Pandemia koronawirusa miała ogromny wpływ na branżę muzyczną, a w szczególności na koncerty oraz inne wydarzenia muzyczne, które ze względu na obostrzenia rządowe, musiały zostać odwołane lub odbyć się w zupełnie przedefiniowanej formule. Z końcem roku 2021 dostrzegliśmy jednak światło w tunelu. Ostatni sezon festiwalowy to nie tylko fantastyczne, pojedyncze koncerty w niewielkich klubach, ale i kilkudniowe wydarzenia muzyczne, które okazały się wielkim, frekwencyjnym sukcesem, a także niskim zagrożeniem pod względem poziomu rozprzestrzeniania się wirusa.
W takim przypadku warto zacząć myśleć nad organizacją oraz marketingiem tegorocznych wydarzeń muzycznych. Bez względu na to, czy planujesz garażowy koncert lokalnej kapeli czy organizację polskiej Coachelli, jest kilka uniwersalnych porad, które pomogą Ci wypromować i wyprzedać wydarzenie do ostatniego dostępnego biletu.
Znaj swój target
Wydarzenia muzyczne są kierowane do specyficznej grupy odbiorców, której znajomość jest podstawą promocji. W zależności od tego, czy promowany koncert skierowany jest do fanów alternatywy, głęboko zainteresowanych sztuką i kulturą, czy też szerszej publiczności – lubiących się bawić fanów imprez, odpowiednie będą inne środki promocji. Przykładem dobrej znajomości własnego odbiorcy wykazał się Fyre Festival. Chociaż wydarzenie przeszło do historii jako największa organizacyjna porażka festiwalowa, czy też najwspanialszy festiwal, który nigdy się nie odbył, to sama promocja była wyśmienita. Organizatorzy Fyre doskonale wiedzieli do kogo kierują swoją imprezę. Za target obrali bogatych millenialsów, którzy są nie tyle fanami muzyki, co pragną uczestniczyć w głośnych wydarzeniach i chcą być tam, gdzie dzieje się coś ważnego. Sprecyzowanie grupy docelowej ułatwiło im wybór środków promocji, w tym wypadku m.in. zaproszenie na wydarzenie wielu bardzo znanych celebrytów oraz influencerów.
Zadbaj o estetykę
Wbrew pozorom, estetyka festiwalu czy koncertu jest bardzo ważnym czynnikiem, a także sposobem na skuteczną promocję. Jeśli na miejscu Twojego wydarzenia znajdują się “instagramowalne” punkty, publiczność prawdopodobnie chętnie będzie udostępniać w mediach społecznościowych zdjęcia z lokalizacji i oznaczać samo wydarzenie, co zachęci kolejne osoby do wzięcia udziału w następnych cyklach czy edycjach. Jeśli zajmujesz się promocją lokalnego eventu, warto postawić na wysoce estetyczne i przykuwające uwagę plakaty, które nie tylko zwrócą uwagę na samo wydarzenie, ale sprawią, że odbiorcy będą chcieli zawiesić je na własnej ścianie. Klienci, którzy stają się ambasadorami Twojego brandu potężna siła promocyjna. Pamiętaj o tym dbając o oprawę wizualną – i nie tylko.
Buduj hype
Stwórz oczekiwanie względem Twojego koncertu czy festiwalu – daj ludziom temat do rozmów, debat, zastanowienia. Jeden z największych i najbardziej znanych festiwali Glastonbury często kreuje atmosferę tajemnicy dokooła własnych koncertów. Organizowane są sekretne wystąpienia, pojawiają się luki w line-upie, które napędzają dyskusję wśród fanów. Polski Open’er skład festiwalu ogłasza stopniowo, co generuje mnóstwo domniemań czy zakładów na temat tego, jaka gwiazda zostanie ogłoszona następnie. Warto uczyć się od gigantów w branży i podsycać napięcie oraz oczekiwanie – publikować wywiady, zapowiedzi, zdjęcia z lokalizacji. Tak zwane FOMO, z j. ang. fear of missing out, czyli strach odbiorcy przed przegapieniem ważnego wydarzenia, to potężny czynnik napędzający ekonomię eventów.
Buduj społeczność
Czynnik społeczny jest silną zachętą do wzięcia udziału w wydarzeniu muzycznym. Poza oczywistą korzyścią, jaką jest posłuchanie ukochanej muzyki na żywo, ważnym powodem dla którego bierzemy udział w festiwalach czy koncertach jest właśnie społeczność. Wzięcie udziału w wydarzeniu muzycznym to forma spędzenia czasu ze znajomymi, czy poznawania nowych ludzi. Eskapizm, jaki zapewnia wspólne festiwalowe doświadczenie, jest doskonałym materiałem do budowania mini społeczności. Jak możesz przyczynić się do powstawania małej wspólnoty? Przede wszystkim zapewnij doskonały user experience, aby Twoi odbiorcy jednoczyli się wokół miłych doświadczeń. User experience dotyczy wszystkiego, od procesu kupowania biletów, który powinien przejść jak najszybciej i najsprawniej, po prawidłową organizację samego wydarzenia. Zaangażuj także Twoich odbiorców – zadawaj im pytania i generuj dyskusje w mediach społecznościowych, a także pozwól współtworzyć przyszłe edycje wydarzenia poprzez wysłanie ankiety po wydarzeniu z pytaniami odnośnie tego, co można byłoby poprawić.
W oczekiwaniu na wydarzenia muzyczne
Wydarzenia muzyczne to przede wszystkim doskonała zabawa, jakiej wielu ludziom brakowało w obliczu pandemii oraz wszystkich jej konsekwencji. Pamiętaj, że sprzedajesz właśnie doświadczenie oraz rozrywkę, dlatego baw się formami promocji Twojego eventu. I pamiętaj że, za Eltonem Johnem: “muzyka ma uzdrawiającą moc. Ma zdolność wytrącania ludzi z siebie na kilka godzin”. Właśnie tego pragną Twoi odbiorcy.