Współpraca z Youtuberami – jakie niesie korzyści?

5 maja 2023
https://nakatomi.pl/wp-content/uploads/2023/05/3-1280x880.jpg

Ponad 27 mln dorosłych użytkowników w Polsce korzysta z YouTuba – dla rozrywki, edukacji oraz po to, aby znaleźć produkt, który sprosta ich oczekiwaniom. Dlatego właśnie warto wykorzystać potencjał tego medium społecznościowego i skierować reklamę swojej marki wprost do przedstawicieli grupy docelowej. W jaki sposób? Odpowiedzią jest Influencer Marketing, czyli najskuteczniejszy obecnie sposób na dotarcie do klientów.

Sprawdź już teraz, jak znaleźć Youtubera do kampanii, a także dowiedz się, jak wybrać Influencerów, którzy sprawią, że kampania zakończy się sukcesem. Przekonaj się, ile korzyści zapewnia współpraca z YouTuberami.

Spis treści:

  1. Dlaczego warto współpracować z Youtuberami?
  2. Współpraca z Youtuberami – 4 sposoby, jak znaleźć Influencerów do kampanii
  3. Jak wybrać Youtubera do kampanii?
  4. Jak współpracować z YouTuberem? 4 rodzaje kampanii marketingowych z udziałem influencerów z YouTuba
  5. Współpraca z Youtuberami – podsumowanie

Dlaczego warto współpracować z Youtuberami?

Według raportu DateReportal z 2022 roku popularność serwisu społecznościowego YouTube w Polsce nadal jest ogromna – z portalu korzysta ponad 27 mln osób, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu do roku wcześniejszego. Reklama na YouTube dociera do ponad 82% polskich internautów.

Od lat YouTube wykorzystywany jest także jako narzędzie marketingowe, które pozwala na realizowanie celów biznesowych.

Czy wiesz, jak promować markę na YouTubie? Są 3 główne metody, jakie polecamy:

  • Aktywne prowadzenie firmowego kanału – dodając regularnie filmy na firmowym kanale na YouTubie możesz stopniowo zyskiwać nowych subskrybentów, zwiększać popularność marki i zaufanie odbiorców. Jednak to bardzo długofalowa strategia.
  • Współpraca z YouTuberami – kolejną metodą jest współpraca z Influencerami, którzy gromadzą małe lub bardzo duże społeczności.
  • Reklama na YouTube – reklama wyświetlana przed lub w trakcie odtwarzania filmów ma ogromną moc, która jest w stanie nawet przekonać do dokonania zakupu.

Którą opcję wybierzesz do następnej kampanii marki? Polecamy przyjrzeć się bliżej potencjałowi, jaki tkwi w Influencer Marketingu na YouTubie. W dalszej części artykułu skupimy się właśnie na tym, jak wybrać YouTuberów do kampanii, aby osiągnąć wyznaczone cele marketingowe i biznesowe.

Dlaczego naszym zdaniem YouTube jest skuteczny w promocji marki, produktów czy usług? Oto najważniejsze korzyści, które sprawiają, że współpraca z YouTuberami się opłaca:

  • Wysoki współczynnik konwersji – Influencerzy wzbudzają duże zaufanie wśród użytkowników, dlatego też ich społeczność chętnie kupuje produkty, które polecają. Poziom konwersji jest w tym przypadku większy niż z wyszukiwarki Google oraz z płatnych reklam PPC.
  • Optymalizacja kosztów reklamy – gdy zdecydujesz się na współpracę z nano- lub mikro Influencerami, możesz skutecznie trafiać do grupy docelowej, ale bez konieczności ponoszenia tak dużych kosztów, jak w przypadku innego typu reklam.
  • Wzrost zasięgu marki – nawet jeden film z zawartą reklamą produktów Twojej marki u cenionego i wzbudzającego zaufanie YouTubera sprawi, że zaczniesz generować wzrost ruchu na stronie, a nawet zaczniesz notować wzrost sprzedaży. Najważniejsze jest to, że współpraca z YouTuberami może sprawić, że zaczniesz docierać do nowych, potencjalnych klientów, którzy wchodzą w skład Twojej grupy docelowej. To świetna szansa na rozwój marki.
  • Filmy mają „długi okres życia” – algorytm YouTube promuje nie tylko najnowsze filmy jak w przypadku TikToka. W tym przypadku możesz dostrzec zalety związane z filmami, które były publikowane kilka miesięcy czy lat wcześniej.

Chcesz zyskać te wszystkie korzyści? W takim razie przekonaj się, jak znaleźć i wybrać Influencera do kampanii.

Współpraca z Youtuberami – 4 sposoby, jak znaleźć Influencerów do kampanii

Czy wiesz, że platformę YouTube każdego miesiąca odwiedza ok. 1,7 mld unikalnych użytkowników? Dlatego warto rozpocząć współpracę z twórcami z tej platformy. Niezbędne jest tylko to, żebyś znalazł YouTubera dopasowanego pod względem wieku, zainteresowań, wartości czy języka grupy docelowej. Skorzystaj z naszych porad i dowiedz się, jak znaleźć Influencerów do kampanii, tworzących filmy w serwisie YouTube.

Postaw na ręczne wyszukiwanie na YouTube

Szukasz YouTubera do współpracy? Skorzystaj z platformy, gdzie są obecni Ci twórcy – w ten sposób możesz znaleźć zarówno mikro, jak i makro influencerów. Wystarczy, że wpiszesz słowo kluczowe w pasku wyszukiwań YouTube np. recenzja iPhone, a wyświetli Ci się lista twórców, którzy poruszyli ten temat.

Jeśli nie wiesz, jakie słowo kluczowe należy wpisać w wyszukiwarkę YouTube, to skorzystaj z profesjonalnego narzędzia SimilarWeb. Możesz tam również sprawdzić, jakie frazy kluczowe stosuje Twoja konkurencja.

Gdy szukasz mikro influencerów na YouTubie, to skup się na kanałach, które mają od 10 tys. do 50 tys. obserwujących.

Skorzystaj z rozszerzenia YouFilter

Na co dzień korzystasz z przeglądarki Google Chrome? Zatem zainstaluj rozszerzenie YouFilter, dzięki któremu jeszcze szybciej i łatwiej znajdziesz twórców z YouTube. Działanie tego narzędzia jest bardzo proste, bo wystarczy, że rozpoczniesz wyszukiwanie w serwisie YouTube, a następnie włączysz rozszerzenie. Dzięki temu zobaczysz dane dotyczące wyświetlanych kanałów np. liczbę polubień, subskrybentów czy słowa kluczowe dla konkretnego filmiku.

Włącz zakładkę „Na czasie”

Kolejnym prostym sposobem na znalezienie YouTubera do współpracy, jest włączenie zakładki „Na czasie”. Dzięki temu dowiesz się, jacy twórcy są obecnie modni, polecani przez serwis i chętnie wybierani przez użytkowników. Koniecznie skorzystaj z dostępnych filtrów, aby nieco zawęzić wyświetlane wyniki. Pozwoli Ci to też na dopasowanie twórców do Twojej branży, marki oraz produktu, jaki chcesz promować.

Pamiętaj tylko o tym, że twórcy, którzy obecnie wyświetlają się w zakładce „Na czasie”, mogą szybko stracić popularność. Wtedy ich filmy nie będą już tak bardzo przyciągały odbiorców.

Korzystaj z narzędzi do wyszukiwania Influencerów

Nie musisz ręcznie wyszukiwać twórców, którzy dodają filmiki na YouTube. Bardzo pomocne są też profesjonalne narzędzia np. Modash. Dzięki temu całkiem szybko możesz znaleźć wpływowych twórców działających w serwisie YouTube. Jest to tym łatwiejsze, że program ma w swojej bazie ponad 7,5 Influencerów z YouTube. Skorzystaj też z filtrowań, aby zawęzić wyszukiwania – możesz określić np. dane demograficzne odbiorców, słowa kluczowe używane przez twórcę oraz dane demograficzne Influencera.

Do dyspozycji masz także inne platformy do znajdowania Influencerów z platformy YouTube. Wśród najczęściej wymienianych witryn są m.in.:

Jak wybrać Youtubera do kampanii?

Masz już szeroką listę YouTuberów, z którymi warto rozpocząć współpracę? Teraz czas na selekcję i wytypowanie Influencerów, którzy pomogą w maksymalizacji zysków z kampanii.

Poznaj 6 kroków, które warto wykonać podczas wybierania YouTuberów do kampanii:

1. Wyznacz cele kampanii i współpracy z Influencerem

Jeszcze przed wybraniem Influencera lub Influencerów do kampanii, określ, jakie cele chcesz dzięki nim osiągnąć.

Celem kampanii może być np.:

  • wzrost świadomości na temat marki,
  • wzrost sprzedaży,
  • tworzenie contentu,
  • wprowadzenie nowego produktu lub usługi na rynek,
  • budowa kanału marki na YouTubie itd.

Dzięki temu już po zakończeniu kampanii będziesz mógł ocenić, czy współpraca z Youtuberami przyniosła oczekiwane korzyści.

2. Wytypuj Influencerów, którzy są zgodni z grupą docelową

Kolejnym krokiem powinno być przeanalizowanie odbiorców, do których trafia marka. Zanim zaczniesz analizować kanał na YouTubie Influencera, zacznij od wytyczenia grupy docelowej marki.

Określ dane demograficzne, płeć, wiek, zainteresowania i specyficzne cechy na temat odbiorców, do których chcesz dotrzeć w trakcie trwania kampanii.

Następnie pozostaw na szerokiej liście jedynie tych YouTuberów, którzy mogą uchodzić za przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Z drugiej strony bardzo ważne jest to, aby dowiedzieć się, kim są odbiorcy, do których trafia Influencer, aby mieć pewność, że to potencjalni klienci marki.

3. Oblicz wskaźnik zaangażowania społeczności Influencerów

Wytypuj 10 najpopularniejszych filmów Influencera. Następnie oblicz współczynnik zaangażowania społeczności YouTubera tzw. engagement rate. W jaki sposób? Wystarczy, że dodasz liczbę polubień do liczby komentarzy pod postem, a następnie wyliczoną sumę podzielisz przez liczbę subskrybentów, a końcowy wynik pomnożysz razy 100. Po wyliczeniu wskaźnika zaangażowania dla kilku postów najlepiej oblicz średnią. Zazwyczaj engagement rate powyżej 6% uznaje się już za całkiem dobry wynik.

Chcesz zaoszczędzić czas i szybko uzyskać informacje m.in. na temat liczby subskrybentów, liczby wyświetleń filmów czy popularności filmów? Skorzystaj z darmowego narzędzia Social Blade.

4. Wybierz YouTuberów o tych samych wartościach co marka

Liczby polubień, subskrybentów czy komentarzy to ważne aspekty współpracy z Youtuberami, ale nie zapomnij, że bardzo ważne jest też dopasowanie Influencera do oferty, branży i wartości, jakimi kieruje się marka. Gdy dopilnujesz tych aspektów reklama stanie się bardziej autentyczna.

Zwróć uwagę także na to, jak jest oceniany Influencer. Przejrzyj komentarze oraz stosunek liczby „łapek w górę” do liczby „łapek w dół”.

5. Postaw na wysoką jakość

Pamiętaj również o jakości kanału filmów publikowanych przez Youtubera, dlatego nie ograniczaj się jedynie do popularności kanału. Podczas analizy zwróć uwagę na każdy detal – od efektów wizualnych, aż po jakość montażu czy spójną identyfikację wizualną. Jeśli Influencer ma umieszczać filmy sponsorowane na swoim kanale, to bardzo ważne będzie to, aby jakość contentu pasowała do wizerunku marki.

Oprócz contentu i kanału warto ocenić też komentarze. Upewnij się, że większa liczba komentarzy nie jest spowodowana spamem.

6. Ustal budżet

Współpraca z YouTuberami oraz z innymi Influencerami zazwyczaj nie należy do tanich. Dlatego dla wielu marek ważne jest to, aby uzyskać informacje na temat tego, jakich oczekują Influencerzy za film lub serię filmów. Najlepiej jeszcze zanim napiszesz wiadomość do YouTubera ustal budżet dla strategii marketingowej, aby wiedzieć, które oferty należy odrzucić, a które można zaakceptować.

Najpopularniejsze są dwie strategie:

  • współpraca z makro YouTuberami lub z celebrytami – wymagają najwyższych stawek, ale za to gromadzą największe społeczności i mogą pomóc w najszybszym osiągnięciu celów kampanii;
  • współpraca z mikro lub nano YouTuberami – drugim popularnym scenariuszem jest też skontaktowanie się z większą liczbą Influencerów, którzy gromadzą skromne społeczności; zaletą tej opcji jest to, że często niewielkie społeczności są bardziej zaangażowane i aktywne, a do tego nano YouTuberzy wymagają znacznie niższych stawek, dlatego to dobre rozwiązanie nawet dla nowych marek, które dopiero wchodzą na rynek.

Jak współpracować z YouTuberem? 4 rodzaje kampanii marketingowych z udziałem influencerów z YouTuba

Sam możesz zdecydować, czy współpraca z YouTuberem ma opierać się na subtelnej reklamie, czy bezpośredniej promocji Twoich produktów, usług lub marki. Sprawdź, z jakiego formatu reklamy warto skorzystać.

Unboxing i recenzja produktów

Unboxing odcinek dedykowany i jeden z najpopularniejszych rodzajów filmów, który powstaje we współpracy z marką. Zazwyczaj YouTuber recenzuje również dany produkt – sprawdza zawartość paczki, pokazuje sposób działania, używa go i przedstawia zalety oraz wady. Taka forma filmu jest chętnie wybierana, bo buduje poziom ekscytacji, a do tego reakcja Influencera wydaje się autentyczna, co zwiększa zaufanie do recenzji. Widz może też lepiej zapoznać się z produktem i przyjrzeć się jego funkcjom, dzięki czemu zyskuje pewność, że faktycznie chce dokonać zakupu.

Współpraca strategiczna

Zależy Ci na długoterminowej współpracy z YouTuberem? Dzięki temu stanie się ambasadorem marki, co pozwoli Ci korzystać nie tylko z jego lub jej zasięgów czy wiarygodności, ale również umożliwia wykorzystanie wizerunku. Taka forma współpracy musi być przede wszystkim przemyślana, oparta na długofalowej strategii, a do tego musisz naprawdę dobrze dopasować twórcę do swojej marki. Tylko wtedy osiągniesz zamierzony cel.

Ze współpracy strategicznej skorzystał m.in. popularny serwis aukcyjny Allegro rozpoczynając współpracę ze znanymi YouTuberkami np. Red Lipstick Monster.

Vlogi z życia codziennego YouTuberów

Dużą popularnością wśród użytkowników cieszą się tzw. vlogi, czyli filmy z życia codziennego twórców. Takie filmy są też dobrze oceniane przez algorytmy YouTube, dlatego mają szansę na wyświetlanie się większej liczbie potencjalnych odbiorców.

Wystarczy, że podczas jednego z vlogów Influencer użyje Twojego produktu, wspomni nazwę marki, a zyskasz naprawdę autentyczną i dość subtelną reklamę. Szczególnie ta forma sprawdzi się w branży beauty lub fashion.

Lokowanie produktu

Za lokowanie produktu uznaje się filmy, w których YouTuber w swoim standardowym filmie prezentuje produkt lub usługę danej firmy. Mogą to być np. kosmetyki, z których twórca będzie korzystać podczas robienia makijażu. Popularnym rozwiązaniem jest też promocja aplikacji do nauki języka obcego przez YouTuberów-podróżników.

Sam możesz zdecydować o tym, jak bardzo subtelne lub wyraźne ma być lokowanie produktu. Warto zaznaczyć, że wielu widzów uznaje to za neutralną formę reklamy.

Współpraca z Youtuberami – podsumowanie

YouTube to serwis społecznościowy, który cieszy się ogromną popularnością w Polsce – w 2022 roku liczył ponad 27 mln polskich użytkowników. Wiele marek decyduje się na współpracę ze znanymi YouTuberami, aby móc realizować swoje cele marketingowe i biznesowe. Jak znaleźć Influencerów, z którymi warto rozpocząć współpracę? Skorzystaj z  pomocy np. z narzędzi takich jak Modash, z rozszerzenia YouFilter do przeglądarki Google Chrome czy też z ręcznego wyszukiwania.

Jak wybrać YouTuberów do kampanii promocyjnej? Znajdź Influencerów, którzy m.in. odpowiadają wartościom marki, gromadzą zaangażowaną społeczność i docierają do użytkowników, należących do grupy docelowej marki i mają najlepszy stosunek łącznej liczby subskrybentów do średniej liczby wyświetleń.

Zdecyduj, jakie rodzaje kampanii warto zlecić YouTuberom do promocji firmy – recenzje, unboxing, lokowanie produktów, a może kampanie strategiczne.

Przemyślana współpraca z YouTuberami może zapewnić liczne korzyści – wzrost sprzedaży, rozpoznawalności marki, zasięgu czy też pozyskiwanie nowych klientów. Wysoki poziom konwersji sprawia, że Influencer Marketing na YouTubie to nadal bardzo skuteczna forma promocji firmy.

Przeczytaj też inny nasz artykuł na temat tego, jak znaleźć Influencera do projektu i jak sprawdzić jego skuteczność.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (10 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
 
nakatomi

Jesteśmy międzynarodową agencją marketingową zajmującą się kompleksowymi kampaniami B2B oraz B2C.

Nakatomi® – We create your future.

Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company
Accredited Agency
clutch
Good Firms
Top PPC Company

Nakatomi® – All rights reserved

footer
Agencja Marketingowa Warszawa - footer