monarchia konstytucyjna, z Karolem III jako głową państwa. Kraj ten utrzymuje demokrację parlamentarną.
To jedno z najbogatszych państw świata. Dzięki wysokiemu dochodowi per capita jest członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz grupy krajów G7. Zgodnie z rankingiem 15 największych gospodarek według PKB, opartym o najnowsze dane pochodzące z Banku Światowego, w 2022 roku Kanada zajmowała 9. miejsce.
Pod względem rozwoju gospodarczego Kanada zaliczana jest obecnie do grona jednej z najbardziej rozwiniętych gospodarek świata. Jest państwem uprzemysłowionym i bardzo zaawansowanym technicznie. Tutejsza gospodarka jest bardzo zróżnicowana, choć w znacznym stopniu uzależniona od własnych bogactw naturalnych.
Wyróżnia się, spośród innych krajów wysoko rozwiniętych, rozmiarami pierwszego sektora, wraz z gospodarką leśną i przemysłem naftowym, które to dziedziny są tutaj najważniejsze. Jest jednym z kilku wysoko rozwiniętych państw, które są eksporterami energii. Kanada jest też jednym z najważniejszych na świecie producentów rolnych. Jednocześnie, jak na kraj wysokorozwinięty przystało, tak i kanadyjska gospodarka jest zdominowana przez usługi, w których zatrudnione jest około 3/4 mieszkańców.
Kanada wyróżnia się innowacyjnością i konkurencyjnością. Ma gospodarkę wolnorynkową z niewiele większą interwencją rządu niż ma to miejsce w USA, choć o wiele mniejszą niż w większości krajów europejskich. Dzięki temu jest interesująca dla zagranicznych przedsiębiorców, którzy bardzo chętnie wchodzą na tutejszy rynek.
Warto mieć także świadomość, że jest to kraj silnie zależny od powiązań handlu międzynarodowego, w szczególności handlu z USA. Traktaty o wolnym handlu z 1989 roku Canada-U.S. Free Trade Agreement (FTA) oraz z 1994 roku North American Free Trade Agreement (NAFTA: dołączył Meksyk) znacznie zwiększyły wolumen handlu i stopień integracji z USA.
Od 2001 roku, kiedy to udało jej się uniknąć recesji, osiąga najlepsze wyniki gospodarcze w grupie krajów ówczesnej G8. Od połowy lat 90. rząd federalny Kanady ogłasza nadwyżki budżetowe i regularnie spłaca zadłużenie.
Jeśli natomiast chodzi o związki ze starym kontynentem, to Polska jest najważniejszym partnerem handlowym Kanady w Europie Środkowo-Wschodniej. Tutejsza Polonia, licząca ponad 1 milion mieszkańców, aktywnie wspiera polskie firmy. Objawia się to zarówno intensywnymi kontaktami biznesowymi, jak i dużym popytem na polskie wyroby. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się nasze produkty spożywcze. Znaczna część polskiego eksportu trafia do Ontario i Quebeku, gdzie zamieszkuje najwięcej Polaków, jednak we wszystkich prowincjach można zauważyć zainteresowanie polską ofertą.
Bardzo charakterystyczną cechą tego państwa, jest fakt, że Kanada jest krajem dwujęzycznym – na poziomie federalnym obowiązują tutaj dwa języki oficjalne: angielski i francuski. Ma to olbrzymi wpływ na całą kulturę Kanady. Podobnie jak tutejsza multikulturowość i otwartość mieszkańców na inne nacje.
Unia Europejska, a także rządy Kanady i Polski od lat zacieśniają współpracę gospodarczą, dzięki czemu polscy przedsiębiorcy mogą rozwijać tam swoje biznesy. W tym celu podpisanych zostało wiele porozumień i umów handlowych regulujących stosunki pomiędzy państwami. Kanada jest jedynym z państw G7, które zawarło umowy handlowe ze wszystkimi pozostałymi członkami organizacji.
Szczególnie istotna jest umowa CETA, podpisana 30 października 2016 roku. podczas szczytu UE-Kanada, który odbył się w Brukseli. Od września 2017 roku. CETA jest tymczasowo stosowana w relacjach między Kanadą i UE (w wymiarze handlowym), w oczekiwaniu na ratyfikację umowy przez parlamenty narodowe państw UE (jak dotąd dziewięć państw). Umowa ta obejmuje praktycznie wszystkie sektory i aspekty handlu pomiędzy Unią Europejską (w tym Polską) a Kanadą. Co więcej – eliminuje 99 procent cła dla polskich eksporterów. Warto wspomnieć, że tylko w ciągu pierwszego roku po wejściu w życie postanowień CETA niemal dwukrotnie wzrosła liczba ładunków w porcie w Montrealu. Kanadyjski eksport do UE w pierwszym roku korzystania z CETA (od 2017 roku) powiększył się o 7 proc.
Kanada i Polska prowadzą także dwustronną współpracę gospodarczą. Dzięki licznym umowom pomiędzy państwami, polscy obywatele, planujący wyjazd do Kanady oraz rozwijanie tam swojego biznesu, mogą liczyć na wiele udogodnień. Do najważniejszych umów należą:
Dzięki obecności w Kanadzie dużej grupy polonijnej, Kanadyjczycy mieli już okazję poznać wiele naszych rodzimy marek i produktów. Te najwyższej jakości są przez nich lubiane i chętnie kupowane. Pozytywne skojarzenia z polskimi markami powodują, że także nowe produkty mają większą szansę zaistnieć na tutejszym rynku. Warto mieć jednak na uwadze, że olbrzymie znaczenie ma tutaj jakość. Kanadyjczycy naprawdę przywiązują do niej dużą wagą, a raz podważone zaufanie, trudno jest odbudować.
Kanada, jako państwo nowoczesne, gdzie ceni się innowacyjne rozwiązania, stale potrzebuje firm i ekspertów z branży IT. Szansę na rozwój mają tu wszelkie biznesy związane z tworzeniem i wdrażaniem aplikacji oraz systemów, a także nowych technologii. Bardzo pożądane są też rozwiązania wspierające pracę i naukę on-line czy usprawniające łańcuchy dostaw.
Duże szanse na rozwój ma branża spożywcza. Z jednej strony znacznym zainteresowaniem cieszą się tutaj produkty o przedłużonej trwałości, z drugiej zaś bardzo pożądana jest wysokiej jakości żywność ekologiczna.
Bardzo interesująco przedstawia się sytuacja dla branży beauty. Według najnowszych danych The NPD Group, kanadyjski przemysł kosmetyczny był najszybciej rozwijającą się branżą w tym kraju w pierwszej połowie 2022 roku. Sprzedaż produktów kosmetycznych wzrosła tutaj aż o 52 procent w okresie od stycznia do czerwca 2022 roku. Najchętniej kupowane były kosmetyki kolorowe, co można przypisywać postępującej zmianie stylu życia Kanadyjczyków.
W 2021 roku Kanada wysunęła się na pierwsze miejsce listy państw najlepszych do życia. W rankingu przygotowywanym wspólnie przez amerykańską agencję analiz US News & World Report i Warton School na Uniwersytecie Pensylwanii, Kanada wyprzedziła nawet Skandynawię i Szwajcarię. Zawdzięcza to dobremu w oczach obywateli rynkowi pracy i publicznej edukacji oraz stabilności politycznej. Co ciekawe, nie wymieniają oni jako istotnego czynnika finansowego. Powodem może być panujący w Kanadzie swoisty luz, który powoduje, że nawet majętni Kanadyjczycy nie przywiązują zbyt dużej wagi do demonstrowania swoich zasobów.
Kanada to jedno z najbardziej zróżnicowanych kulturowo państw na świecie. Choć pozostaje głównie pod wpływem kultury angielskiej, francuskiej oraz amerykańskiej, to w 2000 roku ponad 40% mieszkańców Kanady było innego pochodzenia etnicznego niż francuskie czy brytyjskie. Mówi się, że tutejsza ludność posługuje się nawet ponad 140 językami. Oczywiście na taką sytuacją olbrzymi wpływ mają przybywający tutaj stale emigranci z Azji i Europy. Pod względem zróżnicowania etnicznego i kulturowego Kanada plasuje się daleko przed Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią. Sondaże niezmiennie wskazują, że społeczeństwo nadal pozostaje otwarte na emigrantów. W ankiecie przeprowadzonej we wrześniu 2020 roku przez instytut badawczy Environics we współpracy z Uniwersytetem Ottawy ponad 80 proc. Kanadyjczyków uznało, że imigranci przyczyniają się do rozwoju ekonomicznego kraju.
Mimo tak dużego zróżnicowania tutejszych mieszkańców łączy z pewnością powszechna uprzejmość i życzliwość. Objawia się ona zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesowym. Choć mieszkańcy Kanady cenią sobie luz i bezpośredniość to nie tolerują niewłaściwych zachowań zarówno w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej.
Kanadyjska kultura biznesowa to mieszanka podejścia brytyjskiego, francuskiego i amerykańskiego. Choć w pierwszym momencie może się wydawać, że będą się one wykluczać, to w Kanadzie doskonale ze sobą współgrają. Co więcej, w zależności od prowincji, biznesowy savoir vivre może się różnić. Dlatego planując ekspansję na kanadyjski rynek dowiedz się jak najwięcej o okolicy, w której zamierzasz prowadzić swój biznes.
Kanadyjczycy są formalistami, a jednocześnie potrafią wprowadzić do spotkań biznesowych swoisty luz, widoczny tutaj na każdym kroku. Równocześnie są niezwykle punktualni, a spóźnienia traktują jako poważny afront. Lepiej jest zatem zjawić się na spotkanie nawet 10 minut wcześniej. Możesz mieć pewność, że zacznie się ono o czasie i odbędzie zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem.
Kanada to kraj bardzo zróżnicowany kulturowo. Jest to możliwe nie tylko dzięki polityce państwa, ale przede wszystkim dużej otwartości i tolerancji mieszkańców. Tutejsze relacje biznesowe cechuje bardzo duży szacunek do inności i różnorodności. Dużą wagę przywiązuje się także do sprawiedliwości i równouprawnienia. Mieszkańcy Kanady są też znani ze swojej uprzejmości. Takiego traktowania oczekują także od usługodawców czy sprzedawców.
Mimo tak dużego zróżnicowania kulturowego, podstawowe zasady biznesowe są tutaj tożsame ze znanymi i stosowanymi w Europie. Standardowe godziny pracy to 9-17. Spotkania umawiane są najchętniej w pierwszej połowie dnia. Kanadyjczycy cenią sobie prostą i zwięzłą komunikację. Widać to nawet podczas lunchów biznesowych, które są dość formalne i krótkie. Lubią także kontakt bezpośredni, a o ile nie jest to możliwe, choćby telefoniczny. Co ważne, doceniają oddzwanianie w przypadku, kiedy nie możesz odebrać telefonu.
Mieszkańcy Kanady bardzo cenią sobie produkty europejskie. Zdecydowanie wolą je od amerykańskich odpowiedników. Stary kontynent jest tu kojarzony z wysoką jakością. Liczna polonia przyzwyczaiła zaś Kanadyjczyków do naszych rodzimych marek. To olbrzymia szansa dla wszystkich przedsiębiorców z Polski, którzy chcieliby spróbować swoich sił w Kanadzie.
Nawet jeśli nie posiadasz obywatelstwa kanadyjskiego lub statusu stałego rezydenta (landed immigrant) możesz założyć tutaj działalność gospodarczą. Nie da się jednak ukryć, że w takim przypadku Twoje możliwości będą nieco ograniczone.
Jedną z opcji jest stworzenie partnerstwa biznesowego z obywatelem Kanady (business partnership) lub rozpoczęcie prywatnej działalności gospodarczej kontrolowanej – Canadian-controlled private corporation (CCPC) – tzn. spełniającej wymogi zasiadania określonej liczby obywateli Kanady w radzie dyrektorów firmy (Board of Directors). Liczba ta zależna jest od prowincji, w której zakładasz działalność. Zwykle jest to co najmniej 25% liczby dyrektorów wchodzących w skład zarządu, w przypadku gdy zarząd jest mniej niż czteroosobowy przynajmniej jedna osoba musi być obywatelem Kanady. Prowincje Kolumbia Brytyjska, Nowy Brunszwik, Nowa Szkocja, Quebec i Yukon nie stawiają wymogu posiadania obywatela w składzie organów spółki, stąd często bywają wybierane przez inwestorów zagranicznych, jako siedziby rejestracji spółek. Pamiętaj jednak, że taka rejestracja nie umożliwi Ci pełnowymiarowej działalności spółki w innych prowincjach lub terytoriach. Ponadto, aby zarejestrować firmę w którejś z prowincji należy dodatkowo uzyskać prowincjonalną licencję na prowadzenie działalności (extra provincial license).
Pamiętaj też, że prowadzenie działalności gospodarczej w Kanadzie nie oznacza, że automatycznie możesz tu zamieszkać. Aby móc to zrobić musisz skorzystać z kanadyjskich programów imigracyjnych.
Formalności, jakie czekają Cię przy zakładaniu działalności gospodarczej w Kanadzie są zależne od tego, czy decydujesz się na szczebel federalny czy prowincjonalny. Jeśli zdecydujesz się na pierwszą opcję, cała procedura zajmuje zwykle jeden dzień roboczy w przypadku rejestracji online lub do pięciu dni roboczych jeśli wybierzesz rejestrację tradycyjną. Pamiętaj, że terminy te nie uwzględniają dodatkowej rejestracji w organach skarbowych czy uzyskiwania pozwoleń. Szczegółowe informacje na temat procedury rejestracji spółki znajdziesz na stronie kanadyjskiego Federalnego Urzędu Rejestracji https://ised-isde.canada.ca/site/corporations-canada/en
Decydując się na poszerzenie działalności na rynek kanadyjski warto bardzo dokładnie sprawdzić, jakie rodzaje podatku będą Cię dotyczyć. Generalnie w Kanadzie obowiązuje 5% podatek od towarów i usług (GST), który ma zastosowanie w przypadku większości transakcji sprzedaży. W niektórych prowincjach pobierany jest dodatkowy prowincjonalny podatek od sprzedaży (PST) lub zharmonizowany podatek od sprzedaży (HST), który obejmuje GST. Co ważne, stawka podatku prowincjonalnego jest zależna od miejsca, w którym nastąpiła sprzedaż.
Od tych reguł bywają oczywiście wyjątki. Są towary, na które stawka podatku GTS wynosi 0% oraz takie, które zwolnione są z podatku w ogóle. Różnica wydaje się nieznaczna, ale staje się istotna podczas wystawiania faktur.
W przypadku pozycji o zerowej stawce podatkowej należy naliczyć GST (lub HST) w wysokości 0%. W przypadku produktów zwolnionych z podatku nie jest wyświetlana linia podatku
Jeśli ustalisz, że masz obowiązek naliczania podatku od sprzedaży w jednym lub kilku regionach kanadyjskich, powinieneś skontaktować się z urzędami skarbowymi w każdym z nich i w każdym oddzielnie dokonać rejestracji. Proces ten różni się w zależności od lokalizacji firmy i miejsca sprzedaży oraz poszczególnych wymogów administracyjnych.
Marketing internetowy odgrywa w Kanadzie równie istotną rolę co w Polsce czy Stanach Zjednoczonych. Najpopularniejszą wyszukiwarką jest tutaj także Google, użytkowana przez ponad połowę internautów. To nieco ułatwi Twoje działania.
Musisz jednak pamiętać, że tutejszy rynek zasadniczo wyróżnia dwujęzyczność. W zależności od tego, do mieszkańców którego regionu kierujesz swoją ofertę, powinieneś dopasować do niej język komunikacji. Optymalnie zaś jest tworzyć przekazy zarówno w języku angielskim, jak i francuskim. Miej również na uwadze fakt, że używane tutaj języki nie są tożsame z ich europejskimi odpowiednikami. Bardzo istotny jest kontekst kulturowy.
Trudności związane z komunikacja na rynku kanadyjskim możesz rozwiązać zatrudniając do tego specjalistów Nakatomi. Co ważne – choć nasza firma mieści się w Polsce, dzięki wielu zagranicznym ekspertom i oddziałom doskonale radzimy sobie z obsługą działań na całym świecie.