Czy wiesz jak pisać teksty pod SEO?

21 sierpnia 2023
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2023/08/seo-1280x880.jpg

  1. Dlaczego warto tworzyć wartościowy kontent?
  2. Czy w takim razie wiemy co jest ważne w budowie treści?
  3. O czym jest ta strona, czyli Meta Title i Meta Description
  4. Co jest na tej stronie – struktura nagłówków
  5. Jak pisać teksty pod SEO – słowa kluczowe
  6. Jak najlepiej dobrać słowa kluczowe do swojej strony?
  7. Frazy long-tail
  8. Do brzegu, czyli merytorycznie wartościowe treści
  9. Czy długość ma znaczenie?
  10. Linkowanie wewnętrzne
  11. Atrybut ALT obrazów
  12. Wtyczki pomocnicze
  13. Czy można przesadzić z SEO?

 

Każdy, kto posiada stronę w Internecie w pewnym momencie staje przed pytaniem, jak pisać teksty pod SEO? Jeżeli chcemy, aby nasza witryna była widoczna dla innych użytkowników sieci, potrzebujemy umieścić na stronie takie treści, które ich interesują i będą odpowiadały na ich zapytania. Jednak jak to osiągnąć w momencie, kiedy konkurencja jest bardzo wysoka? W jaki sposób pisać treści, które spodobają się zarówno użytkownikowi jak i algorytmom Google?

Dlaczego warto tworzyć wartościowy kontent?

Dawniej w Internecie było znacznie mniej stron. Dostęp do informacji, mimo że tak bezproblemowy, nadal ograniczał się do zaledwie kilku wyników związanych z daną frazą. Wraz z rozwojem technologii, a tym samym rozwojem Internetu obecnie mamy do czynienia z szumem informacyjnym. W tym miejscu wkracza Google, tworząc algorytmy, które mają za zadanie sprawić, aby użytkownik otrzymał jak najbardziej dopasowaną do swoich potrzeb odpowiedź w wyszukiwarce. Algorytm jest stale aktualizowany i dzięki tym upgrade’om wiemy na co zwracać uwagę publikując treści. Panda upgrade sprawił, że treści o wysokim współczynniku odrzuceń były karane i niewyświetlane w wynikach wyszukiwań. Aktualizacja z października 2019 r. o nazwie BERT skutecznie zmusiła posiadaczy stron do przeredagowania niskiej jakości treści, na takie, które będą dostarczały informacji zgodnych z tematyką strony i zapotrzebowaniem użytkowników.

Czy w takim razie wiemy co jest ważne w budowie treści?

Posiadając witrynę internetową publikujemy na niej treści powiązane z jakiś konkretnym tematem. Tworzenie treści, które są spójne tematycznie bardzo korzystnie wpływa na rangę ważności i jakości naszych treści w „oczach” wyszukiwarek. Jest to również praktyczne w kontekście spójności treści wewnątrz serwisu, o której szerzej powiem w związku z linkami wewnętrznymi. W przypadku gdy posiadamy stronę o tematyce np. związanej ze zdrowiem psychicznym, nie pasowałby tam artykuł na temat stolarki okiennej i odwrotnie.

Warto przemyśleć strukturę strony oraz tematykę treści jaką chcemy na niej umieścić na etapie tworzenia strony. Czytelna struktura ułatwi dostęp do informacji zarówno wyszukiwarce jak i użytkownikom.

O czym jest ta strona, czyli Meta Title i Meta Description

Mając na uwadze, że tematyka strony jest ważna, warto dać znać użytkownikom co się na niej znajduje jeszcze zanim na nią wejdą. Do tego wykorzystujemy Meta Dane jakimi są Meta Title oraz Meta Description. Tytuł i opis strony to zwykle pierwszy moment styczności użytkownika z twoją stroną. Tytuł to informacja o temacie danej podstrony, natomiast opis (description) jest krótkim opisem jej zawartości, oraz zachęceniem użytkownika do wejścia w link. Te dane są widoczne w wynikach wyszukiwania pod linkiem do strony. Informacje te są również ważne dla robotów wyszukiwarek, dla których ta informacja jest tylko WSKAZÓWKĄ co znajduje się na danej stronie. Nie oznacza to, że jeśli podamy w kodzie (lub za pomocą wtyczek do CMS) te informacje, Google je przyjmie bez refleksji. Roboty mogą zdecydować, że „według nich” inny fragment treści zawartej na stronie lepiej definiuje, co na niej jest.

jak pisać teksty pod SEO - meta tagi

Zgodnie z dobrymi praktykami SEO Meta Title powinien mieścić się w 600px, czyli między 55-70 znaków. Jeśli tytuł będzie dłuższy, nie będzie wyświetlał się w całości.

Meta Description natomiast to długość 920px. Najlepiej, jeśli zmieścimy się między 120 a 160 znaków, ponieważ tutaj tak samo, jeśli opis będzie za długi, Google go przytnie.

Co jest na tej stronie – struktura nagłówków

Kolejną ważną informacją, zarówno dla Google jak i dla użytkownika są nagłówki na stronie i w artykułach. Dla czytelnika, nagłówek to informacja, czego może spodziewać w danym akapicie. Jest bardzo przydatne, gdy ktoś poszukuje konkretnej informacji w tekście – nie musi czytać całości, wystarczy, że przejdzie do danej sekcji przez spis treści.

Roboty Google również „skanują” tekst w ten sam sposób, kiedy szukają odpowiedzi na zapytania użytkowników. Taki robot nie będzie czytał całości treści strony. W pierwszej kolejności „spojrzy” na Meta dane, a następnie na nagłówki. Dlatego też, przydatne są nam tagi nagłówków.

Mamy 6 rodzajów nagłówków od H1 do H6. Są one uszeregowane zgodnie z hierarchią ważności. Na każdej stronie powinien być tylko jeden nagłówek H1 – to najważniejsza informacja o zawartości strony. Pozostałych nagłówków może być dowolna liczba, jednak warto zachować tutaj ich hierarchię.

nagłówki w SEO

Nagłówki powinny być krótkie i zwięzłe – dobrze też, jeśli w niektórych pojawią się słowa kluczowe i słowa powiązane z tematem. No właśnie słowa kluczowe.

Jak pisać teksty pod SEO – słowa kluczowe

Pierwsze co przychodzi na myśl o SEO do głowy to słowa kluczowe. Są one niezwykle ważne podczas tworzenia treści na stronę, ponieważ to dzięki nim roboty Google i innych wyszukiwarek wiedzą, że nasza strona może odpowiedzieć na zapytanie użytkownika. Frazy kluczowe to nic innego, jak te frazy/zapytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę.

Jak najlepiej dobrać słowa kluczowe do swojej strony?

Odpowiadaj na pytania użytkowników. Przed napisaniem treści zastanów się, jakie pytania może zadać użytkownik do danego tematu. W tym celu warto posłużyć się starą niezawodną metodą „burzy mózgów” oraz paroma wartościowymi narzędziami, które są dostępne w Internecie, a o których więcej znajdziecie w tym artykule. Jednak czy to prawda, że jedna strona to jedna fraza kluczowa?

Frazy long-tail

Long tail to z ang. długi ogon. Czym są? To wielowyrazowe frazy kluczowe, które należą do jednych z najlepszych sposobów, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Ponieważ takie frazy są bardzo konkretne i szczegółowe. Dzięki rozwojowi technologii w ostatnim czasie możemy zaobserwować, że inne wyniki wyszukiwania otrzymamy wpisując konkretną frazę w gogle jak np. „optymalizacja strony” a „jak zoptymalizować stronę?”. Znaczny wpływ na to ma coraz popularniejsze wyszukiwanie głosowe – czy to przez Asystenta Google czy Siri w systemie IOS.

frazy long tail

Dlatego też wspominałam wcześniej, aby odpowiadać na pytania użytkowników. Dostarczenie gotowej odpowiedzi jest związane z wyższą jakością tekstu dla użytkownika.

Do brzegu, czyli merytorycznie wartościowe treści

Dzięki update’om od Google, podkreślona została merytoryka treści. Im bardziej sprecyzowane informacje, które odpowiadają na zapytania użytkowników, tym lepiej są one oceniane przez roboty wyszukiwarek. Tym samym nasza strona jest wyświetlana wyżej w wynikach wyszukiwania. Powoli odbiega się od bardzo długich tekstów, które są niemalże „laniem wody” na rzecz konkretnych i szczegółowych odpowiedzi. Wyższa merytoryka tekstu buduje również zaufanie ze strony użytkownika dla danego serwisu. Struktura tekstu w postaci nagłówków przy akapitach oraz merytoryczne treści w nich zawarte również przyśpieszają uzyskanie informacji, a co za tym idzie zadowolonego użytkownika.

jak pisać teksty pod SEO - answer the public

Czy długość ma znaczenie?

Pozostając w temacie szybkiego wyszukiwania treści i struktury tekstu. Dawniej przyjmowało się, że im dłuższy tekst na stronie, tym jest on bardziej wartościowy dla robotów wyszukiwarek. Obecnie wiadomo już, że dłużej nie znaczy lepiej. Jeśli jesteśmy w stanie wyczerpać temat i konkretnie odpowiedzieć na zadane pytania, rozciąganie tekstu na siłę jest bez sensu. Nie oszukujmy się, ile razy zdarzyło Ci się zmęczyć niekończącym się scrollowaniem strony? Oczywiście nie należy również przesadzać w drugą stronę – zbyt krótkie treści również nie są dobrze postrzegane. Należy znaleźć złoty środek.

Linkowanie wewnętrzne

Będąc w temacie pisania treści pod SEO warto zaznaczyć, jak ważne jest linkowanie wewnętrzne w tekstach. Linkowanie wewnątrz własnej strony jest jasnym sygnałem dla robotów wyszukiwarek, że strona jest spójna wewnątrz siebie. Tematy, o których piszemy np. na blogu są powiązane z ogólną tematyką strony. Linkowanie na frazy kluczowe dodatkowo wzmacnia ich wartość i przekazuje moc np. z artykułu do zakładki, która pozycjonuje się na daną frazę. W ten sposób umacniamy pozycję naszej strony, ale też dajemy możliwość użytkownikom poruszania się po naszej stronie zgodnie z jego zapotrzebowaniem.

Atrybut ALT obrazów

Atrybuty ALT (alternatywne) dla obrazów, to hasło, które również powiązane jest silnie z pisaniem treści pod SEO. Te podpisy to nic innego jak dodatkowe pole do zaznaczenia wyszukiwarce jaki jest temat strony – można opisywać je słowami kluczowymi ważnymi dla artykułu bądź strony. Jednak należy również pamiętać, że alt’y mają również wysoką wartość, jeśli chodzi o zwiększanie dostępność strony dla użytkowników posiadających pewne ograniczenia. Opisy Alt są elementem, który odczytują czytniki ekranu przeznaczone dla osób niewidzących bądź niedowidzących. Jest to również część informacji, więc nie traktujmy tego jak samego banku słów kluczowych. Jeśli szukasz obrazów na swoją stronę lub do artykułu, sprawdź koniecznie jakie są banki darmowych grafik w Internecie.

Wtyczki pomocnicze

Pisanie zgodnie z zasadami SEO to jak widać powyżej zbiór wielu czynników, na które warto zwracać uwagę. Specjaliści, czyli seocopywriterzy mają tą wiedzę w małym palcu. A co, jeśli musimy poradzić sobie bez nich? Systemy CMS (czyli programy do zarządzania stroną takie jak np. WordPress) posiadają różnego rodzaju wtyczki mające nam w tym pomóc. Obsługa ich jest prosta, ponieważ wystarczy je zainstalować, a one same wskażą Ci, co wymaga poprawy. Trzeba jednak pamiętać, że są to tylko wskazówki. Nie zawsze „zielone kółeczko” lub „zielony score” oznacza, że SEO jest ustawione perfekcyjnie. Najlepiej zawsze skonsultować to ze specjalistą.

jak pisać teksty pod SEO - yoast

Czy można przesadzić z SEO?

W porządku, ale czy można przedobrzyć z SEO? Odpowiedź brzmi, oczywiście, że tak. Pisanie treści pod SEO to nie bez powodu zawód specjalistyczny. Osoby z doświadczeniem wiedzą, że drobne niuanse mogą spowodować, że algorytm odbierze nasz tekst jako spam. Zbyt często używane słowa kluczowe mogą sprawić, że tekst wyda się nienaturalny, a co za tym idzie, wyszukiwarka może stwierdzić, że jest to spam. Linkowanie do i z wielu stron, a szczególnie zewnętrznych stron niskiej jakości, może nawet nałożyć na naszą stronę karę.

Podsumowując

Pisanie treści pod SEO wymaga skupienia się na wielu elementach jednocześnie, po to by uzyskać jaknajlepszy rezultat w postaci lepszej widoczności w sieci. Czynniki takie jak struktura nagłówków, dobrze dobrane frazy kluczowe oraz linkowanie wewnętrzne to nie wszytsko. Najważniejsze jest, aby strona zawierała treści o wysokiej jakości dla użytkowników. Merytoryczne i klarownie przestawione informacje sprawią, że zarówno użytkownicy jak i roboty wyszukiwarek będą uważali Twoją stronę za wartościową i godną zaufania.

 

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Małgorzata Ziółko-Urban
Małgorzata Ziółko-Urban  SEO/ SXO Specialist
Specjalistka SEO/SXO, która czuwa, aby wskaźniki zawsze były na zielono, a wykresy szły do góry. Po pracy zatapia się w pasji do gier zmieniając ekran służbowego komputera, na ten gamingowy. Zakochana w morzu i japońskiej kulturze. Prywatnie pasjonatka dobrej herbaty i dobrego wina.
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer