Sekret pozycjonowania to działania dwutorowe – na stronie (on-site) i poza nią (off-site). Dopiero połączenie czynności wchodzących w ich skład, sprawia, że pozycjonowanie sklepów internetowych zaczyna przynosić liczne korzyści. Dlatego też niezależnie od tego, czy korzystasz z usług agencji SEO, czy też chcesz zająć się tymi zadaniami osobiście, powinieneś dowiedzieć się szczegółowo, czym różnią się działania on-site od off-site i co wchodzi w ich skład. Dopiero wtedy zrozumiesz prawdziwą istotę skutecznego pozycjonowania i zobaczysz, jak realnie zmienia się pozycja Twojej strony internetowej.
Dużą rolę podczas procesu, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych odgrywają działania on-site. Więcej informacji na ten temat uzyskasz w dalszej części tego poradnika, jednak już teraz koniecznie poznaj najważniejsze aspekty związane z pracami SEO na stronie lub w sklepie. Aby użytkownicy mogli dotrzeć do Twojej witryny, potrzebujesz wykonać optymalizację poszczególnych elementów na stronie, czyli dopasować je do wytycznych narzuconych przez algorytm Google. Jeśli zoptymalizujesz swoją witrynę w odpowiedni sposób, to jej pozycja na liście wyszukiwań może się znacząco poprawić, nawet jeśli jeszcze nie przeszedłeś do działań off-site.
Wśród najważniejszych czynności związanych z pozycjonowaniem on-site wchodzi poprawa jakości kodu, zastosowanie przyjaznych adresów URL, dodanie opisów alternatywnych do zdjęć i grafik, dodanie meta tagów, poprawa szybkości ładowania się strony, dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych itd. Do tego niezbędne jest wyposażenie strony w content, czyli w treści ze słowami kluczowymi, które każdego dnia użytkownicy wyszukują i dzięki którym mogą dotrzeć także do Twojej witryny. Skuteczne pozycjonowanie stron sprawia, że witryna staje się nie tylko bardziej widoczna, ale też dostosowana do wymagań współczesnych internautów, co zwiększa też szansę na wzrost sprzedaży i konwersji.
Pozycjonowanie jest związane również z działaniami, które odbywają się poza Twoją stroną internetową lub sklepem online. Najważniejszą częścią czynności, wchodzących w skład off-site jest pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli tzw. link building. W zależności od konkurencyjności fraz kluczowych oraz branży niezbędne staje się zdobycie jak największej liczby linków, które charakteryzują się wysoką jakością i pochodzą z wiarygodnych źródeł. Istotną ważną kwestią jest również to, aby linki były połączone pod względem tematycznym do Twojej strony lub sklepu.
Gdy zgromadzisz większą liczbę dopasowanych i wartościowych linków zewnętrznych, roboty Google zrozumieją, że Twoja witryna jest wiarygodna, a internauci mają do niej zaufanie i z chęcią polecają ją innym użytkownikom.
Koniecznie unikaj tzw. Black Hat SEO, który wiąże się ze stosowaniem niedozwolonych praktyk SEO oraz ze zdobywaniem linków z niezweryfikowanych źródeł o niskiej jakości.
Pozycjonowanie jest podstawowym sposobem promocji sklepów i stron internetowych. Niekiedy firmy – szczególnie małe i jednoosobowe – decydują się na samodzielne pozycjonowanie, ale warto zastanowić się nad tym, czy to w ogóle jest opłacalne. Jeśli tylko możesz przeszkolić lub zatrudnić pracownika, który w profesjonalny sposób się tym zajmie, to nie ma żadnego problemu. W ten sposób unikniesz wielu błędów, które mogłyby wpłynąć na ostateczne rezultaty. Pamiętaj także o tym, że brak wiedzy może znacznie spowolnić pozycjonowanie, a nawet istotnie ograniczyć efektywność tych działań.
Agencja SEO to wybór, na który decydują się średnie i duże firmy, bo wiedzą, że takie rozwiązanie zapewnia znacznie szybsze efekty.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to zapewne zauważyłeś, że konkurencja nie śpi i ciągle się powiększa. Wyróżnienie się na tle innych sklepów, które oferują często bardzo podobne produkty, jest nie lada wyzwaniem. Dlatego też niezbędne jest stworzenie strategii promocyjnej, która pozwoli zoptymalizować koszty i zapewnić oczekiwane efekty. Nadal najskuteczniejszą metodą promowania jest pozycjonowanie sklepów internetowych.
W porównaniu do płatnych reklam Google Ads i Facebook Ads działania SEO dają pozytywne efekty na dłużej i wiąże się z niższymi kosztami. Jednak wymagają czasu, dlatego też wielu właścicieli sklepów online decyduje się na połączenie płatnej reklamy z pozycjonowaniem, aby szybciej zacząć pozyskiwać klientów.
Jeśli jeszcze zastanawiasz się, czy pozycjonowanie sklepu internetowego Ci się opłaca, to koniecznie zapoznaj się z 3 najważniejszymi korzyściami, które na Ciebie czekają.
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych polega m.in. na dopasowanie odpowiedniego rodzaju tych działań, aby podjęte działania były maksymalnie skupione na potrzebach grupy docelowej. Podczas dokonywania decyzji warto też wziąć pod uwagę cele strategii SEO oraz sposób prowadzenia biznesu – jedynie internetowo czy może razem ze stacjonarnym sklepem.
Zauważ, że różne rodzaje pozycjonowania to po prostu wiele metod, dzięki którym można poprawić pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Poznaj cechy najpopularniejszych oraz najczęściej wykorzystywanych rodzajów pozycjonowania.
Zazwyczaj cena za pozycjonowanie strony internetowej jest ustalana indywidualnie, ponieważ ostateczne koszty są uzależnione od tak wielu czynników. Bardzo często najtańszą opcją jest pozycjonowanie lokalne, którego cena może zaczynać się od ok. 1500 zł. W przypadku sklepów internetowych przygotuj się na wydatek rzędu 3500 zł – choć tak naprawdę nie ma górnej granicy. Szerokie oraz ogólnopolskie pozycjonowanie witryny kosztuje minimum 2500 zł. Jednak są to jedynie orientacyjne kwoty, bo w Nakatomi ceny ustalamy indywidualnie w zależności od potrzeb Twojego projektu.
Jeśli chcesz skorzystać z usług agencji SEO, to powinieneś zapoznać się z podstawowymi różnicami między SEO a pozycjonowaniem stron internetowych. Dzięki temu z jeszcze większą świadomością przystąpisz do tej współpracy i zrozumiesz, jakie działania zostały podjęte na Twojej witrynie oraz poza nią.
Wiele osób uznaje pozycjonowanie i SEO za to samo. Choć oba pojęcia się zazębiają i łączą, to jednak dotyczą różnych czynności.
Pracownicy agencji kierują się wtedy wytycznymi Google dla webmasterów. Może to przybierać różne formy np.:
Obejmuje to m.in.:
Widzisz zatem, że SEO i pozycjonowanie to nie jest to samo, ale skutecznie się uzupełniają. Tym bardziej że SEO jest ważnym elementem pozycjonowania.
Agencja SEO przy pomocy specjalistów i copywriterów dostarczy na Twoją stronę prawidłowo zoptymalizowane treści. Jednak, jeśli chcesz osobiście zająć się optymalizacją treści SEO i korzystasz z WordPressa, to koniecznie skorzystaj z pomocy wtyczki Yoast SEO, która znacznie ułatwi tę pracę.
Pamiętaj content is king i to on nadal jest kluczem do tego, aby uzyskać wiele korzyści dla Twojego biznesu.
SEO, czyli z angielskiego Search Engine Optimization, to proces polegający na optymalizacji strony internetowej w jej obrębie oraz poza nią. Roboty indeksujące stronę lub sklep online odczytują jej zawartość, a następnie tworzą listę w organicznych wynikach wyszukiwania. Twoim celem, jako właściciela lub właścicielki witryny internetowej jest doprowadzenie do tego, by znaleźć się, jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. To właśnie wtedy zyskasz te wszystkie korzyści, o jakich już pisaliśmy, czyli wzrost ruchu na stronie, długotrwałe efekty, wyższa konwersja, renoma i wzrost widoczności.
Obecnie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie jest Google. Korzysta z niej ponad 90% użytkowników Internetu. Dlatego strategię SEO warto oprzeć o algorytm Google. Wcześniej bardzo ważne jest zindeksowanie strony internetowej, aby w ogóle była widoczna w wyszukiwarce Google. Możesz poczekać, aż te roboty Google same dotrą do Twojej witryny lub wziąć sprawy we własne ręce. Najskuteczniejszą metodą na indeksację strony bądź sklepu jest skorzystanie z bezpłatnego narzędzia, jakim jest Google Search Console. Za pomocą kilku kliknięć będziesz mógł lub mogła zgłosić robotom Google chęć indeksacji strony, co znacznie przyspieszy cały proces. W ten sposób dowiesz się, czy witryna już w międzyczasie została zindeksowana.
Większość właścicieli średnich i dużych sklepów internetowych woli znaleźć profesjonalną agencję SEO, która zajmie się podnoszeniem pozycji witryny w wynikach organicznych Google. Wszystko dlatego, że SEO to szereg ważnych działań, które wymagają czasu, wiedzy i doświadczenia. Agencja SEO przejmie wtedy na siebie takie obowiązki, jak:
Należy pamiętać, że na pierwsze efekty działań SEO należy poczekać przynajmniej 3-6 miesięcy, a w przypadku bardziej konkurencyjnych fraz kluczowych i branż jeszcze dłużej. Dlatego tak ważne jest działanie na podstawie przemyślanej strategii SEO.
Częstym błędem jest utożsamianie SEO z marketingiem internetowym i używanie tych pojęć zamiennie. Jednak w rzeczywistości SEO jest po prostu częścią działań, wchodzących w skład marketingu online.
Warto zwrócić uwagę na różnicę między SEO a SEM. Otóż SEM, czyli Search Engine Marketing skupia się na wszystkich działaniach promocyjnych w wyszukiwarce internetowej. Zatem SEO, skupiające się na optymalizacji stron www, jest pojęciem węższym.
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych opiera się w dużej mierze na zastosowaniu zoptymalizowanych treści. Ich ilość oraz jakość mają wpływ na to, na jakiej pozycji znajdzie się Twoja strona www w wynikach wyszukiwania Google.
Pierwszym etapem podczas optymalizacji treści jest sprawdzenie jakości contentu w obrębie witryny, a następnie ustalenie, w jakich miejscach konieczne będzie dopisanie go lub stworzenie całkowicie nowych treści.
Optymalizacja SEO powinna odbywać się na podstawie konkretnych wytycznych. Jakich? Oto kilka zasad, które warto uwzględnić, aby podnieść pozycję swojej strony:
Agencja SEO przy pomocy specjalistów i copywriterów dostarczy na Twoją stronę prawidłowo zoptymalizowane treści. Jednak, jeśli chcesz osobiście zająć się optymalizacją treści SEO i korzystasz z WordPressa, to koniecznie skorzystaj z pomocy wtyczki Yoast SEO, która znacznie ułatwi tę pracę.
Pamiętaj content is king i to on nadal jest kluczem do tego, aby uzyskać wiele korzyści dla Twojego biznesu.
Ważnym elementem optymalizacji są nie tylko elementy znajdujące się na witrynie, ale również poza nią. Zapewnia to skuteczność pozycjonowania strony internetowej, a jednocześnie wpływa na lokatę w wynikach wyszukiwania Google.
Jeszcze zanim zdecydujesz się na pozycjonowanie strony internetowej, konieczne jest przeprowadzenie kompleksowego audytu SEO – co to jest? Przede wszystkim polega na całościowej analizie stanu Twojej witryny pod kątem optymalizacji SEO. Na podstawie wyników tej kontroli planowane są dalsze działania, umożliwiające podniesienie pozycji Twojej strony www w wynikach wyszukiwania Google.
Choć w Internecie możesz skorzystać z darmowych audytów SEO, to jednak pamiętaj o tym, że informacje, jakie tam otrzymasz, są dość wybiórcze i znacznie bardziej ograniczone od profesjonalnych audytów przeprowadzonych przez specjalistów. W końcu takie dokumenty mają nawet kilkadziesiąt stron.
Zwróć uwagę na to, że może być przeprowadzany audyt on-site (dotyczy tylko tego, co znajduje się na stronie), a także audyt off-site (odnosi się do zewnętrznych czynników, wpływających na pozycję w wyszukiwarce Google).
Z pomocą kompleksowego audytu SEO poznasz stan poszczególnych elementów, istotnych pod kątem optymalizacji i pozycjonowania. Dodatkowo zwrócisz uwagę na mocne oraz słabe strony witryny. Profesjonalny dokument zawiera także szczegółowe wskazówki, które sugerują, w jaki sposób można naprawić poszczególne elementy.
Chcesz samodzielnie przeprowadzić audyt SEO? W takim razie zacznij od sprawdzenia kilku najważniejszych elementów, czyli obecności tytułu i meta opisu Twojej strony internetowej. Te krótkie opisy mają spory wpływ na zwiększenie liczby odwiedzających. Zwróć również uwagę na to, czy w ich treści znajdują się słowa kluczowe. Dzięki temu pozycjonowanie strony internetowej stanie się dużo skuteczniejsze, a tym samym wzrośnie szansa na zajęcie wyższej lokaty w wynikach wyszukiwania Google.
Kolejnym krokiem podczas samodzielnego audytu SEO jest przeanalizowanie unikatowości poszczególnych meta opisów. W ten sposób unikniesz duplikatu, a przede wszystkim dobrze zaznaczysz, co znajduje się na danej podstronie. Na samym końcu dodaj CTA, żeby jeszcze bardziej zachęcić użytkowników do odwiedzenia Twojej strony lub sklepu online.
Istotnym elementem audytu SEO jest sprawdzenie nagłówków. Pamiętaj, że każda podstrona musi mieć jeden, główny nagłówek H1, a także kilka oznaczonych jako H2 i H3. W ich treści powinny znaleźć się dopasowane słowa kluczowe. Nie ma jednej zasady, dotyczącej liczby nagłówków – po prostu jest ich więcej wtedy, gdy treść jest dłuższa. Dzięki temu tekst jest dużo bardziej czytelny i przyjazny dla użytkowników.
Oprócz tego sprawdź kilka kolejnych elementów, które są tak istotne podczas audytu SEO: