SXO, czyli User Experience dla SEO

29 sierpnia 2023
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2023/08/sxo-1280x880.jpg

 

  1. Co to jest SXO?
  2. Czym różni się SXO od SEO?
  3. Czym jest UX (User Experience)?
  4. Dlaczego UX jest ważny?
  5. Jakie działania obejmuje SXO?
  6. Pozycjonowanie strony
  7. Treści – content marketing
  8. Optymalizacja pod kątem UX
  9. Optymalizacja konwersji, czyli CRO
  10. SXO w e-commerce
  11. Jak wdrożyć strategię SXO?
  12. Analiza strategii SXO
  13. Słowa kluczowe
  14. Badanie ścieżki użytkownika
  15. Podsumowanie

 

SXO to skrót od „Search Experience Optimization”, czyli Optymalizacja Doświadczenia Wyszukiwania. Tworząc treści na swoją stronę internetową bierzemy pod uwagę całe mnóstwo czynników po to, aby użytkownik znalazł na niej to czego potrzebuje w jak najkrótszym czasie. Kluczowe są tutaj aspekty stosowania się do zasad SEO, ale dla jeszcze lepszego doświadczenia czytelnika ważne jest też User Experience. To właśnie w tym miejscu pojawia się SXO.

Co to jest SXO?

SXO, jak już wspomniałam to optymalizacja doświadczenia wyszukiwania. Podobnie jak SEO koncentruje się na optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek, aby strony internetowe były lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania organicznego. SXO natomiast idzie o krok dalej i skupia się na tworzeniu treści przyjaznych dla użytkowników, które dostarczą im wartościowego i satysfakcjonującego doświadczenia. Jest to fuzja działań SEO – tych na rzecz uzyskania lepszego wyniku w wyszukiwarce oraz UX – doświadczenia użytkownika na stronie.

W ramach SXO, istotne jest dostarczanie treści, które spełniają intencje użytkowników i odpowiadają na ich pytania oraz potrzeby. Czytelność, łatwość nawigacji, szybkość ładowania strony, czy przyjazny dla urządzeń mobilnych projekt mają duże znaczenie dla optymalizacji doświadczenia wyszukiwania.

Obecnie SXO podkreśla, że wyszukiwarki coraz bardziej stawiają na jakość treści i satysfakcję użytkowników, a więc optymalizacja powinna koncentrować się na tworzeniu wartościowych i użytecznych treści, które przyciągną, zaangażują i zaspokoją potrzeby odwiedzających strony internetowe.

Czym różni się SXO od SEO?

 

Czym jest UX (User Experience)?

UX odnosi się ogólnego wrażenia i interakcji użytkownika z produktem, usługą, stroną internetową, aplikacją lub innym interaktywnym narzędziem. Te interakcje można opisać na poszczególnych polach, którymi są:

  • Łatwość użytkowania, czyli jak łatwo użytkownik może nawigować po interfejsie, wykonywać zadania i osiągać cele.
  • Estetyka i projektowanie, czyli to jak wygląda interfejs, jego układ, kolorystyka, typografia i ogólna atrakcyjność wizualna.
  • Efektywność – skuteczność użytkownika, z jaką może osiągnąć zamierzone cele lub wykonać określone zadania.
  • Dostępność, czyli jak dostępny jest produkt dla różnych grup użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
  • Emocje i satysfakcja – to jakie emocje i uczucia towarzyszą użytkownikowi podczas interakcji oraz czy doświadczenie jest satysfakcjonujące.
  • Responsywność, czyli jak dobrze produkt lub usługa dostosowuje się do różnych urządzeń i rozmiarów ekranów.
  • Konsystencja – spójność i zgodność z oczekiwaniami różnych elementów interfejsu w ramach całego produktu lub usługi.
  • Interakcje, czyli formy interakcji oferowane przez produkt oraz czy są one naturalne i intuicyjne.
  • Personalizacja, czyli dostosowanie się produktu do preferencji i zachowań użytkownika.

Dlaczego UX jest ważny?

Możemy zadawać sobie pytanie, czy UX design jest ważny podczas projektowania stron, czy jest konieczny? Odpowiedź jest prosta: oczywiście, że tak. Dzięki poprawie dostępności i przejrzystości strony jesteśmy w stanie usprawnić ścieżkę konwersji użytkownika. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że zasady dobrego projektowania są przesadzone, jednak, jeśli przyjrzymy się drodze użytkownika przez serwis, możemy zbadać, dlaczego w niektórych przypadkach nie dochodzi do konwersji zarówno w postaci kontaktu jak i sprzedaży produktu.

Jeśli użytkownik na naszym sklepie będzie widział przed sobą długi i skomplikowany proces zakupowy bądź wypełnianie formularza kontaktowego będzie zawierało zbyt dużo nie potrzebnych rubryczek, które musi uzupełniać, szanse na pozytywną transakcje maleją. Tak samo jest z dostępem do informacji. Jeśli użytkownik nie będzie w stanie łatwo uzyskać odpowiedzi na jedno z ważniejszych dla niego pytań, prawdopodobnie opuści twoją stronę i uda się do konkurencji.

Zmiany w UX serwisu potrafią podnieść wyniki twojej konwersji o 100 a nawet 200%!

Jakie działania obejmuje SXO?

Pozycjonowanie strony

Tak jak przy standardowych działaniach z zakresu SEO, przy wdrażaniu Search Experienece Optimalization trzeba również część uwagi skupić na pozycjonowaniu strony. W związku z tym, należy zadbać o wdrożenie na stronie wszystkich zasad, które sprawią, że twoja strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. W tym punkcie warto skupić się na technicznej optymalizacji SEO. Przejrzysta struktura strony, odpowiednio opisane meta tagi zakładek i podstron, a także wdrażanie danych strukturalnych to podstawa. Konieczne jest jeszcze sprawdzenie poprawności adresu URL, sprawdzenie błędów oraz duplikacji stron i responsywności serwisu. Dzięki temu roboty wyszukiwarek będą mogły lepiej poruszać się po Twojej stronie, a co za tym idzie – prezentować ją użytkownikom.

Treści – content marketing

Tworzenie kontentu jest nieodłączną częścią SEO. Skupienie uwagi na istotnych dla tematu frazach kluczowych czy odpowiadanie na zadawane przez użytkowników pytania to tylko niektóre z elementów, na które należy zwracać uwagę. O tym jak pisać teksty pod SEO przeczytacie tutaj. W kontekście działania z uwzględnieniem SXO, ważne jest dla nas, aby treść na stronie była jasna oraz czytelna. Użytkownik powinien bez problemu otrzymać tutaj odpowiedzi na pytania dotyczące naszej oferty czy zagadnień których dotyczy strona. W tym celu dobrze jest stosować sekcję FAQ z najczęściej zadawanymi pytaniami, a także dobrze opisane kategorie oraz opisy produktów.

kontent is a king - sxo

Optymalizacja pod kątem UX

Optymalizacja UX w ramach SXO ma za zadanie wspomóc stworzenie spójnego, wartościowego i satysfakcjonującego doświadczenia użytkownika zarówno na stronie internetowej, jak i w wynikach wyszukiwania.  W ramach niej należy zaprojektować przyjazny dla odbiorcy interface, który będzie intuicyjny oraz jasny dla nowych użytkowników. Istotne jest też, aby design całej witryny był czytelny i przyjemny dla oka. Ważnym czynnikiem jest także prędkość strony, bo gdy ta jest zbyt wolna, notujemy większą liczbę wyjść z niej, a to przekłada się na niższą konwersję.

Optymalizacja konwersji, czyli CRO

Działania z zakresu SXO mają również na celu podniesienie nie tylko liczby konwersji, ale także ich jakości. W ramach optymalizacji konwersji (CRO) musimy skupić się na kilku obszarach. Dzięki poniższym wskazówkom, będziesz wstanie uzyskać odpowiedź na pytanie, co zrobić, aby zoptymalizować konwersje w swoim sklepie?

  1. Zrozumienie intencji użytkownika. Skup się na zrozumieniu, jakie intencje mają użytkownicy, którzy trafiają na Twoją stronę. Dostosowanie treści na stronie do tych intencji pomoże zwiększyć prawdopodobieństwo konwersji.
  2. Adekwatne meta tytuły i opisy. Upewnij się, że meta dane stron wyświetlane w wynikach wyszukiwania są atrakcyjne i odzwierciedlają treść strony. To zwiększa szansę, że użytkownicy klikną w Twój wynik.
  3. Atrakcyjne i klarowne CTA. Wyraźne i atrakcyjne Call to Action (CTA) na stronie, zachęcające użytkowników do podejmowania działania, np. „Kup teraz”, „Zapisz się”, daje większą szansę na pozyskanie konwersji.
  4. Personalizacja treści. Wykorzystaj dane o użytkownikach, takie jak lokalizacja czy preferencje, aby dostarczać spersonalizowane treści, które lepiej odpowiadają ich potrzebom.
  5. Minimalizacja tarcia (barier). Usuń trudności, które mogą zniechęcić użytkowników do konwersji. Taką barierą może być np. zbyt skomplikowany proces zakupu.
  6. Optymalizacja do urządzeń mobilnych. Strona powinna być responsywna i dobrze działać na urządzeniach mobilnych. Obecnie większość użytkowników korzysta ze smartfonów częściej niż z komputerów czy laptopów.
  7. Testowanie elementów. Przeprowadzaj testy A/B, czyli porównywanie dwóch wersji elementów strony (np. nagłówka, CTA, układu), aby dowiedzieć się, która wersja generuje wyższą konwersję.
  8. Działania po kliknięciu. Po kliknięciu w CTA, użytkownicy powinni łatwo znaleźć to, co przyciągnęło ich uwagę.
  9. Analiza danych. Regularnie monitoruj dane analityczne, aby zrozumieć, jak użytkownicy zachowują się na stronie i gdzie mogą występować obszary do poprawy.
  10. Feedback użytkowników: Zachęcaj użytkowników do udzielania opinii na temat swojego doświadczenia na stronie. To może dostarczyć cennych wskazówek dotyczących potencjalnych problemów.

SXO w e-commerce

Najważniejszym elementem w e-commerce jest konwersja. To ona daje nam zysk z pozyskanego użytkownika. Jak zaznaczyłam w poprzednich akapitach, optymalizacja zgodna z SXO ma na celu usprawnienie pozyskania konwersji oraz poprawieniu jej jakości. Wprowadzanie zmian popartych dobrymi praktykami UX sprawia, że ścieżka zakupowa klienta jest dużo sprawniejsza i przyjemniejsza, a to ma ogromny wpływ na dokonanie zakupu. Dzięki wdrożeniu SEO nasza strona jest widoczna dla użytkownika, a dzięki UX wspieramy jego drogę do dokonania zakupu oraz zwiększamy szansę na pozyskanie stałego klienta.

Jak wdrożyć strategię SXO?

Aby wdrożyć strategię SXO do swojego sklepu internetowego bądź na swoją stronę, należy zacząć od audytu. Podczas przeprowadzania audytu SEO oraz UX zostaną wskazane elementy, które wymagają poprawy lub optymalizacji, za równo na poziomie technicznym strony, jak i na każdym z poziomów lejka zakupowego. W związku z tymi aspektami, najczęstszymi obszarami wymagającymi poprawek są:

  • Pozycjonowanie strony i jej optymalizacja
  • Treści o wysokiej jakości
  • Zwiększenie liczby oraz różnorodności CTA na stronie

Analiza strategii SXO

Słowa kluczowe

Działając już zgodnie ze strategią SXO warto na bieżąco kontrolować jej elementy, po to by szybko reagować na zmiany wynikające czy to z update’ów algorytmów wyszukiwarek, czy też ruchów konkurencji. Dlatego regularnie sprawdzaj widoczność Twojej strony na frazy kluczowe znajdujące się w TOP1, TOP3 oraz TOP10 organicznych wyników.

Badanie ścieżki użytkownika

Tym, co najlepiej pomoże zlokalizować Ci, gdzie leży problem w braku konwersji, jest badanie ścieżki użytkownika. Sprawdź jaką drogę musi przejść użytkownik w Twojej witrynie, aby dokonać pożądanej przez Ciebie konwersji. W tym celu sprawdź poziom zaangażowania odwiedzających stronę oraz ścieżkę jaką przechodzą. Dobrze w tej roli sprawdzą narzędzia takie jak HotJar czy Mouseflow. Pomagają one śledzić ruchy użytkowników na stronie oraz generować Heatmapy. Heatmapa kliknięć oraz scrollowania wskaże Ci, co budzi największe zainteresowanie na stronie oraz czego Twoi odwiedzający nawet nie widzą, a powinni.

hotjar - sxo

Podsumowanie

Search Experience Optimalization, czyli SXO to strategia, która pomoże podnieść poziom jakościowych konwersji w twoim serwisie. Dzięki połączeniu działań SEO z UX sprawisz, że Twoja strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania oraz umożliwisz sobie lepsze pozyskanie konwersji. Zastosowanie zasad User Experience spowoduje, że użytkownicy strony będą mieli o wiele przyjemniejsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej, co sprawi, że Twoja witryna zyska ich zaufanie – mogą stać się twoimi stałym klientami. W skład działań SXO wchodzi pozycjonowanie strony, optymalizacja treści oraz CRO.  Postaw na jakościowe treści dopasowane do potrzeb Twoich użytkowników, zachęcaj ich do pozostania na stronie i skorzystania z oferty.

Skontaktuj się z nami w celu uzyskania informacji o audycie SXO na Twojej stronie.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (9 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Małgorzata Ziółko-Urban
Małgorzata Ziółko-Urban  SEO/ SXO Specialist
Specjalistka SEO/SXO, która czuwa, aby wskaźniki zawsze były na zielono, a wykresy szły do góry. Po pracy zatapia się w pasji do gier zmieniając ekran służbowego komputera, na ten gamingowy. Zakochana w morzu i japońskiej kulturze. Prywatnie pasjonatka dobrej herbaty i dobrego wina.
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer